Specificaties 2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson C902 Zwart Review

Just_I 19 april 2009, laatste update op 19 april 2009, 1.267 views

Sony Ericsson C902 Zwart

Pluspunten

• Dun toestel
  • Goede accu duur
  • Goede media interface
  • 5 Instelbare wekkers
  • Aansprekend design (is persoonlijk

Minpunten

• Zwaar
  • Trage en soms buggy interface
  • Kwaliteit van de camera
  • Lenscover

Sinds zo'n 3/4 jaar nu heb ik deze C902 en ben er nog steeds redelijk tevreden over. De reden voor mij om deze telefoon aan te schaffen was dat deze telefoon mij het meeste aansprak (van wat Telfort te bieden had). Voorheen heb ik ook altijd (Sony) Ericsson telefoons gehad (Ericsson R600, SE K700 en SE W810) en ik ben er eigenlijk over het algemeen wel tevreden mee geweest ondanks wat tekortkomingen.

De telefoon

Het design van de telefoon is wat mij betreft erg mooi, het hele ding is goed in elkaar gezet, alleen de knopjes zijn af en toe wat lastig te bedienen. Het wil nog wel eens voorkomen dat ik de verkeerd toets wil indrukken, maar gelukkig gaat het meestal wel goed doordat de knoppen op een goed manier afgeschuinde vormen hebben.
Wat ik vooral fijn vind aan deze telefoon is dat de telefoon erg smal is waardoor je niet zo'n erg uitpuilende broekzak hebt waarmee je overal tegenaan stoot. Door de smalle vorm is het batterij klepje ook aardig laag gehouden en eigenlijk niet meer is dan een stukje gebogen RVS plaat. Dit plaatje werkt desondanks echt prima, het klemt erg goed, maar omdat het RVS is voegt dit wel extra gewicht toe. En daar kom ik toch wel op een punt, vergeleken met mijn vorige telefoons is deze telefoon een stuk zwaarder ondanks zijn formaat.
Aan de bovenzijde zijn twee camera's te vinden, een voor foto's en een voor video telefoneren (wat ik niet gebruik). Deze camera's gaan schuil achter een lenscover met een doorzichtluikje voor de video camera. Dit is wat mij betreft een van de slechtste features van deze telefoon.

Zoals je kan zien komt er aardig wat stof tussen de cover en de camera. Na een dag in je broekzak te hebben gezeten zonder iets van een zakje/tasje oid. eromheen zit erg al een dikke laag stof onder. Dit is voor de foto camera niet zo'n probleem, even vegen en het is weg, maar voor de video camera heeft de lenscover een doorzichtluikje waar het stof zich achter verzamelt. Dit stof krijg je met geen mogelijkheid meer er onderuit waardoor je video camera dus waardeloos is geworden tenzij je de lenscover omhoog duwt (niet getest).

De telefoon ligt prima in de hand, zowel voor tijdens het bellen, sms-en als voor het maken van foto's. De knoppen liggen op de juiste plek, alhoewel (zoals ik al eerder aangaf) de knoppen van mij wat groter hadden mogen zijn.
De telefoon heeft op de lenscover nog wat ribbels zitten wat je meer grip geeft tijdens het omhoog trekken van de lenscover. Ook bij de camera knop zit nog een klein opstaand stukje waardoor de kans verminderd dat je bij het gebruiken van de +/- knop per ongelijk de camera knop induwt.

De interface

De telefoon heeft een goed duidelijke interface en de meeste instellingen/functies vind je ook op de plek waar je ze verwacht. Je kan zelf kiezen hoe je het hoofdmenu wil hebben, wat ik persoonlijk kies is een raster omdat het de overzichtelijkheid vergroot.
Wat ik ten opzicht van mijn eerder telefoons handig vind is dat er nu een centrale plek is waardoor je door al je bestanden heen kan browsen. Op deze manier kan je heel handig naar de muziek of video speler, je kan snel je games vinden en als je internet hebt kan je snel je web feeds vinden.

Wat ik in mijn vorige telefoons erg kon waarderen was dat ik zelf eigen thema's kon maken voor mijn telefoon. Op mijn vorige telefoons had ik verschillende eigen thema's, maar tot nu toe ben ik nog niet echt toegekomen aan het maken van een nieuw thema. Wat mij wel is opgevallen is dat je nu veel meer kan veranderen en naar eigen smaak in kan stellen. Zo kan je bij deze telefoon ook zelf de icoontjes van het hoofdmenu wijzigen.

Een voor mij handige functie is dat ik de telefoon als wekker kan gebruiken. Niet een wekker, maar maar liefst 5 wekkers kan je verschillend van elkaar instellen. Zelf werk ik in een ploegendienst die om de week veranderd en eens in de vier weken een zaterdag werken, dus voor mij is het handig dat ik nu drie wekker tegelijk in kan stellen waardoor ik niet elke de wekker opnieuw in hoef te stellen. Het is nu elk weekend maar een paar toets aanslagen en nog geen 10 seconden de tijd om de juist wekker te kiezen :)

Wat me eigenlijk het meeste tegenstaat aan de interface is dat die nogal traag is. Het is me al vaak voorgekomen dat ik acties gewoon op automatisme uitvoer, maar dat de acties pas na een (paar) seconde op het scherm te zien is. Dit kan behoorlijk irritant zijn als je door een playlist van je muziek zit te scrollen oid.
Soms kan dit ook nog wel eens resulteren in vastlopers. In de tijd dat ik deze telefoon nu heb, heb ik op zijn minst al 3 keer de batterij eruit moeten halen om de telefoon weer werkend te krijgen. Het zou kunnen dat dit probleem middels een firmware oid. als is opgelost, maar voorlopig heb ik nog steeds de fabrieksfirmware erop staan.

De camera

De camera wil ik toch nog even apart behandelen. Aangezien ikzelf graag achter de camera sta ben ik hier wat kritisch over. Let wel, het is een telefoon camera, maar toch ben ik hier niet te spreken over.

De kwaliteit van de foto's vind ik belabberd, de camera in mijn vorige telefoon (w810) was een stuk beter. Deze telefoon heeft ontiegelijk veel last van ruis en focus eigenlijk nooit scherp. De foto's zijn wat mij betreft op volle resolutie dan ook totaal onbruikbaar, maar met een resize lijkt het nog een beetje leuk.

Een paar (onbewerkte) voorbeelden:
http://tweakers.net/ext/f/I1Z75gFiQkKKH6xoyDbe03wt/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/oXoq1P12ZtDVZyRXH6KcTmNg/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/XssWzRl5LjLpcPJlQLfD1vt0/thumb.jpg

De kwaliteit van de camera om video's mee te maken valt me opzich niet tegen. Veel ervaring mee het maken van filmpjes heb ik overigens niet, maar hier is een voorbeeld filmpje geschoten in een (koel-) magazijn met vooral kunstlicht. klikkerdeklik

Het is overigens niet allemaal slecht met deze camera. Zo is de interface voor de camera erg prettig en zijn er zelfs touchscreen knoppen voor verschillend functies.
Wat ook een mooie feature is is de beeld stabilisatie van de camera alhoewel ik het effect hiervan nog niet volledig heb kunnen zien. De flitser wekt daarin tegen erg goed en produceert een goede bak met licht :)

Heb jij ook een Sony Ericsson C902 Zwart?

De camera stelde mij ook wel een beetje teleur, ik had meer verwacht van de Cybershot. De macro viel me wel positief op. De C905 is aanzienlijk beter trouwens. En hier nog een verzameling foto's van de C903.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 19 april 2009 15:19]

In de macro modus krijg ik inderdaad ook mooie resultaten. Maar, voor de beste resultaten is het wel zo dat ik de foto's naar de helft verklein, dan ziet het er nog goed uit eigenlijk.
De fotos zien er perfect uit wanneer je ze laat afdrukken op foto papier.
Nette review overigens!
Een tip voor de interface: je kan proberen de firmware te updaten. Mijn k800i had er ook een beetje last van, echter na enkele firmware updates was dit al een stuk beter.
Je zegt bovenaan dat je hem al 3/4 jaar in het bezit hebt, denk dat dit een tik foutje is?

Edit:
Ik heb dit toestel zelf ook, en heb ook erg last van de stof, maar ik gebruik de videocall wel is, dit doe je dan door in foto modus te gaan door de telefoon uit te schuiven, daarna de foto applicatie afsluiten en de videocall maken, dan switched de phone niet naar de camera op de achterkant.

[Reactie gewijzigd door Dimiz op 20 april 2009 10:35]

Driekwart bedoeltie denk ik :)
zoals Catch22 al zegt, bedoel ik drie kwart jaar en niet 3-4 jaar ;)

Dat probleem met het stog voor de videocall kan dus opgelost worden op die manier, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je een extra handeling moet maken. Er is niet voor niet zo'n transparant stukje in de lenscover toch?
Naja, als jij een oplossing hebt om de stof onder dat transparante stukje weg te halen ;).
Die heb ik niet, maar dat is mijn punt ook niet. Punt is dat het gewoon niet goed uitgedacht is door SE, een ontwerp foutje.