Zboard Merc gaming keyboard Review

BasilHoneycup 25 april 2009, 1.562 views

Zboard Merc gaming keyboard

Pluspunten

• Verlichte toetsen.(naar smaak kleur te kiezen)
  • Programeerbaarheid eenvoudig en talloos
  • Headset aansluiting
  • 2x USB aansluiting

Minpunten

• Storende USB aansluiting op audio.
  • Ontbrekende cursortoetsen + DEL, INS, END en etc. knoppen (ECHT ONHANDIG)
  • Rammelende toetsen (gewone board gedeelte)

Alhoewel ik een zelf in bezit ben van de stealth uitvoering lijkt mij de review zeker op zijn plaats. De stealth uitvoering wijkt voornamelijk af voor wat betreft zijn verlichte toetsen. Iets dat ik zeer waardeer in een gaming board. Hiervoor heb ik de Lgitech G15 MI gehad en heb dus enige ervaring met programmeerbare verlichte toetsenboden.

Ca. 4 maanden geleden moest ik mijn G15 naar de schoothop begeleiden. Intensief gebruik maakte dat van een aantal toetsen de aanslag gewoonweg niet meer werd gerigistreerd. Ondanks het intensieve gebruik mag je toch wel anders verwachten van een merk als Logitech (ondanks goede ervaringen met andere Logitech boards en producten) dus voor mij alle reden om ook eens naar andere merken te kijken.

Een van de redenen waarom ik op de Zboard Merc uitkwam was zijn de aanwezigheid van een headset/mic en 2 USB aansluitingen. Ook de looks en het gamepad gedeelte vind ik attractief en na er inmiddels gewend aan te zijn geraakt ook erg handig.

Na ontvangst van de pakketdienst de doos opengemaakt. De verpakking is solide en overdadig gekleurd. Ik heb het board uitgepakt en direct aangesloten en verwachte dat Vista 64 Ultima gelijk een teken van herkenning zou maken. Helaas. De basis keys funtioneerden gelukkig wel maar de handmatig installatie van de drivers was noodzakelijk.

Na installatie de eerste programmeer handelingen verricht. Ik moet zeggen dat de bijgsloten software duidelijk en vol met gebruiksmogelijkheden zit. Tot zover alles goed.

Ook de gadgets als instelbare verlichte toetsen werken prima. Keyboard shortcuts voor bijv. geluid werken ook primma. het licht is voldoende helder in het donker en zelfs in een daglicht verlichte ruimte geeft de toetsenverlichting net dat beetje extra. De toetsen zijn zeker niet stil en doen enigszins goedkoop aan. Dit geldt dan weer niet voor een groot aantal toetsen op het gamers gedeelte aan de linkerkant. Hier werkt alles redelijk stil. Het lijkt wel of Ideazon hier wel en voor het gewone board gedeelte geen extra geld heeft willen uitgeven. Bij Logitech is dit toch wel anders.

USB poorten werken prima en de headset ook maar een combinatie van een USB muis (Logitech G5) en een headset (Sennheiser PC160) is een drama. De USB aansluiting zorgt voor een uiterst irritante hoogfrequente toon in de headset. Ook de mic laat zich nu horen in de headset. Enig onderzoek wijst uit dat dit echt ligt aan het keyboard en niet aan de muis, headset of soundkaart. Ik ben geen electronica expert maar ik kan mijn voorstellen dat het samenvoegen van een audiokabel en een USB kabel in 1 ommanteling er mooi uitziet maar vragen is om problemen.

Conclusie:Ideazon heeft met dit Zboard Merc een aardig uitziend product. Voor mij persoonlijk is dit de 1e en laatste keer geweest dat ik voor een Ideazon heb gekozen. Het gemis aan de vertrouwde Logitech kwaliteit (ondanks de uitglijder van de G15), de iiritante storing in de headset aansluiting en het gemis van de aparte cursortoetsen maken van dit board niet meer dan een voldoende. Het belooft veel maar levert weinig.

• Sounblaster Audigy 4
  • Logitech G5
  • ASUS A832N SLI de Luxe

Heb jij ook een Zboard Merc gaming keyboard?

Ik heb het gewone z-board gehad en ik vond het ook geweldig handig dat er een apart gedeelte was voor gamen maar de toetsen van het gewone toetsenbord was onvolledig, miste ook delete ins enz. en ze waren vrij goedkoop en sleten nogal. Ook werkte het wisselen van mijn bord niet, je kon of de game setup of gewone standaard layout erin droppen.
Toetsen bleven hangen en werkte niet meer, toetsenbord viel uit enz.

Het is jammer dat ze daar geen kwaliteit leverden want voor gamen was het zeker wel een lekker bordje.

Gaarne ook even foto's toevoegen.

Daarbij zou ik ook nooit mijn headset + muis op een toetsenbord aansluiten omdat dit veel te veel vraagt van 1 usb poort. headset mss maar muis zeker niet.
Ik ben het niet helemaal met je eens, noch met de reviewer. Ik heb zelf de Zboard Merc, zonder verlichte toetsen of usb poorten of audio in/uitgangen, en ik ben er zeer tevreden mee. Het gewone toetsenbordgedeelte is inderdaad niet perfect, voelt redelijk goedkoop aan en had iets groter mogen zijn. Ook is het onhandig dat er geen dedicated Home/Insert/Del etc. knoppen zijn.
Deze zijn echter wel beschikbaar door de numlock aan te zetten. Ze zitten namelijk in het numpad. Het is even wennen, maar voor mij wegen de voordelen van het gamegedeelte ruimschoots op tegen de nadelen van het gewone toetsenbord deel.
Ik ben het helemaal met je eens, ik heb het board nu al een jaar en na intensief gebruik is er nog steeds geen sprake van slijtage. Ik weet niet wat de reviewer/SouLLeSSportal allemaal met het toetsenbord doen, maar ik heb echt nog nergens last van.

Ik vind het wel jammer dat je persť de drivers handmatig moet installeren, ik vergeet dit wel eens na een frisse installatie van mijn OS en als ik dan ga gamen en bij het gamepad gedeelte op de W toets druk dan opent Firefox. 8)7
Ik werk ook al enkele jaren met de Zboard Merc, zeer tevreden over en zelfde "probleempjes" als bij Bram: irri dat er geen dedi home, del, insert, enz toetsen zijn, toetsenbord mocht iets steviger gemaakt zijn (als je duwt op het plastic onder de spatiebalk buigt ie nog wel wat door ...)

Ook heb ik wel wat problemen gehad met de ideazon drivers waarbij ie niet correct verandert van Lay-Out bij gewoon gebruik (ik heb azerty-versie en als ik gamepad verander naar qwerty layout werkt die layout nog niet altijd direct)

Maar eigenlijk heeft de reviewer 1 foutje gemaakt: hij heeft de Merc Stealth, die ontworpen is door Steelseries terwijl de review spreekt over de standaard Zboard Merc, die nog werd ontworpen zoor Ideazon, toen die nog geen deel van Steelseries waren.

Persoonlijk vind ik dat Steelseries die zboard drivers eens volledig opnieuw zou moeten maken, dat alles wel perfect werkt, de ideazon engine niet om de haverklap crasht met een 64-bit win7, enz enz