Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-300 Review

RailroaadBill 18 april 2009, 1.488 views

Samsung CLP-300

Pluspunten

• lichtgewicht
  • simpele interface

Minpunten

• Zeer hoog tonerverbruik
  • slechte afdrukkwaliteit
  • instabiel apparaat
  • zeer lange opstarttijd

Inktverbruik Score: 1
Muziekweergave Score: 1
Afdruksnelheid Score: 1
Drivers en stabiliteit Score: 1
Deze printer is echt de allergrootste miskoop die ik ooit gedaan heb. Het ding ziet er solide uit en de interface oogt eenvoudig. De problemen begonnen echter al snel na de aankoop. Bij het minste of geringste liep de printer vast en ik moest hem regelmatig openen om alles weer op orde te brengen. Er moest ook al snel een monteur aan te pas komen omdat de drum scheef zat.

Echter het meest ongelofelijke aan deze printer is het waanzinnig hoge tonerverbruik! Een originele set van vier toners kost zo'n 150 euro, waar je echt niet langer dan 200 pagina's mee doet (dit is ongelogen).

Bovendien verslechtert de afdrukkwaliteit bij printopdrachten van meer dan vijf pagina's aanzienlijk naarmate de opdracht vordert. Als klap op de vuurpijl duurt het ontzettend lang voordat deze printer is opgestart.

Ik dacht dat laserprinters betrouwbaarder waren en betere afdrukkwaliteit hadden dan inktjetprinters. Van deze gedachte ben ik nu genezen. Ik ben weer terug bij de vertrouwde HP inktjetprinter.

Conclusie: deze printer is echt een nachtmerrie. Samsung heeft bij mij volledig afgedaan als betrouwbaar merk.

Heb jij ook een Samsung CLP-300?

er zijn heel veel mensen met het hoge pieptoon probleem. het word veroorzaakt door een verkeerd in het ontwerp geplaatste condensator ofzo las ik ergens. Tevens word hij te warm waardoor de rollen in het apparaat te heet worden en uitzetten. na een stuk 12 pagina's moet en hem, uit zetten en laten afkoelen want er komt gene pagina meer doorheen. hij is onvoldoende gekoelt en in een te kleine behuizing geplaatst omdat ze hem wou marketen als "world's smallest colorlaserprinter". Wat er in de vorm van een grote sticker op staat.

@jbdeiman en Pjerry
hoe kom jij er trouwens bij dat je deze printer beter kent dan de mensen die hem ook echt moeten gebruiken? waarom is het volgens jullie niet mogelijk dat het ontwerp van dit apparaat dit goed is?

edit: voor de duidelijkheid, ik heb geen enkel positief of negatief beeld bij samsung of bij het fenomeen laserprinters. Ik ben volledig objectief. het hele concept van deze printer deugt niet: het is niet mogelijk een commercieel succesvolle kleuren laserprinter in de markt te zetten in deze prijsklasse die degelijk is. mocht het wel kunnen dan is dat met de clp-300 zeer zeker niet gelukt

die 2008 modellen van HP zijn WEL goede kleurenlaserpinters trouwens.

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 18 april 2009 12:52]

O, O, waar heb ik gezegd dat ik de printer beter ken?
Hetgeen ik heb gezegd:
Zou het kunnen zijn dat je gewoon een slecht exemplaar te pakken hebt?
en
Ik vind je conclusies erg voorbarig als die uitsluitend zijn gestoeld op één exemplaar. Om een merk dan totaal de grond in te schrijven en direct alle laserprinters naar de prullenbak te verwijzen vind ik wel erg ver gaan.
Dat alles naar aanleiding van de review.
Nergens wordt in de review een woord gerept over het feit dat het een algemeen verschijnsel is voor deze printer; wel dat alle laserprinters niet deugen (heb ik toch zo'n 4 keer al geluk gehad :) ). Dat vind ik te ver gaan. Een miskleun van Samsung maakt Samsung nog niet slecht (hoewel ik geen fan van Samsung ben) en een slechte laserprinter (ook al is dat een hele serie) maakt het bewezen concept van laserprinter niet slecht. Het concept is hier alleen blijkbaar fout geïmplementeerd.

Had er in de review jouw verhaal gestaan over uitzetten van de rollen, dan was het een heel ander verhaal geworden. Dan spreek je inderdaad over ontwerpfouten en niet over exemplarische fouten zoals een scheve drum (waarschijnlijk gevallen of zo).

Ik heb niet anders gedaan dan kritische kanttekeningen bij de conclusies geplaatst. Gezien de manier waarop het verwoord is lijkt mij dat zeker op zijn plaats. Gezien de reacties die daarop gevolgd zijn is het zelfs zeer zinvol geweest, want nu is in ieder geval duidelijk dat de Samsung CLP-300 serie een miskleun is.

Dus graag inhoudelijk op mij reageren en me geen dingen in de schoenen schuiven die ik niet heb gezegd.
Maar gelukkig staat het er allemaal nog gewoon, zodat iedereen de inhoud kan zien.

Wat ik overigens niet begrijp is dat Samsung vast houdt aan deze serie. Volgens mij moet ze dat bakken met geld kosten en bosjes (ontevreden) klanten opleveren. De CLP-310 is momenteel al weer opgevolgd door de CLP-315. Vreemde bedrijfspolicy 8)7 .

@ RailroaadBill
Bij 123inkt staan nu alleen nog maar originele Samsung toners te koop. Misschien dat ze vroeger hun eigen toners er ook bij hadden staan en na veel klachten daar mee gestopt zijn.
Het alternatief dat 123inkt biedt voor mijn Dell 1110 voldoet prima (op de eerste 5 prints na, bij die prints was de toner niet goed gehecht, waarschijnlijk dus nog gewoon te koud). De prijs is een fractie van de originele Dell-prijzen en er moet ook nog eens 1,5 keer zoveel inzitten, maar dat zal de tijd uitwijzen. Gelukkig is mijn Dell niet zo "intelligent" dat hij bepaalt wanneer de toner op is.
Overigens is die Dell waarschijnlijk ook een Samsung printer gezien de grote gelijkenis (uiterlijk en specs) met de Samsung ML-1610. Het is een zeer degelijk apparaat, want hij is een keer zeer hard tegen de grond gegaan, naast een klein scheurtje in de behuizing heeft het apparaat er geen enkel negatief gevolg aan overgehouden.
Ze kunnen (konden) het dus wel bij Samsung, maar misschien moeten ze zich tot zwart-wit laserprinters beperken :+ .

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 19 april 2009 14:39]

Ik snap dat ik inderdaad mijn woorden beter had kunnen kiezen. Al vind ik de waardering voor mijn review wat ondankbaar aangezien de mensheid nu toch maar gewaarschuwd is voor het aanschaffen van deze printer :+

Wat ik echt niet snap is hoe Samsung dit ding op de markt heeft kunnen zetten, aangezien de gebreken zo overduidelijk zijn, dat dit toch ook in de tests naar voren moet zijn gekomen?

ThePirateMaster heeft denk ik gelijk, dat een goede kleurenlaserprinter in deze prijsklasse gewoon niet mogelijk is. Ik denk dat ik inderdaad overga tot een zwart-wit laserprinter.
Zou het kunnen zijn dat je gewoon een slecht exemplaar te pakken hebt? Net zoiets als een maandag-auto.....

Als ik bij 123inkt.nl kijk dan zijn voor jouw printer inderdaad geen alternatieven aanwezig voor de originele tonersets. Dat maakt het inderdaad erg duur, maar de 200 pagina's waar jij het over hebt die worden daar niet aangegeven. De zwarte toner is geschikt voor 1500 pagina's (5% dekking). Met dezelfde dekking kunnen de 3 kleurentoners elk 1000 pagina's fabriceren.

Het ziet er naar uit dat jouw apparaat gewoon niet goed is. Je hebt er twee jaar on-site !! garantie op dus gewoon blijven zeuren, net zo lang tot ze hem omruilen of totdat hij naar behoren functioneert. Ook het absurde tonerverbruik moet je claimen (hoewel dat niet zoveel zin zal hebben waarschijnlijk, maar niet geschoten is altijd mis...).

Een scheve drum heb ik bij een printer nog nooit meegemaakt. Echt, alles duidt er op dat er wat onoorbaars met het apparaat is gebeurd en dat hoef je gewoon weg nooit te accepteren.

Als het apparaat uiteindelijk is gemaakt, kun je vervolgens een goede review schrijven waar we verder nog wat mee kunnen. Ik denk niet dat er veel tweakers zijn die dit verhaal als zoete koek zullen slikken, dus je doel heb je m.i. absoluut niet bereikt.

/edit typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 18 april 2009 03:11]

@ThePiratemaster

Je zegt het zelf als: Jouw clp300, je hebt er zelf last van dat die je op kritieke momenten in de steek laat, die hoge pieptoon duid er ook op dat er iets niet goed zit.

Postscript compatible, dat zou best kunnen, daar heb ik niet zoveel verstand van. Op m'n werk hebben we de clp310, prima printer (hebben al meer dan 500 pagina's gedrukt met de toner die bij de aankoop werd meegeleverd, kwaliteit is nog steeds zeer goed te noemen) Hij geeft nu af en toe wel aan dat de toner op raakt, maar even schudden met de toner en hij doet het weer een tijdje.

Ik moet me toch aansluiten bij Pjerry, het lijkt er meer op dat je een probleemprinter hebt gekocht dan dat de hele serie slecht is, hoewel er meer mensen zijn met problemen met de printer van dit type (wel de clp300). Echter bij problemen met 1 exemplaar voor jou, kan verschillende oorzaken hebben. Voor 't zelfde geld is de printer bij de verspreiding (distributie) gevallen en beschadigd geraakt terwijl je dat niet kan zien. Ook een printer is een gevoelig apparaat, er hoeft maar iets niet goed te zitten en hij kan vastlopen, komt nog eens bij dat het 1 vaak het ander tot gevolg heeft.

Vastlopers lees ik wel over in de reviews, maar er zijn ook mensen zat die veel printen en die geen / nauwelijks problemen hebben. Maar over de drum zo snel op heb ik in de gauwigheid in elk geval niets over gelezen. Daar komt bij dat niet alle Laserprinters van Samsung zijn en dat veel bedrijven zweren bij laserprinters. (dus om nu laser maar meteen af te schrijven?)

[Reactie gewijzigd door jbdeiman op 18 april 2009 07:30]

nee dat heeft hij niet. mijn clp300 heeft mij al meerdere malen op kritieke momenten in de steek gelaten. hij maakt ook nog een een ontzetten hoge irritante pieptoon wanneer er een pagina verschijnt. geregeld lopen er dingen vast, hij is niet postscript compatible en zo gauw ik geld heb voor iets degelijks gaat deze de deur uit.

die review is accuraat

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 18 april 2009 03:14]

Het is niet persoonlijk op Piratemaster gericht, en geen frustratie. Wat we niet willen is een ongegronde generalisatie voor alle Samsung CLP-300 printers (er zijn ook zat reviews over te vinden waarbij het prima werkt) of wat me vooral eigenlijk te ver gaat: Laserprinters worden als slecht bestempeld, maar daar kan ik niet bij. Het bedrijfsleven vertrouwd heus niet alleen op laserprinters omdat ze goedkoper zijn.

(overigens heb ik wel geklikt, begreep het eerst niet zo, maar grappig dingetje dat)
Het overgrote deel van de recensies die ik over deze printer heb gelezen is anders ronduit negatief, check bijvoorbeeld deze link:

En de toners van 123inkt heb ik ook geprobeerd, daar zou meer inzitten voor een lagere prijs. Echter, ik heb geen verschil met de originele toners waargenomen. Een keer gaf hij aan dat de zwarte toner leeg was, terwijl deze nog halfvol zat! Je kunt doen wat je wilt, printen doet hij dan niet meer.

Het kan best zijn dat andere laserprinters wel goed zijn. Mijn vriend heeft een Brother, nooit problemen gehad en redelijke tonerprijzen. Waarschijnlijk waren mijn verwachtingen ook wat te hoog gespannen van laserprinters.

Echter dat deze printer van geen kant deugt, is voor mij overduidelijk.

[Reactie gewijzigd door RailroaadBill op 18 april 2009 12:10]

Ligt het aan mij, of gaat Samsung steeds meer deze richting op, met als hun producten? ik lees steeds meer spookverhalen over hun producten, zoals monitoren, telefoons en klein-huishoudelijke apparatuur..
mijn mp3 spelers van samsung trouwens ook. ik heb wel de indruk dat ze niet meer zo betrouw baar zijn als ze waren. ik vond samsung altijd een goed merk maar nu ik dingen op een rijtje dat dan begin ik te twijfelen

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 18 april 2009 16:52]

mja

Samsung is en blijft natuurlijk een B-Merk.. Zo zijn ze begonnen en dat zijn ze nog steeds.

Een hele goede marketing afdeling heeft ervoor gezorgd dat veel mensen een vrij hoge pet van Samsung op heeft.

Ikzelf ben er ook 2 keer ingetuind. 1x met een telefoon en 1x met een monitor (welke ik nog steeds gebruik). Voor mij nooit meer een Samsung monitor :-)
Geen tijd om een volledige review te schrijven, maar ik wil wel graag even delen dat ik deze printer nu zelf ruim twee jaar in bezit heb en absoluut spijt heb van deze aanschaf.
Het apparaat loopt werkelijk aan een stuk door vast, om het na herhaaldelijk de deuren openen en sluiten weer even te doen. Het is me meer dan eens gebeurd dat ik hele printopdrachten erbij moest blijven staan om de blaadjes met de hand naar binnen te drukken omdat het systeem ze zelf niet oppakt. Het apparaat begon na een maand of 3 vervelende pieptonen te maken bij het printen. Ik moet wel zeggen dat ik meer dan de 200 pagina's die RailroaadBill noemt uit een toner haal, maar dat is ook het enige positieve wat er te melden valt.
Alles bij elkaar echt een verschrikkelijk ding en met voorsprong het slechtste samsung product dat ik ooit gekocht heb. Een echte afrader :(