Specificaties 120GB USB 3.0-stick (¤0,705 per GB) - Bekijk alle specificaties

Mushkin Ventura Ultra 120GB Zwart Review

tbro 24 mei 2015, laatste update op 25 mei 2015, 750 views

Mushkin Ventura Ultra 120GB Zwart

Goede USB-stick voor de prijs, met zeer goede prestaties.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Degelijk materiaal

Minpunten

• Redelijk groot

• Renesas/Nec uPD720200 USB 3.0 Controller, Windows 8.1 (HP Elitebook 8560w)
  • Intel Mobile HM77 Express Chipset USB 3.0, Windows 8.1 (Microsoft Surface Pro)
  • Mede8er MED400X2S USB 2.0, FW3.04
  • WD TV HD Media Player (LaCie firmware)
Alhoewel er vandaag de dag veel geheugensticks met USB 3.0 aansluiting verkrijgbaar zijn, behalen lang niet al deze sticks snelheden die ook USB 3.0 waardig zijn. Snelle USB-sticks zijn echter bijna vereiste als grote bestanden, zoals films of games, binnen afzienbare tijd gekopieerd moeten worden. Voor dit doel heb ik al een tijdje een Sandisk Extreme 64GB in gebruik. De laatste tijd merk ik echter steeds vaker dat deze 64GB USB-stick te weinig ruimte heeft, waardoor ik opzoek ben gegaan naar een 120GB stick. Aangezien de Sandisk Extreme goede prestaties heeft, en ik eraan gewend ben geraakt dat ik films via het netwerk kopieer met meer dan 100MB/s, moet de vervanger ook over goede prestaties beschikken.

In eerste instantie viel mijn oog op de Sandisk Extreme Pro USB 3.0 128GB. Deze kwam in een recent onderzoek van Hardware.info als beste uit de test. Na gekeken te hebben in de pricewatch viel mijn oog echter op de Muskin Ventura Ultra 120gb, die echter niet in de test van hardware.info mee was genomen. Ten tijde van deze review was de Mushkin bijna ¤20 goedkoper (¤85). In deze review wordt deze stick verder besproken, getest, en vergeleken met mijn ‘oude’ Sandisk Extreme 64GB.

Specificaties en uiterlijk
De Ventura Ultra maakt gebruik van een Sandforce SF-2281 Controller, die ook in bijvoorbeeld de OCZ Vertex3 SSD te vinden is. Dit zou in combinatie met het MLC NAND geheugen moeten zorgen voor zeer snelle overdrachtssnelheden, en een groot aantal IOPS. De opgegeven lees- en schrijfsnelheden zijn voor een USB-stick in ieder geval indrukwekkend te noemen:
  • Lezen: Tot 445MB/s
  • Schrijven: Tot 440MB/s
De stick zelf voelt ook zeer degelijk aan, door de aluminium behuizing. Echter wordt er wel gebruik gemaakt van een rubberen dopje ipv. een kliksysteem, wat sommigen een nadeel vinden. Ikzelf heb echter een slechte ervaring met het kliksysteem van mijn vorige USB-stick, de Sandisk Extreme, wat binnen afzienbare tijd niet goed meer werkte, waardoor ik voorkeur geef aan een ouderwets dopje. Een nadeel van de Ventura Ultra stick is wel dat hij relatief groot is (zie ook de foto), waardoor het waarschijnlijk niet gaat lukken de stick achterin een PC naast een andere kabel in te pluggen. Lees/schrijf activiteit van de stick wordt weergeven door een groene led links op de bovenkant van de stick.

Benchmarks
Om te bepalen hoe snel de stick daadwerkelijk is, zijn testen uitgevoerd met Atto Disk Benchmark en AS SSD Benchmark. Hiervoor is er gebruik gemaakt van een Microsoft Surface Pro, gezien deze native USB 3.0 in de Chipset (HM77) heeft. Ook is er een vergelijking gemaakt met mijn oude stick, de Sandisk Extreme USB 3.0 64GB. Beide sticks zijn van tevoren NTFS geformatteerd, en de beleidsregels zijn in Apparaatbeheer aangepast naar maximale prestaties.

De benchmarks laten zien dat de Mushkin over het algemeen goed presteert. Zeker in de Atto Disk Benchmark resultaten komt de stick aan de opgegeven leessnelheid. De schrijfsnelheid blijft echter achter, alhoewel deze natuurlijk nog steeds zeer hoog is voor een USB-stick. Vergeleken met de Sandisk ligt echter de sequentiële schrijfsnelheid (AS SSD) wel een stuk lager, waardoor het kopiëren van één groot bestand toch sneller zal zijn naar de Sandisk toe. Op de meeste andere statistieken scoort de Muskin echter beter, en ook beschikt deze over een aanzienlijk hoger aantal IOPS, waardoor deze stick interessant is wanneer een hele rij kleine bestanden gekopieerd moet worden, of je een portable OS op de stick wil gebruiken.

Gebruik en compatibiliteit
Omdat Benchmarks niet het hele verhaal vertellen, is ook een test uitgevoerd met het kopiëren van één grote film, omdat ik de stick hier ook voornamelijk voor zal gebruiken. Omdat beide sticks de snelheid van de normale HDD van mijn PC en server overstijgen, heb ik een grote film (ongeveer 22GB) op de interne SSD van de Microsoft Surface Pro gezet, en gekeken hoe snel dit nou daadwerkelijk gekopieerd werd naar de stick. Hierbij bleef de kopieersnelheid van de Muskin aanvankelijk stabiel rond de 120 MB/s, en zakte later naar de 100 MB/s. De Extreme toonde hogere snelheden, waarbij hij uiteindelijk stabiel rond de 185 MB/s bleef hangen. Deze resultaten komen ook ruwweg overeen met de AS SSD sequentiële schrijfsnelheid. Voor mij persoonlijk is de schrijfsnelheid van de Muskin genoeg, sinds ik voornamelijk bestanden via een Gigabit netwerk kopieer, waarbij de stick nauwelijks een bottleneck vormt.

In gebruik wordt de USB-stick redelijk warm. Bij alle tests bleef hij echter (op gevoel) rond de 45-50 graden Celsius hangen, wat ik niet als storend ervaren heb. Op het gebied van compatibiliteit ben ik nog geen problemen tegengekomen. Op de geteste USB 3.0 chipsets (Intel en NEC/Renesas) presteerde de stick goed, alhoewel benchmarkresultaten aanzienlijk hoger lagen op de Intel. Dit heeft echter te maken met een beperking als gevolg van het PCI-Express x1 interface van de NEC/Renesas chipset. Ook op de Mede8er mediaplayer (USB 2.0) en de WD TV HD media player (custom firmware) werkt de stick probleemloos.

Al met al lijkt de Muskin Ventura Ultra 120GB een prima USB-stick. Alhoewel sequentiële schrijfsnelheden achterblijven bij de Sandisk Extreme 64GB, zet de Mushkin in bijna alle andere tests betere resultaten neer. Daarbij komt dat de stick een prima snelheid heeft voor het door mij beoogde gebruik.

Heb jij ook een Mushkin Ventura Ultra 120GB Zwart?

Mooie review. Thanks.
Vraag me alleen af of de nieuwe pricewatch: Sandisk Extreme PRO USB 3.1 128GB Zwart deze nu ingehaald heeft of niet.

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 24 maart 2017 20:32]

Aangezien de oude SanDisk Extreme (zonder PRO) al een betere schrijfsnelheid voor het kopieren van grote bestanden behaalde, neem ik aan dat de nieuwe SanDisk idd beter presteerd. De Muskin moet het voornamelijk hebben van het aantal IOPS, wat vooral handig is als je veel kleine bestanden kopieert, of een OS vanaf de USB-stick opstart. Ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot de nieuwe SanDisk...
Die IOPS zijn voor mij het belangrijkst. Want ik wil verschillende Linux Live ISO's van de stick booten.
Ik doe dit nu met Grub2 rechtstreeks vanuit mijn /home partitie. EDIT: /home op een SSD in mijn desktop.
Maar ik wil ook Blender (heeft geen installer nodig) vanaf een andere partitie op de USB stick starten. Ik moet nog controleren wat de grootte van de bestanden is waaruit Blender bestaat.

Ik ben een echte Sandisk fan (mijn 6 SSD's) en zeer tevreden. Ik controleer dus regelmatig of er echte goede reviews online verschijnen van de nieuwe Extreme Pro 3.1.Storage Review en Tweak Town bijvoorbeeld. Maar sinds januari is dat nog niet gebeurd.

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 27 maart 2017 16:43]