Panasonic Lumix DMC-FZ5 Review

bert d 2 augustus 2005, 2.759 views

Panasonic Lumix DMC-FZ5

Pluspunten

• Goede batterijduur
  • Veel zoom
  • Snelle autofocus en weinig shutter lag
  • Veel functies
  • Klein en licht, ideaal voor op reis

Minpunten

• Sluitertijd maximum slechts 8sec
  • Slechte foto's op ISO 400
  • Geen hotshoe
  • Bijgeleverde SD-kaart van 16MB is wat schaars
  • Teleurstellende filmpjes

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik ben lange tijd op zoek geweest naar een betaalbare camera met genoeg opties voor de beginnende fotograaf, die toch makkelijk meegenomen kon worden op reis. Mijn keuze ging uiteindelijk naar de Lumix vanwege zijn relatief lage prijskaartje, gekoppeld aan een mooie featureset. Minder dan 400euro voor een 5MP, 12x zoom camera met OIS en Leica-lens is een zeer goed koopje.

Ik heb de camera ondertussen zo goed als altijd bij mij gehad, zowel hier thuis als bij vrienden, alsook op scoutskamp naar Kroatië. In zowat alle omstandigheden kan je mooie foto's trekken, wanneer je wat minder tijd hebt om bij de dingen stil te staan of gewoon andere dingen aan je hoofd hebt werkt ook de point-and-shoot automatische modus heel goed. Toch zijn foto's waarbij je ofwel de voorgeprogrammeerde settings gebruikt, ofwel zelf alle waarden instelt, merkbaar beter. De camera stelt je in staat zowat alles zelf in te stellen, van de sluitertijd via de witbalans tot de velddiepte.

Daarnaast valt ook de uitstekende batterijduur op. Behalve wanneer je op reis gaat, zal je merken dat je de batterij zelden meer dan een keer per week moet opladen. Zelfs dan nog verricht de bijgeleverde lader snel werk. Ook positief, is de bijgeleverde adapterring. Waar veel fabrikanten zoiets apart zouden verkopen, geeft Panasonic bij de FZ5 gewoon standaard een 55mm-ring mee, zo kan je makkelijk uv- en polarisatiefilters opschroeven, een breedhoeklens gebruiken of het eveneens bijgeleverde zonnekapje voorop zetten.

In die maand van intensief gebruik heeft het toestel mij slechts op drie punten teleurgesteld. Ten eerste zorgt het gebrek aan manuele focus ervoor dat je moeilijk doorheen hekken en bladeren kan fotograferen, wat bij het fotograferen van fauna nogal een domper op de feestvreugde kan zijn. het fototoestel weigert pertinent te focussen op de vogel achter het hek, stelt scherp op de bedrading van het hek. Zoiets is jammer. Ten tweede maakt de relatief korte maximum sluitertijd het fotograferen van nachtelijke landschappen wel erg moeilijk. Aangezien ISO400 teveel ruis geeft en alle details vernietigt, zal dat soort foto's steeds een tikkeltje onderbelicht zijn, zelfs met een sluitertijd van 8 seconden en een opening van F2.8. Ten derde is de ingebouwde flits van het toestel niet echt indrukwekkend. Het had leuk geweest om de krachtige flits van mijn oudere DSLR te kunnen gebruiken, nu moet je investeren in dure draadloze flitsers als je ooit gebruik wil maken van een krachtiger exemplaar. Punten een en drie zijn niet meer van tel voor zij die een duurdere, grotere FZ20 kopen, maar die verliezen meteen ook de kleine afmetingen van de FZ5, een van de grote pluspunten.

Noemenswaardig, maar niet noodzakelijk een groot probleem, is de lage resolutie van de filmpjes. De duur van die filmpjes is echter gelimiteerd tot de capaciteit van de SD-kaart (in tegenstelling tot andere camera's die cappen op 30seconden), en de camera neemt vlot op aan een dertigtal frames per seconde.

Voor de FZ5 heb ik een HP Photosmart 612 gehad en gewerkt met de Olympus C765UZ van mijn vader. Een vergelijking met de eerste houdt weinig steek gezien het grote verschil, maar de Lumix onderscheidt zich vooral van de Olympus megazoom camera's door zijn optische beeldstabilisatie, die prachtig werk verricht en echt het verschil kan maken bij weinig licht.

Voor wie met de kleine minpunten kan leven, biedt de FZ5 heel wat camera voor weinig geld. In combinatie met een high-speed SD-kaart is het een verbazend snel toestel, met genoeg megapixels, veel zoom, weinig gewicht en een mooie zwarte behuizing. Laat je trouwens niet afschrikken door de geringe grootte, zelfs mensen met grote handen kunnen er perfect mee overweg.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ5?

Ik las het probleem van ontbreken van manuele focus.
Dan had je net als ik de FZ20 moeten nemen dit de voorloper van de FZ5 en ik ben tevreden over deze camera. ;)
Ik had jou 3e punt niet gezien.
Op de FZ20 kan ipv de ingeboude flits ook een flits op de camera gezet worden er zit een voet voor boven op de camera
Ik wilde deze ook kopen... maar wat me tegenviel is de resolutie van filmpjes... filmpjes maken doe ik toch best vaak... verbaasd me dat zo'n goede camera een lage resolutie biedt.
Bedankt Motormuis, ik heb ook nog naar de FZ20 gekeken, maar die was te lomp naar mijn zin. Toch heb ik de voorgestelde informatie bijgevoegd, kwestie van zo compleet mogelijk te zijn.