Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band Review

TAMW 29 mei 2015, laatste update op 29 mei 2015, 2.719 views

Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

Stabiel en gratis controller software. Je krijgt waar voor je geld. goede keus voor de kleinere low budget deployments.

Pluspunten

• Stabiel
  • Centrale Controller software zonder extra kosten.
  • Prima uiterlijk ook voor een zakelijke omgeving.

Minpunten

• Advanced config niet via de controller GUI controller in te stellen
  • Layer 3 adoptie indien geen DHCP onmogelijk.
  • Maar 4 ssid's per radio mogelijk.
  • Geen Enterprise, zoals feature set zoals Cisco Aironet, Areohive, Aruba etc

Beheerbaarheid Score: 4
Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

Mijn intentie is niet om een uitgebreide review te schrijven maar aan de 50 woorden bij de "korte toelichting" heb ik ook niet voldoende.

Achtergrond info.
Zelf werk ik in wat grotere omgevingen voornamelijk met Cisco aironet, Aerohive en Motorola.
Dit is dus ook voornamelijk m'n referentie.

Ubiquiti noemt het Enterprise maar zo zou ik het willen classifiseren.
de featureset is daarvoor te beperkt in vergelijking met bv: Cisco aironet, Aerohive of Motorola

Project:
Voor een klein project (9 Ap's) met wat minder budget is de keus op het:

Ubiquiti UniFi Enterprise WiFi System gevallen met UAP-PRO AP's

Het geheel is draait stabiel en is makkelijk te configureren met de gratis controller software.
Wel vind ik het onhandig dat "advanced instellingen" niet via de GUI van de controller software kunnen.
bv: NTP instellen ,minimum RSSI for clients etc.

AP's zien er ook prima uit en worden geleverd met een POE injector. Wij draaien sommige met de injector en andere via een Cisco POE+ switch.

Wat ik een flink nadeel vind is dat Layer3 adoptie niet mogelijk is in een subnet zonder DHCP server.
Er hangen voor dit project ook AP's op andere vestigingen in subnets waar geen DHCP server is. Natuurlijk is hier om heen te werken maar handig is het niet.

Ook dit limiet van 4 ssid's per radio is waar we tegen aan lopen.
Om een idee te geven een Aerohive AP120 kan er bv 16 per radio.

Conclusie:

Stabiel en gratis controller software. Je krijgt waar voor je geld.
goede keus voor de kleinere low budget deployments.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band?

Heb jij in deze setup een seamless roaming ingesteld? Ofwel; kan je vrijlijk tussen de AP's roamen zonder dat je handmatig opnieuw je wifi moet zoeken?
Nee seamless roaming kost je bandbreedte omdat al je AP's op hetzelfde kanaal moeten staan.
Dit hoeft geen probleem te zijn indien er weinig clients zijn.

Zelf gebruik ik liever de minimum RSSI optie om clients wat "soepeler" te laten roamen.

Zie oa hier: https://community.ubnt.co...mum-RSSI-work/ta-p/503957 en hier

[Reactie gewijzigd door TAMW op 31 mei 2015 18:19]