Scythe Mugen 2 Review

BGB4rn 16 juni 2009, laatste update op 17 juni 2009, 8.550 views

Scythe Mugen 2

Pluspunten

• Weinig geluid
  • Lekker koel
  • Goede prijs
  • Uiterlijk
  • Geen pushpins

Minpunten

• Erg groot
  • Moederbord moet er in de meeste gevallen uit
  • Zou na bepaalde tijd het moederbord doen krom trekken door het hoge gewicht

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Deze koeler heb ik gekocht omdat ik het geraas van de stock koeler zat was, ook waren de temperaturen te hoog.

In de doos

Bij de Mugen 2 worden mee geleverd:
  • een Mugen 2 uiteraard
  • een zakje koelpasta
  • een 120mm PWM fan
  • beugeltjes voor het monteren van de fan
  • een backplate
  • schroefjes
  • een heleboel brackets om heel veel sockets te ondersteunen( 1336,775,478,AM2,AM2+,754,939,940)
  • een instructie boekje
Temperaturen

De Temperaturen zijn sinds ik de koeler heb ge´nstalleerd een stuk verbetert, onder full load haalde ik met mijn Q9450 soms wel 80 Graden.
Nu met de Mugen 2 zit het op zijn hoogst rond de 60 graden.

Idle is was het ongeveer 40 graden, met de Mugen 2 is het zo`n 30 graden of lager idle

Na het aanbrengen van de MX-2 zijn de temperaturen zelfs nog beter geworden, denk aan een paar graden verschil overall.

Geluid

Ook was het geluids niveau van de intel stock koeler veel te hoog, ik kon als mijn pc aan stond geen oog dicht doen als ik wou slapen.
Nu is het zo stil dat dat echt geen probleem meer is, het is eerder een probleem dat ik op de ledjes aan de voorkant moet kijken of ie wel aan staat.

Scythe levert standaard bij de koeler een heel stille 120mm PWM fan (4pins), het maximale toerental van de fan ligt op de 1400 RPM en kan ook idle 200RPM draaien !, totaal geen geluid dus van de fan.

Montage

De montage is redelijk simpel en er kan weinig mis gaan door de backplate, daarvoor moet in de meeste gevallen helaas het moederbord uit de kast om de backplate achter het moederbord te installeren.

De Mugen 2 is wel groot en dat vergt ook wat geduld en inzicht om alles netjes op zijn plek te krijgen
De fan Kan worden ge´nstalleerd op 4 posities, voor, achter, onder en boven.
Om de fan aan de onder of bovenkant te installeren moeten de hoeken van de beugeltjes naar binnen wijzen i.p.v. naar buiten.

Ook zijn de meeste kasten met een voeding bovenin te klein om aan de bovenkant een fan te monteren omdat de koeler een hoop ruimte in neemt, echter als de fan in de voeding aan de onderkant zit is dat wel weer een stukje airflow wat je gratis krijgt.

Iets wat ik mij ook kan voorstellen is dat je niet al te grote RAM koelers moet hebben omdat de fan klem tegen mijn “normale” OCZ RAM zit.

Kwaliteit

De kwaliteit is echt geweldig, de base is echt als een spiegel en zit onder een laagje nikkel, de base is van koper, de lamellen zijn van aluminium wat ik persoonlijk een erg goede keuze vind van Scythe zodat de koeler niet al te zwaar is van de base af.

De lamellen zien er allemaal goed uit en het zit allemaal netjes recht.

De Mugen 2 is kwalitatief een erg goede koeler; hij koelt goed en is daarbij ook heel stil.
Het nadeel is dat je geen 2 linker handen moet hebben om te installeren, het complete moederbord moet er dus uit om de koeler te installeren tenzij er een gat zit in de kast om dit te vergemakkelijken.

update

Even een kleine update, ik heb er andere koelpasta (Arctic MX-2)onder gesmeerd welke stukken beter werkt dan de standaard "modder" .
Ik kan dus ook zeker aanraden een tubetje goede koelpasta er bij te bestellen, verschilt toch weer een graad of wat.
De temperaturen zijn nu 100% stressed 51 graden max. op de cores met de fan op 800rpm, de temperaturen idle is echter niet veel aan veranderd heb ik het idee maar het maakt zeker uit om er andere pasta onder te smeren.

Heb jij ook een Scythe Mugen 2?

Reviews door de redactie

Monteren blijft een hel met grotere koelers, had zelf nogal wat moeite met mijn z600 ;-)
Goede review, maar ik heb vraag: stoort ledjes jou niet? Ik had vroeger ook pc op mijn kamer en kon ook niet slapen door geluid van PC. Toen hij stiller werd waren het juist de LEDs die me wakker hielden ;p
Als de LEDs je wakker houden, draai je je toch gewoon om? ;)

Ik slaap soms zelfs met gordijnen open als ik om 6 uur naar bed ga, totaal geen moeite om in slaap te komen. Wil ik eens een keer op tijd naar bed gaan, dan is alles om me heen ineens een stoorzender of een afleiding.
@Marcusklaas
waar heb je het eigenlijk over, in de fan zitten helemaal geen led's..

en ja het is niet mijn favoriet om die fan's er op te zetten maar als het eenmaal zit gaat ie ook niet meer los ofzo.

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 16 juni 2009 08:00]

Mooi om te horen dat ook deze koeler goed uit de bus komt.
Heb zelf een Orochi en een Katana 2 (hebben hetzelfde ophangsysteem als deze).
Orochi was wel een hel om te installeren in een cosmos nota bene...

van kromtrekken heb ik (nog) geen last, maar zal naar aanleiding van deze review binnenkort ff met een paar tiewrapjes de Orochi vastmaken aan het plafond van mijn kast.
Merk namelijk wel dat hij trilt als je door de kamer loopt (of de muziek loeihard hebt staan:))
Ik ben ook van plan een constructie te maken de koeler op zijn plek te houden gezien ik ook wel naar lanpartys ga.. Niet altijd even handig om je systeem neer te moeten leggen omdat je koeler anders je moederbord molt als je over een hobbeltje rijd.

Ik zit te denken aan een stuk aluprofiel om er onder te schroeven.
heb hier dus nog geen last van gehad met de V8 die op me PII X4 940 zit.
zal misschien wel aan de vorm van de backplate liggen.
Ik heb ook nergens last van en ik wil dat graag zo houden ;)
zooo een beetje de reacties van mijn review volspammen :P

En ik zou niet weten hoe veel de mugen 2 van de mugen 1 verschilt, dat kun je vast wel ergens opzoeken, ben je slim genoeg voor lijkt me :P.
Best behoorlijk wat grote / montage betreft, maar kwa koel prestaties scheelt het niet bijzonder veel naar mijn mening. Een graadje of 2 is natuurlijk wel mooi meegenomen, maar goed, dat doe je met wat koelpasta ook al...
Los daarvan vind ik het een hele mooie koeler, ik heb de ruimte in mijn kast toch dus waarom zou ik niet, nog een voordeel van grote koelblokken is is dat het over het algemeen stiller te koelen is dan kleintjes.

Verder was de prijs ook in orde wat mij heeft aangezet tot het kopen van de koeler.
Het is tegenwoordig ook mogelijk om je computer 'gewoon' uit te zetten als je hem/haar niet gebruikt :)

Montage lijkt me wel moeilijker op alle sockets behalve am2+ socket, welke het simpelst is.

Ik heb sinds kort ook een Mugen 2 in combinatie met MX-2, moederbord moest er natuurlijk uit, heh balen, maar voor wat hoort wat :Y)

Ik deed er 5 minuten over om te snappen hoe het beugeltje werkte voor de casefan O-)

[Reactie gewijzigd door Matthew op 16 juni 2009 01:20]

Tja, moet je pc maar net niks staan te doen, bovendien zijn er ook mensen die een webserver hebben staan thuis. Ook zijn er mensen die hun pc aan laten staan voor bijvoorbeeld distrubuted computing en ook laat ik in de nacht wel eens een virusscanner mijn pc onderzoeken.

Ik weet niet wat de beweeg reden is van marcusklaas om zijn pc aan te laten staan maar er zijn in ieder geval redenen goenoeg om dat te doen, maar zo als je zegt zijn er ook genoeg tegen's.

En over die casefan, ik moest er ook achterkomen hoe handig scythe de fanclips gemaakt heeft, je kunt hem ook aan de onderkant monteren, dan moet je de beugeltjes naar binnen laten wijzen ;).
Over pushpins, van de vorige, de Mugen/1000: ik vind het grote voordeel dat ik nu 2x de Mugen (1) opnieuw heb ingebouwd in enkele minuten zonder verder iets er uit te moeten halen. Beetje handigheid en lange schroevendraaier is wel handig. Voor mij geen problemen met pushpins, ik zou de Mugen2 misschien daaron niet kopen als ik nog kon kiezen voor de Mugen1.
Misschien als je je systeem veel versjouwt wel handig zo'n potentieel degelijkere bevestiging. Voor mij hoeft het nochtans niet.
Kan vorige niet meer editen :-( Dan maar even als nabrander:
Het ging over de vorige Mugen van Scyte, de de Mugen (1) / Scinf 1000.

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 16 juni 2009 14:13]

Voor de ge´ntereseerden in deze cooler is dit misschien nog wel makkelijk om te weten:
BxHxD=100 x 158 x 130 mm
Dit is echt een topkoeler !
Houdt mn i5 750 @ 4GHz met prime95 op max 75 gr.!
Het installeren kan lastig zijn. De eerst keer was ik er wel een tijd zoet mee..
De tweede keer gaat al een stuk makkelijker. Ik had de koelpasta de eerst keer niet goed aangebracht -.-'. Het is allemaal een beetje een prustwerk met het monteren. En ja Ik zou je mobo er gewoon uithalen. Anders is het haast onmogelijk
En dat is dan zeker met alleen 1 fan er op ? wat ik namelijk gemerkt heb is dat deze koeler met push pull, dus 2 fans tegen over elkaar, nog beter presteert :)
Ik heb gisteren een tweede besteld jjeeeej :P lekker push pullen :D hopelijk weer een paar graden omlaag :P
past die op een intel core duo 2 ?
ja :) zeker gezien het qua afmetingen de zelfde processoren zijn als de cpu die ik heb :)
Is je temperatuur nog veel veranderd door het aanbrengen van MX-2? :)
Op een Phenom II 955 @ 3,6Ghz - 58C stressed (1h) naar 54C (ook ÚÚn uur) vergeleken met cooler master HTK2 cool pasta.

MX2 past is toch wel een verbetering over veel ander spul...
ja :), dat was wel een paar graden verschil :)
Neemt deze dezelfde ruimte in als een Mugen (1)? Ik zoek een oplossing voor een Moederbord met te hoge elco's te dicht bij de processor. (MSI P35 Combo Neo F). Stock koeler past uiteraard, maar ik zou er graag een Mugen achtig ding op zetten, het zijn zo heerlijke koelers. Maar 1 stomme hoge elco belemmert dat hier voor een Mugen (1).
Op dit moment overweeg ik een AC Freezer Pro.. maar als de Mugen 2 beter past zou ik het graag weten!
MSI P35 Neo2-FIR hier. Geen idee hoe anders die is, maar m'n Mugen 1 lijkt er gewoon goed op te zitten met een Q6600 er onder :).

Maar er komt toch een Mugen2 nu om m'n oude 1 te vervangen. Er zit teveel speling.
Als ik met prime95 ga testen halen m'n cores 70C. Als ik met m'n hand dan de Mugen1 aan duw, gaat er zo 5C vanaf... dus ik wil een betere bevestiging en betere pasta er onder. Dus dan maar gelijk de Mugen2 met MX-2.

Het wordt wel een knutsel projectje, maar m'n VGA cooler komt dan ook binnen dus ik moet er toch voor gaan zitten :).