Specificaties 320mm breed en 230mm lang (Kunststof) - Bekijk alle specificaties

Razer Sphex Review

sapphire 23 mei 2015, laatste update op 23 mei 2015, 918 views

Razer Sphex

Simpel, dun maar prima matje. Mooie maat en imho een nette prijs.

Pluspunten

• Prijs vind ik netjes
  • Dun !
  • Relatief groot
  • Stoere Razer

Minpunten

• Zonder logo's had misschien mooier geweest
  • Scheurrand verpakking was een drama
  • Je kan de Razer styling niet mooi vinden

Dit word mijn eerste uitgebreidere review in een aantal jaar :)

Sinds mijn eerste optische muis gebruik ik eigenlijk al geen muismat meer, en dat is al zo'n 10~12 jaar geleden. Waarom niet? Nou ik had altijd van die matten die een halve centimeter dik waren, neoprene onderzijde en plastic bovenkant. Door de dikte begon de rand te irriteren aan mijn pols en eigenlijk waren de matten ent altijd nét te klein.
Optische muizen werkte feiloos op mijn bureautje, die geen irritant randje had, er was altijd ruimte zat en het scheelde weer een paar euro die besteed kon worden aan andere hardware als puber zijnde. Win-win vond ik.

Zo'n 10 jaar geleden alweer vond ik de, voor mij, ideale muis in de vorm van een Razer Copeprhead. Deze ging diverse upgrade rondes, drie woningen en drie bureau's mee; en werkt eigenlijk nog steeds prima. Al viel me een aantal jaar geleden wel op dat de kunststof voetjes/gliders stroever en steeds bekraster werden. Toen al eens naar "een goeie muismat" gekeken maar ik schrok vooral van de prijzen, ik ben geen gamer die de grootste snelheid en precisie nodig heeft en vind bv ¤40 voor een muismat erg veel tov een muis waar ik ¤35 voor betaald had.

Na jaren, deze week, toch een andere muis gehaald, een Deathadder Chroma.

Een nieuwe muis die ik langer goed wil houden, toch maar een muismat? In de mediamarkt hadden ze drie matten van Razer in de prijsklasse van ¤15~20. Twee neophrene, zonder randje dat wel :), en deze Sphex. Hij is super dun, nog geen milimeter, en een stuk groter dan de neophrene Goliath's.

Kosten? ¤14,99.
Een snelle blik in de Pricewatch leerde mij dat deze mat elders rond de ¤18~19 kost dus een vrij scherpe prijs van de Mediamarkt.
Icm. de muis en kadobon die ik had gekregen betekende dat voor mij ¤10 bijleggen, dat leek me een prima investering om mijn nieuwe muis langer netjes te houden!

Qua verkrijgbaarheid zijn er op moment van schrijven diverse shops die de mat aanbieden. Zelf bij drie mediamarkt filialen geweest waarvan slechts één de mat had.

De mat word geleverd in een kartonnen omhulsel met veel marketing praat over hoe geweldig de mat, en Razer, wel niet zijn....in 46 talen ofzo.

Er zit een klein rond gat aan de voorkant zodat je het geweldige geoptimaliseerde oppervlakte/textuur kan voelen. Misschien is dit een ding onder hardcore gamers maar voor mij voelde het gewoon aan als kunnstof met een fijne textuur :+

Feeeeeeel the difference!

De verpakking maak je open door aan de achterkant een scheurstrip over de gehele breedte af te trekken. Deze scheurde in 20 stukjes en het koste me 10 min voordat ik alles netjes open had. Mocht de verpakking je niet zoveel interesseren, scheur het dan gewoon aan stukken dan ben je sneller klaar :p

Scheurstrip from hell }>

In de verpakking vind men uiteraard één Sphex muismat, één briefje met marketingpraat over hoe geweldig Razer als bedrijf is en twee Razer-logo stickers. Had niet gehoeven maar is altijd wel leuk dat ze het doen :)

De mat is 320mm bij 230mm groot, zwart van kleur en voorzien van een fijne textuur. Op de bovenkant staan linksonder in stoere letter "Razer Sphex" en rechtsboven het groene Razer logo.
De mat is dun, heel dun! Een snelle zoektocht op internet leerde mij dat hij zelfs 0,25mm "dik" is.
Hij is flexibel maar ik denk niet dat hij dubbelvouwen op een goede manier zal overleven, oprollen raad ik ook af.

Aan de onderkant zit een herbruikbare plaklaag zodat je mat niet wegglijd in het heetst van de strijd. Ik gebruik de mat op een geschilderd bureau en ben geen onwijze schoonmaker dus met vooruitziende blik heb ik het plakplastic nog maar even hierop gelaten. De mat glijd zo ook minimaal.

Close-up van de textuur, iets overdreven door het contrast in Ps

De maat is overigens prima voor mijn gebruik, dat is licht gamen (FPS en RTS) en veel fotobewerking, en door de "dikte" is mijn pols helemaal blij. Geen irritatie!

Ik gebruik de muismat pas sinds deze week dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Ik zal dit stukje nog enkele keren update naar mate ik de mat langer in gebruik heb !

+ Zeer dun
+ Scherpe prijs
+ Relatief groot
+ Fijne textuur
+ Razer styling

- Vervelend open te maken verpaking
- Kan dat je niet van de Razer styling houd
- Plak onderkant schijnt vies te worden

Heb jij ook een Razer Sphex?

Ik ben aan het twijfelen of ik deze muismat wel of niet zal nemen. Kun je al wat meer vertellen over ''lange termijn gebruik''?
Ik kan wat vertellen ja.

Ondertussen de mat sinds schrijven van de review in gebruik. Nog steeds is de mat niet vastgeplakt, plastic zit nog op de onderkant. Glijd af en toe weg daardoor maar is veel fijner met schoonmaken en trekt dus ook amper vuil aan. Door de fijne textuur blijft er (bij mij iig) wel op termijn fijn stof opliggen, een licht vochtig doekje doet wonderen en maakt de mat als nieuw.
Doordat ik de mat gebruik blijven de voetjes van mijn Deathadder ook schoner, alleen wat ophoping van fijn stof en dat is minimaal. Vele malen schoner dan toen ik een Copperhead zonder mat gebruikte. En zelden een stofje/haar voor de sensor :)

Mat ziet er ondertussen nog prima en erg netjes uit wat je ook wel mag verwachten.
Zal vanavond nog een foto plaatsen :)
Dank je!

Ik heb de muismat gekocht. Hij komt op m'n verjaardag (4 april) binnen. Kan niet wachten! :)

Nogmaals bedankt!