Specificaties Videokaartkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Accelero S1 Rev. 2 Review

BGB4rn 16 juni 2009, laatste update op 17 februari 2010, 2.522 views

Arctic Accelero S1 Rev. 2

Pluspunten

• Passief voor de lichtere kaarten
  • uiterlijk

Minpunten

• Helaas te licht op een 9800GTX passief te koelen
  • Plakkertjes van heatsinks raken snel los

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 3
De Accellero S1 Rev 2 van Arctic is een aftermarket koeler voor een fors aantal videokaarten van zowel ATI als wel Nvidia

In de doos
  • Accelero S1 Rev 2
  • 4 MOSFET heatsinks
  • 8 RAM heatsinks
  • een hoop schroefjes om overal op te passen
  • 2 T-pluggen voor de bevestiging

• 7800
  • 7600
  • 7300
  • 6800
  • 6600 series (behalve 7X00 GS AGP)
De installatie was redelijk eenvoudig ook al bleven de meeste van de RAM heatsinks niet goed zitten.

De grote heatsink moet met schroefjes aan het pcb worden gemonteerd door middel van meegeleverde schroefjes en isolatie ringetjes.

Temperaturen

De temperaturen van mijn 9800GTX waren eerst idle rond de 60 graden en stressed boven de 80.
De temperaturen zijn verbetert ten opzichte van de stock koeler, hiervoor waren wel 2 120mm fan's nodig omdat de 9800GTX eigenlijk een de hoge TDP heeft om passief te koelen.
Het zit nu idle onder de 40 en stressed varieert van 70 tot 80 graden.

Ik heb helaas geen goed beeld gekregen van de koeler omdat mijn kaart te heet is om te koelen met deze koeler. Het kan wel maar dan heb je toch echt extra fan's nodig.

Ik had eerst standaard koelpasta gebruikt die erg matig geleid, ik krijg mijn temps nu niet (of met veel moeite) op de 70 graden. De koelpasta die ik heb gebruikt is ook van Arctic, de MX-2

Kwaliteit

De kwaliteit van de koeler is helemaal in orde alleen ben ik niet zo te spreken over de bevestiging van de RAM en MOSFET heatsinks.

Op de baseplate van de Accelero S1 Rev 2 zat al koelpasta en er zat voor de rest geen pasta bij.

Geluid

In principe geen omdat de koeler van zich passief is, ook met 2 120mm fans 1 120mm fan is het nog heel goed uit te houden, het is 1 fan geworden om een heel slechte reden, ik had de fan ergens anders voor nodig.
Gelukkig zijn de temperaturen er niet te veel op achteruit gegaan, ze stegen wel maar niet zo dramatisch als met de stock koeler er op.

De koeler is relatief makkelijk te installeren alleen is de koel capaciteit niet hoog genoeg om alle videokaarten passief te koelen.

er was ook nog een request naar een plaatje van hoe het bij mij zit : hier is ie dan

de fans zitten vast met tiewraps :)

Update : koelpasta
Update : 1 120mm fan

Heb jij ook een Arctic Accelero S1 Rev. 2?

oh ja als je goed kijkt naar de foto zie je dat er een RAM sinkje los zit :(
Je moet ook grondig je ram schoon maken voordat je de sinkjes er op plakt. de stock cooler laat namelijk hele vette troep achter en dit moet er allemaal af.
de website van thermalright geeft goede uitleg hierover

Ik lees net ergens anders dat je het oppervlak van de ram's eerst even met een gum moet gummen om te zorgen dat het de sinkjes goed blijven zitten :? vanavond voor de grap maar eens proberen

[Reactie gewijzigd door renbull op 27 april 2009 10:30]

dat kan goed kloppen, die meuk die onder de stock zit is van die nogal low grade koelspul en dat moet je eerst goed verwijderen voordat je de boel erop doet. Ik het een thermalright videokaart koeler op mijn 1950xt gedrukt, tijdje geleden en daar heb ik ook soortgelijke manier de boel schoongemaakt. Eerst de grootste bende eraf vegen met doekje/stukje keukenpapier en dan gebruikte ik een stukje rubber. :) werkt wel want ze zitten er nog steeds aan terwijl ook bij die koeler regelmatig mensen heatsinks als sneeuwvlokken zagen vallen :P
Het rubber of de gum veegt de laatste resten eraf. Maak het daarna nog wel even rubber/gum vrij natuurlijk :D

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 27 april 2009 10:43]

een andere truc is een klein beetje siliconenkit op de vier hoeken vna de heatsinks op je RAM te doen, siliconenkit geleid niet en kan tegen hogere temps, werkt perfect bij mij ;)

of natuurlijk wat extra euro uitgeven en warmte bestendige tweecomponenten lijm kopen

[Reactie gewijzigd door MMaI op 16 juni 2009 13:38]

Logischerwijs is het ding eigenlijk te licht om een 9800GTX passief te koelen, het is speciaal gemaakt om de warmte af te voeren, niet echt te koelen.
Natuurlijk is dit wel aan elkaar gelinked, maar veelal is het nodig om bij videokaarten (vooral bij een hogere nm, zoals je 9800GTX op 65nm) minimaal 1 fan bij te plaatsen die de lucht naar buiten blaast.

Nette review, vrij kort, je hebt de ruimte vooral opgevuld met plaatjes, maar toch vrij nuttig.
Ik moet wel toegeven dat ik iets mis: hoe zit het met je gehele kast?
Ik zou graag een plaatje zien (ben fotofanaat in dit opzicht) zodat we kunnen zien hoe je airflow is en hoe het allemaal loopt en past.

Verder wel net afgewerkte review, alleen ietwat kort.
Nou moet ik daarin weer toegeven dat er ook niet zóveel te vertellen valt over een koeler ;)

Succes met je koeler!
Trouwens.... Is er nog ruimte om ietwat over te clocken?
Dankje :) ik zal kijken of ik een plaatje kan schieten, ik snap dat je graag praktijk voorbeelden ziet.

En er is als je m niet constant full load draait wel ruimte om de overclocken denk alleen nog niet geprobeert.

En mijn kast is een CM centurion 5.

en ik moet toegeven dat er te weinig airflow is in mijn kast omdat ik de 120mm fans eers gebruikte in mijn kast en niet over had. O-)

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 26 april 2009 13:24]

dankje voor je tip, maar het boeit me niet zo veel eigenlijk, of ze er nou wel of niet op zitten; er komt zat lucht langs door de 2x 120 mm fans :)

deze bijvoorbeeld :)

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 26 april 2009 15:14]

Wel een leuke review. Alleen heb jij die koelpasta die al bij de S1 geleverd wordt (die je ook ziet op die persfoto) of zelf wat anders gebruikt?

En zie ik op die foto nu echt zo'n koelblokje die er helemaal is afgevallen en nu in die gleuven zit :P?

Je zou dan ook kunnen proberen wat koelpasta met secondelijm te gebruiken. Het is dan wel mogelijk dat je die heatsinks er nooit meer van afkrijgt (met de voorwaarde dat je niets wil afbreken), maar vast zitten doen ze dan zeker...

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 26 april 2009 15:31]

ik had toen ik m uit de blister haalde (die overigens niet dicht zit gesmolten :*) ) er al koelpasta op zitten, dus je hoeft niet zelf te gaan prutsen met te veel/ te weinig pasta :)
dat hebben ze zeker goed gedaan.

en ja dat is een RAM sinkje }:O (kijk maar in een van mijn replys;) )

ja kan maar dat doe ik niet :+ (geleidt seconde lijm trouwens wel zo goed ?)

dankje voor je reply
Secondelijm geleidt vrij goed totdat het smelt, bij een graad of 200.
Gaat je dus niet lukken met de kaart en is dus een goede optie ;)

Bedankt voor het toevoegen van de foto! Vind het altijd leuk om even een kijkje in andermans kast te nemen.

Weet je trouwens wel zeker dat hij op de 9600GT past? Volgens mij gingen G94-chips niet, ik heb zelf een 9600GT dus ik had deze als optie dacht ik.
Nu weet ik het dus niet meer zeker, maar in ieder geval bedankt voor de review ;)

Edit: Dankje voor de foto, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker om te kiezen :)

[Reactie gewijzigd door Merethil op 26 april 2009 16:09]

Er is speciale 2 componenten lijm in de handel, bijv van Zalman, kost maar een paar euro.

Zie bijv:

Werkt prima, gebruikt voor een Arctic Twin Turbo op een 4870.
vindt ik ook altijd leuk om fototjes te zien van kastjes van anderen :P

maar het zou me niks verbazen als ie op praktisch alle kaarten past aangezien de baseplate verstelbaar is met schroefjes.

ik heb overigens het lijstje ge-copy paste van de site van High Flow waar de koeler ook vandaan komt.

en op de doos staat dat er nieuwe compatibiliteit op zit, de 9600GT zit daar bij, ik stuur je wel even een fototje van de doos anders (wel bagger kwaliteit )
Aardige review kerel, maar heb drie tips en twee vragen voor je. :)

Tips:
- surf even naar SPCR (klik) en lees even wat over airflow basics in pc's
- Haal de S1 even los, verwijder de AC MX-thermal prut fatsoenlijk van gpu en koeler en verdeel een heel dun egaal laagje kwaliteitspasta (oa. Arctic Silver/Ceramique)over de gpu.
- haal die 2 120mm fans eraf en plaats er eentje rechtop vóór de kaart op de kastbodem (beetje foam en dubbelzijdig tape om vast te maken) , zodat hij lucht van voorin je case naar achteren eruit blaast en de bovenkant van je 9800GTX ook nog wat airflow krijgt..

Ter illustratie in dit HardForum topic heeft deze kerel 36c idle 52 load op z'n 9800GTX met S1.
Goeie airflow en goede pasta doen wonderen.

Vragen:
-Wat waren je case/omgevingstemps bij het testen? (cruciale variabelen bij het testen van dit soort koelers)
- Heb je met case open of dicht getest?

[Reactie gewijzigd door Imelon op 26 april 2009 21:04]

Op je vragen geef ik gelijk even antwoord en de tips bedank ik je voor en ga ik later mee aan de slag. ;)

De temps heb ik niet gemeten maar in mijn kamer was het rond de 22 graden.

En mijn kast is tijdens het testen open en dicht geweest, het maakte niet veel uit alleen werden mijn pocessor temps hoger omdat die warmere lucht aanzoog.

alsnog bedankt voor de tips :)
op de arctic site staat dat de GeForce 9500GT ook ondersteunt wordt kan je dat even checken voor me? pm me maar

mvg niels
Helaas heb ik hem een tijdje terug de deur uit gedaan omdat ik over ging op waterkoeling, en mijn eerste waterblok heb ik al bijna weer verkocht :+

En op wat voor een manier dacht je dat ik kon checken of ie er op past ? ik heb hier namelijk ook geen 9500GT :P