Specificaties PC-on-a-stick met Atom Z3735F en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Intel Compute Stick (Windows 8.1 with Bing) Review

nexhil 26 mei 2015, laatste update op 4 juni 2015, 5.670 views

Intel Compute Stick (Windows 8.1 with Bing)

Voor het bedrijf waar ik voor werk ben ik eigenlijk altijd op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en om personeel te ontlasten (Het meeslepen van lesmateriaal in dit geval.) Kan een Intel Compute Stick onze laptops vervangen?

Pluspunten

• Klein.
  • Geen HD met bewegende onderdelen.
  • Opslag is uit te breiden.
  • Fan gaat nooit aan.
  • Volwaardige USB 2.0 aansluiting.
  • X86 CPU met 2 GB ram.
  • Windows 8.1 Bing met gratis upgrade naar Windows 10.
  • USB adapter en kabel meegeleverd.

Minpunten

• Heeft toch nog bewegende onderdelen (mini fannetje).
  • Traag-ish. Maar voor Office/Internet/HTPC Voldoende.
  • Standaard weinig opslag.
  • Nederlandse taal moet gedownload worden.
  • Geen USB 3.0

Features Score: 4
>>>>>>>>> Deze review is nog in de maak<<<<<<<<<<

- 29-05 Read/Write benchmarks.
- 29-05 Aankomend weekend zal ik even proberen de rest van de testen uit te voeren.
- 01-06 Bevindingen van het afgelopen weekend worden nu verwerkt
- 04-06 Wat bevindingen bijgewerkt en toegevoegd.

Als er nog users met verzoeken zijn, dan kijk ik of ik ze kan uitvoeren

Wat is het?

De Intel Compute Stick is eigenlijk een X86 tablet zonder scherm.
Hij is dus ontworpen om zo min mogelijk stroom te verbruiken maar toch krachtig genoeg is om een volwaardig OS als Windows of Linux te kunnen draaien.

Het is kwa uiterlijk een soort uit de kluiten gewassen USB stick, Hij is iets dikker dan mijn Iphone 5s maar is wel smaller en minder lang. Dit is dus een volwaardige office computer die je in je broekzak meeneemt.

Waarom is deze stick interessant voor mij? (Zakelijk & Prive)

Het bedrijf geeft trainingen door het hele land en onze instructeurs rijden rond in busjes vol lesmateriaal die op de locatie uit- en weer ingepakt moet worden. Een stick is ongeveer 1.5 kilo lichter dan een de gemiddelde laptop bij ons.

In principe heeft een docent sowieso altijd een projectiescherm, laptop, presenter en een beamer bij.
Dit is zijn/haar standaard uitrusting om een cursus mee te geven.
Omdat een laptop redelijk kwetsbaar is (ondanks dat hij in een piloten tas zit) hebben we nu een Intel Compute stick gekocht om te checken of deze buikbaar is voor ons.

We hebben nu nog wel eens kapotte laptop schermen, defecte HD's en voedingen.

Waar zitten voor ons de besparingen? Deze stick kost ongeveer ¤170.
Een laptop die wij al zouden kunnen gebruiken is zit rond de ¤220. (Bijvoorbeeld de HP stream 11/13 inch.)
Ik heb nu nog steeds een presenter, beamer en projectie scherm nodig.
Ook een 2e scherm ontbreekt nu, dus een beginnend instructeur moet ergens anders notities maken als hij ze tijdens een training wilt raadplegen.

De duurzaamheid van deze stick moet zich natuurlijk nog wel bewijzen. Wat gebeurd er als hij elke dag in- en uit gestoken wordt en 8 à 9 uur aanstaat?

De behuizing voelt lig solide aan.
De behuizing is gemaakt van kunststof en de zwakke punten zouden misschien de lucht roostertjes kunnen zijn, al moet ik zeggen dat die ook redelijk stevig aanvoelen. Misschien dat ze snel beschadigen tijdens het dagelijks vervoer van deze stick. Problemen die je niet hebt als je hem gewoon achter je TV hangt.
Misschien dat ook het elke keer in- en uitsteken van de HDMI stick niet bevorderlijk is voor de HDMI aansluiting zelf.

Gamen op dit apparaat zal zich waarschijnlijk vertalen in oude games die toch nog leuk zijn of nieuwe games die niet veel GPU kracht vragen. Als ik hem privé zou inzetten zou het waarschijnlijk een apparaat zijn om PLEX, Netflix, KODI i.c.m. Genesis te gebruiken. Mijn privé office werk doe ik op een macbook pro of op de mac mini die ik al heb.

Die Mac mini (2009) die ik heb is trouwens niet echt geschikt als HTPC, deze is namelijk nog het model waarbij de Displayport geen geluid levert. Daarbuiten lust hij aardig wat stroom vergeleken met de Intel Compute Stick.

Eerste gevoel/ervaringen

Om de stick installeren heb ik hem eerst gewoon in een 50 inch Full-HD tv gestopt die wij hier voor mededingen gebruiken. Stick is aangesloten via de USB power adapter die meegeleverd is en niet via de de USB van de TV omdat ik daar op dit moment niet makkelijk bij kan komen. Als je de stick aanzet zie je het bootscherm van windows 8.1 met heel groot Intel Compute Stick in beeld.

Omdat er standaard maar 1 USB aansluiting is om apparaten om aan te sluiten heb ik gekozen om met een MINIX NEO A1+afstandsbediening het geheel te besturen.
Dit apparaat is zowel een toetsenbord als een Draadloze muis die door bewegingen in de lucht gestuurd wordt. Voorlopig is de enige USB poort dus nog voldoende.

Windows start op en wilt nog wat instellingen van me weten. Zoals de taal/regio/achtergrond kleur/account/gebruikersnaam etc.
Als je de gegevens hebt ingevuld en windows is ook daadwerkelijk je account aan het prepareren dan merk je wel dat dit niet de aller snelste hardware is. Maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling van deze stick.

Na een paar minuten is het eindelijk zo ver. Windows 8.1 is opgestart. En eigenlijk voelt het gelijk vertrouwd.
Alles reageert zoals het hoort en reageert eigenlijk best vlot. Het schakelen tussen het bureaublad en het start menu gaat zonder haperingen (1080p) Dit gaat dus nog redelijk vlot.

Goed, even wireless lan instellen en kijken wat dit apparaatje met internet kan doen.
Hij is hier lid van een draadloos netwerk met ongeveer 40 mobiele apparaten en 3 Accespoints.
Wat mij opvalt is dat de WLAN sterkte indicator van windows blijft wisselen, van 5 streepjes naar 3 streepjes en weer terug. Het is niet een mooie constante verbindings sterkte. Maar goed dat kan hier aan de hoeveelheid apparaten liggen. Over het algemeen moet ik zeggen dat internet pagina's redelijk vlot laden.
Later nog speedtests over WLAN

Presentaties geven.
Zoals ik al aangaf geven onze instructeurs presentaties. Hiervoor gebruiken ze dus laptops met een beamer.
De map met presentaties is ongeveer 2GB groot en de map met video's die in de presentatie worden gebruikt ongeveer net zo groot. Een presentatie bevat veel video's met geluid en plaatjes en is vaak redelijk groot in omgang. En bij het opstarten van een presentie (120 MB) van de SD kaart met de filmpjes ( MP4, MP2 en MP1 formaten)

Voor deze test gebruik ik de preview versie van Office 2016.
Deze is dus nog niet af, dat snap ik, maar zo kan ik vast een beetje rekening houden met de toekomst. Ik ga er van uit dat het pakket niet minder goed gaat werken als het daadwerkelijk gereleased wordt.

Het starten van de presentaties gaat iets langzamer dan op onze core2duo laptops.
Het kost slechts een paar seconden extra maar je merkt verschil. Niet erg want als een presentatie eenmaal in het geheugen staat dan loopt het meestal wel aardig. Hier komt denk ik ook het 2GB ram geheugen van pas.

Waar werk je dan dat het eigenlijk om een X86 tablet zonder scherm gaat? Nou in onze presentaties zitten nog al wat video's van verschillende bestandsformaten, resoluties, bitrates, van 4 MB tot 100 MB, codecs etc.
Soms kom je op een dia met een redelijk grote video. Waar onze normale laptops weinig moeite hebben met het starten van de video daar blijft de stock vaak even wachten. Soms zo lang dat je bang bent dat je niet goed gedrukt hebt. Dit is een kwestie van vertrouwen. gewoon even 2 a 3 seconden wachten.
Soms start een filmpje start met wat haperingen.

De video's staan nu op de EMC opslag van de stick. Mijn gevoel zegt me dat daar de traagheid vandaan komt. Ik zal later de video's ook naar de SDHC kaart verplaatsen en beide locaties benchmarken.
Nu merk ik wel dat MP4 video's beter gaan dan MP1 en MP2 versies. Misschien door hardwarematige acceleratie(?).

Aansluit mogelijkheden:

- Micros USB (Adapter en kabel meegeleverd)
- Normale USB 2.0 aansluiting
- 1 Micro SDHC Slot
- WIFI 802.11bgn
- Bluetooth 4.0

Benchmarks

-EMC opslag
Van de totale 32Gb hou je na het completeren van de installatie ongeveer 17GB Over
Je bent al een kleine 7 GB kwijt aan de recovery partitie. Daar moet ook nog de Windows installatie af.
Dus je kunt ongeveer 60% van je schijf echt gebruiken.

Hieronder staat een Benchmark van de interne opslag:

Geen SSD snelheden hier maar ik vind dit best netjes!
Eigenlijk had ik ongeveer de helft hiervan verwacht

-SD opslag

Ik heb deze test uitgevoerd op een Kingston 32GB SDHC Class 10 kaart.
Ik had eigenlijk betere resultaten verwacht.

-USB kopiëren (Met behulp van de Logilink 3 port USB 2.0 + 10/100MB Ethernet HUB)

Voor deze test heb ik een USB 3.0 stick in de Logilink hub gestopt.
De 3 USB aansluitingen op de logisch zelf zijn net als de USB aansluiting op de Compute Stick USB 2.0
Ik wil gewoon proberen te voorkomen dat de stick de beperkende factor is, daarom een USB 3 stick.

Als ik een bestand van ongeveer 100 MB kopieer van de USB stick naar de interne opslag dan gaat dat met een kleine 25 MB/s. We halen de 40/48 MB/s niet (Max voor USB 2.0) maar wel een redelijk stabiele lijn.

Ik zal later nog een andere stick proberen, misschien dat de kwaliteit van deze toch nog te wensen over laat.

Ethernet kopiëren (Ook met behulp van de Logilink 3 port USB 2.0 + 10/100MB Ethernet HUB)

Bij deze eerste test heb ik een een bestand van ongeveer 80 MB geupload naar een netwerk share (Synology NAS 412 op 1 Gbit netwerk en aansluitingen) Dat ging met een redelijke snelheid. Eigenlijk wordt de volledige bandbreedte van de 10/100MB ethernet poort gebruikt.

Ik heb helaas geen mogelijkheid op een 1Gb aansluiting te regelen, theoretisch zou de snelheid nog wel omhoog kunnen met een USB 3.0 adapter met 1 Gb Ethernet die de hele USB bus vol trekt.

Dezelfde test over WI-FI laat een wat treuriger beeld zien.
Ik heb hetzelfde bestand gepakt en ook weer geupload:

De dipjes in snelheid zag ik vaak ook terug in de eerder aangegeven WLAN sterkte indicator van windows.
Omdat in de comments staat dat dit misschien door de TV veroorzaakt werd.
Ik heb hem zojuist achter een monitor gehangen en eigenlijk is het probleem nog steeds aanwezig.

Zoals ik al eerder aangaf, kan dit een lokaal probleem zijn. Ik zal de stick ook nog op een andere locatie testen in een wat rustiger draadloze omgeving. Maar goed, ook dit is de praktijk.

01-06-2015 Extra WI-FI test.

Omdat er in de comments geopperd werd dat het slecht WI-FI signaal zou kunnen komen door de TV waar hij achter hing en omdat ik zelf al aangaf dat wij hier een redelijk druk WI-FI netwerk op het werk hebben toch nog een extra test op een andere locatie ingelast.

Zie hier de nieuwe setup:

De windows stick zit op de HDMI in van de XBOX one aangesloten en gebruikt ook de USB van de ONE om zichzelf van stroom te voorzien. Op enkele centimeters afstand staat de Experiabox van de KPN.
Er ligt een 100/100 Glasvezel lijn.

Hier zie je dus het maximale wat er uit WI-FI verbinding kunt halen:

Ik heb nog een tweede test uitgevoerd op een andere server en de uitkomst daarvan was vrijwel hetzelfde.

- NETFLIX
Via de webbrowser over plan gaat het redelijk goed. het enige wat me eigenlijk opviel was dat de kwaliteit van de stream niet heel hoog was.

Zodra ik het via de windows app heb geprobeerd ga ik hier wat dieper op in!

Benchmarks/tests
Komen nog
-Games/GPU
- PLEX Client (Aankomend weekend, ik had wat problemen met mijn PLEX server toen ik het wilde testen.)
- KODI (Aankomend weekend)
- XBOX ONE game streaming (Zodra deze gereleased wordt)
- STEAM Streaming (op verzoek)

-UNDER CONSTRUCTION-

Heb jij ook een Intel Compute Stick (Windows 8.1 with Bing)?

Yes ben wel benieuw naar plex en of dat er transcoding plaats vind omdat wifi crap is?
Mogelijkheid om gigabit usb to lan adapter te testen?

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 26 mei 2015 16:48]

Nee helaas ben ik niet in staat om Gb lan te testen.
En wat johnkeates al aangeeft er zijn geen USB 2.0 -> Gb lan adapters
Ik heb op m'n laptop ook een USB LAN adapter aangesloten. Ik haal hiermee geen gigabit snelheden, omdat ik een USB 2.0 poort heb, maar ik haal wel de volle 140 Mbps van m'n internetabonnement. Op de FastEthernet poort blijft de snelheid steken rond de 80 Mbps. Dus toch wel weer voordeel.
Een gigabit usb to lan adapter gaat natuurlijk geen zak uitmaken, het is USB2 en daarmee maximaal 100Mbit/s, of je moet een speciale adapter gebruiken die 1Gbit opzet en dan throttled op 400Mbit ofzo.
Aankomend weekend zal ik even proberen de rest van de testen uit te voeren.
Als er nog users met verzoeken zijn dan kijk ik of ik ze kan uitvoeren
Mooi begin van deze review! Ik zit zelf te kijken naar de aanschaf van een compute stick als mediaspeler en voor Steam game streaming.

Zou je kunnen kijken of gamestreaming een succes is met de Compute Stick? De form factor is natuurlijk ideaal maar ik weet niet of 'ie streaming op full HD met een acceptabele framerate (30-60fps) aan kan. Thnx! :)
Ik heb wel een Steam scouts met games, ik moet er even in verdiepen!
Minpunt:
Traag-isch.
In je tekstuele review:
Over het algemeen moet ik zeggen dat internet pagina vlot laden.
Die snap ik dus niet.
Even de volledige review afwachten :>
Waarschijnlijk stoort de TV het WiFi signaal van het apparaatje.
Ik heb hem zojuist achter een monitor gehangen en helaas het zelfde resultaat.
Ik kan nog wel even een ander access point proberen later.
Wat ook interessant kan zijn is gebruik maken van een miracast adapter en een Windows phone waar alles opstaat. Dan kan je draadloos je scherm delen en iedereen heeft toch een smartphone nodig.

Dit gaat vooral handig zijn met Windows 10 en de continuüm functionaliteit., je smartphone scherm veranderd dan in een tlaptop layout als je het verbind met een extern scherm, en met de nieuwe Windows phone s die ze dan gaan aankondigen kan je zelfs bellen of sms'en terwijl je een powerpoint of iets anders toont op je extern scherm
Ik hou deze ontwikkeling inderdaad in de gaten sinds ik hem bij de presentatie van MS heb gezien!
Misschien een beetje aparte vraag maar kan je op deze stick ook linux draaien?
Ik snap dat er een linux stick is maar die heeft maar 1gb ram, ik wil toch wel graag een linux stick met 2gb ram :)
Ja! Als het goed is wel.
Lees bij lilliputting de methode:

Hetbis in principe een bootable SDcard maken en de OS optie aanpassen in het BIOS
Hey @nexhil, ga je deze review nog aanvullen? :) Ik ben zeer benieuwd naar de PLEX en Steam streaming mogelijkheden.
Hey, Ja sorry privé en zakelijk is het super druk. Over 2 weken vakantie en dan heb ik weer tijd voor testjes ;)
Ok mooi! :-)
Ben je geïnteresseerd in de de Stick als server of als client/ontvanger?
Client, de server draait op mijn NAS, maar wil vooral een apparaat dat meer standalone kan qua multimedia. De chromecast is daarvoor te dom.
Ik heb van medetweaker een vergelijkbare stick van concurrent Meego Pad overgenomen, de T01. Is qua specificaties volgens mij identiek, maar drrait momenteel Windows 10. Ik ga er van uit dat de performance ongeveer gelijk is.

Het schakelen tussen verkennerschermen, scrollen op internetpagina's, 1080p films kijken (+/- 1.5GB) op Kodi (zowel van USB stick als streamen vanaf de NAS) en PopcornTime gaat verbazingwekkend vlekkeloos.

Ik heb hem op de HDMI-in van mijn A/V receiver aangesloten en een dongeltje er aan hangen voor de usb-recievers van keyboard / muis en een 64GB stick voor extra opslag. Ben nu aan het bedenken hoe ik hem het best kan remote desktoppen via iPad en / of laptop, zodat ik hem bijvoorbeeld van afstand torrents kan laten downloaden zonder de tv te hoeven aan te hebben en hoe ik hem het makkelijkst muziek kan alten afspelen met Spotify rechtstreeks op de versterker.
Heeft deze genoeg kracht om HD 1080p van bijvoorbeld 8gb of 16gb groot af te spelen?
Tof! Deze wil ik ook graag nog reviewen. :3