Popcorn Hour A-100 Review

wmeester 23 april 2009, 2.689 views

Popcorn Hour A-100

Pluspunten

• Veelzijdigheid
  • Beeldkwaliteit
  • Ondersteuning vanuit de fabrikant

Minpunten

• Gebruiksgemak
  • bugs in firmware (inmiddels nagenoeg opgelost)

Geluidskwaliteit Score: 4
Algemene Indruk van het apparaat is goed. Apparaat komt in een nette doos het is een stevig kastje en afstandsbediening voelt goed.

Featureset uitstekend. Bijna geen enkel apparaat kan met zoveel video formaten overweg als de PCH. MKV's spelen probleem loos af. 1080P content is geen probleem. Enkele minpunten zijn er ook te noemen zoals het afspelen van ISO's en de muziek functie. Er zit geen display op het apparaat dus zal je altijd je TV aan hebben moeten staan om muziek bestanden te selecteren.

Beeldkwaliteit vind ik uitstekend. Ik heb de PCH middels HDMI aangesloten op een full HD 42" plasma TV. Ik zie bijna geen verschil tussen de PCH en een Blu-ray via mijn panasonic blu-ray speler (ook via HDMI aangesloten)
Upscaling van DVD's vind ik minder, dat lukt mijn blu-ray speler beter.

Ik heb de PCH via COAX digitaal aangesloten op mijn versterker en het geluid is goed. Mijn versterker ondersteund DTS, de encoding vind dan plaats via mijn versterker. De PCH doet dit niet.
Ik luister verder geen muziek via de PCH dus daar kan ik verder geen oordeel over vellen.

Het gebruiksgemak is minder te noemen. De menu's zijn niet altijd even snel en scrollen door mijn film-archief is niet snel. Daarintegen zijn er allerlei 3rd party oplossingen bedacht om menu's sneller en mooier te laten verlopen. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot en enig inleeswerk is vereist. Een huismoeder -met alle respect- zal waarschijnlijk minder plezier beleven aan het apparaat als een tweaker.

Het design van het apparaat is simpel en eenvoudig, het is geen zwart blokkendoosje maar hoogstaand is het niet. Afgeronde vormen zijn mooi en kastje is mooi plat.

De bouwkwaliteit is goed te noemen, het is een stevig kastje met aluminium boven en onderkant. De voor en achterkant zijn van stevig kunstof. De zijkanten zijn gemaakt van metaal gaas. Dit is functioneel ivm de koeling van het apparaat. Er is een mogelijkheid om een harde schijf in de pch te bouwen om hierop filmbestanden te zetten. Hier maak ik geen gebruik van en heb dus geen last van hitte problemen.
De PCH staat bij mij bovenop een versterker dus van een goede koeling kun je niet spreken, ondanks dit heb ik geen last van warmte problemen. Ik heb de PCH open gehad en heb mij niet gesneden aan scherpe randjes oid.

Prijs/kwaliteit verhouding is voldoende, het apparaat is niet de goedkoopste maar de veelzijdigheid is ongekend. Ik heb de PCH destijds via een IBOOD aanbieding aangeschaft zonder HDD, ik was 175 euro kwijt zonder HDD.

Heb jij ook een Popcorn Hour A-100?

De mindere beeldkwaliteit bij het afspelen van DVD viel mij ook negatief op. Zeker vergeleken met mijn Pioneer DVD speler (Progressive via component aangesloten) is de beeldkwaliteit minder goed, domweg minder scherpte. Ik hoop dat ze dat nog eens verbeteren in een firmware update, want verder kun je er weinig aan doen.

Verder leuke review, klopt wel met mijn ervaringen. De menu's ervaar ik trouwens niet als traag, het is wel aan te raden om bijv. MP3's een beetje in te delen: als hij ineens een lijst van 400 mappen moet gaan ophalen dan kan dat voor je gevoel even duren inderdaad.

@ geba: de WDTV van Western Digital is een stuk goedkoper en kan in principe hetzelfde (op beperkte DVD functionaliteit na). Je kunt alleen geen hdd's via je netwerk benaderen, dus die moet je dan via USB aankoppelen.

@ elmoxx: de 110 heeft SATA, de 100 heeft IDE voor de interne harde schijf. Verder zou ik het ook niet weten.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 23 april 2009 14:23]

Een paar vraagjes n.a.v. je review
kun je aangeven wat het verschil is tussen de A-100 en de A-110? (ik zelf heb de 110 maar uit jou review en de mijne haal geen verschillen)

Hoe manifesteert het verschil tussen upscalen met de PCH en de BR speler zich?

kun je aangeven hoe traag dan dan is? Sinds de laatste firmware is bij mij e.e.a. flink verbeterd. Met wat voor 3rd party progjes werk jij?
Niet de goedkoopste? Is er een nog goedkoper vergelijkbaar apparaat?

Verder prima review.
Wat is het probleem met ISO's dan; alle ISO's die ik op mijn PC heb staan (zowel 4.3GB als 8.5GB) spelen zonder problemen af alsof je gewoon een DVDtje in je DVD-speler hebt gestopt.
De beeldkwaliteit bij het afspelen van DVD via de Popcorn Hour is duidelijk minder goed dan via je normale DVD-speler. Vooral als deze laatste een kwalitatief goede speler is die je op een mooie manier hebt aangesloten.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 23 april 2009 14:29]

@MAX3400: Dit zijn voornamelijk ondertitel problemen. Als er een menu op de ISO zit dan zijn er eigenlijk geen problemen maar ISO's zonder menu, waarbij je de ondertitels met het "ondertitel-knopje" moet selecteren gaat bij mij niet altijd goed. Ik let daar nu dus speciaal op om ISO's mét menu te downloaden.

@elmoxx: verschil A100 en A110 is ook dat de A110 een harde uit/aan knop heeft.

Verder heb ik mijn XBOX op de component ingang aangesloten van de TV, mijn DVD speler is daarom aangesloten via scart RGB. De kwaliteitverschil tussen een gewone DVD speler en de PCH kan ik niet geven. Ik heb slechts de Blu-ray speler vergeleken en dat valt het verschil wel op: minder scherp en karteltjes. Niet dat het heel storend is (als je 4 meter er vanaf ziet zie je het niet meer)

[Reactie gewijzigd door wmeester op 23 april 2009 17:53]

Maar Blue Ray spelers upscalen toch? Daarom zien DVD's er over het algemeen beter uit als je ze via een BR speler afspeelt.

Zelf een A100/HDMI/Panasonic (max 1080i, geen p). Destijds direct uit China laten overkomen, voor US$ 179, plus 45 Shipping&Handling - US$224 totaal, dus.
Toen een € of 140
Bij mij is het verschil, ook op 4m, goed zichtbaar. Als je het niet weet zie je het misschien niet, maar ik zie het dus wel. DVD Progressive over Component aangesloten zorgde destijds wel voor een wat strakker beeld t.o.v. RGB Scart (Monster Cable) dus misschien is het verschil tussen een Scart aangesloten DVD speler en de Popcorn Hour minder groot en inderdaad niet zichtbaar op 4m.