Seagate Personal Cloud 3TB Review

RaymondTestpanel 15 juni 2015, laatste update op 15 juni 2015, 705 views

Seagate Personal Cloud 3TB (Testpanel)

De personalcloud werkt goed en is makkelijk in gebruik. via het eigen netwerk kan je makkelijk bij bestanden en vanaf buiten kan je het apparaat via een app en software op pc/laptop benaderen. Jammer dat de app niet bij je persoonlijke map kan, dit maakt het apparaat minder aantrekkelijk.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Makkelijk te installeren
  • Voldoende mogelijkheden voor het geld

Minpunten

• Persoonlijke map op apparaat niet via app te benaderen
  • Gebruikersbeheer en accounts lopen via Seagate zelf

Dit apparaat heb ik van Seagate en Tweakers ontvangen om te testen (en daarna te houden :) ). Een leuke actie! Dit betekent wel dat ik niet zelf dit apparaat heb uitgekozen omdat ik iets dergelijks nodig had. Ondanks dat, kwam deze actie wel op een mooi moment. Mijn dropbox raakt vol en dit apparaat zou een mooi alternatief voor het wissen van bestanden kunnen zijn :)

Seagate omschrijft het zelf als volgt:

Wat is Personal Cloud?
Toegang tot al uw favoriete bestanden met ieder apparaat, overal in huis. De deur uit? Onderweg? Als u internet heeft, kunt u de bestanden die u thuis hebt opgeslagen gewoon openen.

Seagate belooft dus dat je met elk apparaat de bestanden die je thuis hebt opgeslagen kan openen. Ik was benieuwd hoe goed het apparaat werkt in vergelijking met de bekende clouddiensten als ondedrive en dropbox. Dat is ook hoe ik het apparaat beoordeel: Is het een goed alternatief voor het gebruiken van een clouddienst? Met andere woorden: Hoe gemakkelijk kan ik bij mn bestanden, kan ik bestanden delen met anderen en welke voordelen biedt het apparaat? Voor mij is de functionaliteit op gebied van DLNA en mediastreamen naar spelers in huis niet relevant, omdat ik een HTPC heb en die voor dit soort dingen gebruik. Seagate belooft wel dat je buitenshuis op mobiele apparaten media kan afspelen, dat heb ik wel even geprobeerd, voor het geval ik in de trein een keertje een serietje oid wil kijken :)

Het apparaat
Het apparaat in de doos zoals ik het heb ontvangen, met een kaartje van Tweakers erbij :)

De inhoud van de doos, niets meer dan nodig: Adapter, snelstartgids, ethernetkabel en natuurlijk het apparaat zelf:
op tafel
De personalcloud zelf is een wat groot uitgevallen externe HD-behuizing, in een horizontale uitvoering. Hij staat bij mij in een kast onder de trap, dus qua geluidsproductie of uitstraling heb ik niet echt een mening: Hij staat uit het zicht en buiten gehoor.

Aan de onderkant vallen de koelsleuven op:
voorkant
De achterkant bevat de noodzakelijke aansluitingen als de powerknop, voeding, ethernet en een USB-aansluiting:
achterkant
De zijkant van de personalcloud bevat ook nog een USB-3 aansluiting.

Installatie
De installatie is een eitje. Het is een kwestie van stekkers (voeding en netwerk) erin en het apparaat valt te benaderen via het interne netwerk. Wanneer je de url die op een share op de personalcloud staat aanklikt, kom je op de homepagina van de personalcloud.
De eerste vraag die je te zien krijgt is of je nieuwe software wilt installeren, waarna je het volgende proces even doorloopt:
01 02 03

Vervolgens even voor jezelf configureren en de uitleg bekijken:
04 05 06 07 08 09

Hierna is de personalcloud helemaal beschikbaar voor gebruik.

Gebruik
De welkomstpagina met de beschikbare apps ziet er zo uit:

Er zijn extra apps beschikbaar om te installeren:

Via die apps is de verschillende functionaliteit beschikbaar. Uiteraard de basisfunctionaliteit als het instellen van gebruikers, maar ook het laten downloaden van bijvoorbeeld torrents valt hier te regelen.

Via het netwerk ziet het er gewoon uit als elke andere netwerkshare:
drivemap
Er is een public-share, die voor iedereen toegankelijk is en een persoonlijke share. Om de persoonlijke share te benaderen moet het bijbehorende account worden gebruikt en is dus niet voor iedereen binnen het netwerk zomaar toegankelijk.

Wanneer je op een computer buiten het netwerk de sdrive software van Seagate installeert en goed instelt, is de share vanaf overal op deze manier te benaderen. Zo kan je dus op elke pc inderdaad met je eigen bestanden werken. Erg gemakkelijk!!

Op de smartphone moet je een app gebruiken, Seagate media genaamd.
Het scherm met de instellingen ziet er als volgt uit (inclusief vertaalfoutje :P ):
instellingen smartphone

Het configureren lijkt te lopen via de servers van Seagate, het is namelijk alleen nodig om je accountgegevens in te vullen, nergens hoef je bijvoorbeeld een IP-adres in te geven. Mensen die de personalcloud willen gebruiken om juist niet afhankelijk te zijn van een clouddienst, moeten zich dit wel realiseren. Ook hier geef je toegang tot je data aan een Amerikaans bedrijf.

Via je smartphone heb je toegang tot de publieke map en dus niet tot je persoonlijke map op de personalcloud. De bestanden die je upload (bijvoorbeeld de automatische foto-upload) komt in een apparaat-specifieke map op de personalcloud terecht. Deze is voor elke gebruiker toegankelijk en te bekijken. Er is geen enkele mogelijkheid om via de smartphone app in je prive-map te komen en daar dingen op te slaan.

Je kan via de mappenstructuur browsen:
menu smartphone

Maar ook via een media-structuur, waarbij de aanwezige content als video/muziek/foto/document en dergelijke wordt ingedeeld:
overzicht inhoud smartphone

De app werkt gemakkelijk en lekker vlot. Plaatjes laden snel, de previews ook. Ook speelt de app een veelvoud aan formaten af. Ik heb getest met AVI en MKV en dat werkte probleemloos. Je kan dus makkelijk je series, films en muziek on-the-go bekijken en beluisteren. Hiervoor vind ik de app dan ook het meest geschikt en dus niet om je foto's automatisch te laten uploaden (backuppen) en om bij je privebestanden te kunnen (dat laatste is niet eens mogelijk).

Overige mogelijkheden heb ik niet kunnen testen: Een aantal apps heb ik niet geprobeerd. Maar ook de USB poorten heb ik niet uitgeprobeerd. Het lijkt erop alsof je met behulp van dit apparaat een printer kan sharen en er ook een extra schijf op aansluiten. Beide heb ik niet kunnen proberen.

Prestaties
Over de prestaties kan ik kort zijn, want ik vind ze prima en ik heb niet echt de mogelijkheid om het uitgebreid te testen. KopiŽren via het interne gbit netwerk gaat met tientallen megabytes per seconde (variŽrend van het soort bestanden en de hoeveelheid, tussen de 30-70MB/s). Wat mij betreft snel genoeg om lekker bruikbaar te zijn. Het apparaat reageert ook snel wanneer je het benadert, zowel vanaf het interne netwerk als wanneer je het van buitenaf benaderd. Bestanden zijn meteen zichtbaar en bijvoorbeeld een serie starten op mijn smartphone via 4G gaat ook binnen enkele seconden. Dat maakt het apparaat prettig bruikbaar in de praktijk.
Ik heb het gebruik ook even gemeten met een voltcraft energy logger 3500. Gedurende een ruime week (net geen 8 dagen: 188uur) was het verbruik ruwweg 1,25KWh, met voornamelijk standby staan. Wanneer het apparaat actief is, is het verbruik ongeveer 9,5W.

Mijn conclusie is verdeeld. Qua gebruikersvriendelijkheid scoort het apparaat wel hoog bij mij. Mijn vriendin kon zonder uitleg of hulp van mij de app installeren, toegang krijgen tot de personalcloud en video's bekijken.
Zoals ik in de inleiding heb aangegeven, was ik benieuwd of de personalcloud te gebruiken is als alternatief voor een clouddienst als dropbox/onedrive. Gedeeltelijk is dat ook zo en zeker wanneer je de opslag benadert via een pc. Dan kan je bij al je documenten die je erop hebt opgeslagen en kan je ook met meerdere personen gebruik maken van de personalcloud. Handig wanneer je de opslag wilt delen met huisgenoten. Voor zover ik kan zien, kan je niet makkelijk een document echt publiek beschikbaar maken, maar dat lijkt me eerder een pluspunt vanuit veiligheidsperspectief.

Voor gebruik met mobiele devices is het apparaat vooral handig om media te bekijken vanuit de publieke map. Maar even een documentje ,dat je in je persoonlijke map hebt opgeslagen, bewerken op je iPad bijvoorbeeld is er niet bij. Dat is wel jammer, want ik zag het helemaal zitten om via dit apparaat juist onderweg bij foto's te kunnen. Zowel het kunnen bekijken van eigen foto's, als backups maken vanaf de telefoon. Voordat je 3TB vol hebt met smartphone-kiekjes ben je wel even bezig. Maar dat kan zoals gezegd alleen via de publieke map, die voor alle gebruikers van de personalcloud beschikbaar is.
Ik hoop dat de seagate-app nog wordt uitgebreid met de mogelijkheid om ook in je prive-map te komen en die te gebruiken, dat zal het voor mij helemaal af maken. Zoals het nu is, gebruiken we hem nu om mobiel videos te kijken en documenten makkelijk van buitenaf te kunnen benaderen.

Heb jij ook een Seagate Personal Cloud 3TB?