Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver Review

olivierrr 3 juni 2015, laatste update op 23 juni 2015, 403 views

Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver

De surface pro 3 is een goed toestel: compact, relatief krachtig en kan je casual laptop vervangen. De pen is ook niet zo gimmicky als die lijkt. Hou er wel rekening mee dat de surface een luide fan heeft die regelmatig aanspringt en het touchpad (nog?) geen laptop niveau haalt

Pluspunten

• Compact en kwalitatieve behuizing
  • Typecover is zeer accuraat maar het scrollen met de touchpad mag wat vlotter
  • Veel updates om elke bug eruit te halen
  • Mooi en realtief goed gecalibreerd scherm (kan niet zo heel helder maar wel lekker donker)
  • Pen is zeer handig en accuraat
  • Snelle SSD
  • De kickstand maakt het echt een heel veelzijdig apparaat dat zelf bruikbaar is in portret modus

Minpunten

• Touchpad is toch niet helemaal vergelijkbaar met dat van een laptop
  • Grijswaarden worden als zwart weergegeven (om batterij te besparen?)
  • Speakers hebben echt totaal geen bass en klinken bv minder dan die van een ipad
  • Cpu klokt terug bij (grafisch) zware langdurige programma's
  • Scaling in windows niet altijd ideaal
  • Batterijduur kan beter

Zoals jullie waarschijnlijk al kunnen afleiden uit de vele reviews op Tweakers.net is de surface een heel goed apparaat. Mijn ervaring met de Surface pro 3 was toch wel even wat anders... Toen ik de surface kocht had ik al een kapotte unit. Mijn vervangtoestel dat ik nu gebruik heeft 6 dagen later ook problemen maar straks meer daarover meer.

Ik ben een 19 jarige universiteitsstudent. Wegens mijn studies had ik dringend nood aan een compactere laptop met goede accuduur die toch relatief intensieve x86 software kan draaien. De MS Surface pro 3 sprong er meteen uit door zijn vorm en veelzijdigheid. Na het lezen van veel gebruikservaringen en forums was ik nogal schrokken van het aantal gebruikers op fora die klaagden over warmte productie en de geluidsproductie. Ik probeerde dat wat te relativeren en toe te schrijven aan de vroegere modellen; de surface is al een jaar op de markt. Na lang afwegen had ik dan toch uit schrik besloten niet de Surface te kopen maar voor de HP Spectre x360 te gaan. Eenmaal in de winkel was het model dat ik voor ogen had niet beschikbaar. Bij het ronddwalen in in de laptopafdeling zag ik plots dat de Surface wel heel voordelig geprijsd was (900 euro typecover inclusief). Na lang discussieren heeft de verkoper me toch kunnen overtuigen, ik was de trotse eigenaar van de i5 128Gb. Mijn eerste toestel deed het niet en ik kreeg onmiddellijk een nieuw model maar tot mijn spijt is er ook iets mis met dit toestel.
Elke keer al de fan aangaat (wat overigens echt niet zo heel vaak is bij licht gebruik) hoor je een heel stille maar ontzettend vervelende ratel uit de ventillator komen. Alsof de ventillator de hele tijd tegen de case botst. (steek eens iets in een draaiende ventilator, je weet meteen welk geluid ik bedoel) Bij het bewegen van de tablet wordt het geluid net wat erger. Ik vroeg een vriend die al een tijd een Surface heeft of hij er ook last van had en als hij de tablet bewoog met de fan aan dan kon je het geluid een kleine seconden horen. Het lijkt me toch zeer toevallig dat net beide modellen defect zijn. Ik stel me echt vragen over de duurzaamheid van die fan, wetende dat de Surface in zijn hopelijk lange leven heel veel zal bewegen.
Ook koelt de ventillator niet zo goed waardoor hij wel wat warm kan worden en terugklokken maar dat valt gezien z'n compacte vorm en licht gebruik goed mee.
Een ander probleem dat ik heb met men Surface is dat het heel moeilijk is om naar donkere scenes te kijken bij videos. Wegens eens soort dynamisch contrast worden grijswaarden vaak als zwart afgebeeld. Na een firmwareupdate is dat een pak verbeterd maar toch vind ik het nog te donker. Het dynamisch contrast lijkt me een batterijbesparend maatregel. Het batterijleven van de surface kan sterk varieren van hoe hard de processor moet werken, maar algemeen gezien doen de nieuwere ultrabooks het momenteel beter, alhoewel deze helemaal niet zo compact en licht als de surface zijn.
De laatste 2 nadelen zijn dat de scaling in windows alles soms wat onscherp of klein maakt en dat de speakers niet zo heel veel bass hebben, maar het zijn wel goede stereo speakers.

Genoeg over de nadelen, gelukkig heeft de surface pro 3 ook veel voordelen. Zo bevalt de Type cover me veel beter dan verwacht, de verlichte toesten klinken mss wat luid, ze geven relatief veel travel gezien de dikte van de cover en ze zijn verlicht. Ook het touchpad geeft elke keer een mooie klik en is accuraat, scrollen met 2 vingers kan wel wat hakerig verlopen. De pen van de Surface pro 3 is ook heel accuraat en is ideaal om iets te markeren en aan te duiden (zelfs in de browser met windows 10) of gewoon om te teken. De SSD uit de surface heeft me aangenaam verrast, hij is zeer snel. Microsoft geeft de surface ook regelmatig een firmware update om toch elke bug uit het systeem te krijgen, wat een grote plus is.

De surface is een zeer goede laptop vervanger maar lijkt me iets te vroeg te zijn uitgekomen. De problemen met de ventillator zijn echt een domper op de feestvreugde en verpesten de ervaring wat. Ik ben tot de conclusie gekomen dat indien je een toestel zo dun en compact wil maken dan werkt geen enkel fan design meer; je moet voor een atom of core M processor gaan. Die zijn wel een pak minder krachtig maar die kan je tenminste degelijk koelen zonder ventillator en zijn echt voorzien voor dit type apparaat. Een laptop gaat in mijn handen gewoon lang mee en door die brakke ventillator zie ik dat gewoon niet gebeuren. Ik snap dat MS design belangrijk vindt maar wil ook een duurzame laptop.
Begrijp me niet verkeerd, de Ms Surface is een zeer goede laptop maar mijn ervaring ermee is tot nu toe niet volledig positief. De problemen die ik ondervind zijn wss niet van toepassing voor elk apparaat dus baseer je zeker niet alleen op wat ik hier geschreven heb.

**update**
Ik stond op het punt mijn surface na de examen eens binnen te brengen voor het ventilator probleem maar sinds een paar dagen is het probleem verdwenen. De fan botst niet meer tegen de case en is nu (Godzijdank) een pak stiller. Indien ik de tablet heel snel kantel hoor ik heb nog wel eens tegen de case botsen maar dat is zeldzaam. Ik vraag me nog steeds af wat het probleem zou kunnen geweest zijn (stof ?). Maar ben toch heel tevreden dat ik hem niet opnieuw moet laten vervangen. Zolang het probleem niet opnieuw van zich laat horen (letterlijk dan) ben ik zeer tevreden. De surface pro krijgt nu absoluut een ster bij! Ook qua accuduur lijkt hij beter te presteren!

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver?

Een ratelende fan is genoeg redden om de tablet terug te brengen. Op het werk zijn er deze week weer 20 Surface Pro 3 tablets geleverd en de fans hiervan zijn hoorbaar maar zeker zonder geratel.

En in jouw situatie, het langdurige draaien van intensieve programma's, is de Surface Pro misschien niet de beste keus geweest. Misschien heb je nog de mogelijkheid om voor een Dell XPS-13 te gaan bijvoorbeeld?
Ik hoop dat ze er bij Vandenborre ook zo over denken. Geen enkele heeft dat probleem? Het is vooral hoorbaar als je de tablet kantelt.
Ik had lang zitten twijfelen maar zal de iets mindere prestaties wel voor lief nemen gezien de pen functionaliteit en het touchscreen.
Hier ook een Surface pro 3 gebruiker. Geen enkele ratelende fan noise. Je hoort 'm wel blazen onder load.

Overigens heb ik ook niets meer dan lof over voor het enorm mooie scherm.
Ik heb eigelijk geen last van de grijswaarden, ik vind het scherm juist zeer 'vibrant' als ik films ermee kijk.

Ik zal eens kijken wat er gebeurd met de CPU als ik Sketchup doe, dan durft de applicatie wel te gaan schokken (de ventilators laten dan ook fel van zich horen).

Je spreekt van Bitlocker, dat je uit hebt staan. Heb je getest met Bitlocker?

PS: Core i7, 8GB, 512SSD is het model wat ik heb.
Het is enkel bij zeer donker scenes. Bij een zwart waarde test kon ik maar tot 14 zien, na de de firmware update is dat gelukkig 9 geworden. http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php#blacktest.png
Dat terugklokken vind ik niet echt zo een groot probleem gezien hoe dun de tablet is.
Ik had gelezen op een forum dat er toch wel een klein verschil is en niet dat ik bitlocker echt nodig heb.

Het is mijn eerste review. Toen die fan van de andere Surface bij het verticaal kantelen ook even dat geluid maakt dacht ik dat dat toch maar eens moest delen.