Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus EeeBook F205TA-BING-FD019BS Review

Skyaero 10 juni 2015, 282 views

Asus EeeBook F205TA-BING-FD019BS

Een lichtgewicht netbook voor 'erbij', bijvoorbeeld voor de (zakelijke) reiziger. ideaal om een beetje te internetten in de trein of hotel. Inmiddels heb ik er zelfs een volledige Java/Eclipse omgeving op draaien en is het kijken van Yoube en Twitch prima mogelijk.

Pluspunten

• Lichtgewicht (< 1kg)
  • Prijs/Prestatie verhouding zeer goed

Minpunten

• Glanzend scherm
  • Scharnieren kunnen zachte houte tafels beschadigen
  • Geen ethernetpoort, alleen wifi

Ik heb deze netbook gekocht als vervanger van mijn zes jaar oude Asus EeePC T91. Ik gebruik de netbook voornamelijk op reis, in de trein en hotels, maar geregeld ook als ik op het balkon zit. Voornamelijk om te internetten (zoals deze review op Tweakers schrijven vanuit de trein naar Groningen) en incidenteel ook wat werk (bijvoorbeeld een last-minute powerpoint presentatie). Ik heb de netbook nu een maand in mij bezit.

Met een prijs van 220 euro mag je natuurlijk niet te veel verwachten. De Atom processor is zeker niet te snelste, maar de meeste applicaties zijn binnen een paar seconden wel opgestart. De SSD van 32 GB, waarvan er 20 GB direct gebruikt kan worden - de rest zit op de restore-partitie, is niet enorm snel. Groot voordeel van de SSD is dat er geen bewegende delen in de netbook zitten en dat er geen actieve koeling aanwezig is. Dit bespaart veel energie, waardoor de netbook bij gemiddeld gebruik een uur of 10 op de accu draait. Ik heb tot dusver nog niet opgemerkt dat de netbook warm wordt.

Een groot minpunt zijn de twee metalen scharniertjes van het scherm. Als het scherm opengeklapt is, dan raken deze scharniertjes de tafel aan. Bij het verschuiven van de netbook kan hierdoor in zachte houten tafels krassen ontstaan. Dit is zeker iets om rekening mee te houden,

Het scherm is helaas glanzend en kent een beperkte kijkhoek. Maar gezien de prijs mag je eigenlijk ook niet veel meer verwachten.

Door omstandigheden was ik genoodzaakt de netbook in te zetten als tijdelijke Java ontwikkelomgeving. Java SDK, Eclipse met plugins en natuurlijk de software applicatie zelf draaien zonder problemen op deze netbook. Iets wat mij positief verraste.

Dit is een echte netbook, een laptop "voor erbij" en zeker niet iets waar je de hele dag op wilt werken. Gezien de lage prijs, het lage gewicht en de relatief goede prestaties zeker een van de betere netbooks die op dit moment verkrijgbaar zijn.

Heb jij ook een Asus EeeBook F205TA-BING-FD019BS?

Reviews door de redactie