MikroTik CRS109-8G-1S-2HnD-IN Review

rohaantje 12 juni 2015, laatste update op 13 september 2015, 1.131 views

MikroTik CRS109-8G-1S-2HnD-IN

De CRS109 wordt verkocht als een 'switch'. Maar door de uitgebreide mogelijkheden van RouterOS en de high power 2.4ghz wlan wordt het een prima router met 8gbit poorten n een sfp poort.

Pluspunten

• High power 2,4ghz wlan(tot 1000mw)
  • 8gbit poorten
  • sfp cage
  • touchscreen

Minpunten

• 12v op de voorkant?!!

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
De Mikrotik MikroTik CRS109-8G-1S-2HnD-IN is het 'bijna' basis model uit de CRS lijn. Wat dit product zo uitzonderlijk maakt is dat het als een switch wordt verkocht. Maar Mikrotik heeft er gewoon een wlan in geplakt.

Specificaties
  • RouterOS L5
  • supports 10-57V
  • 802.3af/at compliant
Eerste indruk
Zoals alle andere producten van Mikrotik een saaie kartonnen doos. But.. It matters what's on the inside, not on the outside!! We vinden in de doos natuurlijk de witte CRS109. Maar ook een korte handleiding, adapter en een mini-usb naar usb.

De behuizing is een 1/2 1U rack mount. Hij is gemaakt van metaal met een plastic kapje aan de voorkant. Wat direct opvalt is dat de powerjack aan de voorkant zit. Geen groot probleem, maar ongewoon, ongemakkelijk.

Deze eerste indruk roept bij mij altijd een no-nonsense idee op. Het is wat het is. Het doet wat het doet. Geen overprised show-off! Dit vindt ik zo mooi aan dit bedrijf.

Router OS
Wat direct duidelijk wordt als je dit apparaat gebruikt; Is dat het niet een standaard Router/Acces Point/switch is. Het apparaat werkt out-of-the box met een paar standaard instellingen. Maar al gauw merk je dat het instellen van dit apparaat niet zo makkelijk is als een standaard linksys routertje.

De functionaliteiten die het bied gaan al gauw richting de kant van de Professionele routers. Zo vindt je instellingen als MPLS, OSPF, BGP, PPPoE enz. Je hebt dan ook enige kennis nodig van netwerken en waar de vele functies nou voor dienen. Het heeft mij dan ook een aantal maanden gekost om het hele systeem te begrijpen. Eigenlijk viel het kwartje pas nadat ik verschillende Cisco Courses had gevolgd.

Quick Set
Standaard biedt Router OS (L5) verschillende quick-set instellingen. Een aantal van de quick-set opties zijn CPE, Home AP, PTP bridge en WISP AP.
Deze quick set bied zoals de naam al zegt een simpel overzicht om een basis router in te stellen. Deze interface zou je kunnen vergelijken met de instellingen van een normale router.
Mikortik Quick Set

Zoals je hierboven kunt zien kun je hier onder andere je WIFI-instellingen aanpassen. Je DHCP-instellingen maken zoals jij ze wilt en je WAN-poort configureren. Maar de wan-poort instellingen hint al naar het feit dat het apparaat veel meer kan.

Uitgebreid instellen
RouterOS biedt een goedkope weg naar de uitgebreide networking wereld. Al die mogelijkheden maken het mogelijk om voor een paar honderd euro een groot netwerk op te zetten.

Ik heb dit apparaat gebruikt in ons thuis netwerk. Wr ik al verschillende Mikrotik apparaten heb. De CRS109 dient voor mij als ordinaire switch/AP. Hij hangt achter een router die hem via Mikrotik CAPsMAN van een wlan configuratie voorziet.

Maar doordat deze CRS109 een krachtige router chip aan boord heeft kan hij ook zeer goed dienen als huis tuin en keuken router. Door zijn SFP poort is het ook mogelijk om hem te gebruiken i.c.m een kpn glasvezel verbinding. Hierbij moet er wel gelet worden op het feit dat hij aan z'n top zit met een 500/500 verbinding. De FastTrack functie van Mikrotik zou hiervoor een oplossing moeten zijn. Al zijn hier op dit moment nog geen uitgebreide testresultaten van.

WLAN management/CAPsMAN
Omdat wij 2 bedrijven op 1 locatie huisvesten was het wel gewenst dat iedereen, overal, draadloos toegang had tot het internet. CAPsMAN bied hier een zeer goed oplossing voor. CAPsMAN maakt het mogelijk om alle Mikrotik devices te managen in 1 apparaat en deze toe te wijzen aan verschillende VLAN's op datzelfde apparaat. Daarnaast maakt CAPsMAN het mogelijk om te roamen. Wat dit een goedkope oplossing maakt voor grote bedrijven.

WLAN Prestaties
De WLAN prestaties van dit apparaat zijn prima. De krachtige 1000mw 2,4ghz chip maakt het mogelijk om horizontaal toch een flink huis en een stuk van een grote tuin mee te pakken. De vertical dekking is dan wel wat minder. Het apparaat maakt het mogelijk om maximaal een 30dBm signaal ter versturen. Hierbij heeft hij 2 antenne's wat het mogelijk maakt om een dual-chain(2 MIMO) verbinding te maken.

De Mikrotik CRS109 is een mooie uitbreiding voor een groter huisnetwerk. Al kan hij met zijn krachtige chip ook als een router dienen. Zijn SFP poort maakt het daarnaast mogelijk om gebruik te maken van een KPN glasvezel verbinding. De extra wlan functie maakt het apparaat wel een beetje dubieus maar passend in huis of kleine MKB situaties.

Heb jij ook een MikroTik CRS109-8G-1S-2HnD-IN?

Bedankt voor je (beknopte) review! +1.5≈2 :)