Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver Review

DingerKnoop 7 juni 2015, 225 views

Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver

De Olympus E-M5 mkII is een zeer goede allround systeemcamera met mooie retro look en prima foto en filmkwaliteiten.

Pluspunten

• Prima fotokwaliteit
  • Zeer goede stablisatie
  • Heldere zoeker en scherm
  • Mooie retrolook, degenlijke bouw en licht
  • Vele instelmogelijkheden

Minpunten

• Geen dubbele kaarthouder
  • Stevige prijs

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Gebruiksgemak
De Olympus ligt goed in de hand en heeft meer grip en daardoor stabiliteit dan met een compactcamera. Ook belangrijk argument tot aanschaf voor mij was het compacte formaat, de mooi retro look en het lichte gewicht. Ik wilde niet elke keer mijn zwaardere spiegelreflex meesjouwen als ik aan de wandel ga. Het in gebruik nemen van de E-M5 II ging gemakkelijk. Een beginnende fotograaf kan meteen aan de gang met de automaatstand. Leuke en handige opties zijn te vinden via de Art-knop of via de Sceneknop. Ik kon, als wat ervarende hobbyfotograaf, de camera instellen naar mijn wensen zonder de gebruikshandleiding te hoeven lezen. Het naar je eigen hand zetten van de instelknoppen bovenop de camera ging erg gemakkelijk. Dat de knoppen bovenop zitten is voor mij als Nikon gebruiker nog wennen is. Tijdens het fotograferen van muziekconcerten in donkere omstandigheden nog wel eens mis gegrepen.

De Olympus E-M5 II heeft een mooie heldere zoeker en ook het kantelscherm heeft een mooie resolutie. Ik ben zelf een zoekerfotograaf en gebruik het kantelscherm alleen bij Macro fotografie. Als de zon dan schijnt op het scherm is voor mij een kantelscherm niet optimaal. De afwerking van de body is zeer goed. Voelt stevig aan. Ik heb de E-M5 II meegenomen naar 5 mei Wageningen en de camera heeft de diverse regenbuien prima weerstaan.

Kwaliteit
Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van deze camera. De foto’s in JPEG en RAW zijn van prima kwaliteit. Mooi van kleur en in verhouding weinig ruis. Ik heb foto’s genomen bij concertfotografie binnen op iso 4000, maar door wisselende lichtomstandigheden toch te donker. De foto vervolgens opgelicht en de donkere elementen wel iets ruis maar in vergelijking tot mijn Nikon stukken minder. Ook de snelheid van scherpstellen van de E-M5II is prima. Ook in donkere omstandigheden van een concertzaal nagenoeg geen problemen. En het aantal foto’s dat ik kan schieten ligt door het ontbreken van de spiegel flink hoger dan bij mijn Nikon. Daardoor meer kans net het juiste moment bij een muziek of sportoptreden vast te leggen.
De stabilisatie in de camera is subliem. Dat scheelt een flink aantal stops. Ik heb de camera gebruikt voor Macro fotografie en ik hoefde geen statief te gebruiken om bij 1.40 sec toch mooie foto van licht bewegende bloemen te schieten.

Overige
De ‘Kit’-Lens 12-50 mm 3,5-6,3 voor is voor dit bereik een relatief grote lens, er zit nl elektrisch zoomen ingebouwd. Dat was wennen in het begin. Ook niet altijd even snel als met handmatig zoomen. Dat heb ik met name gemerkt bij de concertfotografie waar de zanger snel over het podium bewoog. Zoals gezegd is de kwaliteit van de lens boven de ‘Kit’-verwachting. Ook de mogelijkheid om deze lens vast te zetten op een Macro-stand bevalt erg goed.
De E-M5 II beschikt ook over handige optie van Wifi, nu kan ik bij klant meteen foto toesturen in plaats van eerst thuis foto bewerken en dan mailen. Ook de filmoptie gebruik ik vaker gezien de goede kwaliteit zowel qua beeld als geluid.

Conclusie: een prima camera voor de beginnende en allround hobbyfotograaf. Vele instelmogelijkheden en zeer goede prestaties.

Heb jij ook een Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver?