Specificaties Losse body, 10,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 40D Zwart Review

mbrb 21 april 2009, laatste update op 21 april 2009, 1.315 views

Canon EOS 40D Zwart

Pluspunten

• Bediening, snelheid, degelijkheid, zoeker

Minpunten

• Aan / uit knop is totaal onhandig; onbegrijpelijk slecht design

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Na 2 jaar geleden de overstap van compact (Canon A610) naar dslr (Canon 350D) te hebben gemaakt, was het in april tijd voor de volgende stap (Canon 40D).

In deze review geen uitgebreide opsomming van alle features. Zie hiervoor de andere reviews of dpreview.com. Ik heb niet het idee dat ik hier iets aan kan toevoegen.

Wat deze review wel bevat, is een persoonlijke mening over de camera na een paar duizend foto's, en mijn antwoord op de vraag wanneer een xxD (bv 40D) te prefereren valt boven een xxxD (bv 350D). Als je twijfelt tussen beide series - en veel mensen doen dit, ik was er ook mee bezig - lees dan verder.

Eigenlijk is het antwoord op de vraag xxD of xxxD heel simpel. Het hangt van je stijl als fotograaf af. Als je regelmatig bezig bent met compensatie van de belichting - effe een stop onderbelichten -, AEB, white balance, ISO aanpassing, etc, doe jezelf dan een gunst en koop een xxD serie camera.

De reden hiervoor is dat de bediening van de xxD serie camera veel beter is. De aanwezigheid van joystick, dedicated knoppen voor ISO etc., apart menuscherm bovenop de camera en twee draaischijven is superhandig in het heetst van de strijd. Natuurlijk kan je veel dingen achteraf compenseren op de computer, maar ik probeer zoveel mogelijk goed te krijgen in de camera. De 40D helpt hierbij.

Afgezien van de bediening zijn er eigenlijk niet zoveel redenen om een 350D te upgraden.

De beeldkwaliteit is niet substantieel veel beter. Begrijp mij niet verkeerd: de 40D geeft default prima foto's, maar een 350D is zeker geen slechte camera. Dit zal ongetwijfeld ook voor de 400D/450D/500D gelden.

Liveview is leuk als je met een statief bezig bent, maar ik gebruik het veel minder dan verwacht. Een van de redenen hiervoor is dat de zoeker van de 40D veel beter is dan de zoeker van de 350D. Ik had niet verwacht dat het zo'n verschil zou maken, maar het is merkbaar beter.

Een potentieel nadeel van de xxD camera is de omvang / gewicht vergeleken met xxxD. Ik was hier bang voor maar in de praktijk merk ik het verschil nauwelijks. De camera past nog steeds in mijn cameratas (ymmv).

Prijs zou een issue kunnen zijn. Ik betaalde minder dan E500 voor de 40D (niet in Europa). De 450D was nauwelijks goedkoper, een 50D flink duurder. Voor mij was de keuze niet zo moeilijk.

Updates
Zoals genoemd in de commentaren: de autofocus van de 40D lijkt beter te functioneren dan van de 350D. Ik denk dat ik het hier wel mee eens ben; het lijkt wat eerder aan te grijpen. Maar anderzijds heeft de autofocus van de 350 mij slechts in een paar situaties (full telezoom op boot bij 3m golfslag) echt in de steek gelaten. Totdat ik met de 40D in een soortgelijke situatie kom, ben ik nog wat voorzichtig met het oordeel.
Misschien wel nuttig om te vermelden dat de autofocus (nog) beter functioneert bij lenzen met een maximale aperture groter dan f/2.8. Helaas komen mijn meestgebruikte lenzen hier niet bij in de buurt :-(

Heb jij ook een Canon EOS 40D Zwart?

Als je de kans krijgt om te stoeien met een L lens,zeker doen,de resultaten zijn zeer goed.
Ik heb mijn 40D begin dit jaar verkocht(heb ik veel spijt van) tesamen met een 24-105 4.0 L,maar ga toch weer voor een zelfde setup aangezien de 50D niet beter is.
goeie review, maar over de beeldkwaliteit moet gezegd worden dat deze echt veel beter is dan de 350 en 400d en ook de 50d, met name de ruisprestaties van de 40d zijn adembenemend goed voor het geld en hebben deze camera tot een van de populairste van t afgelopen jaar gemaakt.
Ik heb ook gelezen op dpreview dat de 40d beter scoort op hogere iso waarden dan de 50d. Komt vast en zeker nog wel van pas bij binnenopnamen zonder flits.
Over het algemeen genomen zie ik niet heel veel verschil met 350D. Dat komt echter vooral omdat ik niet meer dan gemiddelde lenzen gebruik (18-55 IS / 55-250 IS / 50 1.8) dus dat is momenteel de beperkende factor.
Ik denk dat ik de 350D verkoop met de 18-55 en dan betere lens als vervanging koop (bv 17-40L).

[Reactie gewijzigd door mbrb op 21 april 2009 08:34]

Goede vergelijking. (review, beetje) Nette prijs ook!

Ik kan me goed vinden in je mening. Aan de Nikonzijde, waar ik zit, heb ik hetzelfde tussen de D90 en de D60/40 moeten maken. Al bij het lezen van de specs was ik erover uit, hoe meer knoppen, hoe sneller te bedienen en dat is fijn. (ik had al eens een D70 gebruikt, knoppen weggedacht)

Ik heb wel gekeken naar de 450D, 40D en 50D.
Ik denk dat je nog een puntje vergeten bent: de autofocus. DIe is bij de 40d echt een stuk beteer! Toen ik pas mijn 350d weer eens in handen had viel me dat meteen op.
Goed punt, zie update in de review