MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G Review

antonvh 31 mei 2015, laatste update op 31 mei 2015, 1.019 views

MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Heerlijk stille en krachtige videokaart. Gekocht om bij Witcher 3 en Batman Arkham Knight alles op ultra te kunnen schuiven. En dat lukt. Ik kreeg deze twee games zelfs gratis bij de kaart!

Pluspunten

• Stil
  • PhysX
  • Veel fps

Minpunten

• 6 pins EN 8 pins voeding nodig

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik ga geen uitgebreide benchmarking doen, want dat kunnen anderen veel beter.

Besteld bij Alternate, volgende dag geleverd. Fijn! Wel van tevoren even gebeld of er nog vouchers waren.

Ik heb deze kaart in een PCIe 2.0 16x slot van een Asus P7P55D moederbord geprikt, waar ook een core i5 (quadcore) op draait. Draait als een zonnetje. Ik had gelukkig een 520W voeding waardoor ik de kaart genoeg vermogen kon geven. (Ik was ooit van plan om twee AMD kaarten in CrossFire te zetten.) Nu komt die voeding goed van pas. Het is uit de installatiehandleiding niet duidelijk dat beide kabels aangesloten moeten worden. Dat moest ik wel even opzoeken. En de oude kaart er uit vissen was ook geen pretje. Er zit een naar clipje op het PCIe slot waar je bijna niet bij kan omdat de oude video kaart zo breed is.

De nieuwe GTX 970 is wel veeeeeel stiller dan mijn oude HD 5770. Heerlijk!

De games die ik er bij kreeg wilde ik heel graag: Witcher 3 en Batman Arkham Knight. Witcher 3 is een voucher voor gog.com. Batman was gelukkig een voucher voor steam. Dat scheelt een hoop downloadgedoe. Ik heb toch 90% van mijn games op steam.

De optimale settings voor Witcher 3 vanuit nVidea Experience hebben niet alles op ultra, maar dan heb je wel 60 fps. Ik heb zelf liever 30 fps en alle effecten aan en textures op max. Ik speel die games meer als een toerist. :)

Ik kreeg de kaart ook op zijn gat met Minecraft 1.8.2 en SEUS-DOF shader pack. Dat is toch net iets te heftig en het zakt in naar 23fps. SEUS-ULTRA shader doet het dan weer op ong. 40fps.

Ik heb de prijs bij minpunten staan omdat ik nooit eerder zo veel geld uitgegeven heb aan een videokaart. En ik had verwacht dat het verschil met mijn 5 jaar oude HD 5770 van 150 euro veeeeeel groter zou zijn. Het verschil is er duidelijk. Maar was het meer dan 2x zo veel geld waard? Dat weet ik nog zo niet. Ik ga er in elk geval wel van genieten!

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G?

Meer advertenties

Het verschil tussen een hd5770 en een GTX970 is natuurlijk gigantisch dat het jou tegenvalt lijkt mij door misschien een cpu bottleneck?
Ik heb de task manager open gezet om dit te controleren. De 4 cores van de 2.7GHz i5 brommen netjes rond de 80% bij het gamen. (Ik zou hem eventueel wat kunnen overklokken gezien de koeler, voeding en spanningsregelaars die ik heb. )

Het verschil met de HD5770 is natuurlijk duidelijk merkbaar. Ik heb alleen het gevoel dat het verschil mij geen 380 euro waard was. Maar dat is puur persoonlijk.
De 5770 is natuurlijk dermate oud dat er geen game benchmark vergelijking beschikbaar is....volgende link geeft misschien toch een beetje een beeld
Je hebt gelijk: in grafiekjes is het verschil waanzinnig. Maar dat sluit niet aan bij mijn gevoel. Helaas is gevoel niet in grafiekjes te vatten. Misschien had ik te hoge verwachtingen. Ik wilde Witcher 3 met alle instellingen op ultra EN 60fps denk ik.