Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver Review

raymonidas 10 juni 2015, laatste update op 28 juli 2015, 568 views

Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver

Verrassend fijne camera, die het plezier in fotograferen doet toenemen. Veel nieuwe technieken die bijna allemaal goed bruikbaar zijn voor zowel de prof als de veeleisende vrije tijd fotograaf.

Pluspunten

• solide
  • compact formaat
  • veel keuze in lenzen, ook de professionele

Minpunten

• batterijduur
  • body is net groot genoeg, liever wat groter.

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 2
Snelheid en automatiek Score: 3
Compact, klein, licht maar een ’wagonlading’ aan modernste technieken. Zo kan ik de nieuwe Olympus OM-D-E-M5-MarkII het beste omschrijven.
In detail bekeken zitten er een flink aantal bedienings elementen op die kleine behuizing. Maar ondanks dat het allemaal compact is, voelt het wel heel goed aan, zitten ze op de goede plek en zijn ze prima te bedienen.
Als je de geheel van metaal gemaakte camera in de hand houd voelt dat solide. Ondersteunend met de linkerhand en je kunt de basis functies bedienen met je rechter hand. Dan is de camera goed te hanteren. Voor grote handen kan het nog net goed. Formaat ‘kolenschop’ zal het wat lastiger krijgen.

Technisch is de camera zoals gezegd een hoogstandje en werkelijk enig in zijn soort. Uniek is al de wijze van beeldstabilisatie. Alle andere merken bouwen die in de lens, waardoor de lens zwaarder, groter en duurder wordt. Olympus wil juist klein, heeft dus gekozen voor stabilisatie dmv de sensor te laten bewegen. Dat gebeurd in deze M5M2 over maar liefst 5 assen. Een unieke feature (alleen Hasselblad heeft eenzelfde soort techniek) is het maken van een High Resolution foto. High Resolution staat dan voor opname met een sensor van 63MP. Dat kan met de 4/3 sensor van 16,3MP in deze compacte Olympus….hoe? Nou ‘gewoon’ door razendsnel achter elkaar 8 opnamen te maken en de sensor steeds een halve pixel te verplaatsen. Die acht foto’s worden weer samengevoegd tot een foto van 63MP in RAW formaat. Fotografeer je in JPEG, dan is dat wat minder, maar nog steeds zeer indrukwekkend met 40MP.
Hoe uniek deze techniek ook is, het nadeel is dat de camera en het onderwerp even onbeweeglijk moeten zijn. In ontwikkeling is de nieuwe versie hiervan, waarbij je met 1/60 van een seconde kunt belichten, uit de hand dus…..
Een andere unieke eigenschap is de life composite optie. Elke camera heeft een life view, maar deze Olympus bakt daar een ‘broodje speciaal’ van, verheft het naar ‘the next level’. Als je bijvoorbeeld een opname wilt maken van enkele vuurpijlen, dan zet je de camera natuurlijk op een statief. Als de eerste pijl de lucht in gaat druk je af en het resultaat zie je op het schermpje. De tweede pijl gaat omhoog en je drukt weer af. Nu zie je de twee vuurpijlen samen op de foto staan!! Vindt je het nog niet bont genoeg, dan wacht je gewoon op nummer drie. Is het wel goed zo, dan stop je. Zo is er de Life Bulb waarmee je de sluiter open zet en je op het schermpje kunt zien wat de sensor allemaal waarneemt. Je ziet a.h.w. de foto zich ontwikkelen. Vindt je dat er genoeg beweging te zien is dan stop je. Wil je een mooiere ‘star trail’ dan ga je door.
De praktijk heeft mij best wel verbaast. Het blijkt verrassend fijn fotograferen met deze camera. Waar ik met mijn D700 een statief nodig heb, kan ik met de Olympus OM-D-E-M5-MarkII gewoon uit de hand fotograferen. Vooral met macrowerk is dat een groot voordeel. Veel flexibeler. Ook al omdat het display zo veelzijdig is. Op de Nikon moet ik bijvoorbeeld eerst een hoekzoeker monteren. Nu ik het over macro heb: Een voordeel is de kleinere sensor die de helft van oppervlakte is van een fullframe. Dat betekend een grotere scherptediepte, dus zeer gewenst bij macro fotografie. Ik heb een Raynox DCR-250 aangeschaft en ben er mee naar ‘mijn’ buitenlocatie gegaan waar ik de macro workshops geef. Spinnen, vliegen, kevers. Allemaal met de standaardlens met erop de Raynox geklikt, uit de hand en zeer scherp. Voorbeelden zijn hier te zien: https://www.facebook.com/raymond.schrave. en bij deze review. Alle rechten voorbehouden aan Schrave Multi-Media.
De slak komt morgen binnen op Xpozer van 100x75cm. Opgenomen met de standaardlens (die niet eens zo heel bijzonder is) en de Raynox.
Natuurlijk heeft deze camera wat punten die wat mij betreft verbeterd mogen worden:
- batterijduur is te kort. Je kunt het wel verlengen door zo weinig mogelijk het display te gebruiken.
- Het duurt echt veel te lang eer de camera uit zijn ‘slaapstand’ wakker wordt. Je moet daar even op wachten. Niet acceptabel.
- Hoewel de high resolution techniek revolutionair en prachtig is, is het een must om dat dusdanig te verbeteren dat er geen statief meer nodig is. De nieuwe OM-D-E-M1-MarkII zal dat hoogstwaarschijnlijk beter voor elkaar hebben. Olympus Rumors ☺

Heb jij ook een Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver?

Inmiddels heb ik deze camera in het zwart besteld. Met de veel betere 12-40 f/2,8 lens en de HLD-8 powergrip. Als extra energievoorziening niet de perdure Olympus accu's maar drie EX-PRO Ultra White Series accu. Deze heeft ook 7,6 volt en een hogere capaciteit. Alle beveiligingen zitten in de accu ingebouwd, net als het origineel. Om twee accu's binnen twee uur onafhankelijk van elkaar maar wel tegelijkertijd op te laden heb ik de Hahnel Pro Cube dubbellader voor Sony en Olympus besteld.