Specificaties 17,3" (1920x1080 IPS), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Z70-80 80FG003ENX Review

R4gnax 25 mei 2015, laatste update op 4 juni 2016, 1.113 views

Lenovo Z70-80 80FG003ENX

Absoluut af te raden. Scherm heeft een slechte klembevestiging; openstaande onderrand laat vuil binnen. Afwerking van de D-SUB, USB en RJ-46 poorten is slecht; in het geval van de laatste onbruikbaar. Wegvallende WiFi; ondermaatse accucapaciteit; Lenovo update en configuratie software werkt slecht of niet; stapels bloatware (nog steeds Superfish!); etc.

Pluspunten

• Fraai mat scherm

Minpunten

• Goedkoop ingeklemd scherm; omlijsting die open staat
  • Ethernet poort onbruikbaar
  • Slechte WiFi
  • Superfish
  • Lenovo update & configuratie software werkt niet
  • Ondermaatse accu

Exemplaar van deze laptop laatst voor een familielid ingericht.

Bij eerste openmaken van de doos bleek het scherm ontzet te zijn en aan de onderzijde zo'n 5 tot 7 millimeter open staan. Verder zaten er overal resten hardgeworden lijmkorrels (tot kruimels in de groeven van het toetsenbord toe).

Uiteraard meteen mee terug naar de winkel gegaan. Toppie afgehandeld aldaar; meteen terug ingenomen, want zoiets moet natuurlijk nooit kunnen gebeuren. Dag later het nieuwe exemplaar afhalen en toch voor de zekerheid in de winkel kijken: exact hetzelfde probleem.

Toen een aantal dozen open laten maken en allemaal hebben ze dit probleem in meer of mindere mate. Uiteindelijk heeft het familielid in kwestie genoegen genomen met het exemplaar dat er het 'minst slecht' uitzag (Natuurlijk nooit moeten doen, maar ja...) en daar begon de ellende.

Hardware

De laptop zelf maakt dus by design gebruik van een zeer slechte ophanging voor het scherm, maar daar houdt het niet op:
  • Een aantal van de USB poorten klemmen zeer vast en het voelt alsof de behuizing zelf subtiel bol gaat staan wanneer er iets ingeplugd wordt, wat aangeeft dat de plastic mold van de behuizing te strak/ver om de poort heen ligt.
  • De D-SUB 15-pins aansluiting voor een externe monitor is niet fraai afgewerkt (gietnaden aan het plastic) en schroefgaatjes voor het vast bevestigen van de stekker ontbreken. Normaal niet zo'n probleem als de aansluiting op de rug zou zitten, maar hier zit 'ie op de zijkant. Een D-SUB stekker is vrij zwaar en zal dus met het volle gewicht aan de aansluiting zelf hangen wanneer de laptop op een hellende steun gezet is en waarschijnlijk met regelmaat zichzelf loswerken. Mogelijk dus niet geschikt voor presentatie doeleinden op een secundair scherm.
  • De afwerking van de RJ-46 ethernet aansluiting is een absolute ramp die de poort praktisch onbruikbaar maakt. En dan wel in de letterlijke zin; je kunt die poort maar beter met rust laten, of de behuizing gaat er uiteindelijk op een goede dag aan geloven.
    Het model van de laptop is extra dun en er is niet voldoende ruimte in de dikte om een normale klem/klik socket voor RJ-46 aan boord te hebben. Een speciaal plastic lipje moet naar beneden geduwd worden en de kabelvoet moet in de gevormde sponning gestoken worden. Er zit echter zoveel veerkracht op dat lipje dat het werk is voor twee handen om de kabelvoet er in te krijgen en zelfs dan moet je nog flink wringen, want het past eigenlijk net niet. De kabel loskoppelen is helemaal een ramp: dit lukt niet zonder dit lipje verder open te forceren en de behuizing deels te ontzetten anders heb je (i.v.m. het weerhaakje aan de kabelvoet) niet voldoende ruimte om de kabel er weer uit te krijgen.
De WiFi adapter is heel, heel slecht. WiFi springt tussen 5-bars volle sterkte bij een idle verbinding naar 1-bar lage sterkte zodra er voor langere tijd aaneengesloten daadwerkelijk data uitgewisseld wordt (bijv. een youtube filmpje streamen of een groot bestand downloaden). Zelfs de laptop op nog geen kwart meter van de router brengen en zowel router als laptop configureren om onder 802.11b te werken geeft hierin geen verbetering.

De accu is ondermaats. Zelfs op de power saving modus met gereduceerd backlight is na 40min simpel webbrowsen (zonder HTML5 video, flash, etc.; echt enkel kale webpagina's) de accu de 50% al gepasseerd.

Software

De laptop werd standaard geleverd met Windows 8.1 x64, Lenovo-specifieke configuratie software en een flinke berg third-party bloatware. Daarnaast was ook de Superfish adware/malware nog steeds voorgeinstalleerd.

Onder deze bloatware bevond zich onder andere ook een programma wat voor Windows 8.0 een boot-to-desktop functionaliteit en alternatief start menu biedt, maar onder 8.1 compleet waardeloos is. Geeft mooi aan hoe actueel de zaken bij Lenovo zijn.

De voorgeinstalleerde Lenovo configuratie software werkt slecht of niet:
  • De 'PC Settings' applicatie, die overigens enkel als Modern/Metro App beschikbaar is, blijft continu hangen op het installeren van updates. Als je er dan eenmaal doorheen bent krijg je een modal overlay scherm te zien waar toestemming gevraagd wordt om jouw gegevens anoniem met Lenovo te delen. In dit scherm zijn alle mogelijke antwoordopties inactief, waardoor het onmogelijk is dit venstertje te sluiten. (De ESC knop sluit overigens de hele app.) Soms crasht de app op een compleet wit scherm, nog voor je in deze modal overlay vast komt te zitten.
  • De 'One-key optimizer' applicatie bevat een bende aan nutteloze en soms gevaarlijke performance verbeteringen die aan argeloze gebruikers als kritisch gepresenteerd worden. Hieronder valt standaard het verwijderen van de backup files van Windows update (waardoor je dus een update nooit meer terug kunt rollen) en het verwijderen van 'slechte' sleutels in het Windows register.
  • Lenovo's automatische updates worden op de achtergrond ongevraagd en zonder notificatie geinstalleerd.
    Het is hierbij nog steeds mogelijk om Windows af te sluiten, waarbij het update programma op de achtergrond blijft hangen en Windows aangeeft dat het op nog lopende programma's moet wachten voordat het af kan sluiten. Hierbij krijgt een gebruiker uiteraard gepresenteerd om 'toch af te sluiten', met alle gevolgen vandien. (Half voltooide updates, etc.)

Heb jij ook een Lenovo Z70-80 80FG003ENX?

Prima dat je een review schrijft, maar dit vooral een klacht, deze horen ook thuis op tweakers
maar nuanceren wordt op prijs gesteld ;)
Lenovo 's zijn niet de degelijkste maar een aantal minpunten zijn misschien ook toe te schrijven aan Windows ipv Lenovo. Superfish is inderdaad schandalig maar inmiddels makkelijk eraf te halen
Maar als je zo ontevreden bent zou ik hem gewoon terugbrengen...
maar nuanceren wordt op prijs gesteld ;)
Het is niet zo zeer een klacht als een vernietigende review. Ongelogen; ik heb letterlijk niets positiefs over deze laptop te melden ten opzichte van andere hardware in dezelfde prijsklasse. Dus dat doe ik dan ook niet.
Problemen met de hardware zijn sowieso niet aan het OS te wijten. En problemen met de door Lenovo zelf, specifiek voor deze hardware en deze OS versie, geschreven software, die liggen mijns inziens aan Lenovo en niet aan Microsoft. (Overigens heb ik de beerput eens opengetrokken en ben gaan rondspitten: die problemen spelen kennelijk al aan en af sinds de eerste modellen van Lenovo die met Windows 8 uitgeleverd werden.)
Superfish is inderdaad schandalig maar inmiddels makkelijk eraf te halen
Het punt bij Superfish is dat er beloofd was dat het niet meer mee geleverd zou worden. En dat maakt Lenovo dus niet waar: sommige van de voorgeinstalleerde drivers waren up-to-date met een uitleverdatum later dan het Superfish debakel, dus het betreft hier geen oude voorraad.
Maar als je zo ontevreden bent zou ik hem gewoon terugbrengen...
Het terugbrengen is helaas niet aan mij.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 25 mei 2015 20:58]

Beetje overdreven review. Ik heb deze laptop inmiddels ook. Prima laptop. Nu met Windows 10.
Met een aantal minpunten ben ik het wel eens. Ik ben er alleen lang niet zo kritisch over.

Hardware:
- Geen lijmkorrels in mijn exemplaar. Wel vind ik de plastic omlijsting van het scherm minder fraai.
- De WiFi adapter presteert op mijn wlan gewoon naar behoren. Vergelijkbaar met andere systemen.
- Accu: ik gebruik de accu nauwelijks. Als ik hem wel gebruik ondervind ik geen noemenswaardige problemen. De capaciteit is voor mijn gebruik prima. Overigens is een grotere leverbaar. Maar deze steekt aan de achterkant uit.

Bloatware:
- Superfish: inderdaad belachelijk, maar niet onoverkomelijk. Dus gewoon verwijderen.
- One-key optimizer: inderdaad onnodig. Uninstall en weg er mee.
Verder vind ik de hoeveelheid bloatware erg meevallen. En anders doe je toch een kale installatie van Windows?

De Windows 10 update ging vlot en naar behoren. De laptop lijkt er voor te zijn gemaakt.

Al met al een prima laptop. Als je kijkt naar prijs/kwaliteit vind ik deze prima te noemen.
Voor mij dan ook 4 van de 5 sterren.
Ik heb deze laptop ook. En ik vind het toch echt een fijn ding.

Wat me opviel destijds bij het openmaken was dat er inderdaad witte korrels te zien waren. Ik dacht dat het piepschuimkorreltjes waren. Maar goed, ik veegde ze eraf en daarmee klaar.

De UTP-kabel gaat er inderdaad lastig in en uit. Dat moet je beter even met 2 handen doen ja. Gelukkig verplaats ik niet heel veel met de laptop, maar ik heb het natuulijk in de loop der tijd wel meerdere keren los en vast gemaakt, en het lijkt steeds makkelijker te gaan.

Ik had destijds meteen de upgrade naar Windows 10 gedaan. Dat was nog op de harddisk die erin zat. Dat was mooi, want dan zat de Windows 10 key meteen in de BIOS. Daarna heb ik een clean install gedaan op een nieuwe SSD waarmee ik de harddisk verving en dat ging perfect. Ik snap de hele klaagzang over de software niet zo. Dit is er echt allemaal makkelijk af te krijgen. Maar beter gewoon altijd een clean install doen van je Windows. Ik heb 0,0 software van Lenovo draaien. De camera gebruik in toch nooit. Dus ook nergens last van. :) Alles draait top op Windows 10!

Geen enkel probleem met de wifi. Op vakantie kon ik hem overal gebruiken, in de hotelkamer, bij het zwembad, in het restaurant, aan de bar. Overal goede ontvangst.

De accu heb ik op mijn werkplek altijd eruit. Ik doe die er alleen in als ik mobiel ga. En dan moet je wel stroom bijprikken na een uur of 2 ja.

Een D-sub plug heb ik sinds de het jaar 2000 geloof ik al niet meer gebruikt. Zodra het digitaal kon heb ik met dvi en met hdmi gewerkt. Geen enkel probleem ook met de HDMI kabel waarmee ik altijd op mijn externe scherm werk.

Nou, ik vind het een mooie strakke platte laptop, met een schitterend mat beeldscherm. Lekker stil ook, ik hoor de fan bijna nooit aanslaan. En dan nog maakt ie niet veel lawaai.

Ik geef hem 4.5 van de 5 sterren.