Philips ORT2300C Review

edwardo 8 juni 2015, laatste update op 19 september 2015, 1.486 views

Philips ORT2300C

Zeer leuke DAB+ met bluetooth!

Pluspunten

• Fraai retro model
  • 3 watt RMS geeft prima geluid
  • Bluetooth!

Minpunten

• Geen accu/batterijen mogelijk
  • Preset zenders kan handiger

UPDATE 19 sept 2015, zie onderaan! Pak de Lenco DR-05 BT DAB+

Ik heb 3 DAB+ radio's vergeleken in verschillende prijsklassen. De Caliber HPG316D (39 euro), de Sony XDR-S60DPB (79 euro)en de Philips OR2300 (119 euro).

De eerste kan ik heel kort over zijn; Tot 50 euro krijg je weinig goeds. De Caliber was nauwelijks groter dan een pakje sigaretten en klonk nauwelijks beter dan mijn smartphone. DAB+ werkt niet en dan wordt het ineens een erg duur betaalde mini FM radio. Ik vond het maar een kermis dingetje.

Dan de Sony, wat een verschil. Ongeveer zo groot als 1,5 pak melk en maakt een degelijke indruk. Het is bovendien een grappig retro model. Stekker erin en er wordt automatisch naar DAB+ zenders gezocht. Deze werden bij mij snel gevonden. Wel even zorgen dat de antenne van andere technische apparatuur vandaan gericht wordt. Ondanks slechts 1 watt RMS vermogen produceert de Sony toch een redelijk goed geluid. Niet kamervullend, maar prima als bijzet radio. De Sony heeft nog een Line-in aansluiting om andere geluidsbronnen op aan te sluiten (pc of laptop bijvoorbeeld) en is tevens voorzien van een koptelefoon aansluiting. De Sony kan worden voorzien van batterijen en is daarmee dus ook draagbaar. Voor 79 euro een meer dan prima DAB+ radio.

Dan de Philips. Het betreft hier een zeer leuk retro model met ongeveer dezelfde afmetingen als de Sony. Ook de Philips heeft prima DAB+ ontvangst en maakt gebruik van een antennedraad, vind ik persoonlijk handiger dan een telescoop antenne. Wel is een telescoop antenne echt retro natuurlijk.
De Philips is verkrijgbaar in (saai) zwart of gebroken wit welke ik veel mooier vind. De Philips heeft 3 watt RMS vermogen en dat is een stuk meer dan de Sony. Dat kun je dan ook wel horen. Daar waar de Sony soms een heel klein beetje blikkerig overkomt geeft de Philips een meer volwaardig geluid en kan deze ook een stuk harder. Daarnaast is de Philips voorzien van Bluetooth! Super handig natuurlijk om je muziek direct vanaf je smartphone te streamen naar de radio. Kun je zelfs internetradio via je mobiel naar de radio sturen en het werkt allemaal perfect! De Philips heeft alleen geen mogelijk voor batterijen en is dus niet draagbaar. Indien dat een must is zou ik dus voor de Sony gaan, als dat niet zo belangrijk is zou ik absoluut de Philips nemen, het fraaiere retro model met het betere geluid én Bluetooth. De wekkerfunctie blijkt niet helemaal lekker te werken, maar die gebruik ik toch niet.

Heb je nog iets meer uit te geven, dan absoluut de Philips ORT7500 a 169 euro in overweging nemen. Een prachtige retro radio met 2*10 watt rms, bluetooth, DAB+. Ik heb hem gehoord, wat een geluid zeg!

UPDATE 19 sept 2015::

Ik heb gezien dat de Philips ORT7500 duurder is geworden en inmiddels ruim boven de 200 euro zit, dat is wel serieus geld natuurlijk. Dan zou ik lekker voor de Philips OR2300 gaan die je bij Blokker koopt voor 114 euro incl verzenden.

Maar wacht......... als je niet perse een Line-in ingang nodig hebt is er een fantastisch alternatief op de markt momenteel; De LENCO DR-05 BT DAB+ Radio voor 133 euro! Voor dat geld koop je een mooie retro FM en DAB+ radio mét Bluetooth en 30 watt stereo RMS vermogen. De Lenco is in erg veel opzichten vergelijkbaar met de Philips ORT7500 maar kost bijna de helft!

Wel even goed opletten, er is namelijk ook een goedkopere versie zonder DAB+, dat is de Lenco SR-05 BT maar ik zou absoluut voor de DAB+ versie gaan.

En als je iemand in Duitsland hebt wonen die hem voor je kan bestellen kun je hem momenteel zelfs voor 99 euro krijgen (in het wit) bij redcoon.de (19-09-2015). Een super koopje voor deze fantastische DAB+ radio!

Heb jij ook een Philips ORT2300C?