Seagate Personal Cloud 3TB Review

Geronnimo87Testpanel 12 juni 2015, laatste update op 12 juni 2015, 262 views

Seagate Personal Cloud 3TB (Testpanel)

Het product is snel klaar voor gebruik en kent weinig tot geen instellingen. Prima voor de nieuwe gebruiker die graag opslag in zijn netwerk wilt installeren. Het gebruik onder OSX is qua opzet zeer eenvoudig, maar mist performantie tijdens het dagelijkse gebruik.

Pluspunten

• eenvoudige setup
  • Snel gebruiksklaar

Minpunten

• Snelheid
  • Betrouwbaarheid onder OSX

Ik kreeg van Tweakers de kans om een Seagate Personal Cloud uit te testen. Ik heb het toestel uitgeprobeerd met gebruik van zowel OSX, IOS, Windows 7 als WP.

Het toestel kwam zeer spoedig geleverd en was correct verpakt. Bij het openen van de doos valt vooral op hoe weinig er in de doos zit: het allernoodzakelijkste is meegeleverd:
- een adapter (met verloopstukje naar type B voor USA)
- een netwerkkabel
- het toestel zelf
- een snelstart-gids

Het gebrek aan een volledige handleiding leek me in de eerste plaats nogal vreemd. Ik ben niet zo thuis in het opzetten van netwerkschijven, en had me daarom graag al wat verdiept in de handleiding van het toestel. Blijkt dat de setup van het toestel erg eenvoudig is: alle instellingen lopen vanzelf en na een 10-tal minuutjes is het toestel klaar voor gebruik.

Het doel van een netwerkschijf voor mij is 2ledig: enerzijds neem ik graag automatisch een back-up en als dat draadloos kan is het handig meegenomen. anderzijds is het fijn om bestanden centraal te hebben. Films en series die centraal beschikbaar zijn kunnen moeiteloos gedeeld worden tussen de huisgenoten. Geen gedoe meer met USB-harde schijven.

Een account aanmaken is eenvoudig en geeft je vanuit je file browser toegang tot je persoonlijke map. Die wordt automatisch aangemaakt en kan je ook vanop eender welke locatie bekijken via de webtoegang.

Mijn eerste opdracht voor de netwerkschijf was een backup maken van mijn Macbook Pro. met ongeveer 180 GB aan backup, had de schijf (en mijn netwerk) onmiddellijk een stevige taak. De handleiding van seagate raadde me al aan om dit via de kabel te doen maar gezien er weinig netwerktraffic was die dag wilde ik het toch eens proberen. Na 24u was ik helaas nog niet over de helft van de backup. Dit viel me wat tegen: hoewel de netwerkinfrastructuur thuis enkel 802.11 N is had ik toch verwacht dat dit op 24 uur zou gepiept zijn.

Ik gaf het een 2de poging, waarbij ik de netwerkkabel zou gebruiken moest het nodig zijn (zodat ik onmiddellijk het snelheidsverschil kon waarnemen). na exact 8 uurtjes werd mijn eerste backup draadloos weggeschreven. Overigens het vermelden waard: OSX herkende de netwerkschijf onmiddellijk als een Time-Machine compatibele drive. Géén herformatteren in Journaled of een ander, voor pc's onleesbaar formaat.

Ondertussen heb ik al enkele films weggeschreven op de schijf en ze zijn goed toegankelijk. Streamen vanaf de netwerkschijf is geen enkel probleem.

Ook de toegang tot de schijf via de bijbehorende app is goed en werkt vlot, ook vanuit remote locations.

Toch merk ik vaak connectie-problemen die ik niet zichtbaar opgelost krijg. Zoals vermeldt is mijn draadloze toegang niet van de allersnelste, maar soms reageert de schijf niet ook al zit ik op 2 m afstand van de router.
Daarom geef ik de schijf ultiem een voldoende beoordeling. Het gebruiksgemak en de makkelijke setup zijn echt sterke punten. Het gebruik onder OSX is minder.

Indien iemand ervaringen heeft met het product en een oplossing weet, hoor ik het graag!

Heb jij ook een Seagate Personal Cloud 3TB?