Specificaties Surround geluidsweergave met audio-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Roccat Kave XTD 5.1 Analog Review

Foritain 27 mei 2015, laatste update op 26 mei 2017, 3.169 views

Roccat Kave XTD 5.1 Analog

De Kave XTD 5.1 Analog lijkt in veel opzichten op de XTD Stereo welke nog altijd een favoriet is hier in huis. Met extra speakers om het een 'echte' 5.1 surround headset te maken heb je een leuk voordeel in sommige games, maar er hangen wel een aantal consequenties aan.

Pluspunten

• Drie speakers per oor voor een overtuigende surround weergave
  • Als je een degelijke 5.1 geluidskaart hebt is dit één van de weinige modellen waarbij je daar echt goed gebruik van kunt maken.
  • Prettig geluid, prima bass. Uitstekend game-ervaring
  • Toffe/keurige all-round uitstraling en handige extra's zoals in-line remote met voetje.
  • Solide indrukken, maar niet te zwaar op het hoofd.
  • Comfortabel gedurende lange sessies.
  • Valt goed op zeer kleine tot grote hoofden en valt goed over de oren.
  • Goedkoop/Betaalbaar voor een 'echte' surround headset

Minpunten

• Surround weergave komt lang niet overal tot zijn recht. Sommige games, sommige films, maar lang niet altijd.
  • Stugger materiaal om de oren dan de Kave XTD Stereo. Wordt wel zachter na enkele weken gebruik, maar vooralsnog niet zo zacht als de XTD Stereo.
  • Niet goedkoop vergeleken met Stereo (of virtual surround) alternatieven.
  • 5.1 uitgang vereist. Als je die niet hebt kom je bij de USB uitvoering uit (50 euro meerprijs)

Features Score: 4

- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ ROCCAT.org

We gaan wederom langs bij een merk welke met hun recente producten in elk geval een uitzonderlijk positieve ervaring achter hadden gelaten: ROCCAT. Één van de ietwat recente reviews ging over de Kave XTD Stereo en vandaag ligt de iets hoger gepositioneerde broer, de Kave XTD 5.1 Analog, op tafel ter beoordeling. De Kave XTD 5.1 Analog kenmerkt zich als ‘echte’ surround headset, oftewel met meerdere speakers per kant, en een analoge aansluiting voor gebruik op je 5.1 geluidskaart.

De Kave series gaat inmiddels alweer een jaartje of 6 mee en in de tussentijd zijn er een flink aantal modellen onder die noemer uitgebracht. De XTD aanduiding vinden we enkel op de meest recente modellen, maar dan hebben we het alsnog over vier verschillende headsets die op dit moment actueel zijn (zes als je de verschillende kleurstellingen van de “Military” reeks meetelt). Tot enkele weken geleden kon je primair kiezen tussen de Kave XTD 5.1 met een stevig prijskaartje van 160 a 170 euro en een USB aansluiting, en de meer betaalbare XTD Stereo die bij vlagen zelfs onder de 70 euro te vinden was (momenteel 75 a 80) met een analoge aansluiting. Wat prijs betreft zit de nieuwe Kave XTD 5.1 Analog er een beetje tussen in (een eurotje of 110), en combineert deze nieuwe Kave de 5.1 surroundsound van zijn grotere broer met de analoge aansluiting van de kleinere.

De Kave XTD Stereo ligt nog altijd naast de Game PC van mijn dame, die er geen slecht woord over kan zeggen. Hoge verwachtingen dus voor de jongste telg in de Kave familie, maar er staat mij iets bij dat “prestaties uit het verleden…”

De video, specificaties en features van de ROCCAT website:

De website en de productpagina van ROCCAT zijn altijd dik in orde:

Een aantal elementen zijn direct opvallend anders dan de Kave XTD Stereo. De 50mm drivers maken plaats voor maar liefst 2 40mm drivers per kant, met een 30mm “vibration unit” welke gezien het bereik en het vermogen het beste vertaald kan worden naar “subwoofer”. Dat deze speakers onder een hoek op je oren staan klinkt spannend, maar we zullen het straks wel horen.

De microfoon ontbreekt uiteraard niet. ROCCAT spreekt van noise-cancelling technieken en een LED om te weten wanneer de mic uit staat, en uiteraard is de mic in te klappen.

3 meter kabel is niet verkeerd, en in die kabel zit de in-line control welke je ruimte mogelijkheden moet geven wat de geluidsweergave betreft. Deze ‘remote’ is vervolgens niet alleen aan je kleding te haken, maar het meegeleverde voetje maakt het ook tot een combinatie welke je op je bureau kan plaatsen. Zeker een leuk detail.

Met 3.5mm aansluitingen is deze headset uiteraard niet operating-system afhankelijk, maar gezien het een echte surround headset betreft heb je wel een 5.1 geluidskaart nodig om de 3 3.5mm pluggen in te stoppen. Gelukkig hebben veel moederborden tegenwoordig 5.1 geluid ingebouwd, maar laptops hebben dat in de regel niet. Uiteraard kan je de headset enkel in Stereo modus gebruiken voor een keertje, maar daar zal je de headset toch niet voor kopen. Het ligt voor de hand dat deze headset vooral de doelgroep aan wil spreken die reeds een degelijke 5.1 geluidskaart in zijn of haar pc heeft. Hoewel de headset een USB aansluiting (nodig) heeft wordt deze enkel gebruikt om de drivers en LEDs te voeden, dus niet voor het doorgeven van het signaal.

Het was weer gezellig op tafel, want naast de ROCCAT Kave XTD 5.1 Analog (Jeetje, wordt bijna moe van die naam elke keer volledig uittikken) stond tevens een Apuri en een Ryos MK Pro. De Apuri is zo’n muis-kabel-geval-beest (ook wel Bungee genoemd) en maakt de setup van mijn vrouw helemaal compleet (Ryos TKL Pro, Kone XTD Optical, Kave XTD Stereo). De Ryos MK Pro omdat ik in tegenstelling tot de dame met de TKL wel een numpad nodig heb, en ik onlangs een wijze les heb geleerd (nou ja, niet express) dat Cherry MX Switches in tegenstelling tot ikzelf niet van een glaasje wijn houden. Maar goed, heb ik weer wat te reviewen.

De verpakking is zoals bekend gewoon keurig. Lekker stevig, beetje opvallend met het lichtblauw, maar het mag er wezen. Dat ROCCAT normaliter een jonge doelgroep aanspreekt is mij niet onbekend, maar de verpakking mag er zeker wezen. Enkele marketing-kreten op de voorzijde ontbreken natuurlijk niet, want ook hier draait het om het geluid en comfort en nog wat dingen die ik wel geloof. Zou overigens wel erg zijn als een headset niet gericht was op geluidskwaliteit en comfort overigens.

Binnenverpakking is plastic, niet overdreven luxe in deze klasse en we hebben zeker luxere uitvoeringen gezien, maar het is wel ruim voldoende stevig in tegenstelling tot sommige prut-plastic binnenkanten.

Wat kabels betreft krijg je natuurlijk een hele bundel. Drie 3.5mm stekkers omdat het een 5.1 headset is, een microfoon kabel, en een USB kabel voor wat extra prik voor de speakers zelf (dus geen USB geluid!). Gelukkig komen die kabels vlot samen tot één dikkere kabel, dat je geen kabelbos aan je hoofd hebt hangen. De verdere kabel is gezien de stevigheid erg prettig, zoals ze op de featurepagina roepen is het niet een type kabel wat te pas en te onpas in de knoop raakt, en de toevoeging van het klittenbandje om hem op een bepaalde lengte te houden is in de praktijk bijzonder prettig. Natuurlijk kan je dat zelf altijd oplossen, maar de kleine dingen tellen gewoon mee.

Voordat we bij de headset zelf komen lopen we tegen de remote aan. Een stevig geval, maar wel opvallend licht. Mic mute bovenop, switchen tussen Movie en Game mode bovenop (vraag mij nog altijd niet wat het precies doet, maar dat terzijde), en langs de zijkanten kunnen we de surround-instellingen en subwoofer naar hartenlust aanpassen zoals bij een surround-headset hoort.

De grote volumeknop aan het uiteinde bevalt overigens uitstekend, zeker bij een flink aantal andere draaiwieltjes is het fijn dat de master volume knop eenvoudig te herkennen en bedienen is, zelfs tijdens het gamen of in het donker. De remote is verder aan je kleding te hangen, maar de echt opvallende feature is het voetje wat je er bij krijgt: Een simpel stukje plastic, maar het ziet er wel hip uit en de rubberen voetjes geven hem net een beetje extra grip. Wederom een leuk detail en een klein beetje iets extra’s om te overtuigen.

En dan de ROCCAT Kave XTD 5.1 Analog zelf. Stevig om te zien, maar juist niet zwaar in de hand of op het hoofd. Kave’s uit het verleden werden vaak geroemd voor hun bouwkwaliteit met meer ondersteunend staal, maar waren ook flink zwaarder wat gebruikers niet altijd in dank afnamen. De huidige generatie is als gevolg veel lichter gehouden, maar ik kan in de opbouw niets vinden wat zwak of kwetsbaar oogt: de Kave reeks maakt een uiterest solide indruk. Verschillen met de Kave XTD Stereo zijn er verder zat, zo is de Kave XTD 5.1 Analog duidelijk strakker afgewerkt, met minder opvallende elementen, en strakke en vooral matte oppervlaktes. Geen grote ROC letters en logo, maar een bescheiden weergave van de naam van het product. Vraag mij niet waarom, ik vermoed dat het te maken heeft met de hogere positionering van het product, wat vermoedelijk een meer volwassen portemonnee aan zal trekken (of vereisen). Hoe dan ook is het resultaat voor mij zeer positief.

Vergis je niet, het is nog altijd een echte game-headset, en de vele ingebouwde drivers maken ook deze Kave nog een flinke opvallende jongen op je oren ondanks de strakkere afwerking van de materialen. Wel zien we dat de zachte stoffen earpads plaats moesten maken voor wat zij ‘netted cloth’ noemen, iets wat het beste beschreven kan worden als een veel dichter en steviger materiaal. Het lijkt op leer, maar het is wel stug. Binnenin zien we een wat ongebruikelijk plaatje, waarbij te zien is dat het om drie interne speakertjes gaat. De band om je hoofd is overigens wel van wat typischer zachter materiaal gemaakt.

Wel zien we wat de eerdere Kave’s ook goed deden, goed om de oren vallen, voldoende naar het hoofd draaien, en vooral ook: uitstekend instelbaar. Wel valt op dat het stof van de Kave XTD Stereo wat meer mee geeft, en zodoende zachter om de oren valt. Waar veel game-headsets geen optie zijn voor jonge kinderen of dames met een klein (of laag) hoofd doet de Kave op dat gebied wonderen: De kleinste instelling is echt lekker klein. Ook over de maximale instelling valt niet te klagen, hoewel het altijd lastig is bij de kartbaan een geschikte helm te vinden past de Kave prima over mijn hoofd.

De bovenzijde heeft nog wel het opvallende merk-indruk er in zitten. De microfoon is inklapbaar en voelt meer dan stevig, en na het aansluiten zie je dat er een LEDje in zit wanneer je de mic op mute zet. Ook de oorschelp heeft een bescheiden LED er in zitten, maar van overdreven verlichting is zeker geen sprake.

Net als de Kave XTD Stereo maakt ook de ROCCAT Kave XTD 5.1 Analog al met al een uitstekende eerste indruk. Het is duidelijk dat ze familie zijn, maar een aantal duidelijke verschillen geven al aan dat het om meer gaat dan enkel 2.0 vs 5.1.

Ondanks dat het om meer gaat dan enkel de vergelijking tussen Stereo en 5.1 is het onvermijdelijk dat dat element de grootste rol blijft spelen bij een mogelijke aanschaf. De discussie over de voor- en nadelen van ‘real’ surroundsound, zeker in hoofdtelefoons, en vervolgens de discussie over de voor- en nadelen in vergelijking met virtual-surroundsound, is echter praktisch eindeloos. Het bespreken van alle fijne details verandert een productreview vervolgens in een bijna-religieuze discussie over de toepassing van meerdere kanalen en geluidskwaliteit in zijn algemeenheid, iets wat ik met mijn recente review van de SilverStone EB01-E DAC ook probeerde te voorkomen. Een geluids-ervaring valt bijna niet objectief te bespreken.

Voor mij staat het echter niet ter discussie dat de toevoeging van meerdere speakers in een headset in bepaalde situaties voordelen geeft. Games die goed gebruik maken van de meerdere kanalen, wat je bij shooters / FPS vaak ziet, komen goed tot hun recht en het kunnen positioneren van het geluid in je game is wel degelijk overtuigend, of een nog beter voorbeeld: iets langzamere games zoals Horror/Survival games waarbij je nog meer aandacht aan het geluid schenkt. In die zin hoor je mogelijk de ‘maar’ ook al aankomen: in even zo veel games heb je er namelijk weinig aan dat je ‘real surroundsound’ op je hoofd hebt (of een virtual surround headset ook eigenlijk). De afweging of jouw games zullen profiteren van 5.1 geluid zal een belangrijke factor moeten zijn in je overweging. Daarnaast moet je natuurlijk zorgen dat je computer 5.1 geluid af kan spelen, want als je enkel een stereo output hebt dan houdt het snel op. De Kave XTD 5.1 Analog is ‘stereo compatible’, maar zie die feature niet meer dan een mogelijkheid wanneer je ‘even’ je game-headset aan je laptop wit hangen; de feature komt dan niet tot zijn recht. Ik gebruikte het bijvoorbeeld even voor skype, en dan is het natuurlijk prima te doen.

één keer raden waar binnenkort een review van komt.

De Kave XTD Stereo maakte, zoals je in die review kon lezen, een uitstekende indruk op ons. Sterker nog ik stelde dat ik er eigenlijk geen slecht woord over kon bedenken. Enkele maanden verder is dat eigenlijk nog altijd het geval, en sta ik nog achter mijn oorspronkelijke conclusie. Een ervaring is uiteraard vloeiend, en op dit moment zou ik misschien nog wel kunnen stellen dat de bass-weergave nog wat dieper of voller had gemogen, want er zijn wel headsets met diepere lage tonen…

… Zoals deze Kave XTD 5.1 analog. De toevoeging van de extra woofer geeft de lage tonen duidelijk een dosis extra ‘oomph’, al werd ik er door iemand op geattendeerd dat dat effect ook zou kunnen worden versterkt door de meer gesloten constructie rond je oren. Linksom of rechtsom, de bass-ervaring bij de Kave XTD 5.1 Analog is duidelijk steviger. Het geeft de explosies en knallen in games net een beetje extra diepte, komt bij bepaalde soorten muziek goed van pas, en bij een film met een hoge kwaliteit 5.1 geluidstrack is de combinatie met surround een mooie upgrade boven de XTD Stereo voor mensen die graag een vollere bass willen.

Het ‘probleem’ zit hem in het feit dat bij het ‘terugstappen’ naar de XTD Stereo ik de veranderingen eigenlijk niet mis bij het primaire doel van een ROCCAT headset: Gamen. Dat zegt overigens meer over de kwaliteiten van de Kave XTD Stereo als game-headset, maar je zal dus wederom goed moeten overwegen wat je precies met de headset gaat doen. Hetzelfde gaat een beetje op voor de vergelijking met virtual surround headsets, die hoewel de prestaties van sommigen wisselend zijn, in goede uitvoeringen ook echt weten te overtuigen met hun surround weergave.

De Kave XTD Stereo heeft wel duidelijk een andere uitstraling. Met de blauwe kabel (Zwart bij de Kave XTD 5.1 Analog) en de veel opvallendere prints op de oorschelpen lijkt deze op een wat jongere doelgroep te richten

Net als de Kave XTD Stereo is de Kave XTD 5.1 Analog comfortabel. Niet alleen voor mij, maar ook anderen die de headset opzetten zijn er positief over. De earcups vallen prima over grote en kleine oren, en de druk rondom de oren is goed gelijkmatig; niets erger dan mega-druk aan de bovenkant en een gat aan de onderzijde. De druk is voldoende om goed af te sluiten, maar zelfs als brildrager waren lange sessies geen probleem. De earpads zijn wel duidelijk een stap stugger dan de stoffen pads van de XTD Stereo, en dat verschil voel je in de praktijk wel duidelijk ondanks dat ze na een flink aantal uurtjes testen wel meer begonnen mee te geven. Hoewel ik er zelf geen last van heb heeft dat zachteer materiaal absoluut wel mijn (persoonlijke) voorkeur, en maakt het de XTD Stereo tevens de veiligere keuze; het sluit wat minder geluid af en ziet er wat minder luxe uit wellicht, maar het voelt zachter. Ik heb zelf een vrij dun brilletje, maar ik kan mij goed voorstellen dat met een flink kunststof montuur de Kave XTD Stereo earpads toch wat makkelijker er om heen vallen dan met de Kave XTD 5.1 analog. Pasvorm, of eigenlijk het materiaal om de oren blijft persoonlijk natuurlijk, en ik kan geen punten aftrekken voor iets wat subjectief is, maar van mij hadden ze de XTD Stereo pads mogen houden.

De Kave XTD Stereo had dus stoffen kussentjes

De ietwat stuggere earpads hebben echter wel één groot gevolg: De geluidsdemping van geluiden van buiten, en tevens naar buiten is een trap (of drie) beter dan de XTD Stereo, die overigens al aardig scoorde op dat vlak (getuige de tig keren dat ik geen antwoord krijg als ik wat zeg tijdens haar game sessies). Dergelijke afsluiting kan natuurlijk een voordeel of juist een gevaar, maar gezien ik een 5.1 headset niet in het verkeer zou verwachten zou ik zeggen dat het een interessante keuze is voor mensen die bewust een extreem dempende headset willen, bijvoorbeeld bij huiskamer-gaming. Vergelijk ik de Kave XTD 5.1 Analog met bijvoorbeeld de Sony MDR-1R of mijn oude Ozone Strato Evo, dan hebben we het over een wereld van verschil in het dempen van- en naar buiten.

De microfoon is verder prima in orde. Nog altijd heb ik mijn twijfels bij de meeste vormen van ‘noise cancelling’ waar fabrikanten mee leuren, maar de prestaties zijn ruim voldoende en kwamen niet tot klachten van anderen. Ruisvrij op normale tot ietwat stevigere volumes, een redelijk neutraal opnamegeluid wat de stem natuurlijk over laat komen, en al met al dik in orde voor game-communicatie, skype, etcetera. Je klinkt welliswaar vrij neutraal, maar verwacht niet de microfoon om je eerste mix-tape mee op te nemen, en als ik de opname vergelijk met o.a. mijn voormalige Sennheiser PC360 dan is het verschil in opnamekwaliteit wel duidelijk aanwezig (in het voordeel van de Senn). Hij is eventueel te verwijderen (simpelweg los trekken) als je daar interesse in hebt.

Verder viel nog één ding op in de praktijk. De toevoeging van de uitgebreide, maar niet te zware, in-line remote verdient een complimentje. Niet alleen kan je de geluidsweergave een beetje naar wens afstellen, maar het voetje waarmee je hem op tafel zet, en de fikse master-volumeknop maakte hem tot één van de betere in-line oplossingen. Een dergelijke grote knop werkt makkelijker terwijl je midden in de actie zit dan wanneer master-volume één van de 5 vergelijkbare draaiknopjes is.

De ROCCAT Kave XTD Stereo staat na ca 6 maanden nog altijd hoog op ons lijstje van favoriete headsets, dus het zat er dik in dat de Kave XTD 5.1 Analog in veel opzichten dezelfde voordelen zou bieden. In grote lijnen is dat ook absoluut het geval: De pasvorm maakt nog een uitstekende indruk, de prettige gelijkmatige druk om de oren is wederom aanwezig, de verstelbaarheid (en vooral een lekker kleine minimale afstelling) is nog altijd een plusje, de uitstraling is keurig, en wat bouwkwaliteit en afwerking betreft is maakt ROCCAT tegenwoordig altijd wel indruk (althans, van wat ik heb gezien de laatste maanden). Bij het reviewen van nieuwe producten is het altijd een beetje de vraag hoe de producten het op de lange termijn gaan doen, maar de ervaring tot dusver met de XTD Stereo spreekt hier ook een beetje in het voordeel van zijn jongste broertje.

Wat geluidskwaliteit betreft maakt de Kave XTD 5.1 Analog ook een goede indruk. Het drietal speakers per oor klinkt misschien wat overdreven voor de muziek-liefhebber, maar de losse woofer komt goed tot zijn recht bij de weergave van lage tonen bij tal van gebruiksdoeleinden; een overtuigende stap op vanaf de Kave XTD Stereo voor Bass-liefhebbers. Deze vult de rest van het prima gebalanceerde geluid goed aan voor dat ‘beetje extra’. De ‘echte’ 5.1 ervaring is overtuigend wanneer je het kan gebruiken, en de all-round geluidsweergave is prettig voor een game-headset; games, films (Zeker die met 5.1 geluid), en een beetje van alles dus bevalt allemaal prima. Zoek je echter primair een muziek-headset en zijn games en films bijzaak voor je, dan kijk je beter verder.

Zelfs als gamer moet je echter wel goed nadenken of 5.1 wel zin heeft. Ik zal niet alles herhalen wat ik al bij ‘in de praktijk’ schreef, maar los van een aantal algemene zaken om over na te denken blijft het een feature die niet bij alle genres games nut heeft. Uiteraard moet je ook nog zorgen dat je een 5.1 aansluiting hebt, want als je dat mist zou je moeten uitwijken naar de Kave XTD 5.1 van 160 euro+, en dan zitten we spontaan praktisch aan de bovenkant van de game-headset markt in plaats van net boven het midden.

Ik zal nog niet zo ver gaan om te zeggen dat een ‘echte’ surround headset een niche product is, maar dat het een specifieke doelgroep aan moet spreken mag dus duidelijk zijn. Voor die specifieke categorie is het wel belangrijk op te merken dat de keuze beperkt is, en dan scoort de ROCCAT bijna ‘by default’ al goed vanwege een gebrek aan concurrenten. 100 euro mag je dan sowieso aftikken, en waar ROCCAT soms wel eens aan de prijzige kant is kost de Kave XTD 5.1 Analog dan niet noemenswaardig meer, of is hij zelfs nog een stuk goedkoper dan de meeste alternatieven (die dan soms ook nog gewoon virtual surround bieden). Dit terwijl hij op alle fronten verder werkelijk uitstekende indrukken achter is wederom een leuk voordeeltje in de zak. (Over zak gesproken, een draagzak had wel moeten kunnen voor dit bedrag toch?)

Zorg dat je voor jezelf eerst bepaalt of je veel voordeel uit de 5.1 feature gaat halen, want de Kave XTD Stereo is met een 30 a 35 euro minder een uitstekende allrounder die naast de 5.1 weergave het eigenlijk vooral wat bass-weergave wat moet afleggen tegen de Kave XTD 5.1 Analog. Hoewel smaken verschillen ben ik persoonlijk van mening dat de zachtere stoffen earpads van de XTD Stereo een veiligere keuze zijn dan luxer ogende, maar toch stuggere uitvoering van de Kave XTD 5.1 Analog. Hoewel je dat zelf moet bepalen vonden wij het zachte aansluiten rond de oren één van de grote plussen van de Kave XTD Stereo briljant, en dat mist nu een beetje. Hou je echter van wat stuggere pads die het geluid van buiten echt heel goed dempen? Dan zit je hier gebakken.

Kom je uiteindelijk tot de conclusie dat je een echte surround headset wilt omdat je vooral FPS games speelt en films kijkt, dan is deze ROCCAT Kave XTD 5.1 Analog zeker interessant. De analoge uitvoering is dik 50 euro goedkoper dan de USB variant, wat deze voor desktop gamers (die normaliter al 5.1 output op hun moederbord hebben) interessant maakt ten opzichte van de concurrentie, en zeker als je al een hoge kwaliteit 5.1 geluidskaart hebt is het vinden van een headset die daar goed gebruik van kan maken (dus geen USB model) een uitdaging. Met een prima featureset, een aantal handige extra’s, een stevige bouwkwaliteit en een goed geluid is de ROCCAT Kave XTD 5.1 Analog in de praktijk overtuigend en is het tevens een prachtig ding om te zien. Maar nogmaals, wel even goed nadenken of tot de doelgroep behoort..

Een foto maken met de kleine en de Kave XTD 5.1 Analog wilde niet lukken. Hij wil en zal enkel mama haar headset gebruiken. Meteen maar de eerste CS:GO les gegeven, future pro inc! Hij vindt het wel erg leuk zo te zien!

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Kave XTD 5.1 Analog?

Zie ik daar een toekomstige ROCCAT gesponsorde CSGO Pro zitten? Jong geleerd oud gedaan ;)
Het was weer heerlijk leesvoer en ze hadden de earpads inderdaad niet hoeven aan te passen. Die van de Stereo zijn erg confortabel. Ik verwacht voornamelijk image ivm duurdere prijs andere doelgroep. Faux leer ziet er iets volwassener uit.
De houder voor het klipje vind ik wel erg ideaal. Bij mijn stereo hangt deze elke keer in de weg en ik gebruik de klip voor aan men kleding ook niet.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 27 mei 2015 16:38]

Hah, ik zie die dag wel tegemoet. Heb ook een vermoeden dat het sneller zal komen dan je als ouder verwacht :D

Ik heb overigens begrepen dat de earpads eenvoudig te vervangen moeten zijn, en zelfs uitwisselbaar met de Kave XTD Stereo. Geen idee of ze ook nog eens 'verse' pads los te koop aan gaan bieden (Zoals CM bijv. voor sommige modellen doet), dat zou helemaal tof zijn om ook op de lange termijn je headset fris te houden. Ik heb tot dusver headsets eerder vervangen voor een 'schoon' model dan vanwege een defect.
Goed trainen hahahha.. wie weet sta je ooit aan de zijde van Fnatix naar je zoon te juichen.

De earpads zijn inderdaad erg simpel los te halen. Zelf gebruik ik headsets minimaal en voornamelijk alleen tijdens LAN parties en als mijn vrouw last heeft van het geluid. Vervanging bij mij gebeurt meestal, omdat ik aan iets nieuws toe ben. Binnenkort dus ook iets leuks van mijn zijde. Al is er momenteel nieuws op de markt in de game wereld heb ik wel iets leuks dat erg mooi staat op men bureau...
Lijkt mij harstikke tof, tegen die tijd zal esports echt wel gigantisch zijn (tot zover dat het al niet is).

En ooh.. spannend :D Moeten wel bezig blijven natuurlijk.
Had er net nog over met een collega, die kijkt liever LOL wedstrijden op stream dan naar voetbal (terwijl hij voetbal fanaat it) Hetzelfde heb ik met CSGO wedstrijden en ik verwacht dat dit alleen maar groter wordt.

Ja heeft aardig lang geduurd, maar je weet hoeveel tijd erin zit en als je dat niet hebt komt het ook niet.
Same :D Maar ik vind voetbal ook niet zo spannend. ESL toernooi onlangs echter ;)

Weet precies hoe veel tijd het allemaal kost. Moet wel zeggen dat het, inmiddels maanden verder, wel een stuk sneller gaat dan voorheen :D
Ik vraag me altijd af of 5.1 wel nut heeft in een koptelefoon. Want uiteindelijk localiseer je geluid met 2 oren, en nu heb je 3 speakers op 1 oor zitten, terwijl het andere oor wordt afgeschermd van het geluid wat je hebt bij het ene oor. (hou voor de grap eens 1 oor dicht, je hebt geen idee waar het geluid dan vandaan komt)
Ruimtelijke omgeving kun je prima simuleren met 1 luidspreker per ooi.

Je kan beter de ruimte gebruiken voor grotere/hoger kwaliteit luidsprekers.

En heb je nog een voorbeeld audio bestand van een opnamen van de microfoon? :)

[Reactie gewijzigd door Fordox op 28 mei 2015 09:04]

Zeker een terecht punt. Ik durf wel te stellen dat het absoluut een overtuigende '3D' ervaring geeft, maar een goed uitgevoerde virtuele surround headset kan dat absoluut ook, en die doet dat dan inderdaad met een USB driver en 1 speaker per oor. Het onderlinge verschil tussen de twee is lastig in getallen uit te drukken, maar duidelijk aanwezig vergeleken met een pure stereo ervaring.

Mbt de opname, deze wilde ik vorige headset eigenlijk al doen, maar dat idee is gaandeweg verloren geraakt. Ik zet het op mn to-do list, maar hou rekening met even wachten gezien ik de komende dagen niet aan gamen / testen toe kom. Wel zal je wat anders zien verschijnen ;)
Ik heb vandaag zelf deze headset binnen gekregen, nadat mijn oude Roccat Kave kuren begon te vertonen. De audio kwaliteit is op zijn minst net zo goed als het oude Kave model, maar de mic lijkt echt hele lage kwaliteit geluid te produceren... Mijn vrienden beschrijven het als "walkie talkie kwaliteit", terwijl dit bij mijn oude Kave geen probleem was. Ik heb beide headsets gebruikt in combinatie met de Sweex external soundcard 7.1. Dit leverde voor mijn oude Kave geen problemen. Ik heb ook nieuwere Xear audio drivers geprobeerd, maar dit hielp ook niet. Heb je toevallig die audio recording van de mic nog beschikbaar? Ik zou wel wat referentiemateriaal willen hebben hiervoor. Andere suggesties waar de lage mic kwaliteit aan kan liggen zijn ook welkom :)
Ik wist geen eens dat je zoveel over een koptelefoon kon schrijven. Toffe review.
Dank je :D Moet zeggen dat headsetjes over het algemeen wel vlot tikken eigenlijk!
één keer raden waar binnenkort een review van komt.
Goat Simulator? BMW M4? Nee? Ik geef het op

Top review, +3 :D

Leuk dingetje, al heb ik hier niks aan op mijn Xbox -O- Op de PC zou surround verder geen probleem moeten zijn, aangezien zelfs de goedkoopste van de goedkoopste bordjes 5.1 kunnen aansturen.
BMW M4 review ben ik helemaal voor in :D

En precies, zo'n beetje elke desktop pc heeft wel 5.1 tegenwoordig :D Voor zover ik weet heeft geen enkele console analoge 5.1 uit toch?
Probeer het eens uit, kijken of het ook zo'n succes is :D

Nope, consoles maken gebruik van een optical uitgang (toslink).
Ik heb geen PS, maar de Xbox is inderdaad optisch. Duidelijk een desktop-pc headsetje dus, maar dat wisten we eigenlijk al ;)

Ik zal voor de grap een keer contact opnemen met een auto dealer :D Moet wel een leuk autotje worden dan natuurlijk.
Een dikke +3 voor deze review! Job wel done Foritain! :)

Naar aanleiding van, onder andere, deze review, wordt dit mijn nieuwe headset.
Ja, heb m nu bijna half jaar in gebruik. Ik heb er een standaard bijgekocht om 'm steeds op te plaatsen als ik hem niet gebruik.

Voor muziek is hij niet geschikt vind ik. Voor films gaat ie wel. Voor games is het wel genieten geblazen.Ik vind het 5.1 geluid goed tot zijn recht komen in games als Battlefield 4 en H1Z1. Ik had alleen meer bass verwacht maarja technisch is dat niet echt mogelijk omdat een grote driver plaats moet maken voor een aantal kleinere. Ik heb hem gekocht om mee te gamen dus dat ie voor films en muziek minder geschikt is, geldt voor mij niet echt.

Het comfort is zeer goed. Zelfs na een uur of 4 aan een stuk de headset gedragen te hebben, heb ik nergens last van. Je moet hem bij het opzetten wel goed positioneren om je oren heen maar als hij dan goed zit dan kun je hem uren dragen. De mic is ook goed als ik mijn maten op TeamSpeak moet geloven.

Eindoordeel: 8,0

[Reactie gewijzigd door Techno Overlord op 29 februari 2016 10:46]

Ik heb jarenlang de eerste versie van de 5.1 analog gehad, die nu kapot is, dus ik heb ook deze als opvolger gekocht.
Dingen die mij opvielen:
- de nieuwe versie is niet lichter dan de oude, en draagt nog steeds even "zwaar"
- bij de nieuwe versie kun je de oorschelpen niet meer naar binnen inklappen wat wel het geval was bij de oude
- de microfoon is gewoon een vaste microfoon en staat redelijk ver van je mond af. Bij de vorige was dit een flexibel "staafje" dat je kon buigen. Jammer dat deze nu fixed is
- de gaming-mode en movie-mode op de afstandbediening doet werkelijk 0,0. Als ik geen geluid heb aanstaan dan hoor je wel verschil in achtergrond "ruis" wanneer je switcht tussen die 2.

Wat mij betreft heeft deze XTD versie niks echt verbeterd t.o.v. het oude design, behalve de hoofdband aan de binnenkant. Eerst waren het 3 afzonderlijke, vrij harde kussens, nu is het 1 zacht geheel. Qua geluid en features is niks veranderd. Daarom vind ik de prijs van 120 euro veel te hoog. Ik heb em gelukkig bij bol.com gekocht voor 69,99 eergister (aanbieding).

Helaas is er voor écht surround geluid niks anders te krijgen in deze prijscategorie.

Wat Roccat wel idd goed voor elkaar heeft is het draagcomfort. Ik game menige uurtjes en ik vind het fijn dat deze volledig om je oren heen valt. Wat ik een nadeel vind van deze Roccat, is dat de kussentjes volgens mij niet los te krijgen zijn. Je kunt ze er wel afhalen met wat getrek, maar ik heb nog niets gevonden waar ik nieuwe kan bestellen. Het materiaal is nepleer, erg dun en bladdert snel af, althans, dat is mijn ervaring met de oude Roccat Kave 5.1.

Voor deze prijs is de headset absoluut top! Als je t geluid lekker hard zet, vooral bij hardcore, dan doet die vibratieunit goed zijn werk :)

Oh, goeie review trouwens ;) Ik heb wel getwijfeld tussen deze en de Kingston HyperX cloud, maar toen deze ineens 69 euro kostte 2 dagen geleden, heb ik toch aan de Roccat vastgehouden.
Erg mooie review bedankt, ik had een nieuwe nodig en deze is voor 64,99 (bij afrekenen nog 5 euro eraf) te krijgen bij bol.com; helaas beschikt mijn moederbord niet over 5.1 audio, dus ook maar een 5.1 pci kaartje erbij gekocht 8)7
De oude is voor mij zo lang terug dat ik geen 1:1 vergelijking meer kon maken. Maakt jouw reactie / mini review wel erg waardevol.

Die aanbieding bij Bol isgigantisch inderdaad. Gaat hij van iets te duur (5.1 blijft prijzig) naar spotgoedkoop. Ik zie dat die nog altijd voor 69,-- te koop is nu, dat maakt de keuze wel makkelijk als je een surround headsetje zoekt!