ZyXEL Armor Z1 AC2350 Review

AngeloTS 22 mei 2015, laatste update op 6 april 2017, 10.652 views

ZyXEL Armor Z1 AC2350

Goed en degelijk product, veel features, jammer van het wifi bereik voor mijn setting, maar zeker een product om aan te bevelen.

Pluspunten

• Mooi Design
  • Uitgebreid mogelijkheid tot aanpassingen
  • Stabiel Wifi
  • DLNA (icm HDD aansluiting op usb)
  • gebruiksvriendelijk webinterface
  • Router ook via een App op iOS en Android aan te passen

Minpunten

• Wifi bereik is in niet openbare ruimtes niet geweldig (zelfs niet met de Beamforming Technologie)
  • Behuizing is aardig groot tov mijn oude Sitecom Router
  • prijs is aan de hoge kant.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
Dit is mijn review op de NBG6816 van Zyxel.

Ik had een Sitecom die niet meer stabiel werkte. ondertussen is het alweer 10 jaar geleden dat ik het had aangeschaft. Kan niet zeggen dat het slecht heeft gedaan. Kortom tijd voor een nieuwe.

Mijn nieuwe router moest voldoen aan de volgende eisen:
  • Sterk Wifi bereik
  • Mogelijkheid tot 2.4 en 5 ghz wifi
  • AC wifi ( handig voor al mijn apple Producten)
  • Usb aansluiting voor tijdelijk HDD toegang op netwerk (mocht mijn nas het begeven)
  • Uitgebreid Port forwarding mogelijkheden
  • Makkelijke bediening voor aanpassingen
Er zijn genoeg routers die aan mijn eisen voldoen, maar heb de mogelijkheid gehad om Zyxel Armor Z1 AC2350 (NBG6816) te testen voordat ik het ga aanschaffen.

Router voldoet aan bijna al mijn eisen. Sterk wifi bereik is voor mijn setting (kamer en router opstelling) niet ideal, zeker als mijn oude Sitecom router van 10 jaar geleden beter bereik heeft met dezelfde plaatsing als deze nieuwe. Het is in dit geval geen ramp gezien ik een powerline van zyxel gebruik met wifi extender, maar in dit geval 1 van de minpunten.

Gelukkig is het bereik het enige minpunt (los van de prijs :( ) van de krachtpatser. In dezelfde ruimte/kamer haal ik een link rate van 975 Mbps met mijn macbook. Dit is weliswaar wel op 5 GHz band 802.11ac.

Simpel 1,74gb bestand kopiŽren op dezelfde verbinding van mijn mac naar mijn nas ging met een snelheid van 22,6 mb/s. Dit kan ik niet vergelijken met andere routers en ik ben niet serieuze tweaker om te weten wat ik hieraan kan doen om de snelheid te verbeteren.

Ik heb 27 port forwarding opdrachten in de router ingesteld, meesten zijn voor mijn NAS en voor mijn PS4. Ik heb nog niet kunnen uitpluizen hoe ik alle poorten bv naar mijn ps4 kan forwarden. Op mijn oude Sitecom kon ik dit met een DMZ functie instellen. Ondertussen aangepast en te vinden bij :
Expert-mode > WAN > NAT > General > Default Server Setup > "Change To Server"

Web interface is erg gebruikersvriendelijk en snel, Zyxel geeft ook de mogelijkheid om je router via de Zyxel app "one Connect" in te stellen. Deze is helaas nog niet beschikbaar.

Router voldoet aan al mijn eisen, werkt tot nu toe stabiel. Via Apple TV heb ik airplay mirroring uitgevoerd, dit werkt naar behoren. Ik heb via mijn Samsung TV een backup 3D bluray iso afgespeeld dat op mijn NAS staat en dit speelde zonder issue's af. Ik heb helaas geen 4K om een 4k bestand te testen over het wifi netwerk.

Over het algemeen ben ik er tevreden mee en ik heb tot nu toe weinig te klagen. Betreft de duurzaamheid heb ik de router te kort om daar een oordeel over te hebben, mijn oude router heb ik 10 jaar over gedaan. :)

Ik hoop dat mijn review/ervaring met deze router voor iedereen duidelijk is en iemand hier wat aan heeft...

Voor de mensen die interesse hebben in een unboxing....

Heb jij ook een ZyXEL Armor Z1 AC2350?

Hoe heb je die 975 Mbps gemeten, 22 MB/s is immers nogal flink minder (176 Mbps)? Mijn zelfbouw nas kan gewoon 125 MB/s aanleveren.
Snelheid van de verbinding kan ik op de Mac zien, door 'ALT' knop ingedrukt te houden en op de WiFi teken op de status balk te klikken op de Mac. Heb zelf wel eens dat het 1300Mbps. Je kan gelijk hebben betreft het kopiŽren. Mijn nas was de boosdoener. Hoor immers met een minimale snelheid van 125mb/s te kunnen kopiŽren. Inmiddels heb ik mijn nas vervangen met een synology 415+. Zal van de week weer even een test uitvoeren watvoor snelheid ik behaal.
Mja okť maar dat is dan de uplink snelheid, niet de snelheid die je effectief haalt. Ik heb ook routers getest waarmee ik effectief 40 Mbps haalde omdat er 2 apparaten tegelijk verbonden waren terwijl de link rate toch echt op 433 Mbps stond. Zie pagina 5 van mijn review van de D-Link DIR-842 AC1200.

Begin eens met speedtest, als je daarmee het maximale van je verbinding haalt dan zul je moeten testen met software van pc1 naar pc2.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 mei 2016 03:22]

met een speedtest haal ik 97mbps download en 24 mbps upload. Mijn adsl is 100mbit. Heb helaas geen 2e pc, maar ik ga kijken hoe ik het kan achterhalen.
Hij is dus in ieder geval net zo snel als je internetverbinding, tot zo ver goed .

Maar goed " dezelfde ruimte/kamer haal ik bv tot 975 Mbps met mijn MacBook" zul je echt aan moeten passen naar " dezelfde ruimte/kamer haal ik een link rate van 975 Mbps met mijn MacBook" . Anders is het misleidend :). Ik geloof niet dat er een WiFi router bestaat die effectief 975 Mbit haalt. De snelste AC1900 routers bleven steken op 338 Mbit.
true, aangepast...
Heb je het stroomverbruik al getest? Het ding staat tenslotte 24/7 aan & achterop staat echt een aansluitwaarde van 12V/4A :X (= 48W psu nodig).
Volgens de specs. op hun website 29w max.
heb ik helemaal niet over nagedacht... ga ik zsm doen en laat ik je weten...
Inmiddels een jaartje later: Heb je al een meting kunnen doen?

Kwam toevallig op dit product omdat ie in de Populairste 5 producten van Tweakers stond. Opmerkelijk aangezien jij de enige bent met een review.
Achteraf bleek (uiteraard) dat er een aanbieding stond op iBood. De enige reden voor een regulier product om plots in de Top10 te belanden :+
Ik heb het helaas niet kunnen testen gezien ik geen mogelijkheid heb om dit uit te voeren... Powerbrick is een 48w adapter. Het zou niet meer dan 30w moeten verbruiken. Dit is uiteraard stukken meer dan standaard routers.

[Reactie gewijzigd door AngeloTS op 25 mei 2016 01:23]

Leuke review. Het is een groot bereik of sterk signaal. Je device in de DMZ zetten is iets wat je echt niet wilt.

P.s. als je in de review de youtube link tussen [video]HIER_JOUW_YOUTUBE_LINK[/video] zet, dan staat hij meteen als video in je review.

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 17 augustus 2015 12:23]

Zonder software matige firewall kun je toch niet. De firewall in je router gaat niet veel tegenhouden. Wat dat betreft is het eigenlijk alleen maar handig om DMZ in te schakelen, dan gaat tenminste al het verkeer standaard naar de pc met firewall ;).

DMZ uitschakelen en vervolgens geen firewall software draaien is een schijnveiligheid. Hetzelfde met UAC inschakelen en dan geen goede antivirus draaien. Ook daar ben je beter af met UAC uit en wťl een fatsoenlijke antivirus oplossing.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 mei 2016 20:27]

Thanks voor de tip, ga het meteen aanpassen.
Thx ik heb die gisteren bij IBood besteld ;)
Hoi AngeloTS,

Ook ik heb deze router gekocht en aangesloten, maar nu kan ik niet meer gebruik maken van de partychat op mijn ps4! Is dit op te lossen met dat portforwarden wat jij noemt?
Zo ja, hoe doe ik dat?

Alvast bedankt voor je antwoord,

Met vriendelijke groet.
Heb je het al opgelost of wil je de poorten die geforward moeten worden?
Hi AngeloTS,

Net router binnen en ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Ik heb gevonden hoe je de gegevens kan wijzigen, ik weet alleen niet wat ik waarin moet veranderen.

Met vriendelijke groet,
Wan --> NAT --> General

3074 tcp-udp
3075 udp
36081 udp

Naar je ps4 IP-adres forwarden.
Beste is om je ps4 statisch ip te geven!

Er kunnen meer poorten zijn, maar dat kan ook weer per spel variŽren, deze zijn iig poorten die de meeste spellen nodig hebben... succes
thanks voor de info! Ga er vanmiddag mee aan de slag
Welliswaar een oude post, DMZ hebben ze hernoemd naar : Expert-mode > WAN > NAT > General > Default Server Setup > "Change To Server"