Specificaties (HT)PC barebone met socket AM2, AM2+ - Bekijk alle specificaties

Asus Pundit P2-M3A3200 Review

StefSybo 18 april 2009, laatste update op 24 februari 2010, 1.422 views

Asus Pundit P2-M3A3200

Pluspunten

• Veel aansluitingen
  • Klein
  • Stil
  • Mooi vormgegeven

Minpunten

• Meegeleverde kabels
  • Sticker op de behuizing

Ik heb deze barebone aangeschaft als muziekcomputer bij een vereniging. Belangrijkste eisen waren: Klein, stil en de mogelijkheid om (later) een tweede monitor aan te sluiten.

Featureset
De barebone biedt alle features die ik nodig heb. Een goede chipset met goede onchip graphics, een VGA en HDMI uitgang en heel veel audioaansluitingen. Achterop zitten 6 aanslutingen voor jackpluggen en een optische uitgang. Hiermee kan ik alles aansluiten wat ik nodig heb. Ook andere aansluitingen zijn in voldoende mate aanwezig. Voorop zitten achter een klepje nog een audio in en -uitgang, USB, firewire en een cardreader.
Op het moederbord zitten twee DDR2 DIMM-sloten, twee SATA aansluitingen en een IDE aansluiting. Verder is er een riser met twee PCIe x1 sloten geïnstalleerd (in de versie die zonder extra videokaart wordt geleverd). Ook is er natuurlijk nog een AM2+ socket.

Prestaties
De prestaties zijn zoals je van de 780G chipset mag verwachten, gewoon goed dus.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Omdat ik hem pas een dag heb, heb ik hier geen punt voor gegeven. Tot nu toe zijn er geen problemen.
Ook na bijna een jaar gebruikt te zijn is er nog geen enkel probleem met de hardware. Het systeem draait altijd stabiel.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast voelt stevig aan en de onderdelen passen in het algemeen goed in elkaar, hoewel je soms goed op moet letten tijdens het assembleren dat alles recht zit. Scherpe randen zijn allemaal netjes afgewerkt.

Vormgeving
Hier ben ik heel tevreden over. De barebone is klein en bijna helemaal zwart, zelfs achterop nog een gedeelte. Het grootste minpunt vind ik dat er achteraan op een zijpaneel een witte sticker zit met het typenummer en dergelijke, maar het grootste deel is in de één of andere Aziatische taal.

Inbouwmogelijkheden
Bij het inbouwen is het wel zaak dat je alles in de goede volgorde inbouwt, want het is nogal krap daarbinnen. Er wordt wel een meertalige installation manual meegeleverd en als je die volgt komt het wel goed.
Een belangrijk nadeel vind ik dat er maar één SATA kabel wordt meegeleverd en één Molex naar SATA voedingsadapter. Ik heb een SATA harde schijf en DVD rewriter en dan heb je dus niet genoeg hieraan. Deze setup is tegenwoordig toch min of meer standaard, dus zou het logisch zijn om ook bekabeling hiervoor mee te leveren. Er wordt trouwens ook nog een IDE kabel meegeleverd.
In de twee PCIe x1 sloten passen full-height kaarten, maar in de lengte is er niet verschrikkelijk veel ruimte. Ik heb hier overigens geen kaarten inzitten.

Geluidsproductie
Bij het opstarten draait de CPU fan enkele seconden op zijn maximale toerental (neem ik aan) en dan maakt hij wel veel lawaai. Daarna gaat die echter langzamer draaien en is hij praktisch niet meer hoorbaar. Ik gebruik trouwens een AMD Athlon X2 4850e, dus wel een zuinige processor die niet veel warmte produceert.

De prijs van ongeveer 135 euro vind ik niet te hoog als je ziet wat je er voor krijgt. Het is een mooie, goed afgewerkte barebone die goede prestaties levert.

Heb jij ook een Asus Pundit P2-M3A3200?

Je zegt dat je het apparaat hebt gekocht als muziekcomputer. Je geeft verder nergens aan of het voldoet als zodanig. Is de onboard(neem ik aan) geluidskaart voldoende? Hoe is de geluidskwaliteit?
Wat ik me nou afvraag, in alle lijstjes met specs die ik tegen kom staat dat er een PCI-e x16-slot aanwezig is, maar in de reviews die ik lees wordt alleen maar over PCI-e x1-slots gesproken; zit dat x16-slot er nou wel of niet in?
leuke review,

leuk voor de lezers om wat foto's toe te voegen ?
weten we meteen hoe de barebone er uit ziet :)
Goeie Review hoor, maar ik zie alleen geen foto's beetje jammer, want dan komt daardoor de geloofwaardig niet over.