Specificaties 15,6" (1366x768 TN), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Toshiba Satellite L50-B-1X6 Review

zaxxo1990 10 juni 2015, 980 views

Toshiba Satellite L50-B-1X6

Fijne laptop voor een goede prijs, voor ¤ 449,- een i3 en ingebouwde SSD wat zorgt voor een fijne gebruikerservaring.

Pluspunten

• Snelle (responsieve) laptop
  • Geluid uit de speaker
  • Prijs / kwaliteit
  • Volledig stil bij lage belasting...

Minpunten

• ... Maar een hoge zoem van de fan bij hoge belasting
  • Kwaliteit van het gebruikte plastic
  • Vingerafdrukken

Na veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van de pricewatch, (user)reviews en de forums van tweakers.net is dit mijn eerste poging om zelf een bijdrage te leveren in de vorm van een review. Graag hoor ik in de reacties wat er beter kan voor een eventuele volgende review.

Keuzes, keuzes...
Iets meer dan een week geleden liet een familielid weten zich toch sterk te ergeren aan de traagheid van haar laptop. Er werd gebruik gemaakt van een 17.3 inch Acer Aspire 5000-serie (zal het precieze model later noteren) met een AMD dualcore, 3gb ram en een 5200rpm hdd. Ook de accu van deze laptop had het begeven. Het werd dus tijd om op zoek te gaan naar een nieuw model!

Eisen:
* Kleiner dan de vorige laptop (15.6 inch)
* Lichter dan de vorige laptop (de Acer woog 3,5kg)
* Snelheid (vooral te halen uit een SSD en nieuwere processor)
* Discdrive + SD-reader zijn benodigd aangezien deze regelmatig wordt gebruikt.
* Prijs onder de ¤ 500,-

Na het aanklikken van de juiste filters bleven de volgende mogelijkheden voor mij open in de pricewatch:

De echte keuze werd dan ook gemaakt tussen de Lenovo IdeaPad G50-30 en de Toshiba Satellite L50-B-1X6. De L50-B-1X5 had alleen een andere kleur maar kostte wel ¤ 50,- meer waardoor deze buiten de opties viel. Voor het prijsverschil van ¤ 80,- had de L50-B-1X6:

1) Een snellere processor; i3 ipv n2830 bay trail,
2) Een betere netwerkkaart: wifi ac, 5ghz ondersteuning
3) Een grotere accu: 32Wh vs 45Wh (eventueel verschil in verbruik processor ook hierin meenemen)
4) Een jaar lang betere garantie: 2 jaar pickup & return vs 1 jaar carry in.

Gezien de prijs van ¤ 449,- binnen het budget viel is de keuze dus gevallen op de Toshiba L50-B-1X6.

Verpakking & Inhoud
Op zondag bij Megekko besteld, dinsdag in huis. De verpakking van Toshiba was simpel, zonder overbodige zaken. De inhoud bestond uit:

* De laptop (gelukkig!) verpakt in twee schuimblokken
* Oplader
* 2 instructieboekjes

Aansluitingen
Aan de linkerzijde zitten de aansluitingen voor de oplader, een usb 2.0-poort, een lan-poort en de dvd-drive

Aan de onderkant bevindt zich de SD-reader

De rechterzijde heeft de meeste aansluitingen: 3.5mm, twee usb 3.0-poorten, een hdmi-poort en een VGA-aansluiting.

Installatie & SSD Benchmark
Na de standaard stappen van een verse Windows 8 installatie ben ik eerst gaan kijken welke programma's Toshiba heeft meegeleverd. Een overzicht is te zien in onderstaande afbeelding. Kort gezegd heb ik alles verwijderd, voor een zo 'clean' mogelijke ervaring.

Tijdens het verwijderen en installeren van programma's geen enkel probleem tegengekomen. Hierna heb ik gekeken naar de snelheid van de SSD. In mijn eigen desktop maak ik gebruik van een Crucial M500 128gb. Daarvan heb ik een benchmark toegevoegd om een (zeer) kleine vergelijking te kunnen maken. Door middel van Speccy is het naar boven gekomen dat het exemplaar in de laptop een mSATA SSD van Toshiba zelf is, te weten de THNSNJ128GMCU.

AS SSD Benchmark van de Toshiba SSD uit de laptop

AS SSD Benchmark van de Crucial SSD uit mijn desktop

Gebruik
De Toshiba L50-B-1X6 scoort voor mij heel hoog op gebruikerservaring. Door de combinatie van een i3-4005u en ingebouwde SSD raast de laptop door alle internet- en office-taken die je er op draait. Opstarten gebeurt in minder dan 10 seconden van compleet uit naar de desktop en programma's starten snel op. Meerder tabbladen open hebben is geen enkel probleem en ik ben nog geen website tegengekomen die grote haperingen oplevert.

De koeling is voor mij een 'mixed bag'. De fan blijft uit tot de cpu rond de 45 graden komt, waarna hij begint te blazen tot de cpu weer rond de 35-36 graden is. (gemeten met Speccy). Logischerwijs is de laptop voor kleine taken compleet stil omdat de fan uitstaat (zeer groot voordeel!), maar wanneer deze aangaat hoor ik een voor mijn oren wat hoge toon door de fan heen, los van het blazen.

Over het beeldscherm is weinig bijzonders te melden. Een 1366x768 paneel die voor binnengebruik meer dan fel genoeg is, maar in de buitenlucht wat moeilijker te lezen is. Gelukkig gaat de laptop eigenlijk alleen maar binnen gebruikt worden. Tijdens de installatie, wanneer het beeldscherm volledig gevuld is door één kleur, viel mij op dat er vanaf de onderkant duidelijk een lichter beeld kwam dan van de bovenkant. In het gebruik is dit mij echter niet meer opgevallen.

De behuizing had wat steviger gemogen. Het is compleet van plastic gemaakt en veert wat mee als je dit indrukt. Voordeel is dan weer dat de laptop zeer licht is, rond de 2,4kg. Het grootste nadeel van de behuizing vind ik dat deze volledig glanzend is afgewerkt. Dit betekent dat zelfs na mijn korte gebruik je al veel vingerafdrukken kunt zien, zeker in bepaald licht.

Over het toetsenbord en de muis kan ik niets anders dan tevreden zijn. De toetsen tikken erg fijn, het touchpad reageert goed.

Het geluid heeft mij positief verrast. Het geluid kan ten eerste erg hard zonder schel te worden. Het klinkt ook nog eens prima in de oren. Het enige wat mist is een duidelijke bas, maar dat is ook bijna niet mogelijk lijkt mij met de vorm waarin de speaker is gemaakt. Een positieve verrassing dus, zeker omdat ik de laptop hier niet op heb uitgezocht!

De speaker is 'skullcandy-certified', wellicht de reden voor het fijne geluid.

Ik kan de Toshiba L50-B-1X6 zeker aanraden als een betaalbare laptop die een zeer fijne gebruikerservaring biedt. De witte behuizing ziet er goed uit maar had van wat steviger plastic gemaakt mogen worden. Het geluid heeft mij positief verrast. Voor dagelijks thuisgebruik is dit een ideale laptop.

Heb jij ook een Toshiba Satellite L50-B-1X6?

Hallo,
Mooie review!!

Hoe bevalt hij na een tijdje gebruikt te hebben?
is hij nog steeds snel?
En hoe lang is het oplaadsnoer?

Graag een reactie
Groet,

Remco
Beste Remco,

Sorry voor de late reactie, heb even heen en weer gecommuniceerd met mijn oma die de laptop in gebruik heeft. Ze heeft geen achteruitgang in snelheid ervaren, het oplaadsnoer is +- 2,5m. Ze heeft geen klachten over de laptop.

Groeten,

Querijn
Ok bedankt lijkt mij een mooi apparaat voor z'n prijs