Acer Aspire V15 Nitro VN7-571G-5055 Review

PricewatchJunk 1 juni 2015, laatste update op 8 juli 2015, 2.517 views

Acer Aspire V15 Nitro VN7-571G-5055

Er zitten zeker wat minpunten op deze laptop waar niet iedereen mee kan leven, maar je krijgt er ook een hoop voor terug.

Pluspunten

• Mooi mat scherm
  • Goede specs voor het geld
  • Blijft lekker stil
  • Redelijk dun
  • Strak design

Minpunten

• Slecht touchpad
  • Materiaal keuze
  • 850M teleurstellend
  • HDD/SSD niet vervangbaar

Update 8-07-15: Laptop is helaas kapot gegaan. Deze wilt Windows niet meer opstarten, herstel werkt niet meer, en heeft geen dvd drive om Windows opnieuw van te installeren. Het feit dat deze laptop al zo snel de kliko in kan en ik nu al kan gaan sparen voor een nieuwe is zeker niet wat ik er van verwacht had. Dus tenzij je een laptop voor 2 maanden wilt die daarna waardeloos is, niet kopen!

Inleiding:

Ik heb deze laptop ongeveer 2 maanden geleden gekocht om mijn antieke Samsung N150 netbook te vervangen die de geest heeft gegeven. Een leuk ding maar te traag voor dagelijks gebruik. Daarom wilde ik dit keer een betere processor dan die Atom meuk, een betere GPU dan die ingebakken intel zooi, en natuurlijk een SSD. Ook was een mat scherm een harde eis.

Oorspronkelijk twijfelde ik tussen een Asus N met 850m en deze Acer Nitro. Echter viel me 1 ding erg op aan deze Acer, de 850M heeft 4gb in plaats van 2gb van de 850M in de Asus. (meer hierover verder in de review) Ook vond ik het uiterlijk minder "overdreven" en een heel stuk strakker dan de Asus.

Nu deze laptop ook in de laatste laptop BBG terug te vinden is en ik ruim de tijd heb gehad om aan de laptop te wennen vond ik het wel tijd voor een review.

Eerste indruk en bouwkwaliteit:

De eerste indruk van deze laptop was erg goed. Een verademing in vergelijking met de oude netbook en mijn thuis pc. (3ghz dual core en 9800GT) Het instellen van de laptop was snel gebeurt, net als het opladen. De laptop is erg strak en vooral ook erg dun. Helaas is de bezel rond het scherm erg groot, dit leek op de plaatjes toch een stukje kleiner. Links en rechts 2,1 cm, boven 1,8 cm, en beneden maar liefst 2,7 cm.

De hoeveelheid bloatware op de laptop viel me erg mee. Een half gare office kloon, een support centre, en een back-up programma. 1 hele vervelende kwaal van deze bloatware is dat het met enige regelmaat de snelkoppelingen naar deze programma's terug plaatst op het bureaublad als je deze verwijderd hebt. Echter zijn deze gewoon via de programma lijst te verwijderen zonder er ooit nog vervelende berichten van te krijgen of eerst verplicht te moeten activeren. Dit was bij Samsung wel anders.

De bouwkwaliteit is goed, de geribbelde behuizing bovenop voelt goed aan, en het scherm staat lekker stroef zodat het niet naar voor en achter wiebelt als je tegen de tafel stoot, en de behuizing geeft niet mee als je er op drukt. Ook het toetsenbord voelt heel erg goed aan, heeft een num pad, en heeft een een mooie rode gloed onder de toetsen. De materiaal keuze als de laptop geopend is, is helaas wat minder. Het is een rubber achtig plastic wat ook onder op de laptop zit. Het is echt enorm vingerafdruk gevoelig en het is er erg moeilijk van af te poetsen.

Helaas was ik niet zo te spreken over de trackpad. Het is van het zelfde rubberachtige materiaal gemaakt, maar het indrukken voelt er geforceerd en klikken word niet altijd geregistreerd. Ook zit het wel erg aan de linker kant. Zelfs voor simpele dingen als web browsen of word kan ik het niet aan raden de pad te gebruiken. Een muis is absoluut een must.

Nog een punt om op te merken zijn de aansluitingen. De 3 usb poorten, de 3,5mm jack, het HDMI poort, nertwerk poort, en oplaad port zitten allemaal aan de rechter kant.

Hardware:

Het scherm is erg goed. Full HD en gewoon mat, iets wat helemaal op een laptop erg fijn is. 313 nits is ook goed te noemen.

Er zijn meerdere combinaties HDD en SSD mogelijk. Zelf heb ik gekozen voor een 128gb SSD + 500gb HDD. Er zijn echter wel 2 punten om rekening mee te houden. Ten eerste is de harde schijf 5400 rpm, en ten tweede heeft Acer geen ondersteuning ingebouwd om deze zelf te kunnen vervangen. Geen klepje wat simpel open te schroeven is dus geen garantie als je alsnog besluit deze te vervangen. Denk dus goed na welke combinatie je nodig denkt te hebben in de toekomst.

Verder is deze laptop voorzien van een Intel Core i5-5200U CPU. Deze CPU kan gewoon mee komen met de wat zwaardere programma's. Non stop video bewerking en 3D rendering zou minder gaan maar het blijft natuurlijk een i5, een i7 is daar meer voor geschikt. Bovendien zit er 8gb DDR3 ram in als werkgeheugen.

En dan natuurlijk de 850M 4gb. Als je kijkt naar de meeste benchmarks voor deze GPU dan valt er op dat de meeste gelockt zijn op 2gb. Maar hoe presteert de 4gb versie nou tegen de 2gb versie? het antwoord, vrijwel het zelfde. Hier was ik toch wel een beetje teleurgesteld in. Ik verwachte niet gelijk 10 fps meer te behalen door de 2gb extra, maar een kleine verbetering was toch wel te verwachten. De in game performance viel me eigenlijk best wel tegen.
Uiteindelijk heb ik zelf maar wat benchmarks gedraait...

Game performance:

Alle benchmarks zijn gebaseerd op de fps counter in steam, met de oplader ingeplugt, en op performance mode.

De game Borderlands 2 draait op zowel de laagste settings met 1080p als medium settings 1080p op 50 tot 55 fps. Als je FXAA, bulletdecals, foliage distance en view distance op krikt daalt de fps tot tussen de 40 en 45 fps. Echter, als je vijanden tegen komt en daadwerkelijk in een vuur gevecht komt daalt de fps al snel tussen de 20 en 25 fps. Zelf met PhysX op het laagst en en wat ini mods van de PC gaming wiki. Overigens maken de .ini mods weinig uit maar maakt het de game wel een stuk minder stabiel. 720p draait op medium wel erg goed. Met 22-60 fps smoothing daalt deze tijdens gevechten nouwelijks onder de 60,

Crysis 2 draait erg goed. Met alles in 1080p op high krijg je een acceptabele framerate van rond de 50 fps. Mocht je alles op ultra willen zetten dan zal de game alsnog niet onder de 30 fps zakken, dat is dus alsnog gewoon voldoende.

Metro 2033 heeft als optimale settings AF 16x en en DX11 onder 720p in de GeForce Experience. Dit is echter niet mogelijk. AF kan max op 4x en DX11 kan je al helemaal vergeten, net als 1080p. De framerate is enorm instabiel. Op sommige momenten waarop er weinig gebeurt boven de 100 fps, als er light effects zijn 80fps, en in gevechten daalt de fps snel naar net boven de 30. Deze game is op geen enkele manier fatsoenlijk te draaien op deze laptop.

Titanfall daar in tegen draait een stuk beter dat de aangegeven 1366x768 resolutie in de GE. Ik kon de game makkelijk in 1080p draaien met de meeste settings op high en bleef altijd boven de 45 fps.

Al met al zou je er best een game op kunnen spelen voor even, maar ben je toch beter af met wat grafisch minder belastende games als Don't Starve, Hotline Miami, en Magicka spelen. Mocht er vraag naar zijn kan ik in de toekomst nog meer games testen zoals Bioshock, Tomb Raider en Life is Strange.

Conclusie:

De Acer Aspire V15 Nitro VN7 is een goede laptop met goede specs voor het geld en een goede bouw kwaliteit. Echter zijn er wel wat rare keuzes gemaakt. Zo is het materiaal op de bovenklep en de toetsen erg goed, maar is het rubberige materiaal niet zo leuk en mooi als het er uit zien. De SSD en processor zorgen er voor dat de laptop lekker snel is, helaas stelt de 850M redelijk teleur en is er niet echt goed genoeg om op te gamen.

Dit is mijn eerste review dus ik zal de komende dagen nog wat bij schaven aan de zinsopbouw, spelling, en opmaak van deze review. Alle feedback is welkom en zal eventuele vragen zo snel mogelijk proberen te beantwoorden. :)

Heb jij ook een Acer Aspire V15 Nitro VN7-571G-5055?

Ik heb zelf een iets 'zwaardere' uitvoering van dit model, met een 860M als GPU.
De behuizing is plastic en absoluut geen metaal. Alleen de scharnieren zijn niet van plastic.
Het scherm is, als je hem sluit door hem vast te pakken op de hoeken en dicht de duwen, te buigbaar.
Ik doe hem altijd dicht door in het midden vast te pakken en dan dicht te doen. Dan buigt hij niet.
Op de mijne haal ik met light browsing ongeveer 4,5 uur. Bij Full-on gamen is de accu in een uurtje wel leeg.
Bedankt voor het melden. Ik zal het in de review aanpassen. Overigens jammer dat je maar 4,5 uur haalt met light browsing. Dit is bij mij echt een stuk hoger. Op welke helderheid heb jij je scherm staan als ik vragen mag?
Dat verschilt van het moment van de dag.
Overdag gaat hij vol aan. 's Avonds uiteraard niet. Dan op ongeveer 1/3e vd capaciteit.
Zal ongetwijfeld door de processor komen. Ik heb een i7 4720HQ erin zitten.
Die zal denk ik wel een stuk minder zuinig zijn. Wel een klap power, maar helaas dus ook minder accuduur... EDIT: Ik denk dat niet alleen de CPU, maar ook zeker de GPU die ik heb "roet" in het eten gooit van de accuduur. Die schijnt wel behoorlijk wat meer te gebruiken, als ik gpuboss moet geloven...

[Reactie gewijzigd door Djuroen op 5 juni 2015 10:54]

Heb je al geprobeerd bij de nvidea instellingen de 860M uit te zetten als je simpel aan het browsen bent? Bij mij ging die ook aan op momenten dat het totaal niet nodig was. Al denk ik dat het voornamelijk de i7 de boosdoener is ja.
Nee, ik stoor me er ook verder niet echt aan hoor. Ik heb meestal de adapter wel in de buurt, dus ik vind het goed zo. Als ik ga gamen gaat ie sowieso aan de adapter.
En 4,5 uur browsen achter elkaar doe ik ook niet, zonder de accu ;-)
Je moet inderdaad wel ergens zaken kunnen instellen wanneer de GPU erbij komt, maar nooit echt in verdiept.
Leuke review, ben zelf ook aan het twijfelen om deze laptop aan te schaffen. Hoe is de accuduur in jouw beleving?
Normaal gesproken rond de 7 a 8 uur, afhankelijk wat je doet. Met gaming en de 850M aan ongeveer 2 a 3 uur, maar dat heb ik niet veel getest omdat ik betere resultaten kan behalen met de oplader ingeplugt. Dat zal ik nog even testen van de week. Stand by in een tas kan je een flinke tijd voorruit. Lijkt bijna niets te verbruiken dan.

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 3 juni 2015 11:19]

'De bouwkwaliteit is goed, de metalen geribbelde behuizing voelt goed aan...'

Ik dacht dat de behuizing van de Nitro serie gewoon geheel plastic was, dus ook het geribbelde gedeelte op de klep. En dus niet van metaal. Dat was ook mijn ervaring toen ik hem in de winkel testte. Echter is hij inderdaad wel lekker stevig. Toetsenbord veert ook niet veel mee.
Hmmm... Ik heb nog even gekeken en gevoelt en ben er idd niet helemaal zeker over of het nu metaal of plastic is. Het voelt zeer goed aan en het voelt ook super koel aan als je met de laptop in de tas buiten hebt gelopen in de kou. Ik heb daarna ook even gegoogelt maar het blijkt toch plastic te zijn.

Bedankt voor het melden van de fout, heb het meteen in de review aangepast.
Overigens: Jouw 4GB GPU is waarschijnlijk de "oude" versie met GDDR3 geheugen.
De vernieuwde hebben 2GB GDDR5 geheugen. In de praktijk zal het niet zo heel veel uit maken...