Seagate Personal Cloud 3TB Review

QuiCk01Testpanel 1 juni 2015, laatste update op 1 juni 2015, 734 views

Seagate Personal Cloud 3TB (Testpanel)

Excelleert waar Seagate om bekend staat, namelijk het opslaan van bestanden. De bijbehorende software die te verkrijgen is voldoet minder.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Aangeboden functies
  • Goed design

Minpunten

• App voor iOS werkt minder
  • Foto's uit telefoon worden gecomprimeerd opgeslagen
  • Wellicht wat te simpel voor echte tweaker

Tot voor kort gebruikte ik altijd een externe hardeschijf om een back-up te maken van bestanden op alle pc's in huis. Dit vond ik altijd al omslachtig en daarom was er altijd de wens voor een NAS. Het vanaf elke pc opslaan van bestanden op de NAS was eigenlijk het belangrijkste. Extra software (apps) om ook mobiele devices mee te kunnen nemen in het proces van streamen en het maken van back-ups werd naarmate ik meer las over de mogelijkheden toch ook belangrijk.

Inhoud
Naast de Personal Cloud wordt er ook een ethernetkabel meegeleverd en zowel een "Engelse" als een "Nederlandse" adapter voor de voeding. De voeding is overigens niet voorzien van een fan, dus die is erg stil. Er zit een klein instructieboekje bij die je helpt om de Personal Cloud up and running te krijgen, vervolgens kom je bij het installeren door een aantal setups die de taak van het traditionele instructieboekje meer dan prima overnemen.

Installatie
Het installeren is een fluitje van een cent. Voorzie 'm van stroom en een netwerkkabel en de Personal Cloud doet verder alle voorbereidingen zelf. Na een minuut of 2-3 is hij te vinden via de computer en wordt er gekeken of er een firmwire update gedaan moet worden. In mijn geval was dat zo, wat zorgde voor een extra 10 minuten. Al met al een zeer schappelijke tijd om vervolgens aan de slag te gaan met het naar wens instellen van de mogelijkheden.

Software
Dit gedeelte zal gaan over zowel de software die met de Personal Cloud zijn te installeren als de apps die je, bijvoorbeeld op je iPhone, kunt downloaden om zo de bestanden te synchroniseren.

Sdrive
Sdrive is benodigd om de bestanden te kunnen zien die op de schijf staan en te benaderen vanaf een Windows of Mac pc. Dit is zeer overzichtelijk en werkt prima.

Seagate Dashboard
Seagate Dashboard wordt gebruikt om back-ups te maken van mobiele apparaten of computers. Er kan in het menu gekozen waar een back-up van gewenst is. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor specifieke mappen op je computer, maar ook de gehele pc back-uppen. Ook kan er gekozen worden voor een tijdstip en op welke interval dit moet gebeuren.

Via de back-up manager kan er ook een ook koppeling gemaakt worden met bijvoorbeeld je Dropbox-account. Dit is met een paar muisklikken geregeld en werkt erg goed. De Personal Cloud zorgt automatisch van een back-up van alle bestanden die daar op te vinden zijn.

Seagate Media
Met de Seagate Media-app kan je bestanden streamen als je thuis of onderweg bent op je mobiele device. De app is beschikbaar voor alle gangbare apparaten en te vinden in AppStore, Google play, Amazon appstore en de Windows store.

Zelf gebruik ik voornamelijk apparatuur dat op iOS draait en iets wat wel apart is is dat de iPhone-app erg veel ruimte in beslag neemt. Terwijl de app zelf maar 47 mb groot is, kan na een korte periode van gebruik de teller zomaar op 1,5 gb komen te staan. In de app zelf is een functie gemaakt waardoor je de cache kan legen, maar het is toch omslachtig dit steeds te moeten doen. Je wilt tenslotte juist gaan streamen om ruimte op je toestel te sparen.

Overige apps
Naast al het bovenstaande zijn meer apps te installeren met de Personal cloud, zoals:
- BitTorrent Sync;
- ElephantDrive;
- Plex Media Server;
- WordPress;
- ownCloud.

Er werkt ongetwijfeld nog meer, maar dit is wat Seagate aanbiedt om te installeren.

Streaming
Op dit gebied laat de Seagate Personal Cloud toch wat steken vallen. Het gemakkelijk streamen van media naar verschillende randapparatuur is een stuk moeilijker.

Ik heb de Personal Cloud vooral gebruikt om foto's te streamen naar mijn TV via mijn Xbox One en het vinden van bestanden en foto's op mijn iPhone. Het grote probleem is echter dat de bestanden die op de Personal Cloud staan bijna niet terug te vinden zijn met mobiele devices. Via de automatische functie die van de fotostream uit mijn iPhone een back-up maakt blijkt dat alles eerst gecomprimeerd is. Foto's daarna streamen naar iPhone of televisie is een ramp aangezien de kwaliteit vervolgens niet meer om aan te zien is.

Handmatig foto's of video's kopieren en de betreffende mappen om vervolgens te streamen werkt overigens wel. Ook het tussen twee pc's uitwisselen van bestanden prima.

Concurrentie & prijs
Op het moment van schrijven is de laagste prijs zo rond de 170 euro. Huidige prijzen vind je hier. Concurrenten zijn iets goedkoper, maar het prijsverschil is slechts rond de 10%. Bovendien staan die producten al 1,5-2 jaar in de pricewatch, terwijl dat bij de Personal Cloud pas zo'n 2 maanden het geval is en de prijs dus wellicht nog wat zal dalen.

Het grote voordeel ten opzichte van andere cloud diensten is voornamelijk dat dit geen maandelijkse kosten met zich meebrengt. Ter vergelijking: Dropbox Pro en Google drive bieden 1 TB voor een maandelijks bedrag van 9,99. Dat zou dus betekenen dat je na grofweg 1,5 jaar de Seagate er al uit hebt als het je puur gaat om de opslag van data.

De Seagate Personal Cloud werkt erg goed met betrekking tot het opslaan van data. Het maken van back-ups van enkele mappen, fotostreams of complete computers is zodanig in te stellen dat het allemaal erg gemakkelijk wordt gemaakt. Het streamen van media is echter nog wat minder op de door mij gebruikte mobiele devices (zie productkoppelingen).

Al met al een apparaat wat zeker ook gebruikt kan worden door de wat minder tech-savvy gebruiker, al zal het doel van gebruik de uiteindelijke doorslag moeten geven.

Heb jij ook een Seagate Personal Cloud 3TB?

Handig ding! Heb je kunnen testen of je je bestanden ook aan kunt als je ergens anders bent?? (dus niet via de wifi/internet die de Seagate gebruikt?? Dat zou voor mij heel handig zijn :P .