Akai ACVDS935T 2 LCD-displays met DVD-speler en Game console Review

BenVenNL 11 juni 2015, laatste update op 18 juli 2015, 1.235 views

Akai ACVDS935T 2 LCD-displays met DVD-speler en Game console

Het product laat op aardig wat vlakken te wensen over. Helaas heb ik geen ervaring met andere spelers of ik meer mag verwachten voor dit prijsniveau.

Pluspunten

• 9 inch scherm is lekker groot

Minpunten

• Bouwkwaliteit is matig, zelfs klep dvd speler sluit niet precies
  • Pieptoon, statische ruis op geluid op slave wanneer gekoppeld
  • Gamecontroller heeft 29 matig tot slechte games
  • Gamecontroller werkt alleen op slave
  • Aansluitpunten bedrading onlogisch

Geluidskwaliteit Score: 3
Zo uit de doos ziet alles er redelijk keurig uit.

Wat krijg je allemaal.
- 1 master scherm met dvd speler
- 1 slave scherm
- plastic tasje om deze twee in mee te nemen
- video/power kabel voor tussen de schermen
- controller met 29 games (zonder batterijen)
- 2 sets oortjes
- 4 straps om de schermen aan de hoofdsteun te bevestigen
- afstandsbediening
- verloopkabel met tulpjes (voor aansluiten van de controller)

Op het eerste gezicht ziet het er allemaal prima uit. Vooral zo uit de doos denk je al gauw, wat zijn die schermen groot zeg!

Wat opvalt als je deze dan vast houdt is dat ze bijna niks wegen. De behuizing is aardig fors en lijkt met gemak de nodige componenten te kunnen bergen. Je houdt dus behoorlijk veel lucht vast, dus lomp en onhandelbaar zijn deze niet. Wel voelt het allemaal heel goedkoop en plastic aan..

Aan de achterzijde is nog een pootje zodat je het scherm ook ergens neer zou kunnen zetten.

Verder kun je er uit de doos eigenlijk niet veel mee. Een adapter voor netstroom is niet meegeleverd. Mocht je die niet nog hebben liggen dan zal je dus voor een initiŽle test van het apparaat toch in de auto moeten gaan zitten.

Zo gezegd zo gedaan.

Bij aansluiten valt op dat de connectie tussen beide schermen links op het apparaat zit, wat vanuit kostenoverwegingen logisch is, je maakt namelijk 2x dezelfde behuizing, maar vanuit gebruiksoogpunt minder goed te verklaren is. Voor een bevestiging aan de hoofdsteun lijkt het het meest logisch dat bij de ene de aansluiting links en de ander rechts zou moeten zitten.

Niet een erg grote issue, want de kabel is lang genoeg om deze afstand te kunnen overbruggen.

Ook de kabel aan de adapter is lang genoeg. Als je, zoals wij, een navigatie in de 12V bij het dashboard hebben zitten moet je wel een tweede aansluiting in de auto hebben natuurlijk. Bij ons zit deze naast de hoofdsteun rechtsachter in de hoedenplank. De kabel haalt dit wel maar hangt wel door de auto heen, je hebt niet echt over en als er nog een derde kind in het midden zou moeten zitten heeft deze de kabel vermoedelijk steeds in het gezicht hangen.

Dan zetten we het apparaat aan. Het power lampje gaat branden en na een paar seconden een welkomstscherm. Bob de Bouwer is als vrijwillig testpersoon gebruikt.

De software van het apparaat loopt soepel door de menustructuur van de dvd en het inladen van de dvd menu's gaat vlot genoeg. Je merk al gauw dat de resolutie en kleurkwaliteit van de schermen niet dezelfde is als van een tablet of smartphone. De resolutie is laag en de kleurkwaliteit aan de fletse kant. Maar zaken als brightness/sharpness/contrast zijn in te stellen per scherm en dan wordt het al wat beter.

Als je eenmaal een film gestart hebt dan valt dat allemaal niet meer op. Het scherm lijkt in ieder geval rap genoeg om zonder allerlei vormen van ghosting een film te tonen. Als eenmaal het beeld in beweging komt ben je ook al gauw vergeten dat de resolutie een stuk lager is dan een doorsnee 4,5" smartphone. .

Het volume is op beide apparaten aan te passen. Bij de schermen die ik hier getest heb komt er een irritante pieptoon mee over de kabel als ik het tweede scherm aansluit. Wat ik ook doe de pieptoon gaat niet weg. De enige mogelijkheid deze weg te krijgen was het geluid op het tweede scherm uit te zetten. Volume aanpassen helpt niet, bij hoger volume wordt de pieptoon ook harder. Zoals je onder leest heb ik het apparaat uit elkaar gehaald en de pieptoon is al een stuk minder nu.

Het volume kan hard genoeg om in een rijdende auto goed hoorbaar te zijn dus maar goed dat ook twee sets met oortjes meegeleverd worden. ;)

Na de dvd er uit genomen te hebben valt ook op dat de klep van de dvdspeler aan een zijde netjes vlak sluit in de behuizing en aan de andere zijde van het apparaat er 3-4 mm buiten blijft steken. Erg slecht. Bij nader onderzoek (zie onder) blijkt dat de scharnier zo stroef draait dat deze spanning op de klep laat als deze gesloten is. Het scherm bolt door deze spanning wat naar buiten.

De controller

Ik heb deze alleen op de slave werkend kunnen krijgen. Dit is namelijk het enige scherm met video-in. De master heeft namelijk video out. Na inpluggen niet meer aankomen want bij elke beweging verliest hij contact met het scherm en moet je er even aan zitten om weer beeld te krijgen.

Afwisselend spelen, met 1 controller waarbij beiden het spel op het scherm zien is dus ook niet mogelijk.

De controller is nog vast te pakken met volwassen handen maar ligt denk ik beter in de hand bij kinderen.Het design oogt als een vorige generatie games controller. Verwacht niet dat de knuppel een analoge stick is. Dit is gewoon een tweede 4-punt druktoets in vermomming. Het geheel voelt erg goedkoop aan. Batterijen zitten er niet bij dus zorg dat er in ieder geval 4 AAA batterijen voorradig zijn.

Leuk dat er ook 29 game bij geleverd worden denk je dan. De games zijn voor iemand die intussen al een jaar of 30 games speelt niet indrukwekkend. Mag je ook niet verwachten. Het zijn meest goedkope imitaties van bekende klassiekers als SMB1, Popeye (NES) Breakout, en veel games die ik 25-30 jaar geleden met vrienden zelf nog op een MSX2/Atari heb gespeeld (inclusief alle glitches van destijds).

De menustructuur tussen de games is erg eenvoudig dat zal een kind wel snel snappen, maar de games van destijds zijn nou niet echt makkelijk of kindvriendelijk qua moeilijkheidsgraad/leercurve. Misschien dat er 3 of 4 vermakelijke tussen zitten.

Reparatiehandleiding

Tja, mijn zoontje trok tijdens de terugreis van de vakantie even aan het klepje van de speler en deze lag er gelijk af.
Geen wonder, denk je dan. De bevestiging is ook dusdanig slecht uitgevoerd dat het niks kan hebben.
Twee schroefjes die misschien maar 4 mm in het plastic gedraaid zitten houden de klep, welke van zichzelf al ontzettend stroef open en dicht gaat vanwege de slechte scharnier, op zijn plek.

Je kunt het hele apparaat rustig openschroeven. Let wel op, er zit 1 schroef onder een sticker aan de achterzijde.

Vervolgens heb ik twee 3 mm boutjes van 15 mm met moer gekocht bij een internetwinkel. Waren iets te lang dus met een multitool iets ingekort. Met de boormachine een gat door de hele behuizing heen geboord. Met de boutjes en moeren de klep weer aan de scharnier vast gezet.

Wat moet je hier als eindoordeel over geven. Je krijgt voor § 129,- 2x een 9' scherm, dvd speler en gamecontroller met wat spelletjes. Vooral vanwege de pieptoon in het geluid kan ik de set eigenlijk niet zo gebruiken als ik het zou willen. Mijn grootste ergernis.
De klep is slecht en breekt erg makkelijk af.
Ik heb het apparaat open gemaakt, blijkt ook niet eens overal een schroefjes in te zitten. Voldoende om het apparaat bij elkaar te houden maar de helft van de schroefgaten blijft ongebruikt. Vervolgens zit er wel een QC sticker op het apparaat, daar hoef je bij Akai dus ook weinig waarde aan te hechten.
Tijdens het vastmaken aan de hoofdsteun trok ik 1 van de bevestigingsbandjes stuk.

Als ik niet al heel snel met vakantie was gegaan had ik hem nog retour gestuurd en een ander apparaat geprobeerd, helaas gaat ging niet meer.

Je kunt hier amper nog een ster voor geven.

Alleen halen als je echt 2x een 9 inch scherm wilt voor de laagste prijs. Anders zou ik er met een boog omheen lopen en voor betere bouwkwaliteit gaan met een kleiner schermdiameter of voor 2x een enkel scherm.

...

Heb jij ook een Akai ACVDS935T 2 LCD-displays met DVD-speler en Game console?