Bekijk alle uitvoeringen

Microsoft Lumia 532 Zwart Review

swhnld 18 juni 2015, 1.644 views

Microsoft Lumia 532 Zwart

Mooie telefoon voor als je Windows Phone eens wil proberen, of als je van een feature foon afkomt, het toestel heeft geen 4G, maar dat is voor veel mensen ook niet nodig en voor deze prijs op dit moment ook niet te verwachten.

Pluspunten

• Licht gewicht.
  • Lage prijs (voor 54 Euro bij Kruitvat gescoord).
  • Stevig en geen apart hoesje nodig.
  • Scherm is goed responsief.

Minpunten

• Scherpe hoeken, dikke randen.
  • Telefoon oplader is een geheel dus je hebt niet de mogelijkheid de USB op een laptop aan te sluiten.
  • Scherm is perkament geel gekleurd wat wit zou moeten zijn.

Ik heb de Microsoft Lumia 532 gekocht omdat ik eens met Windows Phone aan de slag wilde (ik heb een iPhone 6 via werk, en HTC One prive). Toen deze in de aanbieding kwam bij de Kruitvat voor 54 Euro met een Vodafoon prepaid met 3Gb data erbij besloot ik dat dat een leuke prijs was om dit mee te proberen, zou het waardeloos blijken was de schade te overzien.

Van het Kruitvat kreeg ik een doos via DHL, met daarin een gesealde pakketje, bestaande uit de doos met de telefoon en de Vodafoon SIM kaart.
Bij het openen van de telefoondoos trof ik aan: 1 telefoon, 1 accu, 1 telefoonoplader en een snel start handleiding in het Nederlands en een in het Engels. De telefoon had Windows 8.1 (huidige versie) er op staan.

Om de accu en de micro SIM kaart in de telefoon te stoppen heb ik de snelstart handleiding gepakt, daar werd ik niet wijzer van dus even Youtube erbij. Het blijkt dat de buitenkant van de telefoon gelijk een soort van bumber is die je moet verwijderen om accu, SIM kaart en eventueel een SD kaart er in te zetten. Voor die buitenkant zijn ook andere kleurtjes verkrijgbaar voor de liefhebber.

Na het plaatsen van de accu en de SIM kaart heb ik het toestel aan de lader gehangen.
Op dat moment startte de telefoon automatisch op en kreeg ik een wizard om door te lopen.
Deze was erg overzichtelijk, wel opletten, als je kiest voor alles automatisch instellen wordt er ook automatisch aangezet dat er een reclame ID van jou met alle apps op het toestel gedeeld mogen worden om gerichter reclame naar je te sturen.
Na instellen ging de telefoon aan het updaten (ongeveer 250 Mb zag ik later in de verbruiksmanager), dat heb ik uit laten razen.

Vervolgens ben ik gaan kijken naar de apps op de telefoon omdat ik vaak hoor, het zijn er minder.
Dus ik ben de store in gegaan en ben de apps die ik op mijn andere telefoons heb gaan opzoeken.
Hier een voorbeeld wat ik tegenkwam:
Sommige waren standaard al aanwezig (Here navigatie, Facebook, Twitter, etc.)
Andere heb ik uit de store gehaald:
Internetbankieren, Whatsapp, XE Currency, TV Gids, MijnKPN, Schiphol, KLM, 9292, etc.
Voor weer anderen moest ik een alternatief zoeken:
Google Authenticator, NS
Voor sommige was geen gelijkwaardig alternatief
Bioscoopagenda van Boydroid met een overzicht van alle bioscopen en wat er draait.
KPN iTV Online

Na met de apps bezig geweest te zijn, ging ik met de instellingen aan de slag, op zoek naar een percentage indicator voor de accu bovenin het scherm, die vond ik niet. Wel zag ik met naar beneden schuiven van het notificatievenster het percentage.
Als leuke extra kwam ik een bel en SMS filter mogelijkheid tegen zodat ik op nummer geen last hoef te hebben van mensen, handig.
Verder heb ik wel veel gebruik gemaakt van een zoekmachine om bepaalde instellingen op te zoeken omdat deze op andere plaatsen stonden dan dat ik het zou verwachten. Bijvoorbeeld de PIN code aan-/uitzetten/wijzigen zit in de bel applicatie op de telefoon in plaats van in de instellingen.

Als lichte gebruiker doe ik 3 dagen met het toestel waarbij op de avond van de 3de dag rond 18:00 de batterij onder de 20 procent is.

Ik heb het toestel ook mee naar mijn werk genomen, waar de meeste mensen een iPhone hebben. De reacties daar waren positief op de grafische interface, en na horen prijs hebben een aantal dit gekocht, vor hun kinderen, en een voor zichzelf erbij t.b.v. survivallen als vervanging van zijn ouderwetse GSM die hij meenam.

Ik ga binnenkort met Windows 10 aan de slag op deze telefoon en ben van plan de resultaten toe te voegen aan deze review.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 532 Zwart?

Wat bedoel je precies met
Kan d'r niet gewoon een USBkabel aan?
Ik veronderstel dat hij bedoeld dat er geen usb-kabel bij zit en dat de oplader werkelijk een oplader is, waarbij alles aan elkaar vasthangt en er dus geen usb-kabel van gemaakt kan worden.
Tja, dat dacht ik al, maar als dat het geval is is dat geen probleem :P
Heb toch tig van die kabels rondzwermen hier.

Heb dit toestel ook net besteld, eindelijk van m'n crappy S1 af :D
Tsk tsk, S1, je loop een beetje achter :X

Dit is dan ook wel niet een geweldige performance telefoon, ik zou wel willen weten hoe responsief hij is(Ook al haal ik nu al iets meer dan een jaar een Nexus 5 uit mijn broekzak :*)
Qua responsief is het een beetje lag vergeleken met mijn iPhone 6 of HTC one. Ik merk het wel, maar stoort me net niet. Echter gezien dat dit een budget toestel is en de vergelijking 10-15 keer duurder, is het geen eerlijk vergelijk om dezelfde respons te verwachten. Wat mij positief verbaasde was hoe goed het touchscreen werkte, die is qua gevoeligheid gelijk aan de high end toestellen waar ik normaal mee werk, en dat vind ik positief.
Succes ermee! Ik hoor graag je ervaringen ermee.
Precies, dat bedoelde ik.
nice review. Heb hem ook maar besteld, altijd leuk speelgoed maar waarschijnlijk gaat hij over weekje naar moeders ;)

Is het toestel van Kruidvat eigenlijk simlockvrij?
Hij is simlockvrij.
zie: https://www.kruidvat.nl/m...hone/p/3486841/fromsearch

Nu vind ik h'm ook wel interessant.
Dat ik daar overheen heb gelezen :+ zat overal in de specs ed. te kijken
Heb d'r ook een gehaald (leuk voor de heb). De mijne heeft geen geel uitgeslagen scherm. Misschien even mee teruggaan?
Bedankt, maar ik ben er al aan gewend, het toestelletje bevalt eigenlijk best wel zoals het is.
Ik heb deze bij de Kruidvat besteld voor mijn moeder.
Voor een accu indicator gebruik ik de app "battery stats"
Het gele scherm kun je misschien wel corrigeren door het kleurprofiel aan te passen. Dat staat in het instellingenmenu onder 'scherm'.