ZTE Blade S6 Zilver Review

bergfvd 14 juni 2015, 504 views

ZTE Blade S6 Zilver

Prima telefoon als je zoekt naar een betaalbaar dual sim toestel. Performance is uitstekend. Software is niet altijd even stabiel, met name de dialer.

Pluspunten

• Performance
  • Mooi toestel

Minpunten

• Af en spontane herstart
  • Dialer geeft soms problemen
  • Out of the box launcher is onhandig

Heb het toestel nu ongeveer 2 maanden in bezit. Besteld bij Gearbest en snel geleverd!

Uiterlijk
Uiterlijk is het een mooi toestel om te zien. Persoonlijk vind ik 5 inch wat groot, maar tegenwoordig zijn er weinig toestellen die kleiner zijn. Hiervoor had ik een Allview V1 Viper van 4,7 inch: dat vind ik eigenlijk een mooiere maat (en deze was ook een stukje dunner). De achterkant van de telefoon is van plastic, waardoor het wat goedkoop aanvoelt, maar ik vind dat niet zo'n probleem voor deze prijs. Nadeel is dat er geen hoofdtelefoon bij wordt geleverd (en degenen die ik nog had liggen, werkte niet goed). Deze is dus nog apart aan te schaffen.
Scherm is mooi en helder. Helaas geen Gorilla glass, maar tot nu toe geen enkel krasje erop.
Wat ik persoonlijk mooi vind, zijn de blauw lichtgevende 'knopjes' aan de onderkant. Het rondje gaat oplichten als je een notificatie hebt. Bij het opladen gaan ze ook standaard aan, maar dit kun je uitzetten in de instellingen.

Dual SIM
De belangrijkste reden om het toestel aan te schaffen, is natuurlijk de dual SIM functionaliteit. Het toestel heeft 2 nano SIM's. Let wel dat slechts bij een van de SIM's ook 4G beschikbaar is: je kunt het dus niet softwarematig omschakelen, maar moet ze omwisselen. Bij mij eigenlijk geen probleem, want ik gebruik data altijd maar op een SIM. 4G werkt overigens zowel op de 800Mhz als 1800Mhz, dus overal in Nederland.
Wat jammer is, is dat je geen contacten aan een SIM kaart kunt koppelen. Dit kon ik bij de V1 Viper wel. Hierdoor hoef je niet de SIM kaart te kiezen als je iemand wilt bellen.

Software
Het toestel wordt geleverd met Android 5: Lollipop. Altijd prettig om de laatste versie te hebben. Ik heb 2x een firmware update gedaan naar de laatste versie (download is overigens even zoeken). Pas na de eerste update kreeg ik ook automatisch de Nederlandse taal. Eventueel kun je met een app, zoals Locale More ook een andere taal instellen. Let op: wel een backup uitvoeren met de bijgeleverde app. Een firmware update wist namelijk alle apps en gegevens. Niet alle instellingen blijven bewaard met de backup; dit lijkt af te hangen van de app, maar ook de telefooninstellingen zul je opnieuw moeten maken.
De telefoon heeft in principe alle basisfunctionaliteiten van Lollipop, dus dat is prima. Wat wel jammer is, is dat ze de muli-user functie hebben uitgeschakeld. Dit was een mooie workaround voor het feit dat je maar 1 WhatsApp met 1 nummer kunt installeren.
De meegeleverde launcher heb ik meteen vervangen door de Apex Launcher. Het gebrek aan een 'app drawer' (dus waar al je ge´nstalleerde apps staan) vond ik echt een gemis. Al je apps komen op een van de hoofdschermen te staan.
Soms herstart de telefoon spontaan, zonder aanwijsbare reden. Eigenlijk altijd als ik hem niet gebruik. Het lijkt minder te zijn na de laatste firmware update, maar af en toe gebeurt het nog steeds. Oorzaak heb ik nog niet kunnen achterhalen.
De dialer heeft af en toe wat bugs: bij uitgaande oproepen kun je de SIM kiezen. Als ik net gebeld ben en ik wil iemand bellen, krijg ik soms een melding en lukt het niet. Ik moet de app sluiten middels de 'task manager' en opnieuw opstarten om hem weer aan de praat te krijgen. Gebruik van een andere dialer hielp overigens niet.
Voordeel is dat de meegeleverde apps verwijderd kunnen worden: meestal gebruik je die toch niet.

Bluetooth
Waarom een apart kopje bluetooth? Ik kreeg de telefoon niet gepaird met mijn carkit (standaard in Opel), omdat hij niet in de apparaatlijst voorkwam. Installatie van de app Bluetooth File Transfer heeft geholpen: deze vond de carkit wel en zodoende kon ik wel pairen. Verder werkt de telefoon prima met mijn carkit.

Camera
De camera is prima: zowel front als back camera hebben een hoge resolutie van resp. 5MP en 13MP. Vooral buiten zijn de foto's prima. Binnen heb je weinig licht nodig voor een goede foto zonder flits. De LED flitser geeft wel wat belichting, maar haalt het natuurlijk niet bij een echte Carl Zeiss. Filmpjes gaan ook prima. Ik merk wel dat er, afhankelijk van het licht, wat veel gecorrigeerd wordt met de belichting, waardoor hij telkens iets donkerder en lichter wordt.

Batterij
De batterij is geintegreerd en is er dus niet uit te halen. Dat is een nadeel, maar voor deze prijs heb ik dat wel aangedurfd. Ik ga altijd uit van 2 jaar met een telefoon en tot nu toe hebben alle batterijen dit makkelijk gehaald. Het lukt me soms net om 2 dagen met een batterij te doen, maar dat hangt natuurlijk helemaal af van het gebruik. Soms moet ik hem na een dag alweer opladen.

In een review ben je geneigd om te focussen op de minpuntjes, maar eigenlijk is het een prima toestel. Zeker gezien de hardware specs en performance van het toestel. Hij kan zich wat dat betreft makkelijk meten met bijv. een Samsung, maar dan 2-3x zo goedkoop. Het zou prettig zijn als de issues met de dialer en de herstart opgelost zijn. Dan is het wat mij betreft een perfect toestel.

Heb jij ook een ZTE Blade S6 Zilver?

Hallo,

ik ben op zoek naar een dual-sim smartphone, waarbij 1 kaart zal gebruikt worden voor data, en de andere voor gewoon telefoneren. Nu vraag ik me af of bij de ZTE Blade S6 een sim-kaartslot moet opgeofferd worden als ik een externe geheugenkaart wil gebruiken. Bij sommige fabrikanten of modellen is dat zo, en dan sta je daar met je dual-sim telefoon!

groeten,

Etienne Bogaert
Hallo Etienne,

De Blade S6 heeft een apart slot voor een micro USB kaart een apart slot voor 2 nano simkaarten. Je hoeft dus geen SIM kaart slot op te offeren.

Mvg,
Ferry
Ik krijg de sd kaart niet gelezen..... enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Opnieuw formatteren op je PC? Andere SD kaart proberen?
Beide opties al geprobeerd. Gebeurt niks. Verschillende merken en groottes geprobeerd.
In dat geval zou ik contact opnement met de leverancier en hem terugsturen. Lijkt me een defect toestel.