Samsung Galaxy Grand Prime Wit Review

Call of Duty 10 juni 2015, 1.169 views

Samsung Galaxy Grand Prime Wit

Kort: een goed toestel voor een lage prijs Resolutie van het display is laag maar de kleurweergave is dusdanig goed dat dit niet opvalt. Als ik het toestel tegen mijn oog druk kan ik de pixels zien, bij normaal gebruik echter niet. Bouwkwaliteit goed, kraakt niet en voelt stevig aan.

Pluspunten

• Voelt stevig aan, accuklepje veert niet in, geen kraakjes
  • Display is goed (voor een 960x540)
  • Mooie kleuren
  • Snel, geen haperingen tijden gebruik van apps
  • Camera is beter dan verwacht (maar blijft budget)

Minpunten

• 1GB RAM is wel beetje krap
  • ROM is voor de helft (52%) al gevuld door troep-apps
  • Accu is echt om te janken

Omdat ik slaapdronken en in pure paniek de wekker van mijn mobiel wilde uitzetten kwam ik er tijdens de vlucht van mijn Ecoo E04 Aurora achter dat deze nog vast had gezeten aan de lader. Het toestel kwam los van zowel de oplader als mijn hand en met een onsierlijke boog kwakte hij op de grond. Zit geen krasje op maar het touchscreen negeert me volledig. Ik koop eigenlijk alleen maar China phones en na jaren heb ik weer een regulier merk in mijn bezit.

Even wennen; het heeft voor en nadelen.. :)

Featureset
De features zijn prima; A2DP (Bluetooth stereo), een bewegingssensor, speaker-modus, Voicerecorder, WiFi Direct. Daarnaast nog NFC. De camera heeft ook wat extra's als een beauty modes en je kan je ogen vergroten tot 200% waardoor je op een japanse pornoster lijkt. Of een alien.

Bereik
Ik heb hier geen metingen verricht omdat ik ook geen data heb om het mee te vergelijken maar ik ken enkele behoorlijk 'dode punten' in mijn woon-werk-verkeer en ik moet zeggen dat de Grand Prime zich hier goed weet te houden. Ik blijft 1 of 2 streepjes verbinding behouden waar de Ecoo E04 er eventjes mee op hield wat bereik betreft. 4G heb ik helaas niet kunnen testen omdat ik dat niet in mijn bundel heb.

WiFi is zeer prima; zal vanavond een snelheidstest doen bij mij thuis. Tot heden geen problemen ondervonden.

Accuduur
Ja, dit is wel een beetje jammer. De acuu is een 2.600mAh unit en laadt redelijk snel op maar gaat nog sneller weer leeg. Als ik 's ochtends wakker word met 100% en in bed nog even wat e-mail check, beetje Boom Beach en een foto verstuur, dan eet deze Grand Prime rustig even 10% van zijn acculading op.

Gebruiksgemak
Ik moet zeggen dat ik de Samsung skin wel kan waarderen. Ik gebruikte hiervoor ook nooit de Android Stock versie; altijd Z Launcher van Nokia. Ik heb tot heden nog de Samsung skin even zo gelaten; knoppen zitten op de juiste plek en de icoontjes zien er goed uit.

Het toestel ligt prettig in de hand en met 156g niet bijzonder licht of zwaar. Volumetoetsen zitten aan de linker zijkant, een beetje bovenin en de uit-aan-toets aan de rechterzijkant meer in het midden. Voor mij als linkshandige (en het toestel dus in de rechterhand) is dit niet optimaal maar heb er geen grote hinder van.

Oplader zit aan de onderzijde van het toestel. Dit is bij bijna al mijn China phones anders; daar zit deze aan de bovenkant. Ik moet zeggen dat ik de oplader liever aan de bovenkant had gehad maar ook hier; geen ernstige hinder natuurlijk.

Scherm
Over de kwlaiteit van het scherm was ik even bang maar ik ben zeer tevreden! De resolutie is met 960x540 wel een beetje aan de lage kant maar de kleurweergave is zeer goed. Foto's zien er zeer mooi uit. Wat kleurweergave en helderheid betreft is het scherm beter dan menig 1080p scherm die ik langs heb zien komen.

Design
Ja, dit is vrij persoonlijk natuurlijk maar persoonlijk vind ik de stijl van Samsung wel mooi. Behalve de wat dikkere en ronde budgettoestellen dan. De hoeken zijn wat minder rond dan een S3 bijvoorbeeld en dat vind ik eigenlijk wel mooi. Ook de fysieke home-button geeft het een extra tintje.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier kan ik kort over zijn; bouwkwaliteit is goed. Het toestel kraakt niet, de accuklep zit stevig vastgeklikt en kan ook niet worden ingedrukt -hij veert niet mee en voelt solide aan. Het blijft plastic natuurlijk.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb alle vertrouwen dat de ROM van Samsung een stabiel en betrouwbaar OS is. Alles werkt zonder haperingen direct out-of-the-box. Ik heb een 16GB SD-kaartje erin zitten met series, muziek en apps; werken allemaal perfect.

Voor navigatie gebruik ik CoPilot. De kaarten staan op de SD-kaart en met hoge precisie rij ik overal naartoe :) GPS is heel prima.

Beeldkwaliteit opname
Verwacht hier niet teveel van maar slecht is het zeker niet. Foto's en video onder goede belichting zien er ook goed uit. Onder wat mindere belichting is het ook nog prima voor social media en stiekem gebruik ik daar de camera het meeste voor :)

Ik betaalde 195 euro bij de MediaMarkt. Een eerlijke prijs voor de kwaliteit en mogelijkheden van het toestel vind ik zelf.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Grand Prime Wit?