Specificaties 92mm diameter met 23,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-L9x65 Review

Foritain 25 mei 2015, laatste update op 26 mei 2017, 5.331 views

Noctua NH-L9x65

Ik ken inmiddels geen Noctua koeler welke je niet een rasechte Noctua zou kunnen noemen; de naam staat in mijn ervaring altijd garant voor kwaliteit. Ook de NH-L9x65 maakt indruk met uitstekende bouwkwaliteit, stilte op de lagere RPM gebieden, prima prestaties voor de afmetingen, top compatibiliteit en een prettige installatie.

Pluspunten

• De 'Noctua Experience' Rust en ontspannen van begin tot eind.
  • Prima koelprestaties voor de afmetingen (Core i5/i7 stil koel houden)
  • Uitzonderlijke bouwkwaliteit koelblok en ventilator
  • Leuke en handige extra's
  • Ontspannen installatie
  • Uitstekende compatibiliteit: Geen RAM of PCI-E overlap, bruikbaar op praktisch alle moederborden

Minpunten

• Stevig geprijsd zowel in absolute termen, als relatief gezien: De NH-L12 kost amper meer, maar geeft je wel een extra 120mm ventilator. Dus enkel interessant als je echt niet meer ruimte hebt.
  • Niet voor (noemenswaardig) overklokken.

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Productpagina Noctua L9x65

Na enkele reviews met flink LED geweld, strak wit gespoten behuizingen, uitgebreide software pakketten om mee te knutselen, en hippe hipster zonnenbrillen heb ik vandaag een review om weer tot rust te komen. Zet je Bacardi Breezer maar even aan de kant, vul je glaasje whisky bij, pak je pijp en leun achterover in je oude mannen stoel terwijl je deze review in drukwerk uitvoering voor je open slaat: We gaan Noctua’en.

Nu heb ik al meerdere Noctua producten op tafel gehad, en als er één ding is waar het Weense merk sterk in is is het scheppen van verwachtingen en daar tot in het fijnste detail aan voldoen. Dat de prijs meestal stevig is is gezien de kwaliteit geen moment lastig te begrijpen. Tevens is de prijs altijd eenvoudig te relativeren: wij oudere mannen (jawel, ik ben ook de 30 gepasseerd en mag dit met enkele grijze haren ook echt stellen) kijken niet op die paar euro en voor de meerprijs boven betaalbare oplossingen kan je geen goed glas vullen.

De Noctua L9x65 is verkrijgbaar voor grofweg de prijs van een redelijke fles (voor alledaags) van een jaartje of 15, oftewel ca 42 a 50 euro.

De productvideo, features, en specificaties van de Noctua NH-L9x65 Productpagina.

Hier valt natuurlijk weinig aan toe te voegen. Wel wil ik even wijzen op de compatibility pagina van Noctua, waarop de meeste moederborden vermeld staan en of ze compatible zijn met deze koeler. Hoewel praktisch alle combinaties mogelijk zijn zijn er wel een paar uitzonderingen, let daar dus even op als je een meer exotisch moederbord hebt.

De verpakking is een belangrijk onderdeel van elke ervaring. Of het nu gaat om je eerste sigarendoos (welke bij lange na niet zo veel charme zou hebben als hij niet erg leek op de sigarendoosjes van je (groot)ouders), of de eerste keer dat je (uiteraard nadat je de 60 bent gepasseerd) plaats neemt op de lederen stoelen van je eerste Mercedes. De combinatie van crème en een warme notenhouten kleur van de Noctua verpakking maakt het geheel een stijlvolle verschijning, waarbij enkel het (eigenlijk veel en veel te hippe) blauwe blokje de indicatie geeft dat we met een product uit de 21e eeuw te maken hebben.

De rust zet verder door bij de binnenzijde waarbij de verschillende elementen van de montage duidelijk en met voldoende tussenruimte worden getoond. Het is eenvoudiger te begrijpen dan die doosjes waarbij je medicatie per dag en dagdeel is voorgesorteerd door je (klein)kinderen of thuiszorg, dat doet onze vermoeide hersenen goed.

Het verder openen van de verpakking riekt naar oer-Hollandse degelijkheid, met dikke en stevige materialen ‘zoals het vroeger was’. Zoals jullie weten: toen was alles beter.

De Noctua L9x65 mag dan een veel te complete naam hebben voor ons oudjes om te onthouden, de uitvoering is zoals wij gewend zijn uitstekend. Geen scherpe randen om je per abuis aan te snijden, maar gewoon op en top kwaliteit. Zeg maar zoals Philips was, in de tijd dat mijn eigen Opa daar nog werkte. *voeg hier een anekdote van ca. 30 minuten in*

De onderzijde toont de vier koperen “heatpipes”, zoals de jeugd van tegenwoordig dat noemt, welke van een laag nikkel zijn voorzien. Wederom, kwaliteit om van te genieten terwijl je een slokje neemt.

Het koelblok zelf oogt als een geweldig stukje kunst, waar stevige dikke lagen aluminium een foutloos geheel vormen. Het gebrek aan scherpe randen is enkel een nadeel als je op dat moment besluit de snor een klein beetje onderhoud te willen geven, daarvoor zal je echt op zoek moeten naar een budget koeler.

De dunne 92mm ventilator is ook in typische Noctua stijl uitstekend uitgevoerd, het kleurenschema zal de jonge YouTube generatie niet aanspreken, maar het combineert uitstekend bij een gemiddeld antiek dressoir. Geluidsdemping is aanwezig in de hoeken voor wanneer je gehoor nog wel volledig functioneert.

Voordat e-mail hip en modern werd schreven mensen brieven (ja zou het bijna vergeten hè!). Een handgeschreven brief van de Directeur van het bedrijf zit er helaas niet bij, maar een brief op print is wel bij de L9x65 aanwezig. Daarnaast zien we de verschillende montagematerialen opgesplitst tussen Intel en AMD, waarbij het fijn is dat de letters voldoende groot zijn dat een leesbril niet noodzakelijk is.

Hah, nu dachten jullie vast dat ik een oubollig moederbordje zou gebruiken? En dat ik straks nog ging beginnen over de jeugd van tegenwoordig. Vergis je niet! Achter elke snor, leesbril, of grijze haardos kan een ware gamer schuilen. Ook wij ‘oudjes’ kunnen wel degelijk “cool” zijn en op zijn tijd een echt gamer-moederbord gebruiken. Wacht, is “cool” nog een actueel woord?

Maar goed, deze ‘vette’ (zeg maar als ik het fout doe YouTubers) MSI Z97I Gaming AC dus als fotomodel voor deze review. Backplate er achter, dopjes over de schroeven, brackets op schroeven, en we zijn er bijna.

Na een kort dutje het koelblok plaatsen, en met de twee schroeven die reeds aan het blok vast zetten gelijkmatig het blok aanschroeven. Daarna plaats je de ventilator weer terug met de clips welke goed gevormd zijn en dus vanzelf blijven zitten in de ventilator.

Net als de originele L9 heeft de L9x65 een uitstekende compatibiliteit: Geen overhang over het eerste PCI-E slot, en geen beperking voor hogere types RAM, in dit geval een passend setje Corsair Vengeance Pro bij het MSI Moederbord om de illusie in stand te houden dat ook wij een beetje hip en modern zijn.

Ik test normaliter met een Intel Core i7-4770k chip zowel op 3.9GHz op 1.14V, en 4.2GHz @ 1.20V terwijl ik op mijn klassieke luie stoel achterover een dutje doe. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, boost een Intel Core i7-4770k zich normaliter tot 3.9GHz. Hoewel de meeste moederborden dan slechts één core tot 3.9GHz tillen zet ik ze wel alle vier op 3.9. Hoewel ik de term 'stock' aanhoud, is het dus eigenlijk ietsje hoger geklokt.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0, dit maakt de build eenvoudig toegankelijk voor mensen met een versleten rug.
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt. Oude mensen hebben vaak doosjes met allerlei rommel, maar daar blijf ik vandaag van af.
- Ik gebruik normaliter de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Kukident Kleefpasta voor kunstgebitten.
- Voor load test op de i7 gebruik ik een “App” genaamd Prime95 met de setting In-place large FFTs of zoiets hips. In de regel schijnt deze belasting flink zwaarder te zijn dan gamen, voor de 5e keer je bankrekening bekijken, of nogmaals een kijken of het weer morgen al beter gaat worden.
- Ik noteer de temperatuur pas nadat deze minimaal 15 minuten stabiel blijft, of langer mocht ik weer in slaap zijn gesukkeld.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

De aanduiding (DF) staat voor "Dual-Fan"

Nu lijken grafiekjes als dat misschien niet zo positief voor het product in kwestie, maar je moet onthouden dat dit een minimaal klein koelertje is op een stevige processor in een lijst van stuk voor stuk forsere koelers, en dat de snelheid en belasting al hoger ligt dan normaal zal zijn op een dergelijke CPU. Sterker nog, de NH-L9x65 is de kleinste en lichtste koeler in deze grafiek. De L9x65 is volgens Noctua gemaakt voor 84W TDP processoren, en laat dat nou precies het TDP van de i7-4770k zijn. Als gevolg is er praktisch geen ruimte om te overklokken mocht je zoiets hips en moderns willen doen. Op een testbench zal het nog wel gaan, maar in een behuizing zal de temperatuur nog wat verder op lopen, zeker als de schoonmaakster niet in de buurt van de pc mag komen omdat ze de neiging heeft alles zwaar in de allesreiniger te zetten. Toch is het een keurige prestatie, want de belasting die Prime95 op de processor zit is vele malen zwaarder dan bijvoorbeeld een game zal veroorzaken. Voor praktische doeleinden is de combinatie van de NH-L9x65 met een i5 of een i7, weliswaar zonder overklok, best een optie.

Nu zit ik met het dilemma dat ik sinds de overstap naar de i7 als testplatform eigenlijk geen echte concurrenten van de L9x65 in deze grafiek heb staan, enkel de NH-U9S en NH-D9L komen een beetje in de buurt met hun redelijk beperkte hoogtes, echter koop je een 65mm hoge koeler in de regel omdat je simpelweg geen 110 of 125mm hoogte hebt. Dus heb ik mijn Intel Pentium G3258 weer even uit het dressoir gehaald om de L9x65 naast de grotere broer, de Noctua NH-L12, te zetten, en de SilverStone Argon AR06 die wat afmetingen betreft wel op de L9x65 lijkt, maar met wit en knal-blauw uiteraard een jonger publiek aan spreekt. (Gezien ik die twee koelers niet meer in huis heb kan ik ze helaas niet hertesten op de i7)

Idle prestaties wederom primair om te checken of de installatie wel correct lijkt. Geen uitschieters in elk geval

Een redelijke achterstand op de complete NH-L12, welke natuurlijk wel een stuk groter is maar niet noemenswaardig duurder is op de Nederlandse markt. De NH-L12 met enkel de onderste ventilator is echter vrijwel even hoog (66mm vs 65mm) en de grotere afmetingen van het koelblok lijken dan voldoende om toch voor een nipte overwinning te zorgen. De NH-L12 is echter wel minder breed inzetbaar vanwege dit flink grotere (bredere) koelblok, wat in sommige behuizingen een rol kan spelen. De geringe prestatieverschillen zorgen er voor dat de L9x65 als gevolg een veiligere keuze is als je twijfelt of de L12 gaat passen; een L9x65 past tenslotte altijd mits hij maar 65mm de hoogte in mag. Het lijkt aannemelijk dat het bieden van deze veiligere, compactere keuze de reden is dat de L9x65 op de markt is gebracht.

De vergelijking met de SilverStone AR06 is verder ook interessant. Nipt betere koeling, maar de NH-L9x65 is dan ook 7mm hoger, wat in sommige HTPC behuizingen wel degelijk een puntje kan zijn. Wel biedt de L9x65 een flink betere kwaliteit lager in de ventilator en krijg je wat meer extra’s wat de paar euro meerprijs m.i. niet meer dan redelijk maakt. Zeker wij oudjes verwachten natuurlijk dat dit product 10 jaar mee gaat, en zelfs dan zullen wij het gevoel hebben dat hij slechts een jaar oud was. Daarnaast profiteert de Noctua op de Nederlandse markt in elk geval van een betere beschikbaarheid (maar dat kan van week tot week wisselen.) wat inhoudt dat je tijdens het dagelijkse ommetje eenvoudger bij je bekende buurt-shop het product kan gaan halen. Webshops en internetbankieren zijn natuurlijk uit den boze en onveilig.

In absolute termen kan je dus een i5 of i7 zonder overklok koelen, of een lichtere processor als de Pentium G3258 overklokken. Net als de koeling is ook de geluidsproductie in Noctua-stijl uitstekend. Voor oude oren onhoorbaar op lage toeren, onhoorbaar op middelhoge toeren, en onhoorbaar op volle toeren. Voor wat jongere oren, of mensen met een correct afgesteld gehoorapparaat onhoorbaar (<30dB(A)) op lage toeren, praktisch stil op middelhogere toeren ( tot ca 2000 RPM, klinkt als veel, maar de ventilator blijft erg bescheiden), maar gezien het een kleiner fannetje is wel wat aanwezig op de maximale 2500 RPM in termen van volume, al is het geluidsprofiel van Noctua ventilatoren zonder uitzondering altijd bijzonder prettig. Bij sommige Noctua modellen vind ik de toevoeging van de low-noise-adapter niet zo nodig, maar bij echt stille huiskamer builds is het beperken van de maximum RPM tot 1800 best interessant, uitgaande van het feit dat je gehoor nog fris en scherp is. Op die manier kan de PWM setting van je moederbord het werk doen, en ben je tevens gegarandeerd van een praktisch onhoorbaar systeem op de zwaarste momenten. Zoals altijd: Keurig.

De ultieme Noctua Experience? Een goed glas en over geld lezen terwijl de koeler praktisch zichzelf installeert.

Noctua is en blijft een bijzondere ervaring. Nu klinkt het wellicht alsof ik nog een beetje aan het grappen ben over oude mensen, maar werken met deze producten schept daadwerkelijk een gevoel van rust in mijn hoofd. Zelfs op 30 jarige leeftijd (ok, 31..) is het een geval van een lekker glaasje erbij, ontspannen uitpakken, stress-vrij inbouwen, en genieten van het resultaat. Wederom betaal je een beetje voor die ervaring en die luxe, maar je ziet je investering ook wel degelijk aan de producten af: top kwaliteit ventilator-lagers, top bouwkwaliteit en afwerking van het koelblok, een collecte extra’s waar je U tegen zegt.

Op een strak budget snap ik dat het soms een uitdaging is om een luxere koeler te doen passen, maar sinds het actiever reviewen ben ik een top installatie meer komen te waarderen; dan maar een keertje minder naar de woensdag-middag Bingo. Dat wil niet zeggen dat we niet kritisch moeten blijven, je mag normaliter namelijk nog altijd een kleine 45 euro afrekenen voor deze koeler, of ca 50 euro inclusief bezorgen. Voor praktisch hetzelfde bedrag koop je dan een NH-L12, welke in de low-profile opzet redelijk gelijk presteert en op 1mm na even hoog is, en je dan een extra 120mm NF-F12 fan erbij geeft om elders te plaatsen met een retail-waarde van 15-20 euro, een serieuze overweging wanneer je daar ruimte voor hebt. Ook de NH-D9L en NH-U9S zijn in de praktijk amper duurder, maar koelen wel beter. Wat betreft prijs-prestatieverhouding, zelfs binnen het high-end segment en binnen de stallen van Noctua zelf, valt er dus wel degelijk wat op de L9x65 aan te merken.

Dit brengt ons bij de toepassing van de NH-L9x65, en dat is simpelweg in behuizingen waar je geen grotere of bredere koelers kwijt kan, maar wel de prestaties wil maximaliseren binnen de ruimte die je wel hebt. Zelfs de NH-L12 is met zijn forse breedte lang niet altijd toe te passen, en met de ogenschijnlijke groei van de ITX en HTPC markt zal er vraag zijn naar processorkoelers welke eenvoudig zijn om toe te passen. Daarnaast heb ik zelf ook regelmatig de vraag ervaren naar wat veilige keuzes zijn wat compatibiliteit betreft, want in krappe behuizingen spelen soms meer factoren een rol dan enkel de hoogte, en deze informatie is soms lastig te achterhalen. De L9x65 lijkt daar een mooie positie in te nemen want met de geringe breedte hoef je normaliter enkel te controleren dat hij daadwerkelijk in de hoogte past.

Wat uiteindelijk over blijft is een uitstekend product voor de compacte HTPC markt, met de genoemde (en geroemde) installatie, een keurige koelprestatie, en de gebruikelijke prettige geluidsprestaties voor een stevige maar niet onredelijke prijs.

Zo, en dan nu tijd voor een potje bridge in absolute stilte.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Noctua NH-L9x65?

Zeer net revieuw.

Ik zoek nu ook een andere CPU cooler voor me HTPC. Ik heb een i5 760 stock draaien. Met de stock cooler en ik kijk een blu ray film wordt hij ~37 gr. En hoor ik de CPU cooler.

Zal met deze cooler de CPU temperatuur lager zijn en hoor ik hem ook niet meer? Ik zit er 4M vanaf.

Thanks
Ik heb vele van deze, en de minder hoge L9, gebruikt in HTPC setups. Tijdens dergelijke taken hoef je die dingen echt niet te horen. 37C is overigens praktisch niets, dus waarom je huidige koeler dan al gaat blazen? Het zou niet nodig zijn.

Maar als ik stille htpc's maak waar niet op een tientje wordt gekeken zijn dit zeer goede keuzes.
Ik had voorheen de Oppo103 en die is fanless. Ik heb de GrandiaDB09 als case genomen. En had er eerst 1 fan bij aan de zijkant. Die hoor je niet, maar de temp werd toen 43gr bij een film kijken. De stock cooler was overduidelijk hoorbaar. Dus 2 extra FANs erbij geplaatst met een fan controller. Nu is het dus 37gr, maar de CPU cooler hoor ik nog steeds.

Als hij met deze cooler stil is en ik kan er een FAN tussen uit halen dan is het die 45e meer dan waard.

Of raad je een andere aan?
Je stock koeler al langzamer laten draaien? CPU temp van 43 of 37 is totaal niet spannend, liefst je case/mobo temp niet hoger dan 40, maar ik at zal wel los lopen.

Uiteraard gaat deze veel beter koelen dan de stock ventilator, maar zonder airflow in je behuizing maak je het nooit makkelijker. Normaliter zou je echter mogen verwachten dat een GD09 met één case fan en een L9x65 voor HTPC taken echt onhoorbaar (en koel) zal moeten zijn.

Heeft de GD09 (en je mobo) overigens geen ruimte voor een grotere koeler, of bijv een U9S?
Ook al draait de stock cooler langzaam dan hoor ik hem nog....misschien is de fan niet meer goed oid. Bv. Als hij net opgestart is hoor ik hem nog zoemen. En in idle is de CPU en case 28/30gr. Dat is niks.

Case kan een cooler hebben met een max van 138mm hoog. Dus de U9S moet passen. Raad je deze aan boven de L9?

Ik heb een Scyte mugen liggen, maar die is helaas te hoog.

Cable management is de rechter helft van de kast top. Waar de CPU en BR-ROM zit. Naast de PSU heb ik de kabels zitten van de PSU. Overige kabels heb ik achter het MOBO. Rechts onderin va nde kast heb ik een FAN die lucht naar binnen blaast. FAN rechts naast de CPU zuigt hij de lucht eruit. Achterin de kast kunnen 2 x 80mm FANs, maar die heb ik niet. En links onderin nog een FAN die lucht naar binnen blaast.

Dus van de voorkant 2 FANs lucht erin. En 1 FAN achterin lucht eruit. Zal toch goed moeten zijn.

Er zit wel in het midden een VGA kaart die bijna de kast in tweeën deelt. Deze heeft 2 FANs. Niet hoorbaar.
Dan is je stock koeler 'op', althans zo klinkt het.

De U9S is wel degelijk krachtiger, en je kan hem kwijt dus waarom niet. L12 is nog een optie, maar daar moet je wel even goed opletten dat je niet in de knoei komt met de afmetingen de breedte in. U9S is een veiligere keus, en L9x65 is m.i. interessanter wanneer je de grotere modellen echt niet kwijt kan.
Top. Thx 4 the info. Ik ga de U9S morgen bestellen.

Net weer filmpie gekeken Coretemp geeft 33 en 37gr aan en toch hoor ik de fan. Ben hem nou zat.
Temps zijn echt het probleem niet. Ik zou enkel 100% zeker stellen dat het de fan is, en niet bijv. je voeding. CPU ventilator stil houden, en dan beoordelen of er geen andere boosdoener is.
Dat heb ik uiteraard al gedaan. Kon mooi een pleister van me zoontje op me vinger doen. Spongebob :+

CPU stil houden betekend dat je niks meer hoort.
Dan komt het helemaal goed (over)morgen volgens mij :D
de naam staat altijdgarant voor kwaliteit
Is dat je eigen ervaring of opgedaan elders? Ik had namelijk ook altijd die indruk maar heb nu zelf al ervaring met twee Noctua's waarvan bladen zijn afgebroken en heb dit onlangs ook elders gezien. Ze lijken een stuk fragieler dan bij concurenten.

(verder kudos voor de review en mooi klein bordje!)
Daar spreek ik enkel uit mijn eigen ervaring, en ik heb de meeste van hun producten (meerdere malen) gebruikt in de laatste jaren zonder klachten (Niet dat ik daarmee suggereer dat ik bij andere merken wel veel problemen mee maak). Nu ben ik niet met elk individueel product bekend, en is een samplesize van enkele tientallen natuurlijk niet erg wetenschappelijk, dus heb ik 'in mijn ervaring' toegevoegd aan de samenvatting.

Uit interesse, heb je contact opgenomen over die gebroken fan, en hebben ze bijv. een nieuwe opgestuurd? Van wat ik hoor is de service afhandeling top en een reden dat veel mensen Noctua trouw zijn.

(En dank :D)
Ja en Nee.

De winkel (niet Noctua zelf) deed het af als "valt niet onder garantie"..
De kennis van mensen bij de servicedesk bij de gemiddelde shop is helaas om te huilen. Knap dat ze kunnen stellen dat het niet onder de garantie valt, ze kunnen vast aantonen dat het een gebruikersfout is :D

Bij de koelers staat meen ik altijd dat bij problemen je direct Noctua kan porren, weet zo 1-2-3 niet of dat bij ventilatoren er ook bij staat, maar niet geschoten...?
Heerlijke review :)
Al heb ik wel een paar puntjes (op het product, niet de review :p)

1. Ik had hem kleiner verwacht. De intel stock koeler is namelijk een enorme slag kleiner, dan had ik wel iets betere prestaties verwacht voor dit formaat. Misschien leuk om een foto te plaatsen om te vergelijken?

2. De mtalen clips voor de fans.. Ik had liever een rubberen mounting gezien.
Dank :D

1) De hele positionering van de L9x65 is als alternatief voor de 'oude' L9 in situaties waar je wat meer ruimte in de hoogte hebt. De vorige 'step up', de L12, is juist weer een hele portie groter, oftewel dit is best een logische tussenoplossing. Mbt de prestaties, ik heb geen stock koeler meer over, maar volle bak stress op 4x 3.9GHz op de i7 zal een stock koeler op mijn chip wel in verlegenheid brengen. Gezien het verschil op de pentium (welke ook een copper core koeler heeft) is het wel een veilige aanname.

2) Ben altijd blij dat Noctua van die vast-houdende clips heeft, dus niet die clips die constant los springen. Ik vermoed dat rubber misschien een minder veilige keuze is op de lange termijn? Geen idee eigenlijk.
Zoals altijd een heerlijk te lezen review :) !! Bedankt daarvoor.
Ik heb wel een vraag aan u. Ik wil graag deze Noctua NH-L9x65 met een MSI Z97I Gaming AC. Maar ik weet alleen niet of het in de BitFenix Prodigy Blauw past http://tweakers.net/price...digy-blauw/specificaties/. Weet u of het allemaal gaat passen met een MSI gtx 970?

dank u wel alvast
Zonder HDD cage kan je tot 320mm GPU kwijt in een prodigy, dus dat moet volgens mij wel goedkomen? ;)

En graag gedaan, en dank voor de reactie :D
Dank u wel voor uw reactie :D
Heb jij soms psu reviews op JonnyGuru gelezen? }>
Ik heb in geen tijden een review van hen gelezen. Heb je een linkje welke je het over hebt? :D
Het gaat vooral om de schrijfstijl die mij aan hem doet denken als voorbeeld:
Als je tussen alle moeilijke termen door leest dan lijkt het er wel een beetje op :p
Ah, best vermakelijk inderdaad :D Zoals ik al zei een tijd niets gelezen daar, of ik ben het een beetje vergeten, of hij is inderdaad wat losser gaan schrijven. vind het zelf wel prettig.

Dit was voor mij meer een beetje afwisseling om het leuk te houden, want inhoudelijk kon ik bij elke nieuwe Noctua review tot nu toe bijna copy/paste doen van een vorige review. Op zich positief natuurlijk dat ze gewoon keer op keer keurige producten neerzetten.
Kukident kleefpasta? Gebruik je het zelf ook, als oudere jongere.
Ik onderhand wel met m'n 37e :)
Ik hoop het nog vele jaren niet daadwerkelijk nodig te hebben ;)
Prima review, goede foto's ook. Weinig op te merken eigenlijk, leest lekker weg! ;)
Zelfs ik, een 14 jarige "hipster" die met een muts op zijn hoofd bij 25 graden in het gras ligt, kan de kwaliteit van deze review en van noctua koelers waarderen. :)
Een muts met 25 graden? Does not compute = Hipster :D Ook fingerless gloves erbij?

Maar even serieus, leuke reactie :D
Prachtig geschreven review! Daarbij ook nog eens zeer uitgebreid.
Zoals Edwinsliedrecht meldt: Ondanks dat het veel informatie is leest 'ie lekker weg!