Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

monnick 22 april 2009, laatste update op 22 april 2009, 2.689 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Mogelijkheden
  • Snelheid
  • Programma's
  • Solide
  • QWERTY toetsenbord
  • Handzaamheid
  • Accuduur

Minpunten

• Camera
  • Kleine schoonheidsfoutjes in Symbian

Introductie

Na veel telefoons versleten te hebben, wilde ik me weer eens trakteren op een enorm degelijke smartphone. Voor deze Nokia E71 beschikte ik over een HTC p3300 of te wel de MDA Compact III, een PDA met Windows Mobile. Een groote Windows Mobile fan ben ik hierna niet meer, ik had regelmatig last van vastlopers, rare bugs en de opstarttijd van deze telefoon was tergend lang.
Dus ik opzoek naar een smartphone / PDA zonder Windows Mobile. Voordat ik een grote aankoop doe, in dit geval dus een telefoon, doe ik altijd uitgebreid research op internet. Ik lees fora, gebruikerservaringen en reviews en overal kwam de Nokia E71 uitstekend naar voren. Ook heb ik nog even naar de Android G1 gekeken, maar uiteindelijk toch voor de Nokia E71 gekozen vanwege de dunheid en de degelijkheid.

Vormgeving

Het uiterlijk van de E71 is natuurlijk het eerste punt dat positief opvalt na de telefoon uit de doos gehaald te hebben. Ik beschik over de witte variant, en dit is echt een van de prachtigste stukken hardware die ik ooit in mijn handen heb gehad! Het witte kunststof in combinatie met het chroom achtige staal ziet er werkelijk schitterend uit (letterlijk). Het toestel ligt verder erg prettig in de hand en de toetsen zijn klein, maar uitstekend om stukken tekst mee te tikken. Ik schrijf bijvoorbeeld regelmatig in de trein een bericht op GoT ;) De afwerking en degelijkheid zijn ook zonder meer uitstekend te noemen. Het toestel voelt enorm solide aan, maar is niet heel zwaar.

Mogelijkheden

Ook al weer een vlak waarop de E71 uitblinkt. Voor mij heeft deze telefoon alles wat ik maar kan wensen. Ik geef een aantal features die out-of-the-box op de E71 te vinden zijn: Agenda, Notities, Office pakket, Woordenboek, Stopwatch, Nokia Maps, Synchronisatie opties en nog veeeeel meer. Maar naast al deze fantastische software draait er natuurlijk Symbian S60 3th Edition op deze telefoon. Hiervoor is inmiddels enorm veel software te vinden die ik regelmatig gebruik.
Vooral Google heeft erg fijne gratis programma's die ik elke dag met veel plezier gebruik. Gmail, YouTube, Google Maps en Google Sync (Synchronisatie instelling) zijn samen met Opera Mini mijn favoriet. Al deze programma's zijn stuk voor stuk enorm goed uitgewerkt en het lijkt erop of ze gemaakt zijn voor de E71. Alles werkt zo natuurlijk en de meeste ook erg snel, dat ik ze niet zou willen missen!

Browser

Over de meegeleverde browser van Nokia ben ik niet zo te spreken en gebruik daarom vanaf dag 1 dat ik deze telefoon heb Opera Mini. Hoewel weinig ervaring heb met mobiele browsers, is dit de fijnste die ik ooit gebruikt heb.
Het startscherm is erg overzichtelijk en enorm handig ingedeeld: adres invoeren, zoeken op Google, favorieten en geschiedenis. Het starten van de browser duurt ietsje langer dan het starten van de Nokia browser maar de webpagina's startten echt 2 a 3x zo snel met Opera heb ik het idee. Ook navigeert Opera Mini veel fijner over de pagina, en zijn er handige sneltoetsen ingeprogrammeerd die het werken voorspoedigen.

Stabiliteit en snelheid

Voor een smartphone vind ik dat de telefoon erg snel opstart, maar misschien komt dit omdat ik aan een slome Windows Mobile telefoon gewend ben. Wanneer het toestel is opgestart kan je razendsnel door alle menu's lopen en verder starten de meeste programma's erg snel. Sommige Java applicaties (Gmail?) starten wat langzamer, maar dat ligt niet aan de telefoon.
Ik verbaas me er dikwijls over hoe snel de E71 is; het scrollen door webpagina's, het streamen van video's (hangt natuurlijk ook samen met de verbinding) en het starten van Sygic McGuider (Navigatiepakket).

Bereik

Ik heb deze telefoon in gebruik met een Vodafone Live! Blox onbeperk internetten abonnement en ben zeer tevreden over het bereik van de telefoon. Werkelijk nog geen plaats tegen gekomen waar ik geen bereik heb. In tunnels of ergens in de kelder van een gebouw neemt het bereik balkje natuurlijk wel af, maar nog nooit een wegvaller gehad. In tunnels ben ik wel vaak aangewezen op een GPRS verbinding, maar over het algemeen heb ik gewoon een UMTS/HSDPA verbinding, hoewel dat meer Vodafone afhankelijk is. Prima bereik dus. :)

Accu

Een hele intensieve beller ben ik niet, maar toch doe ik heel veel met mijn telefoon. Sowieso zit ik een uur per dag te internetten (browser/mailen) in de trein en verder ook nog gewoon op de universiteit en thuis. Ik gebruik het toestel echt enorm vaak! Ondanks dit intensieve verbruik gaat de accu wel 2 a 2,5 dag mee, wat voor mij meer dan voldoende is. Dit was ook een van de redenen waarom ik voor de E71 heb gekozen.

Hier zal ik kort over zijn. Ik vind de Nokia E71 een redelijk prijzig toestel, maar dit stukje fenomenale hardware is het zeker weten waard. Overigens zijn er veel mooie aanbiedingen te vinden voor deze phone in combinatie met een 1 jarig abonnement.

Conclusie:

De Nokia E71 is het beste toestel dat ik ooit ben tegengekomen. De schitterende vormgeving en de vele mogelijkheden zijn voor mij onmisbaar. Ik kan ook echt enorm snel van alles doen met deze alleskunner: typen, bellen, shortcuts, even adresje zoeken, openingstijd van een winkel, muziekluisteren, agenda beheren, back ups maken; alles gaat razend snel :>

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Ook ik heb een E71, en ben er ook helemaal over te spreken. Het geweldige aan het ding is dat de E71 steeds meer en meer blijkt te bieden, dingen die je in het begin helemaal niet opmerkt maar later dus wel niet meer zonder kan.

Een aantal voorbeelden: Podcasting, Mail for exchange, Sportstracker, Internet Radio, Nokia Maps, Google maps, Joikuspot, share online.

Podcasting is geweldig, 's avonds thuis haalt de applicatie netjes op de achtergrond alle nieuwe podcasts binnen over Wifi, en heb in de auto altijd een hoop nieuwe en voor mij bijzonder interessante content. Ik heb een micro SD kaartje van 16GB erin, en dat is plaats zat.

Mail for exchange ziet er op het eerste zicht wat knullig uit, maar de transparante kalender sync zorgt er wel voor dat je altijd bent waar je moet zijn, met een nette reminder op voorhand zonder dat je er iets voor moet doen (gewoon altijd up to date).

Sportstracker is de max: het gebruikt GPS om je rondjes te plotten op de kaart op sportstracker.nokia.com, en geeft aan waar je het snelst liep, waar trager, welke track je aan het luisteren was, enz!! Je kan zelfs in real-time sharen, dan kunnen je vrienden je volgen over het internet!

Internet radio: gewoon bij mij op kantoor op tafel (kan het niet met mijn pc wegens firewall)!!

Nokia / Google maps: google maps heeft traffic, wel zo handig, en voor Nokia maps heb ik zelfs de GPS navigatielicentie gekocht - kost trouwens behoorlijk wat, 100 euro of zo. Ook ondertussen geupgrade naar de 3.0 beta op de Nokia site, en werkt samen met maps.ovi.com: als ik klanten bezoek, plot ik eerst netjes mijn route op ovi maps, en als ik dan Nokia maps opzet sync de E71 gewoon over het netwerk en moet ik geen adressen ingeven!

Joikuspot is een leuk downloadbaar appje, en verandert je E71 in een draagbaar wifi access point! Als ik bij klanten op het internet moet met mijn laptop, doe ik dat door de E71, welke internet access op HSDPA snelheid deelt over wifi!!

Ik moet mijn E71 wel iedere dag opladen, ik haal het niet tot het einde van de 2e dag maar ik gebruik het ding wel quasi constant: 's morgens in de auto voor podcasts, op kantoor voor podcasts of internet radio, naar klanten met de GPS, email en kalender sync always-on, en dan nog heel wat bellen natuurlijk.

Kopen dat ding...!

PS zoals gewegd, de camera is zo-zo. 3.2MP en autofocus en zo wel ok, maar ik had een N95 daarvoor en dat was toch een klasse beter. Maar dat kan de pret niet drukken, de camera van de E71 is nog altijd bij de betere klasse, alleen niet aan de top.
leuke review, misschien dat je bij mogelijkheden wat meer kunt vertellen over de camera (die je als negatieve eigenschap hebt bestempeld), connectiviteit etc. en misschien nog wat over de meegeleverde accesoires om het geheel wat compleet te maken?
Ben zelf ook een erg tevreden E71 gebruiker. Absoluut een fantastisch apparaat met tot nu toe één nadeel en dat is dat er al vrij snel stof zichtbaar is achter het display... ;(

Wat de camera betreft: wat veel mensen niet weten is dat je met de "t"-toets goed moet scherpstellen voor dat een foto wordt genomen. Wst dit zelf ook niet en de kwaliteit van de foto's is er sindsdien behoorlijk op vooruit gegaan.
Heb ook een E71 white, en ben er dik tevreden over. Klein minpuntje bij de vormgeving vind ik wel, is dat de achterkant van chroom is met ribbels. Tussen deze ribbels gaan vet/vingerafdrukken zitten die echt lastig weg te halen zijn imo. Dit heb je bijv met de black edition niet, ander design op de achterkant ;) Ik ben nu eenmaal erg gevoelig voor vette vingers op glimmende dingen :P maar ik ben vast niet de enige ;)