Seagate Personal Cloud 3TB Review

JefSnare 12 juni 2015, 217 views

Seagate Personal Cloud 3TB

Deze NAS is prima om thuis en daarbuiten een personal cloud op te bouwen. Mooi vormgegeven alleen de apps, tweak mogelijkheden zijn matig.

Pluspunten

• Design
  • Eenvoud
  • Seagate personal cloud service

Minpunten

• Weinig apps
  • Snelheid
  • Geluid

Kwaliteit voeding Score: 4
De NAS is goed verpakt en het aansluiten is zo gebeurd. De installatie liet even op zich wachten, voornamelijk vrij onduidelijk waarom het zo lang duurde (+15 min). Maar nadat de NAS eenmaal opnieuw opgestart was was de NAS voorzien van de laatste firmware en was deze gebruiksklaar. Direct viel mij op dat de NAS niet erg geluidsdicht is. Vooral in een stile omgeving of tijdens een stil moment in de film is deze te horen.

Wat mij direct opviel was de eenvoud. Thuis draait er ook een Synology en de interface van de Seagate is volledig anders. Simpel, misschien iets te simpel. Weinig apps, zoeken naar de instellingen. Op het vlak van de interface valt er nog wel wat terrein te winnen. Zeker in vergelijking met Synology. De backup app die meegeleverd wordt maakt het wel mogelijk om een automatische backup in te stellen naar Amazon, Dropbox etc.

De Seagate Peronal Cloud service zorgt ervoor dat je de NAS kan bereiken van buitenaf. In combinatie met diverse apps op iOS, Android en op OS X en Windows (zoals SDrive) kun je door middel van een netwerkschijf je bestanden benaderen en downloaden/uploaden. Dit werkt niet heel erg snel heb ik gemerkt, waardoor weet ik niet. De 3tb schijf is snel genoeg, upload en download thuis zijn ook voldoende. Het lijkt erop dat de encryptie van de bestanden erg lang duurt.

Thuis heb ik de NAS gebruikt om foto's te syncen van diverse computers en telefoons en deze te bekijken op de tv. De Seagate photo app werkt erg fijn en de auto upload functie is super. Op sommige vlakken schiet de app nog tekort. Versioning mist en de progress bar is niet heel erg duidelijk.
De NAS draait nu een week naast de Synology en ik ben tevreden over het algemeen gebruik. De Seagate NAS is een NAS die alleen intern bereikbaar is geworden omdat ik de Synology cloud functionaliteit gebruik.

Integratie met diverse systemen en services schiet nog een beetje tekort, maar over het algemeen ben ik aangenaam verrast door de mogelijkheden van Seagate Personal Cloud.

Heb jij ook een Seagate Personal Cloud 3TB?