Specificaties 11dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin Review

SouLLeSSportal 2 juni 2015, laatste update op 2 juni 2015, 685 views

Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin

Stille fans die gericht zijn op het koelen van radiators en cpu koelers, maar dan op een erg stille wijze. Geen top prestaties qua koeling maar zeker een van de stillere koeler te halen.

Pluspunten

• Stil, 11 dBA met 1200rpm
  • statische druk geoptimaliseerd voor radiators en cpu koelers
  • degelijk voor een redelijke prijs

Minpunten

• koelprestaties zijn niet super

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 3
Review tijd!
Sinds lange tijd, 2010 om precies te zijn ga ik een product reviewen, mede omdat deze mij op basis van de voorgaande review van de Scythe gentle typhoons, een tweetal zijn gestuurd door Cooler Master, waarvoor uiteraard veel dank. Dit betekent echter zeker niet dat dit een ‘gekochte’ review zal zijn. Maar om alle schijn hiervan te voorkomen noem ik dit specifiek even. Ok, dan is het tijd om te beginnen!

Omdat ik niet specifiek fans nodig had maar voor mijn HTPC nog wel wat te wensen had qua geluidsniveau tijdens films kijken, kwam mij dit prima uit en heb ik de twee fans hiervoor gebruikt. Mijn credo is dat een pc moet doen wat hij moet doen maar liefst met zo min mogelijk geluid als mogelijk is en binnen je budget valt.
De naam van de fans zegt het al, silencio fans zijn gericht op dit aspect van de markt van casefans. Hiernaast zijn ze ook specifiek gemaakt om goed te werken met waterkoeling.

De belangrijkste reden zal toch de stilte zijn die de fans claimen te leveren. Hierover meer bij de
specs en resultaten.

Verpakking
De fans zitten in vrij simpele doosjes zonder al te veel poespas, duidelijk en helder qua informatie die erop staat: een fan die stil is en met de belangrijkste gegevens zoals rpm en dB(A) en de 5 jaar garantie op de fans. Lang niet slecht. Tevens zijn ze volgens CM voor het opbouwen van statische druk geoptimaliseerd.

Binnenin vind je de benodigde accessoires zoals de 3 naar 4-pin verlengkabel en de siliconen fasteners. Ook de traditionele schroefjes ontbreken niet. De 45cm initiŽle kabel is niets bijzonders, samen met de verlengkabel van 35cm kom je toch 99% van de kasten wel bij een stroomkabel of aansluiting op je mobo.

Eerste indruk
De fans zijn niet heel spannend, gewoon het zwart waar we welbekend mee zijn. Ze voelen wel lekker solide aan, het kunststof is gewoon prima afgewerkt, geen scherpe randjes of fouten te zien.
De kabel aan de koeler is gesleeved, alles is zwart wat voor de casemodders een mooie eenduidige look geeft.

De fans hebben de gekromde fins, die veelal tegenwoordig gebruikt worden in plaats van de rechte fins.

Specs
Grootte: 120mm
Snelheid: 200-1200RPM
Airflow: max 38CFM
Air pressure: 1.2mmH2O
Levensduur: 160.000 uur
Geluidsdruk: 11dBA
Lagertype: Loop dynamic Bearing (LDB)
Power: 0,6 W
Gewicht: 158 gram

De meeste punten zijn niet heel spannend maar wat er vooral uitspringt, zijn de andere soort lager, het LDB type, en de daardoor veel hoger aangeschreven levensduur van 160.000 uur. Dat is 18 jaar!
De technische details komen er op neer dat anti stof onderdelen stukken beter werken en er minder wrijving en trilling ontstaat wat de levensduur en lager stroom verbruik ten goede komen.

Wat voor de gemiddelde gebruiker echter veel interessanter is is waar een koeler voor gekocht wordt: koelen. Dat doet de CM Silencio FP op zich adequaat maar de airflow zal geen records verbreken. Gezien dat hij dit echter op 11dBA doet, begint het een en ander al wat recht te trekken.

In vergelijking met andere fans die ik tot mijn beschikking heb:

Zoals te zien zijn de fans niet krachtig in termen van luchtdruk en koelprestaties. Behalve als je de dBA’s mee gaat nemen, dan zie je dat de Aerocool turbines en CM 4 in 3 module fan op alle vlakken minder goed zijn.
In verhouding doen deze fans het dus erg goed op het stilte gebied en ook op levensduur.
Alle bovengenoemde fans komen niet eens boven de 100.000 uur, de oudere zelfs niet boven de 50.000 uur. Waar je deze fans voor haalt is voor redelijke koeling met een stille werking.

Static pressure
Dit is een relatief onbekende factor bij koeling, ook iets wat niet meteen op de hoogste plek komt te staan maar zeker wel de aandacht verdient als je op zoek bent naar goede stille koeling.
Statische druk, komt neer op de toegenomen luchtweerstand als de fan op een cpu of radiator geplaatst is. Vandaar dat ook op de doos dit specifiek is aangegeven, hier is de koeler voor gemaakt.
Daarbij is een betere en dus lagere statische druk, beter voor lagere geluidsproductie.

Subjectieve test
Ik heb helaas geen meetapparatuur om exacte cijfers te geven maar richt ik me meer op de geluids irritatie ervaring (GIE waarde) van mijzelf die ik voor alle fans van 1 tot 10 heb ingevuld. Omdat ik hier een eigen score maak, zal ik deze onderbouwen. Mijn ervaring met dBA aanduiding is dat dit niet het hele verhaal verteld van geluidsproductie. Een lager maar wat harder geluid kan veel minder storend zijn omdat het meer op de achtergrond blijft dan een wat zachter maar hogere toonhoogte geluid. Neem hiervoor maar eens een kleine fan van 8cm en een van 12cm van dezelfde dBA kwaliteit en kijk welke je beter hoort op een meter afstand. (ik ben van mening dat dit de enige belangrijke afstand om in de praktijk te meten aangezien je de pc over het algemeen niet verder hebt staan dan die afstand en verder af de geluidsproductie vrij rap afzakt. Dichterbij zal je altijd geluid horen van je pc ongeacht hoe stil de fans.)

Hierbij wel een kanttekening de fans staan bij de blauwe lijn allemaal op hun max RPM. De thermaltake fan kan zachter draaien met de fan controller die op de cpu koeler zat of via pwm aangestuurd worden. Hij is ook gericht op goede koeling en niet zozeer op stilte. Toen ik die aansloot op een 4 pins en hij op volle snelheid ging, klonk het meer alsof er een stofzuiger aanging, sterker nog, hij draaide zo hard dat hij zichzelf achteruit drukte! Het is meer een indicatie, de gentle typhoons lijken ook niet zo geweldig in deze vergelijking, maar dat komt doordat ik ze allemaal op max heb gezet.
Zet deze fans op ongeveer 700RPM en ze zijn net zo stil als de Silencio of Aerocool turbines maar met meer luchtverplaatsing. Deze wordt weergegeven in de rode lijn.
De tricools en turbines zijn ook al 7-8 jaar oud dus maken daardoor ook stuk meer geluid en zijn op een stuk lagere prijsklasse ingezet dan de gentle typhoons, al zijn die ook al 6 jaar in gebruik.

Het blijft een erg persoonlijke keuze of deze koelers voor jou zijn of niet. Je koopt geen top prestaties op het gebied van koeling, je koopt een ontzettend stille koeler, waarbij er ook nog fatsoenlijke airflow wordt geleverd voor een gemiddelde pc. Tevens is dit een fan die jaren mee zal gaan zonder problemen. Hier kan je de keuze maken tussen de 3 pins en PWM variant. Kwalitatief zijn deze gelijk.

Als laatste is de koeler specifiek voor radiators en cpu koelers gemaakt, door een geoptimaliseerde statische druk. Echter geldt hier, stilte gaat voor prestaties bij deze koeler. Wil je een stille pc, dan heb je hier voor een mooie lage prijs echt een goede koeler die zijn werk lang en stil doet.

Links:
hardware.info review met 103 verschillende koelers
Coolermaster website

Heb jij ook een Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin?

Mooie test! Fijn dat er nog twee grafiekjes zijn verwerkt. :D
Bedankt, Geeft vaak wat beter inzicht in verschillen dan tabellen dat doen voor de niet cijfermatig ingestelde persoon :)