3Dconnexion SpaceNavigator Personal Edition Review

rvdm88 18 april 2009, laatste update op 18 april 2009, 797 views

3Dconnexion SpaceNavigator Personal Edition

Pluspunten

• Nauwkeurig
  • Handzaam
  • Vergemakkelijkt werken met 3d software
  • Ziet er "cool" uit
  • snel te leren

Minpunten

• niet uit elkaar te halen voor onderhoudt
  • lampjes kunnen soms iets te fel zijn

Review van de 3dConnexxion Space Navigator

eerste ervaringen
ik heb nu de "muis" net 3 maanden, en ik kan zeggen dat de muis me erg goed bevalt.
de muis heeft detecteerd bewegingen en rotaties in 3 vershillende richtingen,
waardoor je met de muis in programma's zoals 3dsMax, Maya, Autocad, maar ook Google Earth en Second Life rond kan bewegen met de vrijheid van een helikopter maar de precisie van een scalpel ;)

het meest vreemde wat mij opviel nadat ik de muis in huis gehaald had is dat het een apparaat is voor je "non-muis" hand, dus muis je rechts, dan is het apparaatje voor je linker hand.
wat de eerste paar dagen nog onwennig aanvoelde gebeurt nu bijna instinctief,

wat je vaak ziet op demo´s en plaatjes is dat het toetsenbord zo goed als genegeerd gaat worden,
dit is voor mij echter niet het geval, ik heb de muis voor mn toetsenbord, ter hoogte van de Spatiebalk, staan. en terwijl ik met 3d software bezig ben, gebruik ik links voor Ctrl,Alt en Shift om de muis meer mogenlijkheden mee te geven. Als ik echter de camera moet verzetten pak ik de knuppel vast en vlieg ik naar de nieuwe gewenste camera hoek.

Ergonomie
er valt weinig over de ergonomie te vertellen, het gebruik is fijn, er zitten geen ruwe randjes aan, en het apparaat is zonder moeite of pijn een hele dag intensief te gebruiken
ook zijn er aan alle vierde kanten kleine zachte randjes toegevoegd die je helpen je te ori๋nteren op een rond apparaatje (zoals wat is nou voor en achter) naar mijn voorkeur zouden ze echter het beste misschien de bovenste rand nog een variatie, zoals een bobbeltje of dubbele rand, mee kunnen geven, zodat je weet welke kant boven/achter is, nu moet je gewoon 't draadje goed in de gaten houden, aangezien die boven/achter uit het apparaat komt.
verder liggen de 2 knoppen een beetje buiten mijn bereik, waardoor ik deze zelden gebruik, deze zouden ze eigenlijk in de knuppel zelf moeten verwerken ;)

Functionaliteit
het is lastig te beschrijven wat je er nou mee kan voordat je er mee gewerkt hebt,
De bewegingen en mogelijkheden doen mij denken aan een kruising tussen een Analog stick van een gamecontroller, een Joystick met draai ondersteuning en een ouderwetse laptop "knop" muis.

het apparaat heeft mijn 3d werk echt stukken sneller gemaakt, waar ik vroeger nog 10 tot 30 seconden bezig zou zijn om de camera goed te krijgen, gebeurt dit nu binnen een seconde, dit geeft je meer tijd om te modellen, inplaats van met camera´s te goochelen.

wat ook grappig is, is dat er al een spel is wat dit apparaatje "Native" ondersteunt,
Darwinia, dit is een strategie spelletje van Introversion, het is simpel vorm gegeven, maar volledig 3d, en daarbij komt de muis de hoek om kijken. je kan namelijk als een helicopter over het hele slagveld heen bewegen, om zo snel en naukeurig je commando's uit te voeren met je andere hand.

verder is er een speciale driver op de forums van 3dConnexxion te vinden waarmee je de waardes van het apparaat kan laten interpreteren door je pc als de waardes van een 6 assige Joystick!
daardoor kan je in Racegames je apparaat gebruiken als mini stuurtje, (met gas/rem in de druk/trek as)
of in een FlightSim de knuppel gebruiken als een Joystick.
Shooters zijn echter (net zoals op consoles) niet de ideale bestemming voor een Joystick :o

Precisie
de presicie van het apparaat is bijzonder, de knuppel kan in alle hoeken gedraaid worden met grote naukeurigheid, elke as, voor rotatie ้n verplaatsing, zijn er 360 stappen! (van -180 tot +180)

door het gewicht en de weerstand van de veren in het apparaat beweegt de knuppel eigenlijk vrij weinig, want er word vooral kracht gemeten, in plaats van de positie. zoals bij een Wii Fit board dus ;)
hierdoor heb je weinig last van veranderende posities of vreemde hoeken waar je je hand in zou moeten krijgen.

het is echter niet onbegrenst, na een speciale, fan made, driver gedownload te hebben, kon ik met de knuppel ook mijn cursor bedienen, en het vreemde was, nadat ik een "rondje" probeerde te tekenen in Photoshop, werd het rondje een beetje vierkant (wel een redelijk rond vierkantje). dit is waarschijnlijk omdat de sensoren in de muis vooral gericht zijn om in die 3 assen te detecteren.

Bouw Kwaliteit en vormgeving
het apparaat ziet er erg mooi en solide uit,
de materialen voelen goed aan, en de lampjes geven een mooi esthetisch tintje aan het gadget achtige apparaat. ook is het aluminium erg mooi, en niet erg besmettelijk voor vinger afdrukken.

Wat wel jammer is, is dat, zover ik weet, het apparaat niet veilig uit elkaar te halen valt.
dit betekend dus dat er, na verloop van (een lange) tijd er vuil en stof tussen de knuppel en basis kan komen. natuurlijk kan dat met een beetje perslucht verholpen worden, maar het zou praktischer zijn om, net als bij de meeste toetsenborden, de 3dmuis uit elkaar te kunnen halen voor reiniging.

ook heb ik gemerkt dat het dunne laagje rubber over de "klik" knoppen van de muis, aan het afslijten is, dit kan echter ook te wijten zijn aan mijn intensieve (en misschien ook nog wat ruwe 8)7 ) gebruik.

Drivers/Ondersteuning
De meegeleverde driver doet zn werk, en het is vooral aan de 3d programma's om ook ondersteuning te bieden voor het apparaatje.
ik heb echter wel een door een fan gemaakte driver gevonden (eeste plaatje) die de 3d muis in staat stelt om voor andere doeleinden gebruikt te laten worden. zoals "normale" muis, of Joystick, deze driver laat je een stuk meer doen met het apparaatje. ook is het grappig dat Google Earth en Second Life Native ondersteuning aan bieden.

de prijs valt ENORM mee,
waar ik vroeger dacht dat een 3d input apparaatje over de 200 euro's zou kosten,
is dit apparaatje al te krijgen voor rond de 50 euro!
en dat is, vergeleken met de andere eisen om met 3d te werken (goede PC, Scherm en Software) bijna niks.

de 3dConnexxion Space Navigator is een van de meest betaalbare en veelzijdige input apparaatjes die ik heb gezien. het versnelt je werk met 3d software waardoor je meer tijd over houdt om te modellen, en het apparaatje maakt spelen met Google Earth ronduit verslavend!
ook stelt de 3rd party Driver je instaat het apparaat te gebruiken als joystick of zelfs als normale muis.
dit apparaatje is een musthave voor iedereen die wel eens met 3d te maken heeft, Second Life speelt (ik niet dus), veel met Google Earth doet, of niet kan kiezen tussen een Joystick of Stuurwiel ;)

_/-\o_ sparen en kopen dus! _/-\o_

Heb jij ook een 3Dconnexion SpaceNavigator Personal Edition?

beste rvdm88,

ik heb eventueel de notebook variant voor je. Voor een zacht prijsje is die voor jou.

Groeten,
Sander