Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Grandia GD10 Review

pclinde 19 mei 2015, laatste update op 30 mei 2017, 10.077 views

Silverstone Grandia GD10

De Grandia GD10 is een ruime HTPC met uitgebreide inbouwmogelijkheden. Het tijdloze design heeft een strakke uitstraling die ook nog eens kwalitatief erg goed aanvoelt. Van het uitpakken tot het monteren is het een plezier om met de Grandia GD10 te werken.

Pluspunten

• Strak en robuust design.
  • Aluminium deurtje blijft vastzitten ook al is deze niet op slot. Hierdoor ben je niet afhankelijk van het Kensington sleuteltje.
  • Drie 120 mm fans vooraf geïnstalleerd.
  • Stoffilters zijn makkelijk te verwijderen en te wassen.
  • Ruimte voor high-end videokaarten (maximaal 30.98 cm).
  • Kwalitatief voelt de Grandia GD10 super aan.
  • 'Mini zaklampje met bieropener, Hooray!'

Minpunten

• Beperkte 3.5 en 2.5 inch bays.
  • Twee wat goedkopere rubberen pootjes aan de onderkant.

Review: SilverStone Grandia GD10

- Inbouwen en Kabelmanagement
- Koeling en Geluidsproductie
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
SilverStone Grandia GD 10 productpagina

De SilverStone Grandia serie zag in 2008 het levenslicht. Sinds dat jaartal zijn er acht Grandia’s uitgebracht. In mijn review bespreek ik de meest recente versie de Grandia GD10. De Grandia GD10 is een HTPC behuizing met uitgebreide inbouwmogelijkheden. Iets wat ik zeker tijdens mijn review uitvoerig ga testen.

De Grandia GD10 verraste mij niet alleen met een strak design, maar ook met zijn afmetingen. Na nader inspectie tijdens het uitpakken en het open schroeven kwam ik zeeën van ruimte tegen. De Grandia GD10 biedt als HTPC flexibiliteit voor zowel componenten en koelingsmogelijkheden. Met de afmeting van 442 x 171 x 362 mm past de Grandia GD10 mooi naast een versterker onder je TV, of gewoon op je TV meubel.

Een overzicht van de specificaties van de officiële SilverStone website:

In mijn introductie had ik het al over flexibiliteit. De Grandia GD10 kan maximaal SSI-CEB (305 x 330 mm) moederborden huisvesten. Uiteraard zien we ook ondersteuning voor ATX en Micro-ATX moederborden die we vaker in de praktijk tegenkomen. Wil je dit nog combineren met een krachtigere videokaart dan is dit ook mogelijk. De Grandia GD10 ondersteunt videokaarten van maximaal 30.98 cm. Dit is meer dan genoeg om de huidige paradepaardjes (Nvidia Titan, GTX 980 of de AMD 295X2) te huisvesten. Hoewel je met de AMD 295X2 dichtbij de maximale afmeting komt met 30.7 cm. De maximale breedte beperking voor een videokaart is 13.35 cm.

De behuizing is gemaakt van 0.8 mm staal met aan de voorkant een aluminium deurtje. Het deurtje is voorzien van een Kensington slot. In de accessoires is een Kensington sleuteltje aanwezig om het deurtje open te maken. Achter het deurtje vinden we het front panel met knoppen en USB-poorten. De Grandia GD10 weegt 4.8 kilogram en heeft de afmetingen van 442 x 171 x 362 mm. Ik heb de Grandia GD10 al uitgepakt en uitgebreid gefotografeerd voor het schrijven van dit onderdeel van de review. En ik moet zeggen dat de Grandia GD10 erg robuust aanvoelt.

De Grandia GD10 komt in een full-color verpakking die er prima uitziet. Op de voorkant zien we de Grandia GD10 afgebeeld, met daarnaast een opsomming van de belangrijke features. Op de rechter zijkant vinden we een introductietekst over de Grandia GD10, met daaronder QR-codes die je kunt inscannen om de website van SilverStone te bezoeken. De linker zijkant bestaat uit een tabel met algemene specificaties.

Als we de verpakking openklappen krijgen we meteen zicht op de Grandia GD10. Deze is netjes ingepakt in een plastic zak en wordt beschermd op de hoeken door piepschuim. De Grandia GD10 raakt de bodem van de verpakking niet aan, omdat deze hoger ligt dankzij het piepschuim.

Hier krijgen we nog een beter beeld van hoe de Grandia GD10 rust in de verpakking. De stukken piepschuim zijn ongeveer 3 cm dik.

In de Grandia GD10 vinden we een plastic zakje met accessoires. Deze bestaat uit een handleiding, anti-vibratie ringetjes, een Kensington sleuteltje, verschillende schroefjes, afstandsbusjes en tie-wraps. We komen ook nog een bracket tegen om 3.5 inch HDD te plaatsen onder de optische drive.

Nog een aangename verassing was een mini zaklamp. Dit LED zaklampje is ook nog eens multifunctioneel want op de voorkant vinden we een bieropener. Ik mag er eigenlijk geen pluspunten voor geven, maar erg fijn dat SilverStone denkt aan dit geweldige brouwsel.

Genoeg accessoires laten we dan nu eindelijk beginnen met de Grandia GD10. Mijn oog viel meteen op de voorkant en de zijkanten van de behuizing. Laten we beginnen met de voorkant. Deze is afgewerkt met een aluminium deurtje. De look & feel is wat mij betreft zeer clean. Perfect als je een mooi mediacenter wil bouwen die niet te druk mag zijn in je setup. Het deurtje is voorzien van een Kensington slot om toegang te krijgen tot de powerknop en USB-poorten. Ik was even bang dat je keer op keer het Kensington sleuteltje nodig zou moeten hebben om de behuizing te kunnen bedienen. Gelukkig blijft het deurtje perfect zitten als deze niet op slot is. Op de binnenzijde van het slot is een schroefje gemonteerd die vastgehouden wordt door een magneetje. Het magneetje is niet zichtbaar en is in de voorkant van de behuizing verwerkt.

Voor de review maken we natuurlijk gebruik van het Kensington sleuteltje, die voorzien is van een SilverStone logo.

Zodra het aluminium deurtje open is krijgen we zicht op het front panel die bestaat uit een power knop, een reset knop, twee USB 3.0 poorten en een audio en microfoon ingang. Helemaal aan de rechterzijde vinden we een 5.25 inch optische drive bay. De Power LED en HDD LED zitten verwerkt aan de linker buitenzijde van de behuizing. Deze zijn voorzien van een blauwe LED kleur. Tijdens het schrijven van mijn review viel mij iets opmerkelijks op. De volgende foto laat zien hoe gelimiteerd mijn SilverStone Grandia GD10 is.

180 degree backflip!

Het 0.8 mm staal rondom de behuizing ziet er erg netjes uit. Op de bovenkant van de behuizing komen we een ventilatie rooster tegen die precies boven de expansiesloten zit.

De Grandia GD10 wordt standaard geleverd met drie 120 mm fans. Dit zijn de HA1225L 12SA-Z fans die op 900 RPM draaien. Vanaf de zijkanten op de behuizing zien we stoffilters met daarachter de 120 mm fans. Laten we beginnen met de linker zijkant. Hier komen we twee 120 mm stoffilters tegen die je door middel van een trek beweging los kunt halen. Het filter aan de voorzijde van de zijkant is voorzien van een 120 mm fan, met daarnaast nog een lege 120 mm spot. Hier zijn geen fans te monteren, omdat deze ruimte geserveerd is voor de voeding.

Het plastic patroon op de filters is erg appealing. Op de achterkant bestaat uit een erg fijne structuur.

Als we naar de rechter zijkant van de Grandia GD10 verhuizen komen we een 240 mm stoffilter tegen. Hierachter bevinden zich twee 120 mm fans. Het filter moet je in dit geval eraf schuiven, in plaats van trekken wat we bij de 120 mm stoffilters zien op de linkerzijde.

Ik kan het toch niet laten om nog een foto te maken van het 240 mm filter up close. Misschien een beetje overkill aan filters, maar dat filteren we er wel uit!

Door naar de achterkant, waar we ruimte vinden voor een voeding die verticaal gepositioneerd is. We komen ook nog twee fan spots tegen voor 80 mm fans, en acht expansiesloten waarvan zeven verticaal en één horizontaal.

Dan hebben we alleen nog de onderkant van de Grandia GD10. Hier komen we twee pootjes aan de voorkant tegen met een zilveren afwerking. Dit soort pootjes zien we wel vaker bij behuizingen, maar ik ben van mening dat ze er zeer degelijk uitzien. Wat hier toch wel even tegenviel waren de twee achterste pootjes, dit zijn rubberen pootjes die vastgeplakt zijn op de behuizing. Hoewel deze pootjes niet in het zicht zijn doet het naar mijn idee toch wat afbreuk aan de totale afwerking.

Tot zover een zeer positieve eerste indruk. De Grandia GD10 heeft een strakke uitstraling. Hier dragen de stoffilters en het aluminium deurtje sterk aan bij. De afwerking is zeer degelijk, wat een goed gevoel geeft als je de behuizing voor het eerst in handen krijgt.

Om toegang te krijgen tot de binnenkant van de Grandia GD10 moeten we het bovenste paneel verwijderen. Er bevinden zich twee schroeven aan de achterzijde van de behuizing die het bovenste paneel vasthouden. Met een schuifbeweging duw je het paneel weg en haal je deze naar je toe.

Vanuit een vogelview is er goed te zien hoeveel ruimte je hebt in de Grandia GD10. Jammer genoeg zijn niet alle kabels zwart, dit had een mooie afwerking geweest. De zwarte verflaag loopt gelukkig wel door aan de binnenkant van de behuizing.

De kabels in de behuizing hebben meer dan genoeg ruimte om de verschillende formaten moederborden te bereiken. De Power SW en Reset SW pin connectors zijn wat slordig gemonteerd, of zitten gewoon niet helemaal lekker in het zicht. Waar de overige kabels wel gewoon netjes gemonteerd zijn op een zwart PCB.

Misschien heb je het al eerder gespot op de vorige foto’s, de metalen strip die dwars door de behuizing loopt. Hier rust het bovenste paneel op met een rubberen pad, zodat deze niet gaat trillen. Tevens functioneert deze voor extra stevigheid, en om de optische drive bracket te ondersteunen. Deze kun je verwijderen als je geen optische drive wilt monteren, of als je de behuizing toegankelijker wilt maken tijdens het inbouwen. De optische drive bracket kan ook functioneren om twee 3.5 inch HDDs te monteren, of twee 2.5 inch SSDs en één 3.5 inch HDD.

Als we de optische drive bracket en de metalen strip verwijderen is de Grandia GD10 vrijwel leeg.

We komen in de behuizing nog een extra spot tegen voor één 3.5 inch HDD. Deze spot is voorzien van schuim om ongewenste trillingen op te vangen. Ik kan me voorstellen dat je in de Grandia GD10 graag een optische drive wilt installeren. Zeker omdat de behuizing de stempel heeft van HTPC. Heb je de optische drive geïnstalleerd, dan heb je twee plaatsen om 3.5 inch HDDs of 2.5 inch SSDs te installeren. Met de totale ruimte die de Grandia GD10 biedt is dit toch wel wat beperkt.

De afstandsbusjes zijn vooraf geïnstalleerd voor een ATX of Micro ATX moederbord. Wil je gebruik maken van een SSI-CEB moederbord, dan kun je de extra afstandsbusjes nog monteren. Nog een laatste blik op de lege Grandia GD10, voordat we beginnen met het inbouwen.

Wat ik eigenlijk bij iedere behuizing doe voor het inbouwen is ruimte creëren. Ik heb de metalen strip die dwars door de behuizing loopt, en de optische drive bracket verwijdert. Dit was een startpunt om na te denken over wat ik wil huisvesten in de Grandia GD10. Op het moment van inbouwen had ik een Cooler Master SPH 1050W los liggen. De SPH is 180 mm diep, dus gemiddeld wat langer dan een standaard ATX voeding. Ik moest daarom de 120 mm fan aan de linkerzijde van de behuizing verwijderen, zodat ik genoeg ruimte had om de voeding te plaatsen. Door de diepte van de voeding kon de fan niet meer terug op zijn plaats, maar dit gaf wel ruimte om de kabels op die plek te verzamelen.

Na de voeding heb ik het moederbord geplaatst wat erg soepel ging. Ik kon het moederbord rechtstreeks in de behuizing laten zakken zonder enkel probleem. Op dat moment was het monteren van het geheugen en de CPU-koeler een fluitje van een cent. De maximale hoogte van een CPU-koeler is 138 mm.

Ik heb in mijn build een ROG MATRIX GTX580 Platinum gebruikt van ASUS. Deze videokaart heeft een lengte van 29.21 cm, dit valt binnen de grenzen van de maximale lengte van 30.98 cm.

In de 3.5 inch HDD spot heb ik één harde schijf geïnstalleerd. Monteer deze schijf en sluit deze aan voordat je de optische drive bracket monteert. Want je kunt er achteraf niet meer bij zonder de bracket te verwijderen. Idem dito voor het installeren van een 3.5 inch HDD of 2.5 inch SSD op de optische drive bracket. Installeer deze vooraf, en met voorkeur sluit de kabels alvast aan. Anders moet je met een zeer beperkte ruimte werken.

Om de optische drive bracket te installeren moeten we de metalen strip terugplaatsen. Deze is aan de voorkant en achterkant voorzien van een schroefje. Eenmaal geïnstalleerd kun je de optische drive bracket op zijn plaats installeren en vastschroeven met vier schroefjes. Zorg ervoor dat je de 24-pin ATX connector van te voren wat opzij duwt, zodat je de bracket rustig kunt laten zakken in de behuizing. Hieronder een stap voor stap transformatie van leeg, naar metalen strip en als laatst met de optische drive bracket geïnstalleerd.

Op de voorkant zien we nu de optische drive achter het aluminium deurtje verschijnen. De build is nu gereed voor gebruik!

Heb je een standaard ATX voeding gemonteerd, dan kun je gewoon gebruik maken van de 120 mm fan. Kabelmanagement zal op dit moment wel een grotere uitdaging zijn. Op de achterkant van de behuizing kun je ook nog twee 80 mm fans monteren. SilverStone adviseert om de 120 mm fans op te stellen als intake fans, en de 80 mm fans als outtake fans.

De drie 120 mm HA1225L 12SA-Z fans op 900RPM zijn erg stil in de Grandia GD10. Hoewel iedere fan op 900 RPM nauwelijks hoorbaar is. Heb je een grotere videokaart, dan zal de 120 mm fan aan de linkerzijde vooral de videokaart voorzien van verse lucht.

De HA1225L 12SA-Z fans draaien normaal op 1200 RPM, waar we in de Grandia GD10 een 900 RPM variant zien. Dit is zo ontworpen dat de HTPC geen geluidsoverlast veroorzaakt. Uiteraard kun je de fans vervangen wat veelal mijn voorkeur heeft. Ik zou zelf kiezen voor PWM fans, zodat ik alles vanuit de BIOS zelf kan monitoren en instellen. De HA1225L 12SA-Z fans hoef je zeker niet te vervangen, want het systeem is gewoon voorzien van goede koeling. Wel raad ik aan om eventueel extra 80 mm fans te plaatsen aan de achterkant, zodat de warme lucht vanaf de CPU-koeler makkelijker afgevoerd kan worden.

De filters zijn voorzien van een zachte laag aan de achterzijde. Deze houden stof goed vast, maar dit is tegelijkertijd een goede reden om ze goed schoon te houden. Want in de praktijk zie je vaak bij dit soort filters een dikkere laag stof ontstaat wat nadelig is voor hogere temperaturen.

Ik zelf ben erg enthousiast over de koelingsmogelijkheden in de Grandia GD10. De fans op de zijkanten kunnen aardig wat lucht in de kast brengen, zodat het vervolgens weer via de achterzijde weg kan. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je de behuizing niet volledig inbouwt, anders heb je weinig ruimte om verse lucht via de zijkant op te nemen. Een open omgeving zou perfect zijn voor de Grandia GD10.

De Grandia GD10 is een geweldige robuuste HTPC van SilverStone. Zodra je de behuizing voor het eerst hanteert voelt dit direct goed aan. En daar waar ze zeggen: ‘de eerste indruk is het belangrijkste’ doet de Grandia GD10 dat zeer goed. Uiteraard zijn er ook wat dingen die er beter kunnen, en waar we alternatieven voor kunnen bedenken.

De afmetingen van de Grandia GD10 zal niet iedereen gecharmeerd van zijn. Houd wel in je achterhoofd dat de afmetingen ook veel positieve aspecten met zich meebrengt. Om te beginnen de koelingsmogelijkheden. We komen drie 120 mm fans tegen op 900 RPM die prima in staat zijn om het systeem te koelen. De stoffilters zijn voorzien van een zachte laag die écht goed functioneren als stoffilter, en niet als simpel opvang laagje voor stof.

In anno 2015 zien we veel gebruikers met ATX moederborden, maar ook steeds meer gebruikers met Micro-ATX moederborden. Voor beide gebruikers is de Grandia GD10 toegankelijk. Tevens kun je er ook nog SSI-CEB moederbord in kwijt. Wil je een dikke HTPC Game PC bouwen, dan is de Grandia GD10 een prima keuze. Je krijgt genoeg ruimte om videokaarten van maximaal 30.98 cm te huisvesten.

Ben je het niet eens met de stock fans, dan kun je deze natuurlijk gewoon zelf upgraden.
Waar ik wel een beetje tegenaanloop is de aantal beschikbare plekken voor 3.5 inch HDDs en 2.5 inch SSDs. Met een optische drive in zijn plaats kun je maar twee 3.5 inch HDDs plaatsen of één 3.5 inch HDD en één 2.5 inch SSD. Zonder de optische drive kun je een extra 3.5 inch HDD plaatsen of twee 2.5 inch SSDs. Voor een HTCP met deze afmetingen had ik meer 3.5 inch en 2.5 inch bays verwacht. Vrijwel iedereen gebruikt een optische drive in zijn HTPC. Door dit te doen verlies je een 3.5 inch bay of twee 2.5 inch bays.

Het 0.8 mm staal en de verflaag voelen gewoon erg goed aan. Dit voor zowel de buitenkant als de binnenkant. In mijn geval met het demonteren van één 120 mm kreeg ik veel ruimte voor mijn kabels. Hoewel er aan de binnenkant van de Grandia GD10 toch wel wat meer ankerpunten aanwezig hadden mogen zijn.

Voor de prijs van +/- 86 euro haal je een geweldige HTPC in huis. Iets wat je met trots bij je TV kunt neerzetten, of gewoon als dagelijkse PC kunt gebruiken. Een behuizing die kwalitatief gewoon dik in orde zit met ruimte waar je blij van wordt.

Heb jij ook een Silverstone Grandia GD10?

Wel een dik ding dat :D Zeker met zo'n mooie Matrix kaart :D
Zeker dik! Mooie HTPC waar je leuke componenten in kwijt kunt, waaronder deze dikke kaart. :D
Wat een uitgebreide review man! Door de vele mooie foto's krijg je echt een goed en duidelijk beeld van de behuizing. Ga vooral zo door!
Goede review! Goede opbouwende tekst en duidelijke foto's (eerste weliswaar wat vertekend).
Ga zo door! _O_
Hoi Jolke,

Bedankt! Er gaat zeker meer in de toekomst komen. :D

Off-topic: Peren Power! Toffe avatar.
Wederom een zeer gave review. Mooie foto's Top! _/-\o_
Mooie review, mooie kast ;-)

Ik vind het alleen jammer dat er een logo op staat, zeker het Silverstone logo in dat cursieve lettertype (typisch Chinees). Een beeldmerkje was genoeg geweest. Of is het er eenvoudig af te halen?
Hoi Klaaz,

Het beeldmerk en woordmerk kun je er niet eenvoudig afhalen. :( Een beeldmerk alleen had inderdaad nog cleaner geweest.

Bedankt voor je reactie! :)
Hele mooie review.

Dankzij de zeer goede foto's valt mij wel op dat de zwarte verf enorm veel bobbeltjes bevat? Het lijkt wel of ze het ding in een stoffige ruimte hebben gespoten.

Is dit ook te zien als je het kastje van dichtbij bekijkt, en is het storend?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 juni 2015 17:37]

Wauw! Prachtige review!! Wat een aandacht voor detail!
Hoi CaptainMaus,

Bedankt! Er gaat altijd veel tijd inzitten, maar dat is het zeker waard. Ik ben erg blij met de nominatie van de maand. :D

Cheers, Pim
wat een ziekelijk gedetailleerde review voor een htpc, wel mooi
Hoi LowLow,

Bedankt! Het is een mooie solide behuizing. Past prima bij een mooie TV set.