Packard Bell Easynote BG45-U-010 Review

Smoerel 22 april 2009, laatste update op 22 april 2009, 2.075 views

Packard Bell Easynote BG45-U-010

Pluspunten

• Klein
  • rond touchpad
  • Kaartlezer
  • 3GB Ram
  • Kleine voedingsadapter
  • Redelijk stil
  • Stevig

Minpunten

• Webcam
  • Bluetooth knop
  • Reflecterend beelscherm

Ondertussen ben ik alweer 1 week trots eigenaar van deze fraai ogende laptap,
ik heb deze aangeschaft omdat ik liever geen netbook heb wegens te slechte prestaties maar liever wat krachtigers in handen heb wat ook nog eens klein is ;)

Featureset: Voldoende
Deze laptop is voorzien van:
  • - 12" scherm
  • - rond touchpad
  • - 4 in 1 kaartlezer (SD/MMC/MS/MS pro)
  • - 3x USB 2.0
  • - VGA
  • - 3.5mm audio aansluitingen (headphone en microphone)
  • - 2.6Ah 14.4V Lithium Ion accu
  • - Ethernet aansluiting
  • - Wireless b/g adapter
  • - Webcam
  • - Build-in microfoon
Aangezien er op deze laptop standaard Vista Home Premium word meegeleverd met "symantec horror" en andere "terror" applicaties welke je waarschijnlijk als Tweaker nooit zult gebruiken wilde ik graag vista HP reinstalleren installeren gestript met vLite (legaal uiteraard (A)).
Dit werd bemoeilijkt doordat deze laptop geen DVD-speler heeft of een dergelijk optisch apparaat. Hiervan heb ik ook geen extern apparaat liggen dus dan blijft installeren via USB over. Dit zou allemaal vrij makkelijk moeten zijn volgens blogs etc. maar niet voor mij ;). Uiteindelijk is het me gelukt door winPE te gebruiken en vanuit daar de vista installatie te starten.

Verder heeft deze laptop een ingebouwde webcam, deze is in mijn geval hoogstwaarschijnlijk er verkeerd en om ingezet. Dit brengt het volgende vervelende probleem met zich mee: het beeld kan niet worden omgedraaid! Nu zul je waarschijnlijk zeggen dat dat prima te doen is met MSN en de goede driver maar, dat is mij nog niet gelukt ;)

Prestaties: Goed
Ik heb deze laptop zoals al aangegeven gekocht om betere prestaties te halen dan een netbook en toch de boel klein te houden. Hierdoor zijn de meeste prestaties al snel goed zat :+

-De wireless adapter werkt naar behoren en ontvangt net even beter wireless dan mijn ingebouwde adapter in mijn pc doet (een door ASUS geproduceerde WL130N verpakt als een Sweex wij gebruiken wireless g).
  • - De hardeschijf draait zijn rondjes op 5200RPM wat meer dan genoeg is voor een laptop, met 160GB (149GiBi) voorlopig ook genoeg om alles op te slaan.
  • - 3GB werkgeheugen is ook meer dan zat voor een simpele laptop
  • - Er zit een T3200 Pentium Dualcore in welke redelijk presteert, bij een AVG Virusscan (versie 8.0) staat de processor rond de 50%
Beeldkwaliteit: Voldoende
Het beelscherm word door Packard Bell omschreven als: 12'' breedbeeld TFT Diamond View
Het is een spiegelend beelscherm met lichte ongelijkheden er in (niet volkomen vlak, valt verder niet erg op) en kan zolang de laptop uit is hem gewoon als simpele spiegel gebruiken. De kijkhoek is vrij benauwd, al zit je er recht voor is er niks aan de hand maar zodra je naar boven gaat word de boel al snel een stuk lichter en naar beneden een stuk donkerder. Naar links en rechts is veel minder een probleem.

De kleurweergave valt me wel zwaar tegen, op mijn Philips Brilliance 220SW ziet alles er veel mooier uit en veel minder flets (ik heb het op de laptap al geprobeerd aan te passen maar krijg niet hetzelfde resultaat). Gelukkig heeft dit beeldscherm geen backlight bleeding zoals de Philips wel een klein beetje heeft.

Met 1280x800 is de resolutie naar mijn maatstaven in orde. Het ziet er verder goed uit, verder heb ik berekend dat:

22" (scherm die ik nu gebruik) 3.36x groter is dan 12" ((22/12)^2=3.36)
(1680x1050)/(1280x800)=1.72 de factor waarmee het aantal pixels toeneemt
Er valt grofweg te stellen dat als het beeld 4x zo groot word het aantal pixels met een factor 2 toeneemt. Dus om te zeggen dat de resolutie te laag is is voor mij een onzin argument.

Bouwkwaliteit en robuustheid: Goed
De laptop voelt redelijk robuust aan en kan waarschijnlijk wel tegen een stootje (ik ga het maar niet uitproberen }:O )

De scharnieren van het beelscherm zitten verzonken in de "body" waardoor hij waarschijnlijk steviger vast zit dan het gemiddelde laptop beelscherm. De laptop is verder uit zijn geheel gemaakt van plastic maar aan de binnekant (waar je toetsenbord en touchpad zit) lijkt het wel van metaal te zijn gemaakt. Ik ben er nog niet helemaal achter of het metaal of simpel plastic is, het is niet magnetisch maar dat neemt de mogelijkheid van aluminium natuurlijk niet weg ;).

Ergonomie: Voldoende
Doordat deze laptop vrij klein is ben je al snel geneigd om voorover te gaan hangen om het beter te kunnen lezen. Ook krijg ik bij wat langer gebruik (uurtje) last van mijn rechter schouder (kan aan mij liggen!!). Het toetsenbord typt verder wel prima hoewel het wel wat wennen is.

In de andere review over dit product van Hann1BaL werd genoemd dat het touchpad geen scrollfunctie heeft. Dit heeft deze wel degelijk hoewel het wel wat geduld en oefening vraagt om goed gebruikt te worden. Het word geactiveerd door iets van de rand haaks op het toetsenbord naar beneden te gaan met je vinger in een rechte lijn.

Het toetsenbord geeft met een "FN" toets in combinatie met de F2 t/m F12 toetsen mogelijkheden voor volume harder/zachter, een overschakel toets om alleen het externe scherm beeld te laten geven/alleen laptopscherm/allebei de schermen, helderheid hoger, helderheid lager, geen geluid, scherm uit/aan, slaapstand en bluetooth.
De laatste is raar want deze laptop heeft helemaal geen bluetooth.

De laptop heeft niet intrekbare pootjes welke de laptop lichtelijk schijn op de ondergrond neerzetten, dit typt naar mijn mening stukken beter dan een plat liggende laptop.

Warmte- en geluidsproductie: Acceptabel
Onder lichte belasting is deze laptop zo goed als "lekker stil" maar onder zwaardere belasting neemt het geluidsniveau aardig toe.
Er zit maar 1 fan in zie afbeelding 1

De laptop kan aardig heet worden maar bij normaal gebruik zal dit niet zo snel gebeuren. De warmte verwarmd het toetsenbord en omgeving een beetje wat in mijn geval best prettig is (relatief koude handen).

Mobiliteit en accuduur: Goed
Door het gewicht van deze laptop (1.6kilo) word je bijna bang om het raam open te doen, doordat hij zo klein is kan je hem simpelweg met een hand oppakken zonder bang te zijn dat er iets indeukt.
De voedingsadapter is klein en passief gekoeld en dat is maar goed ook want je zult hem knap vaak nodig hebben :9 .
De accu gaat zo'n 1.5 uur mee afhankelijk van de powersaving configuratie van windows. Dit is meer dan zat voor mij aangezien ik nooit echt ver van een stopcontact verwijderd ben.

Omdat ik hem nog maar 1 week heb kan ik niks zeggen over de duurzaamheid van de accu, wel is de volgende link handig om je batterij zo lang mogelijk goed te houden:

Prijs: Zeer Goed
Tja, voor zo'n 500 euro kan je dit dingetje lastig laten liggen, het bied gewoon veel waar voor het geld dat je er voor neer legt :+

Heb jij ook een Packard Bell Easynote BG45-U-010?

Ik heb een iets latere versie van deze laptop de BG48 en kan me eigenlijk in alles vinden wat je hier boven opmerkt.
En voor de huidige prijs van 404euro is er geen betere deal te vinden volgens mij.
Vraag me alleen af of deze laptop ook nieuwere cpu's trekt? Het heeft een 965 Intel chipset, dus in theorie zou het moeten kunnen. Socket P laptopje zoals allemaal ;)

Mooie Review in ieder geval! Goed op de details gelet :Y)
Hele mooie review, ik weet nu alles wat ik moet weten: +10 reputatiepunten :+

[Reactie gewijzigd door I k0nijntje I op 22 april 2009 22:11]

Scrollen had ik in het begin ook moeite mee, maar als je ff speelt met de synaptics instellingen (en dat zijn er tegenwoordig nogal veel) kan je scrollgebied erg lekker instellen.

Voor de nieuwe installatie heb je een andere vista gebruikt neem ik aan? En niet de recovery kunnen strippen?
Mijn vriendin heeft ook een BG45. Met Vista liep hij constant vast en was niets stabiel. Windows 7 erop en je hebt een mooie machine.