Specificaties 13,3" (1280x800), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung X360 AA03 Review

daakhaos 23 april 2009, laatste update op 7 mei 2009, 1.636 views

Samsung X360 AA03

Pluspunten

• super-lichtgewicht
  • accuduur
  • aansluitingen
  • toetsenbord
  • Gigabit ethernet & N-draft wireless

Minpunten

• glanzend scherm
  • geen dvd

Ik was op zoek naar een laptop om serieus op te werken, ook tijdens langere reizen. Dus mijn eisen waren:
-lange batterijduur; dus geen 3-4 uur maar serieus mobiel werken
- lichtgewicht; dus geen Acer Aspire van bijna 3 kg maar serieus draagbaar.
- aansluitingen; omdat ie ook media van mijn netwerk moet kunnen afspelen en evt. naar de beamer of versterker sturen, wil ik een Gigabit-Ethernet en N-draft wireless. Als ik dan toch geld uitgeef wil ik niet over twee jaar met ouderwetse aansluitingen zitten, die geen HD-beeld kunnnen vervoeren.

Na enkele weken serieus zoeken uitgekomen op de Samsung X360, en die voldoet inderdaad volledig aan mijn wensen. De accu gaat bij licht gebruik zo'n 7-8 uur mee, dus serieus werken in de trein naar Parijs is geen enkel probleem. Heb geen nauwkeurige metingen uitgevoerd, maar bij dvd-kijken gaat ie langer dan 4 uur mee. Het officiele gewicht is 1,29 kilo, maar mijn weegschaal geeft toch echt 1,45 aan. Desalniettemin ongekend licht vergeleken met andere laptops.
Uiteraard is er altijd een afweging van voors en tegens die iedereen anders maakt, daarom die even kort op een rijtje:

Extra pluspunten
Als extra meevaller komt het toetsenbord, dat ik erg prettig vind. Er zit nml. geen numpad op, zodat er op een 13" toch genoeg ruimte over blijft voor degelijke toetsen, los van elkaar.

Er is zowel een hdmi als een vga-poort, en 3 usb-poorten. Kaartlezer schijnt ook maar heb ik verder niet naar gekeken. Een spdif-mogelijkheid is er niet. Digitaal geluid kan dus alleen via de hdmi-poort.

Resolutie is 1280*800 en dat is imho precies goed voor een 13" scherm. Wordt overigens automatisch aangepast als ik hem aan mijn beamer hang.

Ook is hij imho erg stil.

Minpunten
Een glanzend scherm vind ik eigenlijk volstrekt onnodig. Zeker buiten op het terras is dat erg lastig. Al kun je met de helderheid helemaal open nog best werken, het blijft onnodig. Maar goed, dat wist ik vantevoren en hebben de meeste andere helaas ook, tegenwoordig.

Er zit geen dvd-lezer in. Wist ik natuurlijk vantevoren, dat is de uitruil met het zeer lage gewicht. Ben daar nog steeds niet rouwig om, even een iso-tje maken op de desktop kan ook. Maar wellicht voor sommigen toch een argument. Dus toch klein minpuntje in de beoordeling hier, maar niet in mijn algemene oordeel.

O ja, en de prijs natuurlijk: heb er wel 1200 euri voor betaald (maart 2009). Dat is hij me echter ook zeker waard. Ben geen Apple-kenner maar weet wel dat de Airbook een stuk duurder is.
Momenteel is de verkrijgbaarheid omhoog en de prijs dus aan het zakken, zie hem nu voor 999,- staan. Als dat je budget is weet ik momenteel geen betere, tenzij je aan een dvd-functie hecht.

NB: er is ook een broertje, de AA02. Die is stukken duurder, en heeft een SSD-schijf in plaats van een gewone harddisk.

Heb jij ook een Samsung X360 AA03?

Heb je er ook niet zo'n leuk samsung telefoontje bij gehad?
Werden dacht ik meegeleverd met de X360
Nee. Dat hangt er van af bij welke winkel je hem koopt, lijkt me...
Kun je aangeven waar je hem voor Euro 999,00 hebt gezien. Zie vooralsnog alleen maar prijzen van boven 1.100,00

Hoor graag van je want ik wil hem graag aanschaffen

jvdv
Hij is ondertussen wel voor 999.- gespot

En lowlow, ben blij dat mensen dingen reviewen.

[Reactie gewijzigd door ipazza op 23 april 2009 20:58]

Helaas staat die bij laptopshop.nl ineens voor 1249,-
Hoe dat nu ineens kan??
Tsja, gelukkig hebben we daar PriceWatch voor: als je geen haast heb, nu dus even niet kopen! :)

[Reactie gewijzigd door daakhaos op 19 mei 2009 14:23]

Er gebeuren rare dingen met de prijzen van de 13,3 inch notebooks.
Ik vond de Samsung nog voor 1.099,- bij Dynabyte en 1.299 bij BCC. Met de prijsgarantie van BCC hoefde ik maar 1.050,- te betalen.
Overigens hadden we ook oog voor de Toshiba M800-100 voor 999,- bij Dynabyte.
Het gekke is dat nu een week later beiden niet meer te koop zijn bij Dynabyte en elders overal de prijs 200,- duurder is.

Gelukkig net op tijd de Samsung aangeschaft. Overigens geweldig apparaatje. Jammer dat er geen (legale) Windows XP Pro downgrade mogelijkheid voor wordt geboden.
Tsja, ik heb er in maart 2009 dus 1200 euro voor betaald bij PC Megastore. Maar daardoor zijn ze nu wel failliet! }>
Zeikerd :-(
Lees het dan niet man, ik doe het toch niet voor mezelf!