Specificaties 10,1" (1920x1200), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B Review

FEAR-NLTestpanel 21 mei 2015, laatste update op 9 juni 2015, 1.064 views

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B (Testpanel)

Na door Tweakers te zijn geselecteerd voor het testpanel ontving ik de Asus T100 op de deurmat. Ik stond dus 's middags na het werk als een klein kind mijn cadeautje uit te pakken. Dit zal mijn eerste uitgebreide review worden, review tips zijn altijd welkom.

Pluspunten

• Aluminium behuizing
  • Hoge resolutie 10,1 inch scherm
  • Bijgeleverde toetsenbord
  • Snelheid icm Windows 8
  • Tablet ligt lekker in de hand
  • Accu gaat lang mee

Minpunten

• Geen accesoires (HDMI kabel, mini-usb --> usb connector, screenprotector)
  • Matige kwaliteit camera
  • Lastig te openen
  • Voetjes onder het dock
  • Het afzonderlijk laden van Tablet en Keyboard
  • Bluetooth connectie keyboard is buggy
  • NFI zal geen moeite hebben met vingerafdrukken nemen

De meeste Tweakers zullen wel bekend zijn met de Asus Transformer serie. Deze komen in de smaken Android en Windows.

Deze Transformer draait versie 8.1, en hoewel ik daar nog niet heel bekend mee ben zit alles redelijk op de vertrouwde plek. Na mijn bedenkingen van een tablet met Windows moet ik eerlijk toegeven dat deze goed tot zijn recht komt op de tablet. Zelf ben ik in het bezit van een Android Tablet, namelijk de Acer A501.

En wat ik in al die jaren dat ik deze tablet in mijn bezit heb toegevoegd zijn: Een fatsoenlijke beschermhoes, een screenprotector, en een wireless muis en toetsenbord.

Dus toen ik de Asus uit de doos haalde (welke trouwens geleverd in een mooi doosje: zie foto) was ik aangenaam verrast met het keyboard-dock wat er bij zat.

Wat zit er in de doos
Bij het openen van de doos treffen we de mooie aluminium gevormde tablet inclusief zijn keyboard-dock aan. Een micro-usb lader, gebruiksaanwijzing en een garantie bewijs.
That's it?
Inderdaad "That's it", geen accessoires voor deze premium tablet. Hier laat Asus wat mij betreft punten liggen.

Als we verder kijken naar de tablet vallen direct alle kleine aansluitingen op aan het tablet zelf en aan het keyboard-dock. Voor een dock van deze grote had ik op zijn minst een volwaardige usb aansluiting verwacht. Nu is er het gemis aan een verloop kabeltje van mini-usb naar usb.
Hetzelfde geldt voor de mini-HDMI poort en USB 3.0 poort aan de zijkant van het tablet.

Verder vinden we op het tablet een 3-tal knoppen, namelijk de windows, volume en de power knoppen.
Als laatste een microsd slot mocht je de aanwezige 64 Gb schijfruimte willen uitbreiden

Prestaties

Windows 8 draait als een trein op deze tablet, alles draait vloeiend ondanks dat deze het rekenwerk laat doen door een Intel Atom Z3775 op 4 maal 1,46 Ghz.
Toch ben ik bang dat het geheugen van 2Gb deze tablet deze tablet parten gaat spelen.
Als je windows gebruikt zoals je deze ook op je desktop gebruikt en je laat teveel applicaties open staan, dan wordt de tablet op den duur toch trager door het geheugen gebrek.
Ik heb de tablet voornamelijk gebruikt om filmpjes op te kijken en te surfen en daar is deze uitermate geschikt voor.

Beeldkwaliteit

Het scherm is van goede kwaliteit. De responsetijd met touch is snel, ik heb in de tijd dat ik de tablet heb kunnen testen in ieder geval niet gemerkt dat deze vertragingen toont. Waar ik vooral erg over te spreken was, was de helderheid. Wat direct op valt als je het scherm aanzet zijn de zwarte randen rondom het scherm. Deze zijn variŽrend van 1,5 cm tot 2 cm breed, wederom denk ik dat dit persoonlijk is.
Ik heb dit niet als storend ondervonden, want als je de tablet uit zijn dock haalt dan heb je weer genoeg ruimte om je duimen langs het scherm te leggen.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De Asus is bijna helemaal vervaardigd uit aluminium. En dat merk je ook direct zodra je dock en tablet in de handen neemt, het geheel weegt in totaal nogal wat. De weegschaal gaf 1110 gram aan.
Dit alles geeft de Asus wel een premium gevoel. Over het gewicht zullen de meningen verdeeld zijn, maar als je de tablet loskoppelt van het dock dan vindt ik het wel fijn als je niet een stukje plastic in de hand hebt. Direct een nadeel daarvan is, is dat al dat aluminium (en het scherm ook trouwens) nogal een vingerafdruk magneet is.

Toch is er over de gewichtsverdeling niet nagedacht, zodra je de tablet in het dock steekt en je hebt deze op schoot staan dan heeft deze de neiging om achterover te kantelen.
Dus zul je de combinatie toch eerder op de tafel of bureau neerzetten. En dan kom ik bij mijn volgende punt.
Aan de onderkant van het dock zijn 4 rubberen voetjes vervaardigd, als de combinatie is dichtgeklapt doen deze perfect hun werk. Zodra je het geheel openklapt komen 2 voetjes van de vloer, en dan niet in de goede zin.
Als je kijkt op de bijgevoegde foto is duidelijk te zien dat het achterste gedeelte van het scharnier waar de tablet in het dock klikt op de tafel staat. Hier zitten dus geen rubbers op waardoor het geheel makkelijk verschuift over de tafel, met krassen op je mooie tafel of tablet.

Ergonomie

Als je hem als tablet gebruikt heb ik niks dan goeds kunnen ondervinden.
Wat ik handig vindt is dat alle knoppen op de tablet zijn geplaatst rondom de linkerbovenzijde zodat deze allemaal met 1 vinger te bedienen zijn.

In combinatie met het dock vindt ik het geheel iets minder, als je net als ik wat grotere handen hebt (maatje kolenschop) dan zou ik niet aanraden om er urenlange tik-sessies op te ondernemen. Ik kreeg na een tijd voor mijn werk bezig te zijn het idee dat mijn polsen niet een natuurlijke houding aannamen door de grootte van het toetsenbord.

Warmte- en geluidsproductie

Het geheel is fluisterstil, maar dat mag je ook verwachten van een apparaat waar geen mechanische hardware in zit. De andere kan van de geluidsproductie, namelijk de speakers. Verwacht daar geen diepe bass en zuivere tonen, het blijft een tablet en geen surround systeem.

Ik heb niet kunnen ondervinden dat de tablet warm werd van het gebruik.

Mobiliteit en accuduur

De Asus is uiterst mobiel, wel zou ik aanraden om dan een beschermhoesje aan te schaffen want de aluminium body is denk ik wel krasgevoelig.

De accuduur ben ik goed over te spreken. In de 2,5 weken dat ik het apparaat heb gebruikt heb ik het 2 maal opgeladen waarvan 1 maal voor het eerste gebruik.

Na er mee gewerkt / gespeeld te hebben klapte ik de asus gewoon dicht en ging deze in zijn slaapstand en aan het einde van de week was er nog redelijk wat accutijd over.
Laadtijd van de tablet en het dock heb ik niet als lang kunnen ondervinden.
Minpunt is de lader, aangezien het dock en de tablet afzonderlijk geladen moeten worden zul je deze nooit tegelijk kunnen opladen tenzij je een tweede lader aangeschaft.
Hier had Asus gerust een tweede usb poort op de lader kunnen fabriceren.

Kleine toevoeging

De tablet die gekoppeld zit aan het keyboard-dock zit middels een bluetooth verbinding, heeft even de tijd nodig om de verbinding tot stand te brengen. Sommigen zullen dit als hinderlijk ondervinden. Dit komt doordat de connectie automatisch op standby gaat zodra het scherm op standby gaat.
Wel merk ik dat de bluetooth connectie slechter wordt naarmate de accuduur op zijn einde komt, op den duur reageert het touchpad niet meer. Of dit komt doordat het dock heel toevallig leeg was (geen batterij status) op het moment dat de tablet leeg was durf ik niet te zeggen. Dit heb ik helaas niet verder kunnen testen.

Op het moment van schrijven betaal je voor de versie die tweakers mij te leen heeft gedaan (64 Gb) §449,-
Zou ik dat er ook voor betalen? Ik ben van mening dat als Asus de punten de ik hierboven heb besproken verbeterd, ik dat bedrag er wel voor zou neerleggen.

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100CHI-FG003B?

Uitgebreid, volledig met fotos
Aangepast! Scherp, gaf bij mij maar 2 cores aan. Dat of linker oog rechter broekzak. Bedankt in ieder geval.
Mooie review!

Even wat vraagjes:
Hoe lang gaan het keyboard en de tablet mee qua accuduur? Kun je een inschatting maken wanneer ik 'm een hele dag gebruik tijdens school?

Wanneer t opslag geheugen uitgebreid wordt met een micro-SD kaart, is deze gemakkelijk als opslagmedium te gebruiken? Ik neem aan dat ik t dan als USB stick moet zien welke ik normaal in mn laptop zou steken voor extra/tijdelijk opslag.

Bij andere reviews lees ik dat het lastig is de tablet met docking open te klappen. Problemen ondervonden?
Sorry lees je reactie nu pas...

Even wat antwoorden: ;)
Je kan er gerust een hele dag mee werken dat moet deze met gemak vol kunnen houden. Bij mij ging de accu redelijk lang mee in 2,5 week 2 maal op laden waarvan 1 de eerste x voor gebruik

Niet getest maar ik denk dat dit hetzelfde is al bij een normale windows machine, gewoon extra schijfruimte die wordt toegevoegd net zoals met je usb schijf inderdaad

Inderdaad lastig open klappen, het is niet dat je hem niet open krijgt. Maar het wordt wel een "met twee handen actie" anders krijg je deze niet open.