Neato Robotics XV Signature Pro Review

mrkazoodle 9 juni 2015, 553 views

Neato Robotics XV Signature Pro

Prima robotstofzuiger. Wat luidruchtig, zoals vaak vermeld, maar het is dan ook een stofzuiger en hij zou wat krachtiger zijn dan veel concurrenten.

Pluspunten

• stofzuigt goed
  • handige bediening
  • vindt zijn weg goed

Minpunten

• sluiting opvangbakje kan beter

Situatie
Mijn moeder, die zelfstandige is, heb ik deze aangeraden voor in haar zaak zodat ze daar minder zou hoeven te poetsen. Hij is ingesteld om 's nachts 2 maal per week "het huis" te stofzuigen, wat wil zeggen dat hij overal waar hij bij geraakt stofzuigt.

Keuze
Camera's zoals op een Miele Scout geen nut zouden hebben aangezien hij in het donker zou werken. Daarnaast had ik de indruk dat iRobot gebruikt maakt van modules die je in de ruimten waar de robots kuisen moet plaatsen zodat ze hun we vinden. Aangezien de Neato XV Signature (pro) via laser zijn weg zoekt leek hij me handiger. Ook de vormgeving waardoor de robot beter in hoeken kan was een pluspunt. Het ontbreken van zijborsteltjes zag ik ook als een pluspunt na gelezen te hebben dat deze ervoor zouden kunnen zorgen dat hij zou vastlopen en een Botvac zelfs kapot gegaan zou zijn door zijn eigen borsteltje 'in te slikken'. Tot slot was het feit dat Neato al ettelijke jaren in de sector actief is een groot pluspunt.

De prijs (¤365 bij aankoop) viel goed mee; er zijn zeker nog duurdere robotstofzuigers...

Het kerstmis moment
De verpakking leek het toestel goed te beschermen. Naast handleidingen in ettelijke talen zat er nog een extra HEPA filter, een plastic 'borstel', het laadstation met britse en EU stroomkabels en een magneetstrip in. (mss vergeet ik iets)
Na uitpakken moet de robot eerst 12 uur opladen.

Gebruik
De eerste keren dat de robot gebruikt werd heeft hij zich hier en daar wel eens vastgereden in een kabel of stond hij ergens stil omdat zijn bakje vol was. Na de kabels die problemen gaven beter weg te werken loopt alles vlot. Ondertussen kan hij "het huis" stofzuigen zonder dat zijn bakje volgeraakt waardoor hij 's ochtends terug in zijn laadstation staat.

Zijn opvangbakje sloot niet makkelijk. Het is de bedoeling dat dit niet vastklikt, maar vastklemt (een combinatie van beide zou mijn voorkeur genieten). Het klemmen zorgt ervoor dat de rand van filter, die achterop het bakje zit en tevens als 'deksel' van het bakje dient, tegen een mousse/dichting gedrukt wordt. Hierdoor wordt lucht enkel door de filter en niet tussen de spleten van het bakje aangezogen. Het probleem is dat het bakje in dit geval niet genoeg klemt en pas na hard aandrukken niet meer openspringt.
Een eenvoudige oplossing vond ik hier. Ik heb de twee uitstekende punten aan de achterkant met schildersplakband enkele keren omwonden en nu sluit de robot véél makkelijker.

Een ander punt van kritiek is de batterijduur; deze lijkt vrij beperkt en wanneer de batterij zal beginnen verslijten vermoed ik dat hij niet meer gans 'het huis' zal kunnen bolwerken in een nacht.Tot slot is de instelbaarheid van hoe hij te werk moet gaan vrij beperkt; hij heeft geen besef van verschillende ruimten waardoor je zijn pad enkel kan sturen door deuren open en dicht te doen (+ magnetische tape voor permanente grenzen).
Ontbrekende ervaring: er zijn geen trappen waar hij van kan vallen.

Een handig apparaat dat zeker in staat is om een deel van het poetswerk op zich te nemen en daardoor zijn prijs meer dan waard is.

Heb jij ook een Neato Robotics XV Signature Pro?