Seagate Personal Cloud 3TB Review

eentonigTestpanel 1 juni 2015, laatste update op 9 juni 2015, 2.005 views

Seagate Personal Cloud 3TB (Testpanel)

Voor de prijs en het doel die opgegeven worden, krijg je met deze NAS een mooie en simpele oplossing in huis. Een tweaker zal er zijn plezier niet mee beleven, maar voor Jan modaal die een simpele netwerk schijf wil met enkele handige extras is dit een mooie oplossing.

Pluspunten

• Simpel in design en gebruik
  • Stilletjes
  • Goedkoop
  • Rsync compatibele backup destinatie

Minpunten

• Net iets te simpel
  • Weinig tot geen apps beschikbaar
  • Beperkte instellingen mogelijk betreffende shares
  • Remote access is afhankelijk van de uptime van de Seagate servers

Kwaliteit voeding Score: 4
Op dinsdag een mailtje ontvangen dat ik een van de gelukkige Belgjes ben die de "Seagate Personal Cloud 3TB" mag testen. Op woensdag de administratieve verplichtingen in orde gebracht en op donderdagmiddag kom ik op bureau en lag die reeds op me te wachten.

De NAS komt in een simpele kartonnen doos waarop simpel en duidelijk aangegeven staat wat er in zit. Geen verrassingen op dat gebied. De productomschrijving vermeldt als voornaamste doelen:
  • Back-up maken van al uw computers en mobiele apparaten
  • Streaming naar Chromecast, Apple TV, Roku, LG en Samsung Smart TV's
  • Bestanden op afstand openen en synchroniseren met Cloud diensten.
Dit zullen dan ook de voornaamste parameters zijn waarop ik deze NAS zal beoordelen. Verwacht in mijn review dus geen gedetailleerde grafiekjes en tabellen met I/O’s, latency, throughput en dergelijke. Ik veronderstel dat de mensen die deze NAS zullen kopen, daar toch niet in geÔnteresseerd zullen zijn. Ik zal echter wel met een kritisch ook nagaan in hoeverre een eindgebruiker vlot gebruik kan maken van de opties die vooropgesteld worden.

Dat gezegd zijnde, vind ik de product naming ook eerder een marketing term dan echt een omschrijving van het product. Wat mij betreft is dit gewoon een NAS met enkele foefjes om gemakkelijk van overal aan je bestanden te kunnen. Een Cloud oplossing is het echter niet, aangezien al jouw data lokaal op de doos staat. En je dus afhankelijk bent van hoe goed jouw infrastructuur is inzake stroombeveiliging en backup. (synchronisatie met cloud storage is echter wel mogelijk)
Aangezien de Personal Cloud een reverse tunnel aanmaakt naar de Seagate servers, ben je voor remote access eveneens afhankelijk van de beschikbaarheid van hun infrastructuur.

Bouwkwaliteit en afwerking

Betreffende de bouwkwaliteit kan ik geen slecht woord geven. Hoewel er plastiek gebruikt werd voor de behuizing, oogt dit mooi en mat. En bovenal, krijg ik nergens het gevoel dat ik met een speeltje bezig ben. Alles voelt aan alsof het stevig in elkaar zit en heeft genoeg gewicht (vermoedelijk voornamelijk dankzij de 3,5inch HD).
De afwerking van de power button, de netstroom ingang en interfaces (1 Ethernet en 1 USB) is simpel maar correct verzonken in de omhuizing.

Vormgeving

De NAS heeft de grootte van een oude stijl 3,5inch external HD en komt in de vorm van een zwarte plastieken rechthoek. Qua looks is het zo onopvallend en simpel, zonder enig nutteloos franje, dat ik Seagate enkel kan complimenteren. Dit is een NAS die zonder problemen op mijn bureau mag staan, zonder dat de vrouw begint te zagen dat er nu weer nieuwe rommel ligt.
De enige discrete onderbreking van het simpele zwarte design, is het zilverkleurige SEAGATE in de rechter bovenhoek (vooraanzicht) en een discrete witte LED rechts onderaan (bovenaanzicht)

Installatiegemak

Een tekeningetje zegt meer dan duizend woorden, moeten ze bij Seagate gedacht hebben. In de doos wordt niet veel ruimte verspild aan een uitgebreide handleiding. Al wat je mee krijgt, is een Quickstart Guide in leaflet in zes geplooid, opgevouwen iets ter grootte van een groot pakje sigaretten.
In zes tekeningen maken ze je duidelijk wat er in de doos zou moeten zitten, hoe je de NAS koppelt aan je router en de netstroom en hoe je van start gaat.
Zo gezegd, zo gedaan. De Personal Cloud aangesloten op mijn VDSL wifi router en opgestart. In minder dan een minuut zag ik hem verschijnen in de windows explorer network neighborhood.
Dubbel klikken op het icoon opent een browser met een installatie wizard. Na het accepteren van de gebruiksvoorwaarden begint die gelijk te zoeken naar een firmware update en installeert deze vervolgens. Het enige opvallend aan gans dit process, is dat tijdens het vermoedelijk herstarten van de NAS, de LED afwisselend rood en wit knippert. En dat de je gevoelsmatig een lange tijd zit te staren op een browser scherm met een traag oplopende vooruitgang indicator.
Nadien begin je dan weer van voor af aan met de installatie wizard en geraak je in het eerste instellingen, waar je een eigenaar moet definiŽren met email address en password.
En na het ingeven van de bevestigingscode die per email opgestuurd wordt, ben je qua basis instellingen rond, heb je een eigen NAS die jouw voornaam als netwerknaam gebruikt en die een gelijknamige folder heeft aangemaakt.
En je krijgt een mooie rondleiding te zien hoe je je nieuwe speeltje nog kan gebruiken. Het enige spijtige is dat je als gebruiker nog even moet uit vissen hoe je nou weer een netwerkschijf koppelt aan je PC.

Standaard staan de volgende protocollen actief met een korte beschrijving van hun nut:
  • UPnP/DLNA:
  • Seagate Media
  • SMB
  • AFP
  • Time machine
  • Seagate Access
  • USB printer delen
Gebruiksgemak

Zolang je in je eigen lokale netwerk bent, kan je Personal Cloud benaderen via je standaard OS explorer tools. Indien je eveneens remote toegang tot je files wenst, dien je een kleine software te installeren van Seagate, Sdrive genaamd.
Deze creeŽrt een beveiligde verbinding tussen je PC en de Personal Cloud bij jou thuis en maakt automatisch een aparte drive mapping aan. In praktijk is dit de gemakkelijkste manier om je Personal Cloud te gebruiken voor bestandsbeheer. Tenminste, zolang de server van Seagate beschikbaar zijn om in te loggen.

Modbaarheid

In tegenstelling tot andere Seagate Personal Cloud modellen, heeft de 3Tb uitvoering slechts 1 bay voor harde schijven. Indien dit je enige backup is, dien je je er dus wel van bewust te zijn, dat deze geen ingebouwde beveiliging heeft tegen het falen van de harddisk.

Op het eerste zicht maakt het systeem een Public folder aan, en een aparte folder voor elke gebruiker. Zelfs na enig onderzoek is me niet duidelijk hoe ik manueel een andere folder structuur kan aanbrengen of beheren. De Webinterface bied me nergens de mogelijkheid hiertoe. En via Windows Explorer kan ik enkel onder de bestaande shares een eigen folder structuur aanbrengen.

Opzetten van een Netbackup RSync backup van mijn Synology DS214play naar de Personal Cloud Station lukte gelukkig wel en duurde slechts 5 minuutjes, waarna mijn eerste backup van start ging aan een gemiddelde transfer snelheid van 33MB/s (beide NASsen rechtstreeks op 1 Gbps geconnecteerd op mijn Netgear router)

Verder heb ik nog niet veel tijd gespendeerd aan het uitzoeken van wat er allemaal mogelijk is. Maar afgaande op de webgui en het aanbod (of beter afwezigheid) van apps, is dit zeker niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Synology. Al kan je natuurlijk van een 3TB NAS van pakweg § 170,- niet hetzelfde verwachten als van een NAS waarvan de goedkoopste uitvoeringen bijna dezelfde prijs gaat zonder HD. (Of in het geval van de DS214play, bijna het dubbel van de prijs, zonder disks inbegrepen.)

Over het algemeen genomen is dit het enige waar de NAS voor mij ver te kort schiet. Je krijgt wat er beloofd wordt, maar daar moet je het ook mee doen.

Seagate apps

Voor je computers en mobieltjes bestaan er verschillende apps die je kan gebruiken om je bestanden te benaderen of je media af te spelen. Hierover kan ik kort zijn. Ze doen wat ze moeten doen, maar in de praktijk zal je snel op zoek gaan naar losse alternatieven die hetzelfde kunnen, maar beter uitgewerkt zijn.

Heb jij ook een Seagate Personal Cloud 3TB?