AMD Phenom II X4 955 Black Edition Review

Eguna 4 mei 2009, laatste update op 4 mei 2009, 27.702 views

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Pluspunten

• Prestaties
  • Upgrade pad
  • Quadcore
  • Lage temperatuur
  • DDR3

Minpunten

• Beperkt aanbod AM3 moederborden

AMD is al enige tijd bezig met het bakken van Phenom II processors voor het AM3 platform.
Al eerder bracht AMD varianten van de Phenom II uit zoals de X3 710, X3 720 en de X4 810,
waar het nummer achter de X het aantal cores aangeeft, en het nummer er na een synoniem is voor het aantal MHz van de processor. Het wachten was voor mij als AMD fan echter op de X4 955, leverbaar vanaf donderdag 23 april 2009 en gekroond tot allersnelste processor in het ruime assortiment van AMD tot nu toe.

Phenom II X4 955
Dit beestje komt uit de fabriek met vier cores en een standaard snelheid van maarliefst 3,2 GHz en is daarmee in termen van megahertz de snelste quadcore beschikbaar en is verkrijgbaar als ‘Black edition’ wat aangeeft dat deze processor niet beperkt wordt tegen overclocken.

Upgrade pad
Een enorm voordeel van deze AM3 generatie is dat je in stappen kunt upgraden. Een tijd lang is AM2 de standaard geweest, maar enige tijd voor de start van het AM3 platform zijn er vele AM2+ moederborden uitgebracht. AM2+ houdt in dat het bord naast AM2 chips ook AM3 chips kan gaan gebruiken. Omdat een AM3 processor met DDR2 Ún DDR3 geheugenmodules kan werken is het dus niet noodzakelijk om de AM3 processor ook gelijk te voorzien van een nieuw AM3 moederbord met passend DDR3 geheugen. Een AM3 processor werkt prima op een AM2+ moederbord, dus het upgraden van de andere onderdelen zoals het moederbord en het geheugen kun je later doen, ondertussen zullen de prijzen van DDR3 geheugen nog best zakken en zullen er al meer AM3 moederborden komen in verschillende maten met verschillende features.

Rede voor mijn aanschaf
Met het hier boven beschreven upgrade pad in mijn achterhoofd zat ik al enige maanden te wachten op de uitgave van deze nieuwe processor. Ik heb wel overwogen om een langzamere variant van de Phenom II aan te schaffen, maar gelukkig heb ik hier mee gewacht. We hebben allemaal de nieuwsberichten wel gelezen over de enorme verliezen die bedrijven in deze financiŰle crisis doormaken. Ook AMD maakt verliezen, en om AMD dus een klein beetje te sponsoren heb ik besloten om deze nieuwe processor te kopen. Ik ben gek op AMD, en ookal kan de Phenom II X4 955 als snelste processor van AMD helaas niet Úcht op tegen het geweld van de Intel i7 940, ben ik toch onder de indruk van de zeer gunstige prijs kwaliteit verhouding.

Doel van deze review, updated 04-05-2009
In deze review ga ik geen overclock prestaties beschrijven. Hier heb ik zowiezo de kennis niet voor en lijkt het mij ook niet zo interessant. Er zijn op Tweakers nieuws al enkele berichten te lezen over hoe de Phenom II X4 955 is overgeclockt tot maarliefst 6,7GHz, meer dan een verdubbeling van het aantal GHz waar de 955 standaard mee wordt verkocht. Het is dus duidelijk dat de 955 veel overclock potentie heeft, zo ook is geschreven dat de processor tot zo’n 4 GHz kan worden gebracht zonder dat die speciale of extreme koeling vereist. Wat ik wel wil laten zien is de snelheid winst in een AM2+ systeem tegenover een AMD Athlon X2 processor, door middel van het uitvoeren en vergelijken van een aantal tests in het zelfde systeem, met natuurlijk als enige verschil de processor. Ook hoop ik enige lezers te hebben overtuigd over de upgrade mogelijkheden die het AM3 platform geeft.
Stuk tekst doorgestreept door het toch wÚl interesse hebben in overclocken.

Koele kikker
Als eerst heb ik de temperatuur van beide processors gemeten tijdens rust en onder stress. De temperatuur is gemeten in een Tacens Algeo, een kast met uitstekende airflow en een extra fin in het zijpaneel. Beide processors zijn gestrest met de stresstest in Prime 95. De koeler is een Scythe Katana II.

Opmerkelijk is het verschil in temperatuur onder stress. Ookal is de Phenom 955 in alle opzichten sneller, toch blijft hij maarliefst 15 graden koeler. Dit komt hoofdzakelijk door het feit dat de nieuwe Phenom II processors gemaakt zijn met de 45nm technologie, terwijl de oudere Athlon processors gemaakt zijn met een 90nm technologie. Het aantal nm geeft de maat aan van de gebruikte semiconductors binnenin de processor en het is gunstig voor de warmte productie dat deze al kleiner worden.

Resultaten
Hieronder staan de resultaten van enkele benchmarks die uitgevoerd zijn in het zelfde systeem met de zelfde installatie van Windows Vista x86. Dit zorgt er dus voor dat de resultaten zo eerlijk mogelijk zijn en dat het verschil tussen de gebruikte Athlon 6000+ en de Phenom 955 goed naar voren komt.

Het gebruikte systeem bestaat uit de volgende onderdelen:
Geheugen: 4GB (2x 2GB) DDR2 (DDR2-1066)
Schijf: OCZ Core Series V2 SATA II 2.5" SSD , 30GB SATA-300
Moederbord: Asus M3A32-MVP Deluxe, AMD 790FX met bios versie 1604
Videokaart: XFX GeForce 260 GTX 896MB DDR3 XXX
Voeding: Enermax MODU82+ 525W

Het meest opvallend is de Cinebench 10 x cores test, die de Athlon 6000+ in het niet laat. Ook de overige testen tonen dat de Phenom II de baas is over de 6000+, maar dat de Phenom II het toch wel moet hebben van zijn vier aanwezige cores.

Overclocken, toegevoegd op 04-05-2009
Na even rondneuzen in de BIOS van mijn Asus bord kwam ik de overclock profile optie tegen, die naast een breed aantal aanpasbare instellingen ook de mogelijkheid biedt om het hele systeem via procenten te overclocken. Interessant! Dit kan instappen, vanaf 3% tot maarliefst 20%. Natuurlijk heb ik gelijk als eerst 20% geprobeerd waar mee de processor op zo'n 3,85GHz kwam, maar dit bleek met Prime95 snel onstabiel te zijn. Helaas, een tandje lager, dus 15%. Zie hieronder het stabiele resultaat:

Om de waarde van deze overclock te meten heb ik wederom de zelfde tests uitgevoerd, aan de resultaten is duidelijk te zien dat het systeem een stuk sneller is.

Echter wordt de processor door het verhoogde voltage wel een stuk warmer, dit is vooral goed te zien onder stress via Prime95, het blijft echter goed te doen met luchtkoeling.

Windows 7 RC x64, toegevoegd op 04-05-2009
Om nog meer uit mijn systeem te halen heb ik besloten om de Release Candidate (RC) van Windows 7 x64 te installeren, vele reviews en benchmarks op het internet hebben al aan kunnen tonen dat deze nieuwe Windows sneller is dan Vista in vele opzichten. Aangezien mijn eerste indruk van Windows 7 tijdens de publieke beta test enige maanden geleden zeer positief was, heb ik besloten om niet meer te wachten op de officiele uitgave en dus dan maar aan de gang met de RC. Ook nu heb ik weer enkele tests opnieuw uitgevoerd en de resultaten zijn hieronder te zien.

Jammer genoeg weet alleen Cinebench hier een groot voordeel uit te halen met hun aangepaste versie voor 64 bit. De rests van de tests tonen aan dat het systeem een fractie sneller is, maar dit heeft waarschijnlijk meer te maken met de nieuwere drivers. Toch kan ik wel melden dat Windows 7 razend snel is, zo is de opstart tijd zo'n beetje met een kwart afgenomen en geweldig is de snelheid na het "Welcome" scherm, applicaties zoals Firefox starten direct op en zijn onmiddelijk bruikbaar.

Indruk
Het systeem voelt een stuk sneller aan, dit is te merken met het opstarten van Windows, maar ook tijdens het spelen van games en het werken met mijn favoriete programma’s zoals Visual Studio en Photoshop. Vergeet niet dat de Phenom II in dit systeem niet volledig toch zijn recht komt, door het ontbreken van DDR3 geheugen. Met een oog op het upgrade pad naar een volledig AM3 platform vind ik deze processor zeker het geld waard. Het systeem is ook met de nieuwe processor zonder een herinstallatie van Windows Vista nog steeds zo stabiel als een huis.

AMD heeft er weer een zeer aangename processor bij. AMD weet zich in beeld te krijgen en te houden door het uitgeven van processors die heel degelijk en snel zijn maar toch tegen een hele aantrekkelijke prijs worden verkocht. Ook wordt het al gunstiger om een quadcore in huis te nemen, omdat al meer applicaties hier beter gebruik van gaan maken en zo ook zal bijvoorbeeld Windows 7 de rekentaken beter verdelen over het aantal aanwezige cores. Het zijn moeilijke tijden voor AMD, maar dat houdt gelukkig niet in dat de ontwikkeling stil staat. Voorlopig moeten we even zoet zijn met AM3 en dus de X4 955, maar ik schat de toekomst voor AMD toch goed in.

• Asus M3A32-MVP Deluxe, AMD 790FX met bios versie 1604
  • XFX GeForce 260 GTX 896MB DDR3 XXX
  • 4GB (2x 2GB) DDR2 (DDR2-1066)
  • OCZ Core Series V2 SATA II 2.5" SSD , 30GB SATA-300
  • Enermax MODU82+ 525W
  • Scythe Katana II
  • Windows Vista

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 955 Black Edition?

Leuke review!
Ik snap dat niet, binnenkort in een nieuw configuratie wil ik een lager versie (de X3) aanschaffen. Maar jij zegt dus, koop gelijk DDR3 geheugen?.. En een AM3 mobo?
Ik heb gewoon een ASRock K10N78 AM2+ mobo, met Kingston HyperX 4GB(2x2GB) DDR2 PC2-8500, 1066MHz werkgeheugen? Jij raad mij dus aan om alles AM3 en DDR3 te maken? Poehh, kost een hoop geld :( Maar het kan ook zo :D

Maar inderdaad mooie review mooie benchmarks, ga je nog verder overklokken?
Zoals TKing ook aangeeft, ik wou met dat stukje alleen uitleggen dat een AM3 processor op een AM2+ moederbord past. In jouw geval kan je dus prima eerst de X3 kopen en daarna met de tijd een AM3 bord met DDR3 geheugen :)
Zo heb ik het momenteel ook gedaan met mijn Asus AM2+ bord. Let er wel even op dat je hoogstwaarschijnlijk je BIOS moet updaten, ik denk met versie 1.50 (link voor jouw bord.)
Succes!
Hij zegt dus dat het niet per se hoeft ;)
Das zeker een erg mooie Review!,

Ik kon niet meer stoppen met lezen :)
Ik krijg een pc van mijn ouders met de zelfde processor!
(verheug me er al erg op) :P
Wrede review!
Ik heb de processor ook, hij bevalt me echt goed voor de prijs. Ik overclockte hem gewoon zonder problemen naar 3.9 GHz, nu loopt ie echt niet normaal snel. :Y)
idd...

Waar de AMD Phenom II X4 955 +/- €135,- kost, is de i7 940 al weer €530,85... daar heb je 3 (net geen 4 :p) amd's voor (doe er 2 op een dualsocket moederbord en ze blazen die intel uit het water)

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 25 september 2010 17:56]

Ik ga miss eens een game pc bouwen, ik neem dan deze CPU :9 i.p.v. die overpriced i7 :P
€250 voor €3,2 GHz in de turbo boost vs 3,2Ghz voor maar €121 :) , voor hoeveel (€/$) heb jij hem destijds gehaald?
Nice, Nice, ik vind dat je je echt heel goed hebt geuit in deze review.
Mooie vergelijkingen (yay, ik ben een cijferfreak) en ik ben blij dat je niet echt hebt overgeclocked, zodat je gewoon goed kan zien hoe de processor werkt als je hem zo uit het doosje haalt.

Mooi om die temperaturen te zien, alhoewel ik je temperaturen vrij hoog vind op je oude 6000+, aangezien mijn 5600+ stressed slechts 54 graden wordt met de stock cooler.
En de airflow in mijn kast is niet "je van het".

Toch moet ik toegeven: je review ziet er gelikt uit, geen plaatjes die allemaal door elkaar lopen, lekker duidelijk en overzichtelijk.
Alles wat ik wil weten staat hier in en daar ben ik persoonlijk heel blij mee.

Succes met je processor, en bedankt voor de review! Kan ik weer een stapje verder in mijn gedachtegang tot een upgrade!
Erg leuke review om te lezen,
goede uitleg over het AM2+ en AM3 gebeuren.

Ik denk dat ik ook binnenkort (lees:ooit) maar eens zo een moet aanschaffen, of toch een 940? ach.

Leuke review!
Mooie review! Ik krijg nog niet echt het gevoel dat ik mijn 9950BE moet gaan inruilen, maar dat was dan ook niet de bedoeling :)

Ik had wel verwacht dat 45nm tov 65nm wat koeler zou draaien... nu draai ik mijn 9950BE idle op 33░C en stressed op 44░C (onder een Thermalright Ultra-120 Extreme , dat dan weer wel.....)

Verder nog een opmerking: kleine typo onder "koele kikker" : extra fin
In mijn geval: 940BE idle @25-26 graden en load 36-39 graden onder een Scythe Mugen (1e versie) met 2x Zalman ZM-F3 fans. Cpu is ondergevolt @stock speeds Cool 'n quiet staat uitgeschakeld dus hij draait ook idle op 3ghz.
Hij komt niet van een 6000+ 65nm maar van een oudere 90 nm zoals in de review aangehaald wordt, dat verklaart het verschil.
Ik heb hier een 6000+ 65nm die draait idle 28░ C en stressed 52░ C
Aangename review om te lezen, ondanks mijn voorkeur voor Intel processors (momenteel Q9450) heb je me in positieve zin verrast over de prestaties van deze jongen!