LG G4 Leather Bruin Review

brammetje1994 25 mei 2015, laatste update op 25 mei 2015, 1.406 views

LG G4 Leather Bruin

Na het gebruiken van de LG G2 was ik verkocht, de G3 volgde snel en nu de G4. Het is een waardige opvolger met veel verbeteringen, maar neemt ook op een paar onderdelen een stap terug.

Pluspunten

• Geweldig 5,5 inch scherm
  • Snelle prestaties
  • Verwisselbare accu en SD-kaart
  • Geweldige camera zowel voor als achter

Minpunten

• Accuduur is niet veel verbeterd
  • Grotere bezels/chin dan de G3

Dit zal ik later nog aanvullen, voor suggesties, laat graag een reactie achter.

Scherm
Wat een verademing! De LG G3 had al een mooi scherm, maar ik ergerde me aan de helderheid verlaging in hitte en de daardoor slechte leesbaarheid buiten of in andere lichtte omgevingen. De LG G4 heeft een heel mooi helder scherm en ik heb nooit meer het idee niet te kunnen zien wat ik fotografeer of film.

De kleuren spatten er vanaf en de scherpte is natuurlijk geweldig.

Prestaties

Hardware
Natuurlijk is de geprezen SD kaart en de verwijderbare batterij een groot plus punt voor velen. De batterij maakt mij niet veel uit, maar de SD kaart vind ik toch wel heel fijn. Altijd zekerheid over je foto's en snel overdraagbaar naar een andere plek ideaal.

De telefoon voelt met het bruine leer erg fijn, de plastic rand om het toestel haalt wat af van de look, maar het zorgt wel voor een comfortabele grip. De "chin", waar het LG logo op staat is nog steeds hetzelfde, maar wat groter helaas. Dat had ik liever op het formaat van de LG G3 gezien, of eigenlijk zelfs kleiner. Daar komt wel bij dat de chin nu eindelijk hetzelfde patroon heeft als de rest van de voorkant, waar de LG G3 een opvallendere texture had gekozen.

De telefoon kan NIET, maar dan ook echt niet bediend worden op een tafel. De backcover help niet mee, met het stiksel door het midden, maar de subtiele curve in het scherm en dus ook de achterkant maakt het vrijwel onmogellijk. Druk erop en hij zal heen en weer stuiteren.

Camera
Geprezen, en terecht. Ik zal nog samples gaan uploaden, maar wauw de eerste foto's zijn geweldig. Normaal ga ik altijd opzoek naar HDR, andere instellingen om het wat beter te maken, maar ik gebruik de basic mode en alles komt er perfect uit. De LG G3 had al een geweldige camera, maar ik merk het verschil in manier waarop de sensor omgaat met licht enorm. Ook de selfiecamera is geweldig. Dat is nog een grotere vooruitgang. De 8MP camera maakt haarscherpe en beeldschone foto's.

Audio
De LG G3 kwam met een 1W speaker, speciaal door LG als een selling point benoemd. Nu las ik niet veel over de LG G4's speaker, dus was ik een beetje bang dat het kijken van filmpjes en dergelijke op de speaker wat minder zou gaan bevallen, maar in tegendeel. Het geluid is vele mate harder en ook wat voller in tonen. Minder blikkerig dus. Helaas zit de speaker nog steeds aan de achterkant, maar de 3.5mm zit wel aan de onderkant, gelukkig.

Accuduur
Ik kan niet heel veel zeggen nog over de batterij, maar de LG G4 slurpt hem op bij heftig gebruik. Ga gamen, applicaties installeren en video's kijken en je batterij dropt snel. Maar bij "gewoon gebruik" werd ik met bluetooth (moto360) en WiFi aan, scherm helderheid op 70% (auto) en zonder het sluiten van Apps na 2 uur screen on time de volgende dag wakker met 40% batterij. Ik zal dit later nog updaten met meer bevindingen.

Bugs:
Knockcode to unlock werkt niet altijd even lekker. 25/5/2015

Heb jij ook een LG G4 Leather Bruin?

Duidelijke review. Ik ben benieuwd naar het accuverbruik bij normaal gebruik maar dat komt later zoals je al schrijft.
Wat kun je me vertellen over de kleur van het scherm en dan bedoel ik het volgende. In veel review videos waarin de G4 vergeleken wordt met andere smartphones komt het scherm van de G4 groenig over. Nu zal je 'n in het dagelijkse gebruik niet naast andere toestellen houden dus zal het verschil als het goed is niet opvallen. Tenzij de groene zweem dusdanig aanwezig is dat je er niet omheen kunt. Hoe ervaar jij dit?
Ik ook erg. Ik gebruik hem nog al wisselvallig. Soms voor sporten (GPS tracking + muziek), andere dagen weer veel voor multimedia en andere dagen weer voor enkel e-mailen en whatsappen. Toen ik alles aan het installeren was, schrok ik van de accuduur. Deze ging in enkele uren van 40 naar 10%, maar inmiddels kan ik toch wel zeggen dat de accuduur een beter is dan de LG G3, hoeveel beter moet ik nog even zien.

Ik zie dat inderdaad niet. Ik zie dat kleuren toch wel echt mooier zijn en een bepaalde tint kan ik er niet uithalen.
Wil deze toestel heel graag, maar zit te twijfelen of deze toestel nog de bugs heeft van de G3.

Bij de g3 was er een vervelende bug dat als je je schermhelderheid op max zet dat die dan vervolgens zelf weer omlaag zet, je krijgt dan ook een waarschuwing dat de telefoon heet wordt.

Heb je dit al ervaart? Heeft de G4 dat namelijk ook?

Hoe zit met de software? Heb je nog wat stutter, framedrops, lagy meegemaakt?

Hoor het graag van je. Verder een goede review.
Als je hier dit leest, dan lijkt me framedrops en stuttering wel uitgesloten:
"Prestaties
Ik heb letterlijk nog geen enkele frame gedropt zien worden. Dat zal vast wel zijn gebeurd, maar dan was het blijkbaar niet opvallend genoeg of te consequent genoeg. Ik was huiverig vanwege de Snapdragon 808, ondanks dat het de juiste keuze leek, maar de LG G4 is een stuk smoother dan de LG G3."

Er was geen bug bij de G3, dat was bewust, om oververhitting te voorkomen. Bij de LG G4 heb ik daar niks van gezien/gehoord.
Ik zit nog op de G2. Besloot de G3 maar te skippen omdat die niet zo gek veel beter leek te doen, ten kostte van de batterijduur.

De G4 heeft nu definitief gekozen om te gaan concurreren met Samsung zo lijkt het en focused naar mijn mening toch teveel op de verkeerde dingen. Ik vind 't wel een mooi ding, maar een nog hogere res scherm ten kostte van accuduur enzo, daar heb ik gewoon wat moeite mee :) Een mooiere camera dan de G2 zou wel fijn zijn.

Maar ... je komt toch op een punt dat je weer wilt upgraden, maar eerlijk gezegd zie ik niet zo heel veel boeiends momenteel. Er is weinig verbetering, maar m'n G2 gaat makkelijk 3/4 dagen mee en dat kunnen deze beestjes geen van allen zo lijkt 't.

Hoe is jouw ervaring met de batterijduur t.o.v. de G2? Ik neem aan dat je op dat vlak hebt ingeleverd?
Dat is lastig te zeggen. Mijn G2 ging ook maar één dag mee. Gaat hij meerdere dagen mee, dan ben je geen power user en dan zul je niet veel hebben aan mijn resultaten. Ik haal ongeveer hetzelfde uit mijn G4 als mijn G2: Één dag. Wat ik zoal doe tijdens deze dag: Een paar uur whatsapp web, happening, moto 360, fototjes schieten, 1,5 uur muziek luisteren, 30 minuten bellen, al mijn eten loggen, reddit, youtube. Ik gebruik het echt voor alles.

Wat mij opvalt is dat de stand-by tijd echt geweldig is. De screen on time is waar de G4 een hardere klap krijgt. Als je 3/4 dagen met je G2 doet, zal je niet veel screen on time hebben. Voor mij is het scherm het aller belangrijkste en is dat een van de weinige dingen waar ik nog wel iets qua accuduur op wil inleveren.

De G2 blijft een solide telefoon. Naar mijn mening focussed LG juist erg goed, door de removable back-cover, SD kaart en accu.

Het zou zo maar kunnen dat jij met de G4 nog betere accutijden haalt omdat je veel op stand-by staat, maar dat durf ik niet te garanderen.

[Reactie gewijzigd door brammetje1994 op 22 juli 2015 12:55]

Het klopt dat de G2 vooral scoort op de standby tijd inderdaad. Maar dankzij z'n kleinere en meer zuinige scherm was ook het gebruik behoorijk efficient. Ik vraag me ook af hoe je 't voor elkaar kreeg de G2 in 1 dag leeg te krijgen. Ik kan een heel weekend Lowlands zonder opladen doen, en dan zit ik veel te appen, bellen en even wat op te zoeken op 't digitale schema of surfen. Komt nog bij dat die de hele dag netwerk aan het zoeken is door de overload tijdens zo'n festival, wat ook flink zuipt.

Ik weet niet of ik de creme de la creme van powerusers ben, maar ik gebruik 'm de hele dag door. Alleen kijk ik er niet zo vaak videos op en speel ik ook vrijwel geen games.

In de G4 zit dezelfde accu als de G2, maar de scherm resolutie is met de helft vergroot en er zit minder zuinige hardware in. Dus het kan bijna niet anders dan dat de G4 minder lang meegaat.
De specs zijn ook vrij duidelijk:
Stand-by-tijd: G4: 375u , G2: 826u
Gesprekstijd: G4: 10u, G2: 21,3u

Nu zijn er tal van variabelen, afhankelijk van gebruik, en wellicht nieuwe trucjes om er efficienter meer om te gaan. Ik verwacht er sowieso wel wat op in te leveren op dat vlak, maar vroeg me af hoeveel in de praktijk. Maar zeggen dat de G2 en de G4 even lang meegaan maakt 't dan niet echt meer geloofwaardig.

Bedankt voor je reactie natuurlijk ;)

PS: Met de focus richting concurreren samsung doelde ik op een onnodig hoge res scherm, toeters en bellen ten kostte van batterijduur en prijs (325 vs 575 eu). Dus wat mij destijds wist over te halen de stap naar LG te maken is er nu minder. Maar die losse batterij vs Samsung is nog steeds een mooie USP inderdaad.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 juli 2015 13:14]

Ik vond juist de standby tijd van de G2 beduidend minder. Ik snap juist niet hoe jij 3/4 dagen eruit kan halen. Ik hou vaak aan het einde van de dag wel wat over. De G2 wat meer dan de G4 maar her verschil is niet super groot.

Ik ben blij met het verbeterde scherm. De G3 was inderdaad een beetje een misser maar dit scherm is gewoon "wauw". En aangezien ik daar uren per dag naar kijk, vind ik dat belangrijk.

Ik ben met name mijn Telefoon sinds de g2 gaan gebruiken met whatsapp web en mijn moto 360+bluetooth speaker. Dus mijn gebruikspatroon is nog erger geworden ook. Dat ik vergelijkbare batterijresultaten haal vind ik helemaal top.