Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 352 Review

freggel 5 juni 2015, laatste update op 6 juni 2015, 1.112 views

Cooler Master Silencio 352

Prima kast voor het geld, met toch aardig veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Stil
  • Flexibel
  • Compact
  • Ruimte voor 2 AIO koelers met Push-Pull (of 1 240mm radiator)!
  • Stoffilters voor, onder en boven

Minpunten

• Toch teleurstellende bouwkwaliteit
  • Tegenvallend kabelmanagement
  • SSD mount onder de HDD/DVD kan alleen ondersteboven (storend bij haakse SATA connectoren)
  • Een van de standaard fans is uit balans

Inleiding:

Nadat ik een nieuw setje van CPU, geheugen en moederbord had gekocht met ITX formaat, was het ook tijd voor een nieuwe case. Hiervoor had ik een Dell workstation waaruit de grafische kaart mee is gekomen, maar die case kon ik niet hergebruiken.

Eisen:

Mijn eisen waren:

- Compact (moet op het bureau vanwege stof en ruimte)
- Stil (omdat ie op het bureau komt)
- Ruimte voor 2 AIO koelers met 120mm radiatoren

Zoektocht:

Na veel zoeken in de Pricewatch en op internet was ik nog geen steek verder gekomen. Het lukte mij niet om goed een beeld te krijgen van de omvang van een kast en of wat ik wilde er ook mee kon. Want op plaatjes lijkt het allemaal leuk, je weet pas of het echt past wanneer je het probeert! :)
Op een gegeven moment was ik op de V&A advertentie aan het kijken waar mijn nieuwe setje vandaan kwam en daar stond een plaatje van een kast waar het geheel inzat. Ik dacht: Dat kan wel eens wat zijn!
Dus ik de verkoper gecontact en het bleek een Cooler Master Silencio 352 te zijn. Na wat aanvullend speurwerk en onderzoek heb ik de knoop doorgehakt en deze kast bij MyCom besteld.

Installatie:

Toen het geheel geleverd was ben ik gelijk aan de slag gegaan. Het uitpakken was niet bijzonder, een bruine doos met daarin de kast in plasic en omringt met piepschuim. In de kast zelf zat een zakje met de schroefjes e.d. en 2 fans voorgeinstalleerd als intake en outtake.

Het moederbord en de harddisk gingen er eenvoudig in, evenals de grafische kaart. Wel heb ik gelijk de HDD cage verwijderd omdat er daar een AIO koeler moest komen in Push-Pull config.
Maar toen de SSD geplaatst moest worden onder de HDD, toen kwam het eerste minpunt. Deze past alleen ondersteboven... En laat ik nu haakse SATA kabels hebben.. Na heel veel passen en meten en buigen heb ik uiteindelijk de accutol gepakt en een van de gaten wat opgeboord zodat ik de SSD met de voor mij juiste oriŽntatie kon plaatsen.

Ook de voeding en de fans, samen met de AIO's konden eenvoudig geplaatst worden. Wat bij het plaatsen van de fans opviel was dat de front en back panels erg dun zijn. Als je er tegen duwt geven ze mee, wat naar mijn mening niet zou mogen in een kast van §50.-.

Het kabelmanagement heb ik maar beperkt kunnen realiseren doordat er achter de moederbord tray weinig ruimte vrij is. Standaard zal dit al krap geweest zijn, maar door de standaard isolatiematten is dit nog minder. Met wat proppen lukt het e.e.a. wel, maar als het wat dikker wordt (zoals een dubbele 6+2 PCI-E kabel), dan wil het niet meer.

Koeling:

De koeling. Ja, waar zal ik beginnen?

Het verhaal is als volgt. Ik heb een 4790K en een AMD R290 met een All in One waterkoeler erop, een Antec en een Arctic. Deze moesten beide in de kast, wat ook gelukt is. Ik ben begonnen met eentje voorin, als intake, en de andere achterop, als outtake. Dit paste, met voor nog een extra fan erboven.
Alleen: de temps rezen de pan uit, de kast werd bloedheet en de GPU voornamelijk ook. Met de kast open ging het wel goed, maar ja, dan had ik net zo goed een testbench kunnen kopen. :P

Dus na wat wisselen (push-pull, intake outtake maken etc.) kwam ik tot de voorlopige conclusie dat het ruk was. Toen ben ik naar mogelijke oplossingen gaan zoeken en ik kwam op de onderstaande uit:

1. Nieuwe case die groter is
2. Nieuwe fans die beter zijn

Beide oplossingen waren dure oplossingen. Een nieuwe kast zou richting de §100,- gaan, en qua fans had ik ook wel helder dat fans van §5,95 de oplossing niet gingen bieden.
Na wikken en wegen heb ik toch besloten eerst de fans te proberen, ik vond dat de beste investering die ik ook de volgende builds nog kon meenemen. Hierop heb ik me weer suf gelezen naar wat nu de beste waren voor mijn doel (ik wist het niet, maar een fan die in als casefan weinig airflow geeft kan op een radiator een beest zijn!) ben ik op de Noctua F12 PWM's uitgekomen. Deze besteld (5 stuks) en nadat deze binnengekomen waren ze gelijk in de kast geschroefd in de volgende opstelling:

1+2: Push-Pull op de CPU rad, achterin als Outtake
3: Voorin als Intake:
4+5: Voorin Push-Pull op de GPU rad

Met de kast dicht gaf dit niet het gewenste resultaat, de GPU voornamelijk werd bloedheet. De optie van de nieuwe kast kroop weer naar de voorgrond en ik was stiekem al aan het oriŽnteren voor een nieuwe. Toch heb ik de 352 nog 1 kans gegeven door de opstelling nog een laatste maal te wijzigen naar:

1: Achterin als Outtake:
3+4: Push-Pull op de CPU rad, voorin als Intake
4+5: Push-Pull op de GPU rad, voorin als intake

Dit leek mij een goede opstelling, beide trekken koele lucht door de rad. Binnen in de kast moest de outtake het maar uitzoeken samen met de overdruk.
Om het te realiseren moest wel de SSD/HDD bay eruit, Met deze erin ging het niet lekker passen waardoor de HDD de kast heeft moeten verlaten en de SSD alleen is achtergebleven.

In deze opstelling bleef de kast wel redelijk op temperatuur, het kan dus wel! Nadat ik wat agressievere fanprofielen had ingesteld hou ik de GPU onder de 80 graden en de CPU onder de 65. Ik vind het voor zo'n kleine kast best heel netjes!

Conclusie:

Deze Cooler Master biedt voor het geld een prima compacte kast met veel mogelijkheden. Je kan met de HDD opstelling spelen, er kan een 240mm radiator in, er is standaard demping aanwezig en hij heeft USB 3.0 aan de voorkant. Wel is de kwaliteit van het gebruikte ijzer maar zozo, het is niet heel stevig. Ook van de meegeleverde fans moet je geen wonderen verwachten, ze draaien maar het is maar zo-zo.

Ondanks dat vind ik dat de kast 4 sterren verdiend. Dit doordat je voor het geld (§50.-) veel krijgt en dat je met creativiteit en nieuwe fans een stil en koel high-end systeem kan bouwen.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 352?

Heb nu 2 systemen met deze kast gebouwd en vind de bouwkwaliteit reuze meevallen voor de prijs die je betaald. Verder is de kast ook vrij licht en ruim. Absolute aanrader voor deze prijs klasse.
Het is een beetje wat je verwacht. Voornamelijk de dikte van de panelen en het frame vallen me tegen voor die §50,-. Het is ook niet slecht, maar ik had meer verwacht/gehoopt.
Welke kast heeft wel een dikke frame en dikkere panelen voor die prijs?
Geen idee, maar dat was ook niet waar het over ging, welke dat zou hebben. Het ging erom dat ik meer verwacht had. :)
Minpunt ???? "SSD mount onder de HDD/DVD kan alleen onderste boven"
Juist handig om het etiket te kunnen lezen, toch?

edited: Ah, haakse connectoren, even niet gelezen. Is inderdaad minder.

[Reactie gewijzigd door lebans op 5 juni 2015 23:04]

Ergens heb je wel een punt met je opmerking, ik heb het even aangepast. :)
Ik vind eigenlijk dat we best mogen verwachten dat ze er rekening mee houden. Bij 9/10 moederborden zit tegenwoordig immers een sata kabel minstens 1 haakse connector.

De laatste tijd meerdere keren gehad dat een haaks connector best had gepast als er een halve cm meer ruimte was.
Ik heb onlangs een systeem gebouwd voor mijn moeder met deze kast, ik vond het best wel een teleurstelling... Silencio is het niet bepaald, de kast resoneert als een malle, iedere spin-up van een HDD is duidelijk hoorbaar en zodra je een schijfje in de brander doet gaat de hele kast trillen.
Het is dan ook absoluut geen hoogwaardige kast. Ik vindt dat hij best wel waar voor zijn geld biedt. Hij ziet er vrij rustig en netjes uit, levert ruimte voor in totaal 360mm aan radiatorruimte en tegelijk blijft hij rond de §50! Prima deal.
Maar de kast heet 'Silencio', dan mag je toch een bepaalde eigenschap verwachten ;)
Ik heb sinds kort ook deze kast en op zich voldoet hij mij prima, het is inderdaad zeer vervelend om alles kabels netjes weg te werken achter het moederbord. In mijn geval is het helemaal niet mogelijk om de kabels van mijn voeding erachter te krijgen omdat deze gesleeved zijn, komt er nog bij dat de voeding niet modulair is dus alle kabels hangen eraan, zeer jammer want dan is al gauw een rommeltje in de kast. Maar goed qua koeling doet hij z'n werk prima.
De kast ziet er mooi uit, maar ik ben er mee eens dat de bouwkwaliteit slecht is. Ik heb 2 dolgedraaide schroefgaten bij de afstandhouders voor het moederbord. Het gebeurde tijdens het indraaien van de schroeven in de afstandhouders, terwijl de schroef pas halverwege was... En ik heb echt niet veel kracht gezet, dat kan geeneens bij de schroevendraaier die ik hiervoor gebruik. Ik heb al veel systemen in elkaar gezet en dit is bij mij nog nooit eerder gebeurd.
Dat is idd iets wat niet zou moeten mogen. Soms pak je de verkeerde schroeven (fijn draad ipv grof draad), maar hier is maar 1 soort, die messing busjes komen maar in 1 soort..

Ik heb zelf laatst weer een systeem voor iemand in elkaar gezet met deze kast (was overigens niet mijn keuze, BBG heeft deze kast er ook in zitten) en dat ging eigenlijk prima, alleen weer kabelmanagement achter de moederbord tray. :)