Audio-Technica ATH-M50X (Zwart) Review

gajus26 21 mei 2015, laatste update op 21 mei 2015, 2.561 views

Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)

De Audio-Technica ATH-M50x is een kleine stap voorwaarts ten opzichte van de Audio-Technica ATH-M50. De Audio-Technica ATH-M50x is volgens velen een van de beste koptelefoons die voor onder de 200 euro te koop zijn. Ik kan niet anders dan me hierbij aansluiten. Zeker de limited editions zijn echte "eye-candy".

Pluspunten

• Zeer degelijke bouwkwaliteit
  • Comfortabel om te dragen
  • Mooi uitgebalanceerd geluid
  • Verwijderbare/vervangbare kabel

Minpunten

• Geen geïntegreerde microfoon in de kabels
  • Relatief groot om even mee te nemen

Waarom de Audio Technica ATH-M50?
Sinds de komst van de Beats koptelefoons, zie je steeds meer mensen die overstappen naar de oude, vertrouwde grote koptelefoons. Zo ook ik. Ondanks dat ik blij ben met de geluidskwaliteit, en zeker de prijs/kwaliteit verhouding van de Xiaomi Pistons V2 en V3, miste ik de rijke, diepere tonen en het warme geluid van een echte koptelefoon.

Na heel wat reviews te hebben gelezen dan toch de Audio Technica ATH-M50XDG gekocht. Waarom de XDG variant? Hij was op dat moment niet heel veel duurder dan de standaard witte en zwarte variant, maar bracht een, in mijn ogen, mooi kleurenspel met zich mee.

Buiten de Audio Technica ATH-M50X had ik ook de keuze kunnen maken voor de Audio Technica ATH-M50. Qua uiterlijk zijn de twee namelijk zo goed als identiek en qua geluidskwaliteit doen ze niet voor elkaar onder. De M50x heeft echter als voordeel dat de kussens verbeterd zijn, ze zitten namelijk prettiger om de oren voor langere tijd.

Daarnaast komt de M50x met afneembare kabels, waardoor je de keuze hebt tussen drie kabels, één 3 meter kabel, één 1,2 meter kabel en een 3 meter "coiled" kabel.
Bij de limited editions passen ze de kabels aan aan de kleur van de koptelefoon, zeker een mooie extra!

Uiterlijk
De M50x ziet er stevig uit en voelt zeer degelijk aan. Ik verwacht dan ook niet dat er snel problemen voor zullen komen met betrekking tot slijtage. De koptelefoon is netjes afgewerkt en het is goed zichtbaar dat Audio Technica oog voor detail heeft. De oorkussens kunnen zowel horizontaal als vertikaal draaien waardoor de koptelefoon relatief compact op te vouwen is voor onderweg. Helaas wordt er alleen een draagtasje meegeleverd, waar een stevigere case wellicht prettiger is. Gelukkig zijn deze echter op verschillende websites te koop.

Met een gewicht van ongeveer 285 gram is de koptelefoon niet de lichtste. Ondanks het gewicht zitten ze prettig en zijn de comfortabel om te dragen. Iets om rekening mee te houden is dat de M50x een gesloten achterkant heeft, wat kan zorgen voor zweet op warmere dagen.

De M50x komt niet met active noise-cancelling, maar de koptelefoon is zo ontworpen dat ze toch de geluiden van hetgeen om je heen gebeurt, goed afsluiten.

Geluid
Het belangrijkste bij een koptelefoon is natuurlijk het geluid dat geproduceerd wordt. Ondanks dat ik geen expert ben hierin, zal ik toch proberen zo objectief mogelijk mijn bevindingen te delen in de hoop dat mijn mede-Tweakers er toch iets aan hebben.

Binnen de prijscategorie van de M50x leveren ze naar mijn mening een van de betere geluidservaringen. Wanneer ik ze vergelijk met mijn Bose AE2 en Bowers & Wilkins P3 dan levert de M50x geluid met een mooie toonbalans , waarbij er een prettig stereobeeld weergegeven wordt voor een koptelefoon met gesloten achterkant.

Wat wel opvalt is dat de M50x een volle, diepe bas weet te produceren, waar de Bose en B&W hier soms steken laten vallen. Voor mij dan ook de reden om mijn M50x te houden als regular use.

conclusie
Het gebrek van een microfoon in de kabels van de M50x kan er wellicht voor zorgen dat sommige potentiële kopers afhaken. Voor mij is dit echter geen deal breaker.
Wanneer ik de M50x vergelijk met mijn Bose en B&W dan durf ik te stellen dat de M50x een van de beste bang for buck koptelefoons is binnen zijn prijscategorie. Of je nu naar klassiek, dance, hiphop of hardcore luistert, met de M50x kun je altijd genieten van je muziek.
Door de bouw is de koptelefoon prettig te dragen, ook voor langere tijd, ondanks dat de koptelefoon niet de lichtste is.

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)?