Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Android compatibel en 63g - Bekijk alle specificaties

LG G Watch Zwart (Zwart) Review

Tommatje 30 mei 2015, 581 views

LG G Watch Zwart (Zwart)

De LG G Watch is een prima smartwatch en maakt en afgewerkte en complete indruk. Het scherm is goed, de functionaliteit is goed, en ook de snelheid is voldoende. Toch zijn er ook minpuntjes, zoals het moeten missen van wifi en het ontbreken van een kleine speakertje.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Aanpasbaarheid Android Wear
  • Goed en helder scherm
  • Simpele bediening
  • Horlogebandje vervangbaar

Minpunten

• Geen wifi
  • Geen geluid
  • Oplaaddock

De G Watch was de eerste smartwatch van het Zuid-Koreaanse LG, maar heeft inmiddels diverse opvolgers in de vorm van de LG G Watch R en de LG Watch Urbane. Aangezien laatstgenoemde horloges beiden zijn voorzien van een rond scherm, is de ‘oudere’ G watch van LG echter nog steeds een goed alternatief voor diegene een horloge prefereren met een vierkant scherm. Ondanks dat dit een review is van de LG G Watch, zal ook worden ingegaan op de software en bediening.

De watch

Het design van de G Watch is vrij simpel en strak. Er bevinden zich geen knoppen op de watch en daardoor oogt ‘ie wellicht wat goedkoop. Uiteraard is smaak een persoonlijke mening waarover niet valt te twisten, maar je doet de watch tekort door ‘m lelijk te noemen. Tegelijkertijd is het ook moeilijk om te verdedigen dat het een prachtig horloge is. Het is hoe dan ook een vrij neutraal design en dit horloge leent zich er dan ook voor om met elke kledingstijl te combineren. Het bijgeleverde polsbandje kan, al naar gelang de voorkeur van de drager, worden verwisseld met elk gangbaar 22mm horlogehandje.

Het horloge is verder voorzien van een vierkant IPS scherm met een resolutie van 280 bij 280 pixels. Geen hoge resolutie dus, maar in de praktijk is het een prima scherm wat er absoluut niet pixelig uitziet. Tekst is voldoende scherp om prettig te lezen en ook de helderheid is prima. Een nadeel is dat er geen auto-brightness functie op het horloge zit, waardoor je de helderheid indien gewenst steeds zelf handmatig moet aanpassen.

De verbinding met de telefoon wordt gelegd via BlueTooth. Er is in deze watch geen wifi module ge´nstalleerd, waardoor het horloge niet kan beschikken over de nieuwe wifi-functionaliteit die aanwezig is in Android Wear 5.1.1. Jammer, want daardoor moet de telefoon altijd in de buurt blijven bij de watch.

Software

De LG G Watch draait op Android Wear. Dit is een speciaal voor wearables ontworpen en aangepaste versie van Android. Tijdens het schrijven van deze review is de meest recente versie voor dit apparaat Android Wear 5.1.1, welke halverwege mei 2015 beschikbaar is gekomen en diverse verbeteringen en uitbreidingen bevat in vergelijking met voorgaande versies, waaronder Nederlandse taalondersteuning in Google Now en een verbeterde app-drawer.

De software werk vlot en intu´tief en ziet er strak en minimalistisch uit. Naar mijn mening is dat een groot pluspunt, aangezien het in beginsel natuurlijk een horloge is en je alles moet kunnen bedienen met je vingers. Icoontjes en andere elementen zijn groot genoeg om aan te kunnen klikken. Daarnaast werkt het systeem vrij snappy en zijn de aanwezige animaties, op een uitzondering na, altijd vloeiend. Verder zijn er inmiddels een groot aantal apps ontwikkeld voor Google Wear, verderop in deze review zal ik daar dieper op ingaan.

Nieuw in Android Wear 5.1.1 is de vernieuwde app-drawer, die je kan oproepen door op het ‘home screen’ naar links te vegen. De eerste drie icoontjes die worden weergegeven, zijn de apps die je recent hebt gebruikt. Verder naar beneden worden de overige apps in alfabetische volgorde op een rijtje gezet. Door nog een keer naar links swypen vanaf de app-drawer, kom je op de contactenpagina. Hier kun je, als het goed is, alle contacten van je telefoon inzien. Helaas krijg ik zelf tot op heden alleen mijn contactpersonen die beginnen met de letter D te zien, dus deze functie lijkt nog wat buggy.

De nieuwe app-drawer

Verder kun je op de watch nog wat snelle instellingen aanpassen, zoals welke notificaties er binnenkomen en kun je overschakelen op een zogenaamde theatre-mode. Het menu met deze ‘snelle instellingen’ roep je op door vanaf het ‘home screen’ van boven naar beneden te vegen.

Het snelle instellingen paneel

Hoe laat is het?

Het woord smartwatch geeft het natuurlijk al aan, het gaat hier om een horloge. Dat betekent dat de belangrijkste functie van het apparaat is om je te vertellen wat de tijd is. Dat is een vrij simpele taak, maar er valt veel te personaliseren. Zo is er een ruime keuze aan verschillende ‘watch-faces’, zowel digitaal als analoog. Mocht er tussen de standaard watch-faces niet iets zitten waar je het warm van krijgt, kun je in de Play Store bladeren door een heel arsenaal aan custon watches, waar ongetwijfeld ook jouw ideale klokje tussen zit.

Het horloge is zo in te stellen dat het scherm altijd aan staat (al dan niet in zwart/wit modus met lage refresh rate) en je altijd de tijd kan zien. Heb je echter liever een langere accuduur, kun je ervoor kiezen om het scherm standaard te dimmen. Je kunt het scherm dan activeren door erop te tikken, of door je arm te bewegen naar de houding waarop je normaal gesproken een horloge afleest. Dit laatste werkt opmerkelijk goed. Je hoeft helemaal niet overdreven hard met je arm te zwaaien om het scherm te activeren, want door de 9 aanwezige motion-sensors ‘weet’ het apparaat bijzonder nauwkering wanneer je jouw arm in de houding hebt om de tijd af te lezen. Wellicht vereist het wat oefening, maar deze functie vind ik in ieder geval zeer goed werken.

Notificaties

Naast het tonen van de tijd, is het tonen van notificaties een belangrijk kenmerk van een smartwatch. Dit werkt op deze LG G Watch erg goed. Alle meldingen en notificaties worden in real-time gesynchroniseerd tussen het horloge en je telefoon. Krijg je op de telefoon een melding of notificatie binnen dan wordt deze direct ‘gepushed’ naar de watch. Handig is dat het horloge kort trilt en oplicht bij een inkomende notificatie. Als je een melding op je telefoon wegveegt, dan verdwijnt die melding ook van de watch, en anderom.

Homescreen met kleine notificatie

Een sterk pluspunt is dat de meeste meldingen interactief zijn. Je kunt dus echt vanaf je pols iets met de meldingen doen. Ontvang je bijvoorbeeld een melding van een e-mail- of whatsapp bericht, kun je direct vanaf het horloge reageren zonder je telefoon aan te raken. Dit kan bijvoorbeeld via spraak (ook in het Nederlands) of door het selecteren van een standaard antwoord zoals bijvoorbeeld ‘OkÚ, Ja , Nee of Haha”. Helaas kun je deze standaard antwoorden niet zelf aanpassen, waardoor je helaas gelimiteerd bent tot de opties die standaard beschikbaar zijn. Naast de mogelijkheid te reageren zijn er ook nog enkele andere opties, zoals het direct kunnen archiveren van een e-mail.
Jammer is echter wel dat er geen mogelijkheid is om via een toetsenbord tekst in te voeren. Ondanks het kleine formaat van een smartwatch, zou een klein keyboard op basis van T9 layout, helemaal niet gek zijn. Uiteraard zullen er voldoende keyboard beschikbaar zijn (of komen) als losse app, maar deze functionaliteit had er best standaard in mogen zitten.

Prima whatsapp ondersteuning

Google Now

Naast notificaties van alle ‘gewone’ apps biedt de watch een goede integratie met Google Now. Op de watch ontvang je dus dezelfde ‘cards’ als die je te zien krijg op je telefoon. Hoewel de functionaliteit in Nederland nog wat achterblijf op enkele andere landen, is Google Now in het Nederlands inmiddels goed te gebruiken. Zo is het mogelijk om weerberichten te ontvangen, maar ook informatie over files, Nederlandse sportwedstrijden en beurzen.

De weer-kaart van Google Now

De verkeer-kaart van Google Now

Daarnaast is het nu ook mogelijk om diverse weetjes op te vragen via Google Zoeken. Dit gewoon in het Nederlands. De vraag “Wat is de leeftijd van Mark Ruttte” wordt dan ook prima herkend en beantwoord met informatie op het scherm. Handig als je snel iets wilt weten. Wil je meer informatie, kun je op de watch naar links vegen, waarmee er een button wordt getoond en je de zoekopdracht naar de telefoon kan sturen. Op je telefoon krijg je dan meer informatie via Google Zoeken te zien. Naast dit simpele voorbeeld zijn er nog veel meer soorten ‘vragen’ die je kunt stellen aan de watch, zoals bijvoorbeeld het oplossen van rekensommen. Dit alles werkt gewoon in het Nederlands en dat is erg prettig.

Antwoord op de vraag: "Wat is de leeftijd van Mark Ruttte"

Helaas werken nog niet alle commando’s in het Nederlands, zoals bijvoorbeeld navigeren. In dat geval zal je de spraakopdracht alsnog in het Engels moeten inspreken.

Pestaties en accuduur

De prestaties op het gebied van snelheid en accuduur zijn voldoende. Zolang je geen complexe apps gaat draaien, werkt de watch snel en soepel. Het navigeren door de verschillende menu’s werkt vlot en zonder merkbare lagg. Zodra je een echter wat zwaardere app start, zoals bijvoorbeeld Google Maps, dan merk je wel dat de snelheid nog wat te wensen overlaat. Het opstarten of gebruiken van een app zoals bijvoorbeeld Google Maps is zelfs relatief traag te noemen. Wellicht wordt de snelheid in de toekomst met updates nog wat verbeterd.

De accuduur is naar mijn mening en voor mijn gebruik prima. Ik gebruik de wacht in de modus waarmee het scherm niet constant aan staat, wat uiteraard wat energie bespaart. Met een gemiddelde van zo’n 10 notificaties per uur, is het in dat geval prima mogelijk om twee volle dagen op een acculading te doen. Wil je echter dat het scherm altijd aan staat, en ga je ook meerdere keren per dag spelletjes spelen op de watch, dan zul je waarschijnlijk niet verder komen dan volle een dag. Bijkomend voordeel is dat de watch vrij snel oplaadt, al met al heeft het apparaat daar ongeveer een uur voor nodig.

De watch kan alleen worden opgeladen (en worden ingeschakeld) door het apparaat te plaatsen op het bijgeleverde houdertje. Dat is jammer, want zo heb je toch altijd weer een extra kastje nodig als je langer dan een dag van huis gaat. Daarnaast is het niet ondenkbaar om een apparaatje met dit formaat kwijt te raken, waarmee het horloge in een klap onbruikbaar wordt. LG heeft duidelijk gekozen voor de strakke en simpele afwerking, maar dat heeft dus wel consequenties voor de manier hoe het horloge moet worden opgeladen.

Het "opldaaddock" naast de watch

De LG G Watch is een prima smartwatch en maakt en afgewerkte en complete indruk. Dit komt natuurlijk grotendeels door het besturingssysteem. Ondanks dat Android Wear nog in de kinderschoenen staat, voelt het allemaal al erg volwassen aan. Is dan echt alles perfect? Nee, dat zeker niet, er zijn ook minpunten. De watch beschikt bijvoorbeeld niet over wifi, waardoor het geen gebruik kan maken van wifi-synchronisatie wat is ge´ntroduceerd in Android Wear 5.1.1. Een speakertje is eveneens afwezig, waardoor er geen telefoongesprekken gevoerd kunnen worden. Ook de manier van opladen vind ik omslachtig en onhandig. Ondanks deze kleine minpuntjes is het naar mijn mening een mooie apparaatje wat genoeg te bieden heeft, voor een leuke prijs.

Heb jij ook een LG G Watch Zwart (Zwart)?

Dus bij dat soort smartwatches ben je toch weer altijd verplicht je GSM boven te halen als de telefoon gaat.
Als een een berichtje wilt verzenden ook weer je GSM nodig.
Welk nut heeft zo'n smartwatch dan. Dan kan je beter alles gewoon op je GSM doen, spaart een hoop kosten.
Enfin, voor mij is zo'n ding gewoon waardeloos.
Ik ben zelf ook in bezit van de G watch. Zoals je hierboven aangeeft heb je voor veel acties inderdaad je telefoon nodig.
Wat voor mij het belangrijkste pluspunt is van mijn smartwatch, is het filteren van notificaties. Niet urgente berichten kan ik filteren in een oogopslag. Ook telefoontjes die ongelegen komen kan ik muten door even mijn hand op mn horloge te houden. Dat werkt voor mij erg prettig. Verder vind ik het navigeren (in de auto) met behulp van google maps prettig werken.
Ik heb mij uiteindelijk een Mycronos aangeschaft.
Het is niet echt een top ding maar ik kan er wel mee telefoneren.
Hiervoor wordt de contactenlijst van mijn smartphone gebruikt.
Ik kan ook een nummer ingeven maar dat is voor mij een beetje te klein.
Ik kan oproepen beantwoorden.
Het geluid vind ik trouwens zeker niet slecht.
GPS heb ik niet en dat is wel wat jammer, maar ja, dan gebruik ik toch ook liever mijn GSM.

Geen top horloge maar toch handig. :)