Specificaties Socket AM2+ met AMD 780G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M3A78-EM Review

Puppypower 20 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.476 views

Asus M3A78-EM

Pluspunten

• Uitgebreide featureset
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Stabiel als een huis
  • Prima onboard graphics
  • Linux-compatible
  • Value for money

Minpunten

• Support (website)

Layout Score: 4
De Asus M3A78-EM is een micro-ATX moederbord voor de recente series AMD-processoren en is gebaseerd op AMD's eigen 780G chipset met geïntegreerde grafische core, de HD3200. Met name de aanwezigheid van goede onboard graphics is voor mij van doorslaggevend belang geweest bij de keuze voor dit moederbord.

Ik gebruik mijn PC voor van alles behalve hardcore gaming en ik hou van stilte dus was de keuze voor onboard graphics wat mij betreft een voor de hand liggende. Dat ik voor de Asus gekozen heb en niet voor de veelgeroemde Gigabyte GA-MA78GM-UD2H heeft vooral met de destijds slechte leverbaarheid van de laatste te maken.

De specificaties in het kort:
  • 1 AM2+ processorsocket (dûh) tot maximaal 140W TDP
  • 1 PCIe x16-slot (2.0), 1 PCIe x1en 2 PCI-slots
  • 4 Geheugenslots voor maximaal 8GB DDR2 tot 1066MHz
  • 6 SATA II met RAID 0, 1 en 10
  • Geïntegreerde graphics met maximaal 256MB shared geheugen
  • Onboard LAN 10/100/1000MBit
  • Onboard audio met analoge en digitale outputs
De resterende features komen hieronder nog wel voorbij dus om doublures te voorkomen laat ik het hierbij. Missen we iets? Op het eerste gezicht misschien alleen RAID5 maar dat is het dan ook wel.

Leveringsomvang
Het bordje wordt geleverd in een kleine, kleurrijke doos met daarin:
  • Backplate
  • 2 SATA-kabels
  • SATA-poweradapter
  • IDE-kabel
  • FDD-kabel
  • Handleiding
  • Driver-DVD
  • Q-Connector blokjes
  • En last but not least: het moederbord zelf

Eigenlijk alles wat je nodig hebt dus - en niet meer dan dat. Gewoon goed dus.

Lay-out
Het bordje beschikt over nogal wat aansluitingen. Een opsomming dan maar:
  • 5 SATA II poorten
  • 1 IDE-aansluiting
  • 1 FDD-aansluiting
  • 1 RS232C-header
  • 1 Centronics-header
  • 3 USB 2.0 headers (goed voor 6 poorten)
  • 1 Firewire-header
  • ATX-voedingsaansluitingen
  • 1 Fanheader processorkoeling
  • 1 Fanheader voor een casefan
  • 1 Fanheader voor de voeding

Eigenlijk heel erg compleet dus. Het enige minpuntje dat ik kan verzinnen is het ontbreken van een aansluiting voor een tweede (of derde.....) casefan, maar eigenlijk mag je dat natuurlijk ook niet verwachten op een micro-ATX bordje.

De lay-out is wat mij betreft lekker overzichtelijk en ik heb niet het gevoel dat er iets "verkeerd" geplaatst is. Zou je alle aanwezige aansluitingen daadwerkelijk gaan gebruiken creëer je natuurlijk een behoorlijke kabelsalade maar dat is de prijs die je daarvoor dan maar moet betalen.

Asus levert overigens ook bij dit bord de "Q-Connector" aansluitblokjes mee waarmee je bij het installeren in de behuizing een hoop gefriemel voorkomt. Iedereen die niet gezegend is met kleine Koreaanse handjes en dito vingertjes zal direct begrijpen wat ik daarmee bedoel. Mijn oordeel: goed!

Het kontje
Oftewel: de aansluitingen op het backpanel. Ik behandel die apart omdat de Asus hier ook het één en ander te bieden heeft, we vinden namelijk het volgende:
  • 1 D-Sub
  • 6 USB 2.0
  • 1 Firewire
  • 1 RJ45
  • 6 Audio-I/O

Werkelijk alles is dus aanwezig en echt ieder type beeldscherm is dus aan te sluiten op dit bord! In deze prijsklasse toch behoorlijk uniek dunkt me, vandaar ook een zeer goed.

Aan de slag
De M3A78-EM laat zich probleemloos inbouwen en aansluiten, eigenlijk heb je hier de handleiding niet eens voor nodig. Kinderspel dus.

Ik gebruik overigens een AMD stock-koeler maar ik denk dat ook grotere vakgenoten zonder al te veel problemen een plaatsje op dit bordje vinden. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest dit uit te testen maar aangezien ik niet echt tevreden ben over mijn huidige koeler zal dit binnenkort wel gaan gebeuren (en zal ik deze review dan ook updaten).

Eenmaal aangesloten was het grote moment daar: één druk op de knop et voilá: we hebben beeld! Alle aangesloten hardware wordt zonder meer herkend en de software kan geïnstalleerd worden. Wel om ellende te voorkomen als eerste het BIOS updaten natuurlijk! Asus levert een driver-DVD mee maar hou er rekening mee dat een deel van de op die DVD aanwezige software niet helemaal okselfris meer is. Gewoon zelf de meest recente versies downloaden en installeren is dan ook aan te raden.

Out of the box loopt het systeem zowel onder Windows XP SP3 als Ubuntu 8.10 als een zonnetje. Alle aanwezige hardware wordt ook onder Linux zonder meer herkend en werkt perfect, alleen met de grafische drivers in Linux heb ik een kort gevecht moeten leveren omdat het systeem de licht exotische resoluties van mijn Samsung 203B (1400x1050 en 1050x1400 in portretmodus) niet wilde accepteren.

Tweaken - het BIOS
Het BIOS van dit moederbord is behoorlijk uitgebreid en biedt ook overclockers de nodige mogelijkheden. Interessant is dat je niet alleen de CPU maar ook de GPU kunt overclocken en dit onafhankelijk van elkaar.

De GPU laat zich zonder problemen met 25% overclocken, van 600 naar 750MHz. De chipset wordt hierbij wel een beetje warmer maar niet gloeiend heet, eerder lekker warm in plaats van lauw wat normaal is. Ik heb mijn pogingen bij 825MHz moeten staken omdat het systeem niet langer stabiel bleef.

De CPU laat zich ook eenvoudig overclocken: mijn 5600+ die stock op 2900MHz draait laat zich door alleen de FSB te verhogen zonder problemen tot 3320MHz stabiel brengen. Daarboven worden de temperaturen dermate hoog dat ik het er maar bij heb gelaten. Maar voor een systeem met een stock koeler er op en een kast met een niet al te beste airflow vind ik de behaalde resultaten bepaald niet slecht.

Te gelegener tijd (zodra ik een betere koeler heb geìnstalleerd dus) zal ik me er nog eens aan wagen en de review updaten als daar aanleiding voor is.

Prestaties
Gevoelsmatig draait alles gewoon ´lekker´. De grafische core doet precies wat ´ie moet doen en is voor een huis, tuin en keuken-PC meer dan adequaat. De games die ik geprobeerd heb lopen lekker vloeiend maar zijn dan ook niet echt hongerig naar GPU-power (Settlers VI, Civilization IV, dat genre dus.

Ik zal op korte termijn de review ook nog uitbreiden met enkele objectieve argumenten in de vorm van benchmarks maar helaas ontbreekt me daartoe nu de tijd. Even geduld s.v.p..................

Voorlopige conclusie
Na vier maanden behoorlijk intensief gebruik draait mijn systeempje nog steeds als een zonnetje. Ik ben werkelijk nog niet één probleem tegengekomen en dus tot op heden een erg tevreden gebruiker. Het enige minpunt is de support van Asus, alhoewel de website momenteel minder slecht bereikbaar is dan voorheen. Voor het overige kan ik werkelijk niets verzinnen tenzij ik spijkers op laag water ga zoeken.

Heb jij ook een Asus M3A78-EM?

Leuk om te lezen gebruik alleen de opvolger de M4A78-EM in combinatie met de 630 ;) ben alleen van plan er een leuke grafishe kaart erin te drukken aangezien net iets te traag is
Erg leuke review Puppypower.
Ik had dit bordje al bekeken en denk dat ik deze toch maar ga bestellen :)
Idd, leuke review...

Een paar punten:
- Asus is Taiwanees, niet Koreaans ("Koreaanse handjes/vingers", maar misschien doelde je niet daarop.)

- De support website is huilen met de kraan open, vroeger kon je er nog wel doorheen komen bij bepaalde tijden, maar nu is het helemaal niet te doen.
Ik vind het dus eigenlijk slechter geworden dan vroeger en vroeger was al niet zo goed.
Ik weet waar Asus' huis woont, ik heb alleen de irritante eigenschap het altijd over Koreaanse vingertjes te hebben, vandaar. Het bord is overigens keurig 'made in China', om het allemaal nog makkelijker te maken............