Specificaties 32GB 2.5" (ATA) @ 80/30MB/s - Bekijk alle specificaties

Transcend 32GB 2.5" Solid State Disk - MLC 32GB Review

Nats_DB 19 april 2009, laatste update op 25 april 2009, 4.587 views

Transcend 32GB 2.5" Solid State Disk - MLC 32GB

Pluspunten

• Mogelijkheid om 4 tot 5 jaar oude PC weer geschikt te maken voor de huidige eisen.

Minpunten

• SSD wordt door de PC niet direct herkend.

Mijn ervaring met de Transcend SSD:

Deze SSD heeft een 44 pins IDE interface en is dus geschikt voor (oudere) computers met dit type aansluiting:
- Getest met NEC iSelect M 3210 laptop (Mobile AMD AthlonTM XP-M processor 2500+ op 2132 Mhz (helaas fix 4 x 533 in de bios), 1,25 Gb intern geheugen, XP);
- Bestaande HDD 40 Gb Hitachi 80GN Travelstar 4200 rpm op Read/Write 23 MB/s via PATA (IDE);
- Prestaties met HHD, opstart tijd >> 1 minuut, openen Word, IE traag tot zeer traag verder is de ventilator veel aan en klinkt als een stofzuiger;
- Vervangen door Transcend SSD TS32GSSD25-M, 32 Gb 2.5”IDE Interface MLC~[ZU], Read up to 74MB/s, Write up to 45MB/s, deze is te herkennen aan een rode rand om het label.

De PC herkende de SSD niet, kwam zelfs niet in de BIOS. Was gekocht bij InternGeheugen .com (www.interngeheugen.com), in overleg met hun RMA aangemaakt:
- Testen door interngeheugen.com gaf geen fout, uiteindelijk op hun locatie met de PC getest;
- Zelfde foutmelding ook met een nieuwe SSD;
- De BIOS HD herkenning stond op AUTO;
- Door dit te veranderen in USER, en ook nog 32 bit I/O aan, transfer mode standaard, ultra DMA mode disabled werd de SSD herkend. Vervolgens weer op AUTO en de SSD werd herkend (met dank aan interngeheugen.com).

Een SSD vraagt minder energie en is stil, nu de PC een opknapbeurt krijgt een goed punt om de stofzuiger (ventilator) weg te krijgen zodat van deze stilte kan worden genoten. PC open gemaakt:
- Bleek geen koelpasta aangebracht, herstelt;
- Extra heatsink aangebracht;
- IDLE temperatuur van 42 naar 31 C, belast van 65 naar 53 C en de stofzuiger was grotendeels (75% van de tijd) weg.

Ervaring met deze SSD:
- XP opstarttijd nu 15 tot 20 seconden;
- Enkele XP en register tweaks (geadviseerd voor SSD verder het virtueel geheugen van XP ingesteld voor de SSD op nul voor een langere levensduur);
- Binnen 1 seconde opent Word, IE en zeer snelle verwisseling van internet pagina’s;
- ATTO geeft aan Read 81,9 MB/s en Write 47,3 MB/s, HD tune 69 MB/s;
- Geen stotteren of haperen.

Conclusie, de oude PC kan dankzij deze IDE SSD weer enige tijd mee voor huis, tuin en keuken gebruik.

Heb jij ook een Transcend 32GB 2.5" Solid State Disk - MLC 32GB?

Ik snap de problemen van de mensen niet. Ja, het is cryptisch opgeschreven. Ja, het zijn twee reviews in n (toch knap met deze lengte :) ). Ja, het is duidelijk, maar je moet het wel even goed lezen. Niet direct afhaken bij het eerste stukje als je het niet snapt, maar de hersenen de ruimte blijven geven om de informatie binnen te laten komen....... (het lijkt wel of ik voor de klas sta :P ).

De reviewer probeert aan te geven dat hij zijn laptop up-grade met een SSD (zodoende kortere opstarttijden). Daarbij signaleert hij ook nog wat onwenselijke zaken van zijn laptop als de fan die constant staat te blazen en geeft daar gelijk zijn oplossingen voor (koelpasta, heatpipe).

Tot slot worden van dit alles de nieuwe meetgevens gepresenteerd (tijden t.g.v. de SSD, tempjes t.g.v. het modden). Nu moet iedereen het toch wel snappen, dacht ik zo.

@review
Waarom heb je gekozen voor deze SSD, ik ben niet echt onder de indruk van de gemeten warden. Dit kun je ook bewerkstelligen met een een 7200 rpm schijf en dan heb je voor hetzelfde geld veel meer GB's. Ook wel weer iets meer warmte en iets meer geluid, maar dat vind ik een minor punt.
Daarnaast verschijnen er de laatste tijd steeds meer SSD's die veel sneller zijn (zie o.a. dit artikel), die dan wel wat duurder zijn, maar ook enorm veel sneller.
Ook de keuze voor 32 GB vind ik vreemd, als dat je enige schijf in het systeem is. Tegenwoordig wordt er zoveel rommel op je schijf gegooid met alle up-dates dat 32 GB de schijf aardig vol gaat gooien het geen ook weer ten kosten zal gaan van je performance (zie datzelfde artikel).

Nog een laatste vraagje:
Wat bedoel je hiermee, het vetgedrukte stukje?
Voor NEC iSelect M 3210 (Mobile AMD AthlonTM XP-M processor 2500+ op 1600 Mhz (helaas fix in de bios), 1,25 Gb intern geheugen, XP)
Het is me niet geheel duidelijk wat ik met die opmerking aan moet m.b.t. de rest van het verhaal.

Bedankt voor je review. Hoewel de vlag de lading niet geheel dekt, vomd ik juist het stukje van het modden leuk om te lezen. Ik durf eigenlijk nooit iets te doen aan laptops, behalve dan een keyboard verwisselen, geheugen bijplaatsen, HDD vervangen en dat soort simepele zaken.
Beetje laat maar toch even: je ziet een beetje over het hoofd dat het gaat om een pata schijf. Een 7200 rpm sata schijf zal idd veel sneller zijn.
Dit is een echt verhaal over het ugraden van wat oudere hardware daarom ook de opmerking over de athlon.
kort en bondig en blij dat er ook iemand in zn review vermeldt dat ie de zaken goed gaat aanpakken/voorbereiden door meteen zn systeempje een grote onderhoudsbeurt te geven en dat te vermelden. ik weet zeker dat er n aantal lezers na het lezen van je review hun systeempje ook maar eens goed onder de loep gaan nemen.
Mij in ieder geval wel en mijn centrino is weer veel stiller geworden, tnxs voor de "reminder".
Duidelijk, ik overweeg dezelfde voor mijn Pentium M notebook.

(Ik begrijp dat je blij bent dat je notebook niet meer zoveel herrie maakt, maar dat hoeft dan niet direct in een review te staan.)

[Reactie gewijzigd door bredend op 19 april 2009 21:09]

Toch wel hoor, ik overweeg ook om m'n schijf door chips te vervangen, met name vanwege het geluid!

Detail dat het geluid in het geval van Nats door de fan veroorzaakt werd, maar dat kan ook nog (mede) veroorzaakt worden door de warmteproductie van de oude schijf, hoewel dat met 4200 rondjes per minuut wel mee zal vallen.
hoe meet je de aanwezigheid van een stofzuiger in procenten en wat de fuck heeft de herrie van een ventilator met je ssd te maken :S??

edit: oh een laptop, now i get it. Word die ssd zo heet dan?

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 19 april 2009 16:29]

Kopjes zouden wel handig zijn en iets meer duiding als het kan, persoonlijk vind ik het wel redelijk goed te volgen :)
De AMD Athlon TM XP-M 2500+ processor is normaal voor 1.800 MHz en makkelijk te overclocken, helaas laat de bios het niet toe.

Deze SSD is gekozen omdat een IDE versie vereist is. Er zijn veel snellere SSD's echter voor deze prijsklasse en deze aansluiting is de keuze beperkt.

PS: bedankt voor de tip, mijn eerste review...
Mijn god, er zijn mensen hier die meer moeite doen om een reactie te schrijven dan dat de review heeft gekost....on topic: vind de review prima, geluid doet ertoe, we zijn tweakers en we hobby'en graag, ik overweeg een dergelijke schijf ook in een oud beestje te proppen.
Wat moet ik daarvoor weten: oh kijk dat staat er: je hebt kans dat ie niet wordt herkend, verder geen spannende dingen naast de te verwachten snelheidswinst en afgenomen geluidsproductie.
Wel een ander puntje; ik dacht dat SSD's juist meer energie verbruikten dan traditionele schijven...
....ga het eens vergelijken met 72k rpm schijfjes #denk